Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura MT5 schijfremmen blokkeren - Forum Wereldfietser

Magura MT5 schijfremmen blokkeren

Vorige jaar kocht ik een Koga-S worldtraveller met Magura MT5 schijfremmen (de configurator stelde de keuze tussen Shimano XT of Magura MT5 schijfremmen).

Toen ik de fiets enkele maanden had ben ik ten val gekomen: bij het nemen van de voorste rem blokkeerde deze plotseling volledig... Gelukkig reed ik op dat moment niet te snel en 'viel' het al bij al nog mee. Maar ik hoef jullie niet te vertellen dat dit levensgevaarlijk is.
De fiets is toen terug binnengebracht ter nazicht van de remmen. De conclusie van de fietsenmaker was: de remblokjes waren versleten waardoor de cilinders te ver uit te remklauw waren gekomen en zo blokkeerden. Op de vraag of het normaal was dat schijfremmen de nijging hebben om te blokkeren wanneer de remblokjes versleten zijn antwoorde hij doodleuk 'ja'.

1 v/d 2 remblokjes was inderdaad afgesleten, maar zeker niet dat er ijzer-op-ijzer geremd werd. Dan had ik het al wel lang gevoeld/gehoord. Ik durf het bijna niet te zeggen maar nadien heb ik het nog eens voorgehad, ditmaal met de achterrem (ik had toen nog niet door hoe snel deze slijten). Ook nu waren de remblokjes versleten.

Nu is mijn vraag: is het normaal dat remschijven blokkeren als de remblokjes afgesleten zijn? Dit moet toch zo ontworpen worden dat dit nooit kan gebeuren? Mijn andere fiets heeft (veel) goedkopere Shimano schijfremmen, nooit heb ik zoiets voorgehad. En daar zijn de remblokjes soms ook volledig afgesleten.

Akkoord, met afgesleten remblokjes rondrijden is niet de bedoeling. Maar dan nog mogen schijfremmen toch niet blokkeren?

Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen met Magura MT5 of andere schijfremmen?

Alvast bedankt voor jullie tijd
Ik heb even gezocht en vond deze ervaring(en):
https://www.emtb-news.de/forum/threads/ ... bleme.500/

Verder heb ik er geen verstand van. Hopelijk heb je wel alles onder garantie kunnen laten vallen?
Mijn Duits is niet zo best.
Maar nu rij ik zelf ook met schijfremmen. Simpele niet de MT5 want die hebben dacht ik 2 blokken per schijf in plaats van 1.
En ik heb er nooit last van.
Ook niet als mijn blokjes op zijn.
Is het niet zo dat juist ijzer op ijzer slechter remt dan normaal?
Ik het niet een schrik reactie van jou waardoor je veel te hard knijpt?
Ik ben geneigd de oorzaak van het probleem te zoeken bij de valpartij, en niet bij de MT5.

Ik heb eens iets soortgelijks aan de hand gehad.(maar niet met MT5)
Je hebt nooit een valpartij pal voor de deur van de fietsenmaker.
Er zitten altijd de nodige kilometers tussen het ontstaan van de malheur en je bezoek aan de FM.
Bij mij is mijn zuiger er uit geschoten in die kilometers.

Ik was een beetje in paniek.
Heb onvoldoende de moeite genomen om het wiel en de rem weer te richten, ben weer te snel op de fiets gesprongen, enzovoort.
tndmbkr schreef:
do 02 apr, 2020 09:39
Ik ben geneigd de oorzaak van het probleem te zoeken bij de valpartij, en niet bij de MT5.
Hij schrijft dat hij viel doordat de rem blokkeerde, dus erna.

