Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura MT5 schijfremmen blokkeren - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Magura MT5 schijfremmen blokkeren

loknor schreef:
zo 21 feb, 2021 11:58
Was dat maar waar.
Was wat maar waar? Je citeert een heleboel verschillende uitspraken, één van Leon en een stuk of vijf van Bridgestone SM, en geen daarvan lijkt in tegenspraak met:
loknor schreef:Zelfs op een racefiets met minimaal gewicht kan na één rit een stel gloednieuwe blokken weg zijn (wedstrijdje in de regen of een flinke alpenrit in beestenweer).
Je bent het daarmee kennelijk eens met Bridgestone SM:
Bridgestone SM schreef: En verder, vraag ik me ook wel eens af waarom die remblokjes zo snel moeten verslijten.
Overigens:
loknor schreef:
zo 21 feb, 2021 11:58
of je velgbed concaaf trekken
Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan als het goed is. ;)

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
zo 21 feb, 2021 12:16
Ik fiets zoals bekend niet graag door de regen, maar in de afgelopen 20.000 km dat ik mijn blokjes probeer te verslijten met op vakantie een totaalgewicht van 130 kilo en altijd in heuvelgebied heb ik toch zeker tientallen volledig verzopen fietsvakantiedagen gehad. Ook de velgen hebben nog een mooie indicatorgroef. Maar ik zal waarschijnlijk iets fout doen. Excuses daarvoor.
Tja Leon, bij veel onderzoeken worden de uiterste waarde die zeer uitzonderlijk zijn niet mee genomen in het bepalen van het gemiddelde aangezien ze dermate uitzonderlijk zijn.
Dus jij en diegene die elke week zijn remblokken verslijt zullen we maar buiten het gemiddelde laten [ tenzij je beter je best gaat doen en je fout herstelt!] :D :wink:
Al een wat oudere thread maar ik kwam hier een mogelijke reden tegen voor het blokkeren:
Toen ben ik gaan kijken wat het wezenlijke verschil was tussen de jankende Magura en de stille Shimano. Als je met je vingers over de schijf ging dan voelde je de harde scherpe randen van de gaten in de Magura disc. Die in de Shimano schijf waren afgerond.
Carl schreef:
zo 21 feb, 2021 13:14
loknor schreef:
zo 21 feb, 2021 11:58
Was dat maar waar.
Was wat maar waar? Je citeert een heleboel verschillende uitspraken, één van Leon en een stuk of vijf van Bridgestone SM, en geen daarvan lijkt in tegenspraak met:
Er werd geclaimd dat schijfremblokken snel sleten, immers:
Bridgestone SM schreef: En verder, vraag ik me ook wel eens af waarom die remblokjes zo snel moeten verslijten.
Nu kan dat verkeerd taalgebruik zijn geweest en bedoelde hij "waarom remblokjes zo snel moeten verslijten", maar gezien de druipende scepsis over schijfremmen en het ophemelen van oude velgremmen is dat een merkwaardige interpretatie.
of je velgbed concaaf trekken
Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan als het goed is. ;)
[/quote]

Tsja, het is een lollige opmerking, maar de "poehpoeh velgen slijten echt niet zoveel onder velgremmen" is misleidend. Naast mijn remblokken vreet ik ook velgen, uiteraard zwaar gecorreleerd.

Alles hangt gewoon af van hoe intensief je het gebruikt, waar je het gebruikt en hoeveel bagage je versleept. In de stad rem je gewoon heel vaak en regen in de heuvels is helemaal een aanslag op het systeem.

Kijk ik snap dat er hier heel veel mensen houden van oude systemen, maar die liefde wordt hier vaak verward. met aannnemen dat het superieur is en dat moderne fratsen consumenten bedrog zijn. Dat is een roze bril opzetten en vergeten hoeveel beter fietsen zijn geworden.
loknor schreef:
wo 03 mar, 2021 16:29
... en vergeten hoeveel beter fietsen zijn geworden.
Het is vermakelijk om nu de openingspost te lezen, je in te beelden wat die fiets kostte, wat er gebeurd is en een schatting te maken hoeveel van zulke buitelingen fietsers in vroeger moeten wel hebben gemaakt toen de goedkope flutremmen ongetwijfeld nog veel vaker blokkeerden.
Leon schreef:
wo 03 mar, 2021 16:56
Ik ben trouwens benieuwd naar een voorbeeld van een nieuwe velg met een concaaf (hol) remvlak.
Loknor had het over het velgbed, niet over het remvlak.

