Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€ - Forum Wereldfietser

Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€

Dag iedereen!
Ik had graag jullie advies gehad, ik ben niet zeer bekend met de nieuwste onderdelen.

Wat ik naar op zoek ben:
* goede derailleurfiets (Rohloff is buiten mijn budget in nieuwprijs).
Ik weet niet of meerprijs XT vs Deore de moeite waard is? Ik ken er niet veel van.
* goede demping voor comfort: dikke banden + een Thudbuster LT of een Suntour NCX (ik vrees wel dat ik niet genoeg lengte zal hebben op de zadelpen hiervoor, wegens mijn relatief korte benen).
* Schijfremmen:
Veel instappers hebben Shimano MT200, ik weet niet wat de kwaliteit daarvan is tov de duurdere T6000 of M8000XT lijn?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
* Dagelijks ca 2x 6km woon-werkverkeer
* Vakantietochtjes. Eerder heuvelachtig gebied, balkan etc. Ca 2-3 weken met bagage.
Graag zou ze 10 jaar moeten meegaan mits goed onderhoud.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Eerder tussen de twee. Sneller wanneer ik alleen ben, iets rustiger met mijn vriendin.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Niet te plat. De houding van een racefiets is niet comfortabel en geeft ongemak in mijn onderrug.
De houding op een mountainbike is OK.
Vertikaal zoals op een stadfiets is te traag.
Dus, lichte knik voorover tot MTB-houding is OK.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Het donker zal eerder gebeuren in winter woon-werkverkeer.
Maar ik zou toch voor zoveel mogelijk licht gaan, dat is altijd goed en veilig. Ik betaal graag de meerprijs voor een B&M 70-100 lux voorlamp of een andere dynamolamp. Veiligheid + de staat van de weg inschatten vind ik belangrijk.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Niet veel gekker dan boswegen, gravelwegen, etc.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Ik heb nu de intentie om in toekomst Oost-Europa, Balkan te doen.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ca 10-15kg aan bagage. Eerder herberg tot herberg.

JE LICHAAMSLENGTE
Ik ben 183cm hoog. Mijn torso is echter wat langer dan gemiddeld, en mijn armen en benen zijn wat korter dan gemiddeld. Afstand grond tot kruis is ca 80cm.
JE GEWICHT
82kg
JE LICHAAMSBOUW
Mijn torso is wat langer dan gemiddeld, en mijn armen en benen zijn wat korter dan gemiddeld. Afstand grond tot kruis is ca 80cm.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
10-15kg. Quasi nooit meer dan 25kg.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Brugge, in het platte Vlaanderen. Overal kasseien die de ogen uit je lijf trillen.

WAT IS JE BUDGET?
ca 1500-1600€

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Fietsvakanties heb ik een aantal van 1-2 weken gedaan: Ardennen, Duitsland, Frankrijk, Zweden. 

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Ca 60-120km op een dag afhv terrein, weer en bezienswaardigheden.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
- Een onbekend en goedkoop merk citybike (MTB met spatborden en bagagerek) met Acera derailleur. Goed genoeg voor vakantie hier in W-Europa. Was na 7 jaar volledig versleten.
Ik had graag betere kwaliteit en comfort gehad.
- Decathlon stadsfiets, koersfiets en MTB: prima, maar niet om op tocht te gaan.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? 
Remblokjes vervangen (ook schijfremmen), spaken bijstellen, smeren, etc.
Wat heb ik nog geen ervaring mee: bottom bracket & headset mechaniek & onderhoud.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Als het een hele goede deal is, misschien. Er zijn namelijk fiscale voordelen als ik een nieuwe fiets op factuur kan kopen.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Als dat zonder grote offers kan, waarom niet.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik kan wel wachten tot na de coronacrisis. Als we tegen Augustus / September al weer op reis zullen mogen zou ik dan graag de fiets hebben.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Velo De Ville, VSF Fahrradmanufaktur en Cube.
VDV spreekt aan omdat je eenvoudig kan configureren en toch wat goede, eigen keuzes kan maken.
VSF spreekt aan omdat het goede prijs-kwaliteit lijkt.