Vertaling van het eerste stuk van de tekst van het Duitse forum door Deelpl.com; ook de rest is interessant, maar die moet je zelf ff knippen en plakken.

https://www.deepl.com/translator#de/nl/ ... 4ch.%0A%0A
M276 schreef:
do 02 apr, 2020 09:28
Mijn Duits is niet zo best.
Maar nu rij ik zelf ook met schijfremmen. Simpele niet de MT5 want die hebben dacht ik 2 blokken per schijf in plaats van 1.
En ik heb er nooit last van.
Ook niet als mijn blokjes op zijn.
Is het niet zo dat juist ijzer op ijzer slechter remt dan normaal?
Ik het niet een schrik reactie van jou waardoor je veel te hard knijpt?
Het lijkt op 2 remblokjes per kant van de schijf maar het zijn er dus 2 aan elkaar, Wel 4 zuigers (pistons) dus. (Al zijn er ook losse, dus 2 per kant)
Als ze echt op zijn dan merk je dat echt wel met remmen, maar blokkeren is me ook nog niet gelukt (zelfs niet met Hope), Ik zie hier ook geen metalen veertje die de blokjes weer terug zou moeten duwen (als dat al zou lukken) dus dat die voor het blokkeren heeft gezorgd is het ook niet.
Onbekendheid met hydraulisch remmen is altijd mogelijk, je hebt sowieso meer remkracht, en als je dan ook nog je gewicht naar voren verplaatst kan je zo over de kop gaan.
Ik heb een MT5 voorrem op mijn MTB en na een erg natte 2 rondjes waren de deze blokken versleten https://www.mantel.com/magura-9c-comfor ... remblokjes deze hangen aan haakjes in de klauw maar toen ze versleten waren hing 1 van de blokken halverwege in mijn klauw, was zo veel ruimte dat hij naar beneden is gezakt, kwam er achter op het eind en heb toen niet hard hoeven remmen maar kan me voorstellen dat de boel dan wel kan blokkeren.

Er kunnen ook 4 lossen blokken in die je met 2 pinnen vast zet, dan kan dat niet meer gebeuren, dat is de 8 serie en die komt in 4 versies, zou voor op de weg de sport versie nemen die voor e-bkikes is https://www.mantel.com/magura-8s-sport& ... gJK9_D_BwE die heb ik ook in mn Santos gezet, remmen beter dan de comfort versie en gaan ook lang mee
Ps, de 8 sereie heeft ook het voordeel dat je ze kan vervangen zonder het wiel er uit te halen of de klauw los te halen, je trekt ze er gewoon naar boven uit, dat gaat niet bij de 9 serie
Net als met andere remmen kun je ook bij schijfremmen na 1 rit aan nieuwe blokjes toe zijn, dat heeft met het type blokje de gekozen weg (asfalt of modder) en het weer te maken, En dat maakt het soms wel even een dure hobby, al zijn er ook goedkopere blokjes te krijgen die niet veel onderdoen voor de duurdere, dat zul je alleen zelf uit moeten zoeken. Ik zorg er gewoon voor dat ik onderweg (ook W/W) zelf even de blokjes kan vervangen, en neem dus reservesetjes mee.
Gossie, dit soort dingen lees je nooit als je mooie verhalen over schijfremmen leest.
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 10:56
Gossie, dit soort dingen lees je nooit als je mooie verhalen over schijfremmen leest.
Precies, je leest dan alleen maar over velgremmen die velgen opeten.
Zelfs met de meest foute remblokjes duurt dat toch echt langer ... en met de juiste remblokjes zelfs gewoon heel lang.

En verder, vraag ik me ook wel eens af waarom die remblokjes zo snel moeten verslijten.   Bij een auto doen die blokjes er met wat geluk jaren over -- 't zijn wel dikkere blokjes, maar het is ook heel veel meer af te remmen gewicht, en meest ook bij aanmerkelijk hogere snelheden.
Zelfs de oude mechanische Bridgestone schijfrem deed heel lang met de remblok-schijfjes (remblok-schijfjes die een Mitsubishi merkje droegen).   De Bridgestone Dinex rem doet zelfs schier eindeloos met de remvoeringen, maar dat zijn dan ook serieus dikke remvoeringen.
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 10:56
Gossie, dit soort dingen lees je nooit als je mooie verhalen over schijfremmen leest.
Het probleem ligt bij Magura die een ronduit gevaarlijk "systeem" heeft bedacht om de remblokken in de remklauw vast te houden. Ik weet niet of de reactie van Mr. Z duidelijk is, maar misschien helpen wat plaatjes:

iu-2.jpeg
Magura MT-5 remklauw met 9.C remblokken
600x600-130784-pb187807-1-main.jpg
Magura 9.C remblok
600x600-130784-pb187807-1-main.jpg (18.93 KiB) 10519 keer bekeken