Groetjes,

Carl
Ik heb de passage verwijderd, om verdere verwarring te vermijden.
Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen of er iemand is die dit ook heeft meegemaakt kan ik bevestigend antwoorden.
Ik ken iemand bij wie dat ook is gebeurd. Volledig geblokkeerde voorrem en over de kop.
Ik heb haar een mailtje gestuurd. Misschien reageert ze nog op dit forum.
Leon schreef:
wo 03 mar, 2021 16:56
loknor schreef:
wo 03 mar, 2021 16:29
... en vergeten hoeveel beter fietsen zijn geworden.
Het is vermakelijk om nu de openingspost te lezen, je in te beelden wat die fiets kostte, wat er gebeurd is en een schatting te maken hoeveel van zulke buitelingen fietsers in vroeger moeten wel hebben gemaakt toen de goedkope flutremmen ongetwijfeld nog veel vaker blokkeerden.
Die cijfers zijn er niet, maar velgremmen blokkeren (gelukkig!) niet zo snel, de aanpak van Magura in deze is niet ideaal. Maar mechanisch falen in het algemeen? Ik heb nogal wat buitelingen gezien (BMX wedstrijden, wegrennen en later MTBen). Nou zal het gros inschattingsfouten zijn, maar ik heb ook wel catastrofaal materiaal pech gezien (twee keer een stalen vork die plooide bij de renner voor me en één keer iemand door een Batavus Professional zien zakken). Aantal derailleurs in wiel is hoger, maar dat zal toch meestal takken zijn geweest.

Als we anecdotes even weglaten is het een feit dat remmen sinds 1980 een enorme sprong hebben gemaakt, zowel bij de velgrem als de latere schijfrem. Hetzelfde is waar voor schakelen, banden, frames. Nu betreft schijfrem en velgrem: In de regen is een schijfrem absoluut beter omdat je de velg niet hoeft droog te remmen. Kan je daarvoor compenseren door eerder en harder te knijpen? Natuurlijk. Is dat prettiger? Nee.
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag reageren op dit onderwerp.
Ik heb een Riese&Muller speed pedelec en ben helaas geen wereldfietser; ik rij slechts 5000 km per jaar woon-, werkverkeer,
maar ben nu voor de tweede keer gevallen door een Magura MT5 schijfrem die blokkeerde in beide gevallen de voorrem.
De eerste keer dacht ik dat het aan mijn onhandigheid lag.
De tweede keer had ik een bijna doodervaring.
Ik denk dat het belangrijk is dat er een waarschuwing komt voor deze rem.
Ik ga vragen aan de fietsenmaker of deze een ander merk kan monteren.
Heeft iemand misschien een goed advies?
Groeten,
Jan
Ik rij al veel te langer door op versleten remblokjes op mijn ligfiets, maar blokkeren doen ze nooit (Avid BB7). Naar mijn ervaring zou dit bij een goed ontworpen schijfremsysteem niet mogelijk moeten zijn.
Jan Kakes schreef:
vr 09 apr, 2021 13:06
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag reageren op dit onderwerp.
Ik heb een Riese&Muller speed pedelec en ben helaas geen wereldfietser; ik rij slechts 5000 km per jaar woon-, werkverkeer,
maar ben nu voor de tweede keer gevallen door een Magura MT5 schijfrem die blokkeerde in beide gevallen de voorrem.
De eerste keer dacht ik dat het aan mijn onhandigheid lag.
De tweede keer had ik een bijna doodervaring.
Ik denk dat het belangrijk is dat er een waarschuwing komt voor deze rem.
Ik ga vragen aan de fietsenmaker of deze een ander merk kan monteren.
Heeft iemand misschien een goed advies?
Groeten,
Jan
Hoi Jan, met de rem zelf is niks mis, wel met de genoemde blokken van de 9 serie blokken, de 8 serie blokken geven geen problemen.
Wel is de MT5 een rem die heel hard kan remmen, knijp je hard dan remt hij ook echt hard, als je dat niet gewend bent en je remt als schrik reactie te hard en houd je arme niet stijf gestrekt en je stuur recht dan kan het zo mis gaan.
the_cyclist. Heb je nog even naar de ondergrond gekeken waar je op je plaat ging. Veel los materiaal op het wegdek het is gebeurd voor je het weet. De snelheid is van belang. De weerstand tussen de band en het wegdek bepaalt of je wiel blijft rollen of het wordt geblokkeerd. Zodra een fietswiel stilstaat val het om.