Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd fiets WW-verkeer - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd fiets WW-verkeer

Ik zoek voor woon- werkverkeer een fiets. Ik moet elke dag ongeveer 13km heen en 13 terug fietsen. Ik zoek een fiets die een beetje snel en licht is omdat ik vaak tegenwind heb en ook zomers niet helemaal bezweet wil raken.
Nu kreeg ik als tip een Sensa Cintura (original of comfort) met Belt-drive en Shimano Alfine 8 versnelling. Deze is ook redelijk gunstig geprijsd en onderhoudsarm. Helaas kan ik nergens een proefrit maken dus wil hem dan maar bestellen via een webshop.
Tip: Zet in de titel van je bericht datgene waar je advies over vraagt.
Als het vooral buiten de srad is zou mijn voorkeur uitgaan naar een fiets met racestuur, maar dat is persoonlijk. Ik vind dat comfortabeler en je hebt ook wat minder luchtweerstand. Verder zijn goede lange spatborden nuttig en een heel goede naafdynamo (Son) en goede koplamp. Licht lopen is vooral een combinatie van banden met lage rolweerstand (Schwalbe Almotion 40 mm? en Conti Topcontact Winfer ii) en lage luchtweerstand bij iets hogere snelheden. Wat is het wegdek?
Meestal vind ik de Sensa-fietsen spuuglelijk, deze kan er mee door :D . Wat mij niet zou bevallen is de goedkope naafdynamo en banden. Er wordt gezegd dat het bij een riem beter is om de spanning van de riem te regelen met een excenter bij het bracket ipv met het verschuiven van de achterpadden. Overigens is het nergens voor nodig een "snelle" fiets te hebben om niet bezweet aan te komen, je moet gewoon je krachtinspanning beperken tot onder het niveau waar je gaat zweten. En bij warm weer is zweten ook dan niet te voorkomen, dus mogelijk tot omkleden op je werk is dan erg fijn.
Ik fiets ook 2 x 13 km/dag woning-werk en heb daarvoor een VSF T300 aangeschaft, een stalen fiets met Nexus 8 en ketting en gesloten kettingkast. Er zitten Maguras op, maar dat hadden van mij ook V-brakes mogen zijn.
Dat is natuurlijk geen lichte fiets, maar ik fiets 's morgens rustig zodat ik niet bezweet aankom en 's middags fiets ik een versnelling hoger, thuis bezweet aankomen is niet zo erg.
En dit bevalt mij op deze manier prima.
Voor woon-werk verkeer (en niet alleen bij mooi-weer) kan ik een riem of een kettingkast van harte aanbevelen.
Zelf heb ik ervaring met een Kalkhoff fiets met Nexus-8 naaf en een CDN riem en 2 x 9 km/dag.

Ik heb iets van twee jaar (98 weken) met de CDN riem gedaan en toen slipte hij door omdat de tanden loslieten, misschien had ik hem te slap staan. Nieuwe CDN riem besteld (€ 45 in de aanbieding) en die er zelf weer op gezet. Zowel het voor- als het achtertandwiel laten nog geen slijtage zien.

De Cintura ziet er niet slecht uit. Wat me op valt is dat hij geen bagagedrager heeft en een (voor mij) veel te recht stuur. Dat laatste was ook bij de Kalkhoff en die heb ik dan ook vervangen.
Ik wil riem noch ketting de beste oplossing noemen, maar ik vraag me wel af ....
Klopt mijn rekensommetje dat die CDN-riem op de Kalkhoff fiets nog geen 10.000 km heeft gehaald ?

¿ 98 weken en 2 x 9 km per dag ?
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 13:48
Er wordt gezegd dat het bij een riem beter is om de spanning van de riem te regelen met een excenter bij het bracket ipv met het verschuiven van de achterpadden.
Bij velgremmen is dat wel een ding, in dit geval schuift de remklauw mee omdat die op de linker schuifpad zit.

De dynamo is wel in lijn met de rest...hier een SON op zou gek zijn voor dat geld.
Maar tussen deze hele simpele van Shimano en een Son zitten nog heel veel anderen. Het probleem van de verschuifbare achterpadden is (heb ik gehoord!) dat het mogelijk is het wiel iets schuin te monteren en dat is slecht voor de riem. Overigens heb ik bij mijn fiets met verschuifbare padden en velgremmen de stand van de velgremmen nog nooit aangepast na aanspannen van de ketting.
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 23:09
Maar tussen deze hele simpele van Shimano en een Son zitten nog heel veel anderen. Het probleem van de verschuifbare achterpadden is (heb ik gehoord!) dat het mogelijk is het wiel iets schuin te monteren en dat is slecht voor de riem. Overigens heb ik bij mijn fiets met verschuifbare padden en velgremmen de stand van de velgremmen nog nooit aangepast na aanspannen van de ketting.
Die vele anderen zijn? SP? Nou die nieuwe generatie Shimano’s zijn goedkoper en net zo goed, zo niet beter. SP heeft zichzelf wat mij betreft uit de markt laten werken door Shimano, met SON kunnen ze niet concurreren op kwaliteit, met Shimano niet op prijs :?