Die remblokken worden langs onder in de remklauw geschoven wanneer de remschijf verwijderd is. Ze worden enkel op hun plaats gehouden door de haakjes aan het remblok en zitten voor de rest dus gewoon los en kunnen alle mogelijke richtingen op rammelen. Als de ruimte tussen klauw en remschijf te groot wordt -- omdat het blokje te ver versleten is en/of omdat de schijf te dun is -- kan die remblok daar dus tussen uit vallen.

Mr. Z stelt voor om ipv deze 9.C blokken andere blokken te gebruiken die wel met een pen geborgd worden (zoals alle andere schijfremfabrikanten dat doen).

iu-3.jpeg
Magura MT-5 remklauw met 8 serie remblokken
bdr schreef:
vr 03 apr, 2020 13:24
.... Ze worden enkel op hun plaats gehouden door de haakjes aan het remblok en zitten voor de rest dus gewoon los en kunnen alle mogelijke richtingen op rammelen. Als de ruimte tussen klauw en remschijf te groot wordt -- omdat het blokje te ver versleten is en/of omdat de schijf te dun is -- kan die remblok daar dus tussen uit vallen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de MT-5 magnetische zuigers heeft, net als sommige Hayes schijfremmen. Dan zitten de remblokjes dus niet los, maar worden met magneetkrachten op de zuigers vastgehouden.
Klopt ik heb deze remmen ook en ze zitten niet los want de magneten houden de blokjes op de plaats en dat werkt gewoon goed. Elke rem heeft wel iets maar tot nu toen. 15.000 km behalve slijtage aan de blokjes geen probleem.
Ik heb MT7 remmen. Eveneens met magnetische remblokhouders.
Nooit problemen mee gehad.

We hebben het nog niet gehad over de remschijf, en de naaf waarop de remschijf is gemonteerd..
Een kennis had een Magura disk gemonteerd op een Shimano naaf met Centerlock.
Om onduidelijke redenen bleef die disk rammelen.
Terwijl een Shimano disc op dezelfde naaf muurvast kon worden gezet.
@bdr, bedankt voor de beelden!

Tja de Magura remmen hebben magneten die de blokken op hun plek houden en dat voorkomt veel problemen die ander schijfremmen hebben maar ze zijn niet zo sterk dat ze een versleten 9 serie blok op hun plek houden tijdens het remmen.

Rubber velg remblokken waren bijna net zo hard versleten als de schijfrem blokken in de omstandigheden waarin ik fietsten maar hadden een stuk minder goed geremd, ook auto en motor remblokken gaan hard in die omstandigheden.

Elke rem heeft zn voor en nadelen maar een huidige generatie redelijke schijfrem wint altijd qua remkracht, vind je een Magura velgrem hard genoeg remmen en ben je niet handig neem dan die, wil je harder kunnen remmen neem je een moderne schijfrem.
Bedankt voor de vele reacties!

Om even duidelijk te zijn: de remmen blokkeerden wel degelijk alvorens ik ten val kwam. En niet omdat ik te hard aan de remhendel trok. Ik heb met deze fiets intussen reeds een 4000-tal km gereden en ken de remmen intussen goed genoeg. Los van dit feit vind ik het geweldige remmen. Enkel is mijn vertrouwen nu volledig weg na dit plotse blokkeren enkele malen te hebben meegemaakt.
De laatste keer kneep ik zeer zacht in de remhendel zonder dat ik reeds afremde - wanneer plots de remblokjes dichtsmakten en mijn achterwiel volledig geblokkeerd zat. Niet meer los te krijgen, de fietsenmaker heeft dit moeten doen.

Ik lees hier heel interessante dingen. De remblokjes hangen inderdaad met een haakje vast aan de remklauw en worden magnetisch tegen de remcylinders getrokken. Zou het helpen om een geborgd type remblokjes te proberen?