Het spreekt vanzelf dat ik (na coronacrisis) dealers ga bezoeken en kijken hoe de fiets zich naar mijn lichaam aanpast.

* custom Velo de Ville L700 - 30v deore : ca 1643€ (met alu voorkvork)
https://www.velo-de-ville.com/en/standa ... port/l-700
alu kader met alu vork  
+ 62mm banden SUPER MOTO 62-584
+ gedempte zadelpen & voorlicht upgrade mogelijk  
- houding redelijk vertikaal?

* custom Velo de Ville A400 - 30v deore: ca 1589€ (met alu voorvork)
https://www.velo-de-ville.com/en/standa ... king/a-400
alu kader met alu vork 
+ gedempte zadelpen & voorlicht upgrade mogelijk  
+ 47mm banden fabrieksklaar mogelijk
 
* custom Velo de Ville A700 - 30v deore: ca 1557€ (met alu voorvork)
https://www.velo-de-ville.com/en/standa ... king/a-700
alu kader met alu vork
+ gedempte zadelpen & voorlicht upgrade mogelijk  
+ 47mm banden fabrieksklaar mogelijk

* VSF T500 - 30v deore ca 1000-1200€
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-846-2020
staal kader met alu vork  
+ CroMo staal, kan 140kg aan.
- 40mm banden fabrieksklaar. (Kader kan 47mm aan)

* VSF T700 - 30v XT ca 1500-1600€
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-842-2020
staal kader met alu vork
 + CroMo staal, kan 140kg aan. + XT derailleurs en remmen
- 40mm banden fabrieksklaar. (Kader kan 47mm aan) 

* VSF TX800 - 30v XT ca 1800€, kan allicht nog wat afgedingd worden.
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-836-2020
staal kader met staal vork
47mm banden
+ CroMo-staal. Kan 170kg aan, dus zal allicht heel lang meegaan.
+ 30 XT versnellingen & 180mm XT schijfremmen
+ Tubus achterdragers, stevig materiaal.

* Cube Travel - 27v deore ca 840€
https://www.cube.eu/en/2020/bikes/tour/ ... nred-2020/
+ 55mm Schwalbe Marathon Almotion, Performance, Kevlar, 55-622
XT kwaliteit is altijd het geld waard.
Bike4travel heeft mooie avaghon fietsen in de aanbieding.

Mario
Heb veel km gefietst op een oude Xt (9speed ) zocht wel gelijkwaardig spul voor de nieuwe fiets. heb nu deore ( triple 10s ) bevalt prima . Fiets gebruik ik voor training in de winter en woon werk verkeer.

Denk zelfs dat alivio een beetje hetzelfde is als de oude Xt 9speed maar kan totaal ernaast zitten.

De huidige deore heeft wel veel stalen onderdelen ipv aluminium. Welliswaar zwaarder maar tot nu toe heb ik nog geen slijtage waar normaliter aluminium onderdelen wel een beetje beginnen te slijten.
supermario schreef:
ma 06 apr, 2020 20:11
Bike4travel heeft mooie avaghon fietsen in de aanbieding.
http://link.marktplaats.nl/m1531935144

Misschien net te groot? Wel een mooie deal, alleen wel boven het gestelde budget.

Of indien toch gebruikt, deze wellicht?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... jving.html

Al zou die dan weer aan de kleine kant kunnen zijn.
sjefke schreef:
ma 06 apr, 2020 20:00
XT kwaliteit is altijd het geld waard.
In groepset zeker wel, maar liever niet de XT naven met aluminium assen...
En de crancks met buitenboordlagers. Ik snap ook niet waarom ze een stalen frame gebruiken met een aluminium vork.

