Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€ - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€

Die heb ik voor je neergezet :wink:
Iets wat in het ontwerp al fout zit kun je wel iedere keer discussie over voeren, maar ze zijn niet voor niks verder gegaan naar BB30 en BB386/EVO.
Ik vind het watflauw math, om iets waar mensen al jaren problemen over melden te ontkennen (terwijl ik weet dat je dit forum volgt), alleen omdat jij er kennelijk geen problemen mee hebt gehad. "N=1".
Moeten we de probleemgevallen kwantitatief gaan tellen?
Leon schreef:
do 09 apr, 2020 09:46
Ik vind het watflauw math, om iets waar mensen al jaren problemen over melden te ontkennen (terwijl ik weet dat je dit forum volgt), alleen omdat jij er kennelijk geen problemen mee hebt gehad. "N=1".
Moeten we de probleemgevallen kwantitatief gaan tellen?
Wat bovendien een erg flauwe debating-truuk is is het vragen om een "bewijs" voor iets wat hoort tot het algemeen bekende.

Als ik in de polder ga fietsen dan is die polder voor mij plat ... toch weet ik dat we op een bol wonen.

Een "slimme" debater stelt dan de vraag: Heb je bronnen die onderbouwen dat het plat was, of juist het tegendeel: Bewijs maar eens dat we op een aard-bol wonen.
Met zo'n "slimme" vraag sla je iedere discussie stuk. Één zo'n "slimme" vraag serieus beantwoorden geeft bladzijden vol tekst die daarna niemand leest.

En in dit n=1 geval zou ik zeggen: Er is altijd de uitzondering die de regel bevestigt.
Kijk eens om je heen hoeveel fietsers probleemloos met Hollowtech-lagers en XT-naven fietsen (n>>1) !
Of fietsen die mensen gewoon door, terwijl de boel vrolijk rammelt?

Maar je hebt een punt - de kwaliteit is vooruit gegaan, maar of dat aan de lagers ligt of de frames is een beetje koffiedik kijken. Wat ik vooral zie is dat fabrikanten hun toleranties ruimer zetten om minder claims te hoeven vergoeden, dat belooft meestal niet veel goeds...
math schreef:
do 09 apr, 2020 11:02
Kijk eens om je heen hoeveel fietsers probleemloos met Hollowtech-lagers en XT-naven fietsen (n>>1) !
Probleemanalyse van niet extreem vaak voorkomende problemen bestaat niet uit het tellen van de gevallen waarin het goed gaat, maar uit de gevallen waarin het fout gaat. Van de autoritten van dronken mensen gaat immers ook 99,99% goed, maar is dat een argument om alcohol in het verkeer toe te staan?
Leon schreef:
do 09 apr, 2020 11:10
math schreef:
do 09 apr, 2020 11:02
Kijk eens om je heen hoeveel fietsers probleemloos met Hollowtech-lagers en XT-naven fietsen (n>>1) !
Probleemanalyse van niet extreem vaak voorkomende problemen bestaat niet uit het tellen van de gevallen waarin het goed gaat, maar uit de gevallen waarin het fout gaat. Van de autoritten van dronken mensen gaat immers ook 99,99% goed, maar is dat een argument om alcohol in het verkeer toe te staan?
Het grootste probleem is dat er geen probleem was ... de Hollowtech lagers lossen geen probleem op maar maken er één bij.
De problemen met de "traditionele" vierkante trapassen waren nooit een issue ... want heel zeldzaam.

Voor de fabrikant waren de traditionele vierkante trapassen misschien wel een probleem:
Je kan er veel te makkelijk zelf een crankstel naar keuze op zetten ... dat verkleint dus de omzet.

In het kader van "opa vertelt":
Er was ooit een tijd dat de vierkante trapassen nog niet gestandaardiseerd waren -- toen kon je hebben dat vierkant niet op vierkant paste.
We dwalen af... :)
Bridgestone SM schreef:
do 09 apr, 2020 11:35
In het kader van "opa vertelt":
Er was ooit een tijd dat de vierkante trapassen nog niet gestandaardiseerd waren -- toen kon je hebben dat vierkant niet op vierkant paste.
Die standaardisering kan nog steeds verwarrend zijn, ook omdat de verschillen vaak klein zijn. Er is JIS (uiteinde 12,63 mm) en ISO (uiteinde 12,5 mm), de schroefdraad kan Italiaans of van het BSA type zijn, en de juiste trapaslengte is voor elk crankstel weer anders. Op het eerste gezicht lijkt alles wat vierkant is met elkaar te combineren, totdat je begint te sleutelen en de aangeschafte spullen toch niet blijken te passen.
Die verwarring is met de komst van 'moderne' systemen nog groter geworden (zie hier). Ook is de verkrijgbaarheid ervan soms problematisch. De 'vierkante' trapas blijft vooralsnog een van de minst dure en langst houdbare systemen. Anders dan bij 'buitenboordlagers' kun je er meestal nog een hele tijd mee doorfietsen wanneer er speling optreedt. Daardoor heb je nog wat tijd om op zoek te gaan naar een fietsenmaker die toevallig een passende trapas op voorraad heeft en handig genoeg is om een oude vastgeroeste trapas na tigduizend kilometers op een fatsoenlijke manier uit het frame te krijgen.
Leon schreef:
do 09 apr, 2020 11:10
Probleemanalyse van niet extreem vaak voorkomende problemen bestaat niet uit het tellen van de gevallen waarin het goed gaat, maar uit de gevallen waarin het fout gaat. Van de autoritten van dronken mensen gaat immers ook 99,99% goed, maar is dat een argument om alcohol in het verkeer toe te staan?
Wat een dwaze vergelijking!
Ik stelde dat ik met een Hollowtech lagerset minstens 20.000 km rijd voordat hij aan vervanging toe is.
Mr. Z. stelde "misschien net de helft van waar jij het mee redt".
Dat is een verifieerbaar verschil van mening. Ik vroeg Mr.Z. waar hij zijn mening op stoelt. Dat mag toch?
Bovendien stelde ik dat de kosten van een nieuw setje lagers vergelijkbaar zijn met die van een nieuwe ketting.

