Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravel beste allrounder? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Gravel beste allrounder?

170 berichten
Niet precies, maar voor de stuurman, waar het om gaat, toch iets meer dan een meter denk ik.
?
De achtervork, de staande en de liggende, vind je tussen zitbuis en achteras.
De lengte wordt gemeten tussen hart trapas en hart achteras.
https://www.gravelbike.be/blog/2020/6/6 ... gravelbike
Of is dat bij een tandem anders?
Blackbelt schreef:
do 18 mar, 2021 11:21

Denk niet dat ze single track in het bos kunnen rijden met een tandem, maar ik geef toe, ik heb het nooit geprobeerd. 8)
Kan prima, gewoon een kwestie van de juiste tandem kiezen.

Mountainbike tandems tot fully of zelfs fatbike aan toe bestaan allemaal.

Ik vind deze wel leuk:

https://fat-bike.com/2013/07/salamandre ... le-tandem/
DaVinci schreef:
do 18 mar, 2021 11:55
?
De achtervork, de staande en de liggende, vind je tussen zitbuis en achteras.
De lengte wordt gemeten tussen hart trapas en hart achteras.
https://www.gravelbike.be/blog/2020/6/6 ... gravelbike
Of is dat bij een tandem anders?
Ik bedoel de effectieve lengte natuurlijk. Een tandem is per slot van rekening niks anders dan een van achteren lange fiets met zo'n 75 kilo stokende begage op de drager.
Jurr schreef:
do 18 mar, 2021 12:00
Blackbelt schreef:
do 18 mar, 2021 11:21

Denk niet dat ze single track in het bos kunnen rijden met een tandem, maar ik geef toe, ik heb het nooit geprobeerd. 8)
Kan prima, gewoon een kwestie van de juiste tandem kiezen.

Mountainbike tandems tot fully of zelfs fatbike aan toe bestaan allemaal.

Ik vind deze wel leuk:

https://fat-bike.com/2013/07/salamandre ... le-tandem/
Die is wel leuk inderdaad, maar ik ken een paar stukjes hier op de Holterberg e.o. van mtb routes waar je met deze tandem ofwel zult moeten afstappen (komt de bocht niet fatsoenlijk door), ofwel behoedzaam en minder wendbaar de bocht zult moeten nemen.

Ik zou het verschil in snelheid en wendbaarheid in korte en/of haakse bochten wel eens willen zien tussen een racefiets en een racetandem zoals Leon laat zien.

Voor wat betreft mijn Rondo (die ik over een half uurtje ga ophalen) kan ik volgens mij best voordeel halen uit zijn wendbaarheid hier op gravelpaden, zandpaden en mtb-routes in mijn omgeving.

Mijn mtb is een bijna 20 jaar oude Viner Shark met 26” wielen en een 17” framemaat en blijkt een stuk wendbaarder dan de Cube van onze oudste zoon met 29” wielen en 20” framemaat.

Maar het is maar net wat je wilt, een lelijke Rondo die wendbaar is, of een mooie Kona die minder wendbaar is :wink:

Ik zou ze allebei wel willen. Van de mooie Kona zou ik op de koop toe nemen dat hij misschien wat minder wendbaar is en van de wendbare Rondo neem ik op de koop toe dat hij lelijk is (nou ja, ik vind ‘m niet lelijk, dat vinden anderen en dat is prima wat mij betreft).
Jurr schreef:
wo 17 mar, 2021 08:37
Edwin* schreef:
di 16 mar, 2021 22:20
Misschien breng ik ze wel naar een lokale spuiterij met de vraag om ze zwart te spuiten. Ik denk ook dat dat mooier is en ze worden dan wellicht eerder door mij gebruikt.
Zou dan eerder een setje zwarte erbij kopen. In kleur vind je ze niet zo snel, en als je spuitwerk gaat uitbesteden is een setje SKS of soortgelijk vast al snel goedkoper. Zwarte folie over de originele heen zou ook nog kunnen.