Ik zou gaan voor de minder problematische vierkante trapas, een fiets met stalen voorvork, de no-nonsense v-brakes en niet-xt naven. Dat is allemaal samengebald in de T100 V-brake. Enige probleem is dat die goedkoper is. Dat wordt niet gemakkelijk meer geaccepteerd, zowel door verkopers als collega-fietsers.
Ik zou beginnen een fiets te kiezen met een geveerde voorvork. Als je élke dag 2x6 km over kasseien rijdt, is dát het belangrijkste. De Suntour NXC is een robuuste, maar wel wat zware vork. Op dit forum zul je voor een geveerde voorvork de handen niet op elkaar krijgen, maar daar zou ik me niet veel van aantrekken. Hier in Nederland moet je kasseien met een lampje zoeken en je vindt ze zeker niet op onze woon-werk fietspaden, dus mensen die een fiets met een geveerde voorvork maar niks vinden hebben gemakkelijk praten.

In een ander forumtopic schreef ik dat proefrijden van een nieuwe fiets voor mij geen meerwaarde heeft. Toch wil ik je wel aanraden om dat woon-werk traject eens mét en zonder geveerde voorvork te doen. Ik denk dat je dan snel je keuze bepaald hebt.

Dan die kwestie van de 'buitenboordlagers'. Ik heb al vaker ingebracht dat ik met Hollowtech trapaslagers minstens 20.000 km haal en dat is door diverse andere gebruikers bevestigd. Als je al pech hebt en ze gaan eerder kapot, dan kost een nieuw setje lagers ongeveer net zoveel als een nieuwe ketting. Lijkt me geen belangrijk punt.

Wat de XT-naven betreft, dat is ook een hardnekkig verhaal op dit forum. Kijk eens rond als je 's zondags aan een MTB-toertocht meedoet. Veel fietsen hebben XT-achternaven. Daar zijn veel zware berijders bij en een MTB parcours is geen lieve belasting voor naven. Ik heb zelf veel gereden met XT-naven en zie er geen probleem in. Prima materiaal, maar je kunt ook gewoon Deore of Deore LX of SLX nemen.
math schreef:
di 07 apr, 2020 23:36
Ik zou beginnen een fiets te kiezen met een geveerde voorvork. Als je élke dag 2x6 km over kasseien rijdt, is dát het belangrijkste.
Dat van de kassein gad ik even gemist. Het klopt wel. Als bewoner van Maastricht weet ik ook wat kasseien zijn. Een keiharde fiets met stugge banden is dan vreselijk. Een voorvork helpt dan. Soepele banden helpen ook een beetje. Zo rijden mijn almotions over kasseien fijner dan de marathons en zeker fijner dan de plus-versies, bij gelijke breedte en druk.
Leon schreef:
wo 08 apr, 2020 09:11
Dat van de kasseien had ik even gemist. Het klopt wel. Als bewoner van Maastricht weet ik ook wat kasseien zijn. Een keiharde fiets met stugge banden is dan vreselijk. Een voorvork helpt dan. Soepele banden helpen ook een beetje. Zo rijden mijn almotions over kasseien fijner dan de marathons en zeker fijner dan de plus-versies, bij gelijke breedte en druk.
Een voorvork is idd wel handig dan ;)

Dikke banden wil ook veel schelen, maar die moeten dan wel op een lage(re) druk staan, wat weer zwaarder fietst (maar bij 6 km maakt dat niet zo veel uit).
Het fijne van voorvering is dat je deze aan- en uit kunt zetten.

En geloof me: het is heel stoer om zonder een bepaalde vorm van vering over slechte wegen te rijden, maar op een gegeven moment betaal je de tol met pijn en mogelijk onomkeerbare schade aan de polsen. Uiteraard spelen daarbij ook andere factoren (houding, snelheid, vermoeidheid etc) een rol.
Dank, dat is allemaal waardevolle raad.

Ik had inderdaad ook gezien dat hier vroeger voorvorken werden afgeraden, en eerder voor dikkere banden werd geadviseerd.
Ik heb zelf geen idee. Mijn motorfietsen hebben natuurlijk steeds voorvorken,en daar is heel zelden iets verkeerd aan.