Kom nou niet aan met dronken automobilisten. Het gaat hier gewoon om een zakelijke kwestie, een kostenanalyse.
Dit is géén geval van 'zeer kleine kans - extreem hoge gevolgkosten'.

Ik wacht nog op een antwoord van Mr.Z.
math schreef:
do 09 apr, 2020 12:50
Ik stelde dat ik
Ik heb helemaal geen xt naaf. Ik ga die ook niet kopen want als ik een schatting maak van de aantallen problemen waarvan ik lees ten opzichte van de aantallen problemen met andere naven - bijna nul - dan concludeer ik, dat ik beter geen xt naaf kan kopen. Het is bovendien voor mij geen rocketscience om in te zien dat het ontwerp manco's vertoont ten opzichte van veel goedkopere versies, wat ik bevestigd heb gekregen van mensen die ik goed ken, en aangezien ik niet gek genoeg om meer geld uit te geven voor iets dat minder goed is, tevens gezien dat ik soms onvoorzichtig fiets, ga ik dat niet doen, ook al heb ik nog nooit zo'n ding gebruikt.
Zo, genoeg over mij.
Leon schreef:
do 09 apr, 2020 13:19
...
Zo, genoeg over mij.
En wat wilde je met die dronken automobilisten duidelijk maken?
Misschien was Mr. Z met zijn slingerende testrit wel een beetje dronken... (Zie het topic over 27,5-28").

Citaat:
"We zijn gaan proef fietsen bij Santos [ en dat doe je door niet alleen recht door te fietsen maar ook wat lastige dingen doen zoals tussen hekjes door en tussen geparkeerde auto's de stoep op]."
Ik heb deore hollowtech assen. Geen geen problemen mee.

Voordeel is wel dat je die zelf makkelijk onderweg kan vervangen, als je niet in de buurt van een stad bent.

Heb wel gehoord dat shimano de assen heeft verbeterd, omdat in het begin vooral de mtb fietsers veel problemen hadden.

Mario
math schreef:
do 09 apr, 2020 13:22
Leon schreef:
do 09 apr, 2020 13:19
...
Zo, genoeg over mij.
En wat wilde je met die dronken automobilisten duidelijk maken?
De xt naaf is de dronken automobilist. Jij zegt dat het vrijwel altijd goed gaat met die naaf en die automobilist. Ik beaam dat maar kijk naar de gevallen dat het niet goed gaat en concludeer dat het aantal keren dat het fout gaat - naaf kapot cq. dronkaard maakt brokken - wel erg groot is in vergelijking met een "nuchtere naaf". We hebben beiden gelijk, maar ik koop die naaf niet en raad mijn vrienden ook aan gewoon een andere te kopen.
Deze man heeft een interessante kijk op het BB verhaal en ook een goede uitleg waarom het vaak niet goed gaat en ook wat je kan doen om het geheel wel goed te krijgen.
Kijk vooral zijn ytube filmpjes
https://www.hambini.com/
Tomtom2012 schreef:
do 09 apr, 2020 18:27
Deze man heeft een interessante kijk op het BB verhaal en ook een goede uitleg waarom het vaak niet goed gaat en ook wat je kan doen om het geheel wel goed te krijgen.
Kijk vooral zijn ytube filmpjes
https://www.hambini.com/
Heerlijk, volg zijn kanaal al een tijdje, het is redelijk schokkend wat voor toleranties er gehanteerd worden op frames van 3-6000 euro!
[/quote]We hebben beiden gelijk[/quote]

Hee... dat lijkt wel op dat bekende glas met water!

Nu word terecht/onterecht (vul zelf maar in wat van toepassing is) Shimano's XT (achter)naaf in twijfel getrokken, maar nog niet zolang daarvoor werd Shimano's XT (achter)naaf juist geprezen vanwege de goede kwaliteit, betrouwbare werking en lange levensduur. Tijden veranderen blijkbaar.

Trouwens, waarom hoor je nooit meer iemand klagen over de (kortere) levensduur van HyperGlide cassettes? Die UniGlide cassettes van vroeger gingen immers aanzienlijk langer mee...
Die kon je nog omkeren ook, dat was natuurlijk niet de bedoeling :shock:
Ik heb een fiets met Uniglide staan hier...
abre facil schreef:
do 09 apr, 2020 18:39
Nu word terecht/onterecht (vul zelf maar in wat van toepassing is) Shimano's XT (achter)naaf in twijfel getrokken, maar nog niet zolang daarvoor werd Shimano's XT (achter)naaf juist geprezen vanwege de goede kwaliteit, betrouwbare werking en lange levensduur. Tijden veranderen blijkbaar.
Nee het ontwerp is drastisch gewijzigd, de stalen as is vervangen door een van aluminium en de kogels zijn een stuk kleiner geworden. Door de verhoogde belasting op de bevestiging van de cassettebody, scheurt het naafhuis nu terwijl er vroeger bijna geen problemen mee waren.