Ja het wiel kan er schuin in, ja dat kan niet bij verticale dropouts en een excentrische trapas, maarrrr ik heb nu een paar keer een frame op tafel gehad dat niet helemaal recht is qua achtervork, dan kun je je riem dus ook niet goed uitlijnen...? Gaat met schuifpadjes wel, als je weet wat je doet.

Dat je je remmen nog niet bij hebt hoeven stellen betekend waarschijnlijk dat de hoek waarin je padden schuiven in lijn staat met je remblokken :wink: dan veranderd er niet zo veel.
Wim schreef:
wo 18 mar, 2020 09:23
Als het vooral buiten de srad is zou mijn voorkeur uitgaan naar een fiets met racestuur, maar dat is persoonlijk. Ik vind dat comfortabeler en je hebt ook wat minder luchtweerstand. Verder zijn goede lange spatborden nuttig en een heel goede naafdynamo (Son) en goede koplamp. Licht lopen is vooral een combinatie van banden met lage rolweerstand (Schwalbe Almotion 40 mm? en Conti Topcontact Winfer ii) en lage luchtweerstand bij iets hogere snelheden. Wat is het wegdek?
Het stuur kan ik altijd nog aanpassen, het is een beetje half half met stad en platte land.
Het wegdek ik deels asfalt, tegels en een beetje gravel (300m).
Ik kreeg het advies voor een riem omdat dat onderhoudsarm is. Voor mij zouden de Stevens 6x lite of de Stevens Randonneur Disc 2019 ook nog mooie opties zijn. Ook vraag ik me af wat beter is; velg-remmen of hydraulische schijfremmen? Ik fiets meestal op tempo dus het moet wat kunnen hebben.
Maakt voor woonwerk geen biet uit, de markt gaat nogal richting schijven momenteel, maar goede velgremmen kunnen ook.
Jeroen C schreef:
vr 20 mar, 2020 14:08
Ik kreeg het advies voor een riem omdat dat onderhoudsarm is. Voor mij zouden de Stevens 6x lite of de Stevens Randonneur Disc 2019 ook nog mooie opties zijn. Ook vraag ik me af wat beter is; velg-remmen of hydraulische schijfremmen? Ik fiets meestal op tempo dus het moet wat kunnen hebben.
Waarom de Super Flight niet? Mooie Alfine 11 naaf en riem, schijven, dynamonaaf 8)
Maakt idd niet superveel uit is mijn ervaring. Ik fiets nu zo'n 8 jaar dagelijks 13km heen en terug. Eerst op een oude stadsfiets. Later op een toerfietsje van Specialized (Source) met ketting, derrie en vertrekken. Nu rij ik een Canyon Commuter (5.0) met riem en hydraulische schijfremmen: heerlijk onderhoudsarm en goed remmen onder alle omstandigheden. Naafdynamo is geen Son, maar doet zijn werk prima voor woon-werk, net als de Supernova's. En bovendien licht van gewicht. Mijn favoriet voor woon werk!
Even over het stuur: een recht stuur later door een racestuur vervangen is niet echt realistisch. Je moet dan nieuwe shifters en remhandles kopen, en bovendien heb je voor een racestuur meestal een iets korter frame nodig.
Daar zijn kortere stuurpennen voor bedacht, maar idd, shifters en remhandles moeten vervangen.
Bridgestone SM schreef:
wo 18 mar, 2020 22:18
Klopt mijn rekensommetje dat die CDN-riem op de Kalkhoff fiets nog geen 10.000 km heeft gehaald ?

¿ 98 weken en 2 x 9 km per dag ?
Ja het klopt, het zal iets van 8000 km zijn.

Misschien minder dan je verwacht maar het viel mij niet tegen. Gates zegt "Designed for casual urban cyclists and city cyclists" en daar schaar ik me niet echt onder, ik wil wel eens op de trappers gaan staan, fiets redelijk door en zogezegd ik denk dat de spanning op de riem een tijd te laag is geweest.

Weer vervangen door een CDN riem omdat ik deze fiets ga verkopen anders had ik er waarschijnlijk een CDX riem opgezet, de tandwielen laten nog geen slijtage zien.

Hiervoor had een ik fiets met derailleur en daarbij moest ik jaarlijks de ketting en de achterbladen vervangen. Kosten zullen vergelijkbaar geweest zijn maar wat me steeds meer ging tegenstaan is de smeerboel/het schoonmaken.
Shadow schreef:
vr 20 mar, 2020 17:11
Jeroen C schreef:
vr 20 mar, 2020 14:08
Ik kreeg het advies voor een riem omdat dat onderhoudsarm is. Voor mij zouden de Stevens 6x lite of de Stevens Randonneur Disc 2019 ook nog mooie opties zijn. Ook vraag ik me af wat beter is; velg-remmen of hydraulische schijfremmen? Ik fiets meestal op tempo dus het moet wat kunnen hebben.
Waarom de Super Flight niet? Mooie Alfine 11 naaf en riem, schijven, dynamonaaf 8)
Omdat die bijna Duizend! Euro duurder is :(
Prima, maar je wilt onderhoudsarm? Dan pak je geen rando met derailleurs voor weer en wind verkeer.
Kijk dan naar een Bulls Urban of Cube Travel Pro als het budget zo krap is.