Als je die 'lockout' doet op de vork, heb je dan alleen last van het extra gewicht, of kan er nog steeds iets stuk gaan?
Ik zie dat bijna elke moderne fiets uitgerust wordt met een voorvork, maar ik vermoed dat er hier ook verschillende kwaliteit bestaan. Welke kwaliteiten zijn te vermijden?
Dat "bijna elke moderne fiets uitgerust wordt met een [geveerde] voorvork" is misschien wat overdreven, maar inderdaad zie je ze wel vaak. Laat je daar echter niet door misleiden. De meeste fietsers rijden over glad asfalt stukjes in de stad. Dan is voorvering overkill en vooral goed voor de fietsenindustrie.

Van dat extra gewicht heb je denk ik geen last. Wel is er af en toe onderhoud nodig, maar dat hangt af van de kwaliteit en het gebruik. Ik ben daar geen expert in, dus hou wijselijk mijn mond over welke te kiezen. N.B. Ik heb een MTB met degelijke voorvering, maar wel in een duurder segment.
Rockshox en Fox zijn goede merken die onderdelen naleveren en te servicen zijn.
math schreef:
di 07 apr, 2020 23:36
Dan die kwestie van de 'buitenboordlagers'. Ik heb al vaker ingebracht dat ik met Hollowtech trapaslagers minstens 20.000 km haal en dat is door diverse andere gebruikers bevestigd. Als je al pech hebt en ze gaan eerder kapot, dan kost een nieuw setje lagers ongeveer net zoveel als een nieuwe ketting. Lijkt me geen belangrijk punt.

Wat de XT-naven betreft, dat is ook een hardnekkig verhaal op dit forum. Kijk eens rond als je 's zondags aan een MTB-toertocht meedoet. Veel fietsen hebben XT-achternaven. Daar zijn veel zware berijders bij en een MTB parcours is geen lieve belasting voor naven. Ik heb zelf veel gereden met XT-naven en zie er geen probleem in. Prima materiaal, maar je kunt ook gewoon Deore of Deore LX of SLX nemen.
Je bent een uitzondering met je Hollowtech lagers, de meeste halen misschien net de helft van jij er mee red.

En XT naven zijn met reden bekend als niet geschikt bij vakantie fietsen, voor de rest zijn ze best goed
Suntour (officieel SRSunTour uit Taiwan) is voor trekkingfietsen verreweg de grootste leverancier. Hun vorken zijn zeer robuust en niet zo duur als die van Rockshox en vooral Fox. Het type NXC-D heeft, meen ik, stalen veren, wat het zwaarder maakt dan luchtvering maar ook minder kwetsbaar en gevoelig voor regelmatig (duur!) onderhoud. Suntour gaat al heel lang mee in de fietsenwereld en heeft in 2007 de know-how van het bekende Italiaanse motorvorken-merk Marzocchi overgenomen.

Let er wel op dat er een lockout op zit. Een lockout is een knop waarmee je de vering kunt uitschakelen. Dat is belangrijk als je een helling oprijdt, want door de trapbeweging heeft de vork de neiging om te gaan deinen, wat veel energie vreet.

Brede banden en een geveerde voorvork hebben verschillende uitwerking op oneffenheden van het wegdek. Soepele banden werken vooral als nivelleerders. De oneffenheden in het contactvlak band-weg worden vereffend, zoals een luchtbed dat doet op een stenige ondergrond ; de veerweg is echter heel klein. Op grof asfalt (grintbituum) zijn banden heel effectief. Bij oneffenheden op grotere afstand, zoals kasseien, doen banden veel minder. Daar ligt juist de kracht van een geveerde voorvork. Die zorgt dat je over de hobbels 'zweeft'.