Ik heb een mail gestuurd naar Koga en naar Magura. Van Koga kreeg ik een standaard antwoord van een extern bureau met melding dat ze het jammer vinden en ik dit moet bespreken met mijn fietsenmaker. Maar deze laatste neemt dit probleem helemaal niet ernstig.
Van Magura kreeg ik antwoord dat hun testen gecertificeerd en getest zijn. Bijgevoegd in de mail zit een deel uit de handleiding van de remmen waarin staat dat er niet met afgesleten remblokjes mag gereden worden... Uiteraard.
Wat nog een oplossing kan zijn is dat de zuigers inmiddels zijn voorzien van een laagje remblokslijpsel zoals je dat bij aluminiumvelgen na een regenbui en velgremmen ook wel ziet en hierdoor niet meer zo soepel terugkeren in hun huis.
Om dit schoon te maken moet je toch echt wel (even) de boel uit elkaar halen (vast wel filmpjes van te vinden op Youtube) Het beste gaat dit met gedenatureerde alcohol en genoeg wattenstaafjes. Als je de boel (zoals bij Hope kan) helemaal uit elkaar kan halen dan het beste de rubber afdichtringen van de zuigers/pistons insmeren met siliconen, zelf gebruik ik Hunter Silicone Lubricant SC 960. En ook zorgen dat er geen of bijna geen lucht in de leidingen zit.
Natuurlijk zou je fietsenmaker dit voor je op moeten lossen, maar die lijkt meer een dozenschuiver dan fietsenmaker te zijn. Standaard mailtjes an Koga en Magura zeggen al genoeg voor mij.
the_cyclist schreef:
vr 03 apr, 2020 23:31
De remblokjes hangen inderdaad met een haakje vast aan de remklauw en worden magnetisch tegen de remcylinders getrokken. Zou het helpen om een geborgd type remblokjes te proberen?
Er is wat mij betreft geen verschil tussen een magneet die een remblok tegen de remzuiger trekt of een veer die de remblokken tegen de zuigers duwt (zoals Shimano e.a.). Beide manieren zorgen ervoor dat het remblok niet de hele tijd tegen de remschijf blijft slepen. Maar als je ervoor wil zorgen dat de blokken niet weg gaan lopen dan vind ik een pin door het remblok onontbeerlijk.
the_cyclist schreef:
vr 03 apr, 2020 23:31
Ik heb een mail gestuurd naar Koga en naar Magura. Van Koga kreeg ik een standaard antwoord van een extern bureau met melding dat ze het jammer vinden en ik dit moet bespreken met mijn fietsenmaker. Maar deze laatste neemt dit probleem helemaal niet ernstig.
Van Magura kreeg ik antwoord dat hun testen gecertificeerd en getest zijn. Bijgevoegd in de mail zit een deel uit de handleiding van de remmen waarin staat dat er niet met afgesleten remblokjes mag gereden worden... Uiteraard.
Je wordt dus straal genegeerd. :evil:
_Peter_ schreef:
za 04 apr, 2020 00:07
...Als je de boel (zoals bij Hope kan) helemaal uit elkaar kan halen dan het beste de rubber afdichtringen van de zuigers/pistons insmeren met siliconen, zelf gebruik ik Hunter Silicone Lubricant SC 960. En ook zorgen dat er geen of bijna geen lucht in de leidingen zit.
Ik zou voorzichtig zijn met het opvolgen van het advies van _Peter_. Zo gebruikt Magura minerale olie als remvloeistof en waarschuwt voor DOT, waarschijnlijk omdat hun materialen incompatibel met DOT zijn. Hope gebruikt juist DOT olie.
Het goed ontluchten van leidingen en vooral van het remhuis is ook niet evident. Dat kan de fabrikant veel beter en daarom zou ik daar afblijven zolang er geen dwingende reden voor is. Tegen schoonmaken van de buitenkant is natuurlijk geen bezwaar, ook al moet je de reinigingsmiddelen goed kiezen, bv. wat Magura daarover zegt in hun handleiding.