Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura MT5 schijfremmen blokkeren - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura MT5 schijfremmen blokkeren

Het draadje begint met "Vorig jaar kocht ik ...". Daarom zou ik het probleem toch echt bij de juiste probleemeigenaar blijven leggen, want één keer iets verprutst is je zo hemelhoog geprezen garantie vervlogen.
Ik zou de losse blokjes (4 per klauw) die met een pen vastgezet worden gebruiken.
Ik kan mij voorstellen dat de dubbele blokjes die met een haakje in de klauw hangen en magnetisch worden vastgehouden op enig moment los kunnen schieten en dan de boel blokkeren. Blokjes die met een pen gefixeerd worden kunnen mijns inziens niet van hun plaats af.
DaVinci schreef:
za 04 apr, 2020 19:22
Ik zou de losse blokjes (4 per klauw) die met een pen vastgezet worden gebruiken.
Ik begrijp niet goed wat je met deze zin wil zeggen in deze discussie.
Als ik Google op MT5, komt Google lovende woorden te kort over deze rem.
Achteraf misschien niet terecht.
Maar dit is de eerste bespreking waarin tekortkomingen van deze rem worden besproken.
tndmbkr schreef:
za 04 apr, 2020 20:15
Maar dit is de eerste bespreking waarin tekortkomingen van deze rem worden besproken.
En dus?

BTW, er was ook de link naar de Duitse website.
tndmbkr schreef:
za 04 apr, 2020 20:15
DaVinci schreef:
za 04 apr, 2020 19:22
Ik zou de losse blokjes (4 per klauw) die met een pen vastgezet worden gebruiken.
Ik begrijp niet goed wat je met deze zin wil zeggen in deze discussie.
Deze https://www.tuning-bikes.de/MaguraZ-Bre ... ormance-8P
the_cyclist schreef:
vr 03 apr, 2020 23:31
Ik lees hier heel interessante dingen. De remblokjes hangen inderdaad met een haakje vast aan de remklauw en worden magnetisch tegen de remcylinders getrokken. Zou het helpen om een geborgd type remblokjes te proberen?
.
Ja want die kunnen dus niet van hun plaats af, en worden verder nog steeds magnetisch van de schijf af gehouden.
tndmbkr schreef:
DaVinci schreef:
za 04 apr, 2020 19:22
Ik zou de losse blokjes (4 per klauw) die met een pen vastgezet worden gebruiken.
Ik begrijp niet goed wat je met deze zin wil zeggen in deze discussie.
Als ik Google op MT5, komt Google lovende woorden te kort over deze rem.
Achteraf misschien niet terecht.
Maar dit is de eerste bespreking waarin tekortkomingen van deze rem worden besproken.
Lijkt me vrij duidelijk, en de rem is ook erg goed alleen liever niet met de 9 serie remblokken die een probleem kunnen geven als ze te ver versleten zijn.
math schreef:
za 04 apr, 2020 17:02
_Peter_ schreef:
za 04 apr, 2020 00:07
...Als je de boel (zoals bij Hope kan) helemaal uit elkaar kan halen dan het beste de rubber afdichtringen van de zuigers/pistons insmeren met siliconen, zelf gebruik ik Hunter Silicone Lubricant SC 960. En ook zorgen dat er geen of bijna geen lucht in de leidingen zit.
Ik zou voorzichtig zijn met het opvolgen van het advies van _Peter_. Zo gebruikt Magura minerale olie als remvloeistof en waarschuwt voor DOT, waarschijnlijk omdat hun materialen incompatibel met DOT zijn. Hope gebruikt juist DOT olie.
Het goed ontluchten van leidingen en vooral van het remhuis is ook niet evident. Dat kan de fabrikant veel beter en daarom zou ik daar afblijven zolang er geen dwingende reden voor is. Tegen schoonmaken van de buitenkant is natuurlijk geen bezwaar, ook al moet je de reinigingsmiddelen goed kiezen, bv. wat Magura daarover zegt in hun handleiding.
Aangezien je aan deze Magura's weinig (alleen de olie, leidingen en de blokjes) zelf kan vervangen, zou ik hier niet eens aan beginnen, Mocht de garantie toch verlopen zijn (of je bent net als ik eigenwijs) dan kan je de zuigers schoonmaken met alcohol dit zou m.i. geen schade toe moeten kunnen brengen, aangezien dat vervliegt voor je klaar bent en niets achterlaat op de zuigers. (Wel eerst de zuigers zo ver mogelijk naar buiten persen als mogelijk (ze kunnen er naar alle waarschijnlijkheid ook uitschieten)
De Magura handleiding is vooral voor de Amerikaanse letselschade cultuur geschreven (doe dit niet, pas op met dat en meer) met enkel een regeltje op te passen met smeerstoffen (olie vetten en siliconen) over schoonmaken verder weinig.
Ik ben blij met mijn Hope schijfremmen, net als dat ik dat ben met mijn mechanische BB7 schijfremmen. Die kun je tenminste demonteren (en weer in elkaar schroeven) om van het nodige onderhoud te voorzien. Daarnaast zijn bijna alle onderdelen los te koop. (daar kwam ik ook pas na wat Shimano (XT en DX) en Avid remmen versleten te hebben achter)
Kan je die remmen eigenlijk afstellen om slijtage te compenseren (zoals bij de magura velgremmen) of moet je meteen de blokjes/pads vervangen als je remhendel tegen je handvat komt? Online vind ik er niets over terug.
Kan je niet stellen. Alleen centreren door de remklauw los te maken. En dan remmen, vast houden, en weer vast maken.