Leuke fiets trouwens!

En welkom terug (-:
Ik heb een bedrijf dat oa. Auto’s plakt, als de spatborden redelijk egaal zijn is plakken idd ook een optie. Bij verkoop haal je folie eraf en heb je weer nieuwe spatborden, voor wat het waard is.
alstro schreef:
do 18 mar, 2021 19:56
Jurr schreef:
wo 17 mar, 2021 08:37
Edwin* schreef:
di 16 mar, 2021 22:20
Misschien breng ik ze wel naar een lokale spuiterij met de vraag om ze zwart te spuiten. Ik denk ook dat dat mooier is en ze worden dan wellicht eerder door mij gebruikt.
Zou dan eerder een setje zwarte erbij kopen. In kleur vind je ze niet zo snel, en als je spuitwerk gaat uitbesteden is een setje SKS of soortgelijk vast al snel goedkoper. Zwarte folie over de originele heen zou ook nog kunnen.

Leuke fiets trouwens!

En welkom terug (-:
Ik heb een bedrijf dat oa. Auto’s plakt, als de spatborden redelijk egaal zijn is plakken idd ook een optie. Bij verkoop haal je folie eraf en heb je weer nieuwe spatborden, voor wat het waard is.
Ik houd het zeker in gedachten.
Denk dat setje losse zwarte spatborden trouwens gewoon goedkoopste is hoor.
Ik zou toch twijfelen om de perfect passende spatborden van een fiets te vervangen door universele waarvan je nog maar moet hopen of ze universeel genoeg zijn.
Leon schreef:
do 18 mar, 2021 22:24
Ik zou toch twijfelen om de perfect passende spatborden van een fiets te vervangen door universele waarvan je nog maar moet hopen of ze universeel genoeg zijn.
Dat met name is voor mij een punt om ze toch te laten wrappen àls ik een andere kleur wil.

Voordeel: ze passen inderdaad perfect, de zwarte folie geeft de gewenste kleur en beschermt de spatborden. Nadeel: prijs (?)
Oh ja, ik had nog een fotootje beloofd als ik ‘m eenmaal had.
Heb er een zwarte bidonhouder en xt-pedalen (per pedaal één kant spd en één kant platform) op gemonteerd.

En ik heb mijn leverancier om info gevraagd over de lager geplaatste achtervork. Hij is naast dealer van Kona, Rondo en 3t ook dealer van Open en wist het artikel van Open te bevestigen.

Het is enerzijds om een bredere band te kunnen plaatsen en anderzijds een groot voorblad om tegelijkertijd een wendbare fiets te krijgen, maar ook een snel reagerende fiets op het aanzetten op de trappers, de overbrenging is namelijk wat korter.

99788D56-A599-43D6-A976-27123B1E1DAE.jpeg
Remnokken op de achtervork? Die zie je niet veel meer.

Lekker fietsje hoor :D
Edwin* schreef:... over de lager geplaatste achtervork. '... enerzijds om een bredere band te kunnen plaatsen en anderzijds een groot voorblad om tegelijkertijd een wendbare fiets te krijgen, maar ook een snel reagerende fiets op het aanzetten op de trappers, de overbrenging is namelijk wat korter.
Wat bedoel je met dat laatste?
Fedor schreef:Remnokken op de achtervork? Die zie je niet veel meer.
Waar zie jij die dan?

Waarom staat er eigenlijk IIOIIIIO op de voorvork? (Ja, ik weet het, maar vind het echt niet mooi)
[quote=Leon post_id=389189 time=1616144598 user_id=249
Waarom staat er eigenlijk IIOIIIIO op de voorvork? (Ja, ik weet het, maar vind het echt niet mooi)
[/quote]

Da zie ik niet. Wat dacht je van RONDO
Leon schreef:
vr 19 mar, 2021 10:03
Edwin* schreef:... over de lager geplaatste achtervork. '... enerzijds om een bredere band te kunnen plaatsen en anderzijds een groot voorblad om tegelijkertijd een wendbare fiets te krijgen, maar ook een snel reagerende fiets op het aanzetten op de trappers, de overbrenging is namelijk wat korter.
Wat bedoel je met dat laatste?
Fedor schreef:Remnokken op de achtervork? Die zie je niet veel meer.
Waar zie jij die dan?