Ook een wat meer meegevend stuur kan de schokken op je polsen dempen. Die meegevendheid wordt vooral bepaald door de wanddikte en door het verloop van de buisdiameter vanaf de inklemming in het midden naar de handgrepen.
Als prijs-kwaliteit belangrijk is, kijk dan ook eens naar "RADON" evenals Cube een duits (verzend)merk en/of te koop bij bike-discount.de Radon is in Nederland/België nouwelijks bekend, in Duitsland echter des te meer. Hun top trekking-bike, Sunset Supreme, kost € 1422,- dan krijg je: een komplete shimano Deore XT groep, Rock Shox Paragon Gold Air voorvoork, Supernova verlichting, geveerde zadelpen, Schwalbe banden, Ergon handvatten enz. enz. Zij hebben ook andere, goedkopere modellen waar dan meestal wel wat met de Shimano onderdelengroepen gemixt is/word (wat niet erg hoeft te zijn).

Er zijn (heel) grote verschillen tussen budget instapvoorvorken en hoogwaardige en dus duurdere voorvorken. Vele (vakantie)fietsers lijken ooit alleen met budgetvorken op pad te zijn geweest, waarna ze (terecht) hebben geconcludeerd dat deze geveerde voorvorken allen zwaar, stug aanspreekbaar en uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldeden.

En ja, ook een goede geveerde voorvork zal altijd zwaarder zijn en enig onderhoud nodig hebben ten opzichte van een vaste/starre vork, maar... je hebt ook meer comfort en een breder inzetgebruik (road- en [licht] off-road).
Mr. Z schreef:
wo 08 apr, 2020 18:51
Je bent een uitzondering met je Hollowtech lagers, de meeste halen misschien net de helft van jij er mee red.

En XT naven zijn met reden bekend als niet geschikt bij vakantie fietsen, voor de rest zijn ze best goed
Misschien kun je even toelichten waar je deze stellige mening op stoelt. Gebruik je zelf Hollowtech trapassen en XT-naven?
Ik denk dat alleen een fietsenmaker die van een klant bijhoudt hoeveel km er tussen twee reparaties zitten, iets statistische betrouwbaars kan zeggen.
math schreef: Misschien kun je even toelichten waar je deze stellige mening op stoelt. Gebruik je zelf Hollowtech trapassen en XT-naven?
Ik denk dat alleen een fietsenmaker die van een klant bijhoudt hoeveel km er tussen twee reparaties zitten, iets statistische betrouwbaars kan zeggen.
Misschien kun je je poging er weer een welles-nietes spelletje van te maken gelijk weer staken?

- de Hollowtech cranks zijn prima, met een set goede lagers in liefst een ééndelige cartridge is het zelfs superieur ten opzichte van een standaard trapas met vierkante opname. Dat Shimano even vergat dat hun systeem afhankelijk is van de schroefdraad en zijkant van de bracketbus / het bedacht met een perfect frame in hun achterhoofd, daar ging het fout. Je ziet nu aan de ontwikkeling van de pressfit standaard dat het nog beter kan, maar wederom ben je erg afhankelijk van de uitvoering van het frame, dus het gaat vaak fout. Een traditionele as met vierkante opname is wat minder gevoelig van het niet perfect in lijn liggen van de schroefdraad links en rechts van de bracketbus - omdat het een cartridge is - dus als jouw frame alles netjes in lijn heeft liggen is dat mooi voor jou, maar zegt het niets over de volgende fiets in die serie helaas.

- de XT naven zijn vanaf 2013 ongeveer besmet geraakt door de toepassing van een aluminium as die minder weegt, maar ook minder sterk is, hierdoor komt vaak de rechterkant, waar het lager buiten de naaf in de body zit, in de knel. Het gewicht komt op de lagering van de body terecht en de bout die de cassettebody vast houd, door de dikkere as is daar minder materiaal aanwezig en tot overmaat van ramp is de schroefdraad niet direct in het naafhuis getapt maar in een ingeperste ring. Deze kan gaan werken, het naafhuis scheurt en je staat stil.
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 21:36
Misschien kun je je poging er weer een welles-nietes spelletje van te maken gelijk weer staken?
Ik vroeg niet iets aan jou, maar aan Mr. Z.
Ik vroeg aan hem waar hij zijn mening (een kwantitatieve uitspraak; tegenover een kwantitatieve uitspraak van mij) op stoelt.
Dat is geen welles-nietes, maar vragen naar feitelijke onderbouwing.