Schijfremmen zijn zelf stellend (net als bij een auto)
Jup, hydraulische schijfremmen compenseren zelf slijtage (mits er een compensatiegaatje aanwezig is in de hoofdremcilinder).
Je en nee, niet alle hydraulische schijfremmen voor de fiets hebben een reservoir met een ontluchtings-gaatje zoals je ze ziet bij een motorfiets.
De Magura schijfremmen hebben geen reservoir op die manier behalve de nieuwe Cme5 remmen die ik op mijn Santos heb, ze zijn wel zo gemaakt dat ze wat compenseren voor de slijtage van de blokken.
Mr. Z schreef:
zo 12 apr, 2020 21:31
Je en nee, niet alle hydraulische schijfremmen voor de fiets hebben een reservoir met een ontluchtings-gaatje zoals je ze ziet bij een motorfiets.
De Magura schijfremmen hebben geen reservoir op die manier behalve de nieuwe Cme5 remmen die ik op mijn Santos heb, ze zijn wel zo gemaakt dat ze wat compenseren voor de slijtage van de blokken.
Waar zit dat ontluchtingsgaatje? Na een jaar (3000 km) zijn waarschijnlijk de blokjes versleten in plaats van dat er lucht in de leidingen gekomen zijn? Want normaal gezien kan er amper of geen lucht in komen.
dvdh80 schreef:
di 14 apr, 2020 09:38
Mr. Z schreef:
zo 12 apr, 2020 21:31
Je en nee, niet alle hydraulische schijfremmen voor de fiets hebben een reservoir met een ontluchtings-gaatje zoals je ze ziet bij een motorfiets.
De Magura schijfremmen hebben geen reservoir op die manier behalve de nieuwe Cme5 remmen die ik op mijn Santos heb, ze zijn wel zo gemaakt dat ze wat compenseren voor de slijtage van de blokken.
Waar zit dat ontluchtingsgaatje? Na een jaar (3000 km) zijn waarschijnlijk de blokjes versleten in plaats van dat er lucht in de leidingen gekomen zijn? Want normaal gezien kan er amper of geen lucht in komen.
Na 3000km lijkt mij het meest waarschijnlijk dat de blokken versleten zijn, zijn ze dat dan vervang je ze, is de rem dan nog niet ga je ontluchten

En het is eigenlijk vaak geen gaatje maar een gleufje, op het plaatje een typische schijfrem met reservoir, onderdeel nummer 2 is de deksel, daar zie je vaak aan 1 kant of allebei een gleufje onder op, de deksel rust op het rubber membraan onderdeel nummer 3.
Als er olie uit het reservoir wordt gepompt moet er ook lucht bij, die komt er boven het rubber er bij, het rubber is zo gemaakt dat het uit kan plooien zo dat de groeiende ruimte kan blijven vullen, zo kan er lucht bij en trekt het systeem niet vacuüm terwijl er door het rubber geen vuil en vocht in de remvloeistof kan komen.

Bijlagen

En ik maar denken dat er begrepen werd wat ik zei met de term ‘compensatie gaatje’ :?
Het compensatie gaatje bevind zich in de hoofdremcilinder en geeft de verbinding tussen reservoir en leiding vrij als de zuiger helemaal terug komt in rustpositie, hier door kan slijtage automatisch gecompenseerd worden, maar is de afstand van blokken naar de schijf niet regelbaar, ook de stand van de handle is wat lastig te regelen t.o.v. het stuur, maar goede merken lossen dat wel op. Het rubber tussen het deksel en reservoir kan inderdaad de bewegingen van het vloeistofniveau volgen in het reservoir.

Heeft verder niks met de oplossing die al genoemd was te maken btw.
Hallo,
Het komt helemaal overeen met mijn ervaring dit voorjaar, in dit geval de achterrem. In het bos met de ATB, het regende, was modderig en de blokjes slijten snel. Ik fietste langzaam, want was net even gestopt, en zonder enige aanleiding blokkeert het achterwiel. Ketting etc gecontroleerd, na uitvoerige analyse bleek inderdaad de rem 100% vast te zitten.
Dit kon slechts met geweld en extreme kracht verholpen worden.
Het remblokje was verschoven en zat klem in de klauw en remschijf, dat zou idd niet moeten kunnen gebeuren.