Waarom staat er eigenlijk IIOIIIIO op de voorvork? (Ja, ik weet het, maar vind het echt niet mooi)
Mijn leverancier bedoelde met dat laatste volgens mij dat als de aandrijflijn kort is de fiets sneller reageert als je aanzet op de trappers dan wanneer de aandrijflijn lang is.
Ik heb dat ter kennisgeving aangenomen en hier verwoord om mijn belofte in te lossen dat ik navraag zou doen naar de reden van de wijze van (lage) plaatsing van de achtervork. Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.

En je laatste vraag is dus een retorische vraag. Je vindt het gewoon niet mooi en dat hoef je niet te verpakken in een vraag hoor, daar mag je gerust open je mening over geven, zonder deze tussen haakjes te zetten.

Gelukkig heeft iedereen zijn/haar eigen smaak en is mooi of lelijk een kwestie van perceptie.
Het zou namelijk wel heel erg saai zijn als iedereen op een “ouderwetse VSF T400 met een normale trapas en drie voorbladen waaronder een 22 zelfs 55 mm banden” fietst.
Leon probeert eigenlijk te zeggen dat als hij deze fiets had besteld, hij LEON op de voorvork had laten drukken :shock:

Zonder gekheid: wat boeit het? Zolang de fiets maar fijn rijdt maakt het allemaal geen zak uit.
Leon schreef:
vr 19 mar, 2021 10:03
Waar zie jij die dan?
Je hebt gelijk, ze zitten veel te hoog daarvoor :oops:

Nog wel benieuwd waar die voor bedoeld zijn ;) Alleen voor montage van het achterspatbord (bij gebrek aan een "mannetje") dan, en evt. een slot (maar dat zie je niet veel op zo'n fiets)..
Edwin* schreef:
vr 19 mar, 2021 10:32
Mijn leverancier bedoelde met dat laatste volgens mij dat als de aandrijflijn kort is de fiets sneller reageert als je aanzet op de trappers dan wanneer de aandrijflijn lang is.
Ik heb dat ter kennisgeving aangenomen en hier verwoord om mijn belofte in te lossen dat ik navraag zou doen naar de reden van de wijze van (lage) plaatsing van de achtervork. Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.

Het zou namelijk wel heel erg saai zijn als iedereen op een “ouderwetse VSF T400 met een normale trapas en drie voorbladen waaronder een 22 zelfs 55 mm banden” fietst.
#1. De ketting is bij deze fiets 4,5 cm korter dan bij mijn fiets. Nu is een kortere ketting uiteraard stijver dan een lange, maar ik denk dat dat alleen maar iets mathematisch is en niet iets wat je ooit zou kunnen merken.
Daarbij schat ik in dat de toename in stijfheid van een iets kortere ketting hier zwaar teniet wordt gedaan door een afname in stijfheid door de gebogen liggende rechter achtervork. Dat ding moet namelijk vrijwel alle kracht op de ketting opvangen. Niet dat je daar wél iets van zult merken, zo veel zal het niet zijn. De krachten op de ketting zijn door de grote kettingbladen overigens evenredig lager dan bij kleine kettingbladen.

#2 Het is inderdaad fijn dat niet iedereen een T400 heeft. :D

Die dingen in de achtervork zijn bij mijn fiets voor een slot, maar op deze?
Die oogjes zijn voor een beugeltje voor het achterspatbord.
Omdat het mannetje ontbreekt is dit zo opgelost. Zie de foto's op de site.
https://rondo.cc/mutt-al,472,pl
Ik ken zulke beugeltjes. Het zijn echt prullen van niks voor fietsen waar op oneffen wegdek wordt gefietst.