Gisteren eea gecontrolleerd en de remcylinders aan 1 kant komen er wel uit en aan de andere kant niet, in zo een situatie kan dit dus gebeuren. Schoonmaken etc helpt natuurlijk wel, maar kan het niet voorkomen in een modderige rit.
Ik heb nu de losse blokjes besteld met borgpennetjes, zodat ze er niet meer tussen kunnen vallen. ik heb nu nog de originele MT5 blokjes erin zitten en hou deze goed in de gaten. Bij modderige omstandigheden ga ik zeker niet meer met de originele MT5 blokjes fietsen.
Het kan ook helpen om dikkere schijven te monteren zodat ook bij versleten blokken de zuigers niet eruit kunnen komen.
Shadow schreef: Het kan ook helpen om dikkere schijven te monteren zodat ook bij versleten blokken de zuigers niet eruit kunnen komen.
De zuigers komen er niet uit [ dus niet helemaal er uit] maar de blokken uit 1 stuk hangen met haakjes aan de bovenkant van de rem, als ze [te] ver versleten zijn blijken de haakjes te kort waardoor 1 blokje niet meer aan de bovenkant blijft hangen maar naar beneden kan zaken, terwijl dit gebeurd wordt de andere zuiger naar binnen gedrukt waardoor het zakkende remblokje nog meer ruimte krijgt en verder zakt en de boel blokkeert.
Achter is het vervelend maar voor kan slecht aflopen, had het zelf bij mijn voorrem, had geluk, was net gestopt, wil weer verder en mijn voorwiel zat vast.

Op de weg zal je hopelijk op tijd merken dat er wat mis is maar op een MTB tijdens een echt natte rit kan de boel zo snel slijten dat je blokken binnen 20km weg kunnen zijn.

Heb aardig wat remblokken van fietsen en motorfietsen in mijn handen gehad maar Magura is de enige die remblokken heeft met naar buiten gebogen haken en dus de potentie om de boel op die manier te blokkeren
Duidelijk :D
Bridgestone SM schreef:
vr 03 apr, 2020 12:34
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 10:56
Gossie, dit soort dingen lees je nooit als je mooie verhalen over schijfremmen leest.
Precies, je leest dan alleen maar over velgremmen die velgen opeten.
Zelfs met de meest foute remblokjes duurt dat toch echt langer ... en met de juiste remblokjes zelfs gewoon heel lang.

En verder, vraag ik me ook wel eens af waarom die remblokjes zo snel moeten verslijten.   Bij een auto doen die blokjes er met wat geluk jaren over -- 't zijn wel dikkere blokjes, maar het is ook heel veel meer af te remmen gewicht, en meest ook bij aanmerkelijk hogere snelheden.
Zelfs de oude mechanische Bridgestone schijfrem deed heel lang met de remblok-schijfjes (remblok-schijfjes die een Mitsubishi merkje droegen).   De Bridgestone Dinex rem doet zelfs schier eindeloos met de remvoeringen, maar dat zijn dan ook serieus dikke remvoeringen.
Was dat maar waar. Zelfs op een racefiets met minimaal gewicht kan na één rit een stel gloednieuwe blokken weg zijn (wedstrijdje in de regen of een flinke alpenrit in beestenweer). Ardennen kan trouwens ook, Ik heb in de toerversie LBL ook een stel Dura Ace blokken gevreten (we zagen eruit als we Parijs Roubaix door de modder hadden gereden...). Ja, ik heb ook wel eens jaren geen blokken vervangen op mijn racefiets, ik deed geen wedstrijden meer en ging niet meer in de regen fietsen (pak dan toch liever de MTB).

Als je maar hard genoeg gaat/met genoeg massa rijdt door klote weer kan je zelfs de beste blokken laten verdampen (of je velgbed concaaf trekken, één van de twee zal het verliezen). En ja met mooi weer, rustig verkeer, weinig heuvels kan je eeuwen doen met blokken (en zijn schijfremmen geen noemenswaardige verbetering).

Zo ook met Magura Hs33, ik vreet in het najaar en in de winter blokken. Dat krijg je met een kind achterop, of een bagagekar erachter. Ik doe langer met mijn Shimano schijfremmen en ze zijn wat mij betreft op alle fronten superieur (stadsgebruik+werking+onderhoud). Daar waar een Hs33 een wielslag nodig heeft in de regen om de velg droog te krijgen sta je met een schijf meteen stil.

Ik kan met alle systemen prima uit de voeten, maar (Shimano) schijfremmen zijn voor mijn huidige gebruik wat mij betreft verreweg de beste optie. Dat kan voor een ander zeker anders zijn, maar behalve op de racefiets vind ik het eigenlijk in elk scenario een lastig verhaal voor de oude velgrem en helemaal voor de HS11/HS33. De eerste is dan nog lekker budget en simpel, een HS11/HS33 is vrij duur en juist als het erop aan komt minder sterk.
Ik fiets zoals bekend niet graag door de regen, maar in de afgelopen 20.000 km dat ik mijn blokjes probeer te verslijten met op vakantie een totaalgewicht van 130 kilo en altijd in heuvelgebied heb ik toch zeker tientallen volledig verzopen fietsvakantiedagen gehad. Ook de velgen hebben nog een mooie indicatorgroef. Maar ik zal waarschijnlijk iets fout doen. Excuses daarvoor.