Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
Blackbelt schreef:
ma 11 mei, 2020 09:28
Je snapt toch dat je met die eisen echt in een microsegment zit, en ik betwijfel of "onderhoudsvrij" an-sich realistisch is.

90% van de fietsen doet geen 2000km per jaar. Dus als een fiets het 20.000 km uit houdt, dan is het voor de overgrote meerderheid al lang ok. Met wat geluk vervang je op die tijd niet eens de banden en remblokjes.
Misschien heb je de ketting dan 1 keer laten vervangen en mat wat pech ook de tandwielen.
Een naafversnelling houd dat wel uit, zelfs een gewone Nexus 5 of 7 gaat dan niet kapot.
Ik doe alleen al qua woon-werk zo'n 2000 tot 4000 km per jaar. Als ik een keer een fietsvakantie doe kom ik zo aan de 10.000 of meer in een jaar. Ik ga dan gelijk een paar maanden.

Laten we zeggen dat ik gemiddeld 3000 km per jaar doe.

Mijn huidige fiets heb ik nu minder dan 3 jaar (heeft meer dan 2000 EUR gekost, elektrisch met midden motor). Amper 10.000 km op gefietst. Heeft Nexus 7 versnellingen en Shimano remmen (roller brakes).

Het lijstje:
-- Zowat maandelijks ketting spannen (vermoedelijk door waardeloze goedkope ketting die oprekt + gebrek aan spanner + het feit dat het een midden motor is dus flink veel spanning op de ketting). Had ik achteraf gelijk moeten vervangen, maar ja. Ik koop geen kant en klare fiets om hem vervolgens uit elkaar te halen.
-- Achterrem waardeloos. Is zelfs een keer volledig vervangen na een Shimano terugroepactie. Remt nog steeds van geen meter (en ja, ik weet hoe je een rem afstelt). Veel te weinig rem voor zo'n zware fiets. Waardeloos ontwerp.
-- 1x slag in achterwiel. Veel te zwakke dunne aluminium velg. Vervangen.
-- Voorrem remblokjes 2x vervangen.
-- Buitenbanden beiden vervangen, begonnen te scheuren. Uitgedroogd.
-- Elektrische fiets computer (die de snelheid e.d. regelt) volgelopen met water. Vervangen. 150 EUR.
-- Accu vervangen na 2 jaar. Dit is normaal dus hier klaag ik niet eens over. Kost wel ff 650 EUR extra, maar dat hoort erbij.
-- Versnelling 5 hapert. Onbruikbaar. De overige versnellingen beginnen nu ook moeilijk te doen. Is wel zo goed als mogelijk afgesteld. Gewoon een te zwakke versnelling voor een elektrische midden motor.
-- Begint te roesten (vandaar dat ik graag Titanium heb).
-- Het achterlicht dat op de accu gemonteerd is, heeft losse batterijen nodig. WELKE ONTWERPER VERZINT DIT?! Batterijen op een batterij gemonteerd. Echt...
-- Snelbinders achter zaten vast met plastic haakjes. Hebben het denk ik 1 maand volgehouden.

Dan denk ik: dit kan VEEL beter. Dan kost het maar wat meer. De waardeloze fiets was ook niet bepaald gratis, zeker niet als je al het onderhoud meerekent.

Restwaarde? Ik mag hopen er de prijs van de nieuwe accu voor te krijgen, zo'n 650 EUR. De fiets zelf heeft na zo'n 3 jaar dus een restwaarde van letterlijk 0.

20.000 KM? Vergeet het maar.
Wat is onderhoudsvrij?
Geen enkele fiets doet eeuwig met banden, remblokken en de ketting/tandwielen. Ook een Gates riem moet ooit vervangen worden. Rohloff: elk jaar nieuwe olie, zelfs bij Pinion moet er af en toe nieuwe olie in.

En gaan we er een probleem van maken om eens een stel remblokken te vervangen?
Zie boven. Af en toe banden of een riem vervangen vind ik geen enkel probleem. Zeker niet als je er makkelijk bij kunt. En ZEKER niet wanneer dat een keer na 10.000 KM is (Pinion). Dan doe ik het zelfs met veel plezier en ontspanning.

Een versnellingssysteem, of volledig remsysteem moeten vervangen, omdat die na 2 jaar af is en vanaf het begin onder gedimensioneerd is, vind ik een heel ander verhaal. Dan voel ik me gewoon genaaid, want de kosten van vervangen zijn hoger dan de restwaarde van de fiets.
Als een gewone fietsfabrikant (Batavus, Gazelle, Sparta, TREK,...) met die eisen rekening moet houden, dan verkopen ze gewoon niks meer, en wees maar zeker dat de gemiddelde student, huisvrouw/man, die in de stad af en toe naar de kroeg of winkel rijdt helemaal geen boodschap heeft aan een fiets die >1000€ kost, en als zeker als je die thuis niet eens binnen kan vast zetten.

Er worden nogal manke vergelijkingen gemaakt.
Mee eens. Wat die merken maken is wat de meeste mensen willen. Maar die huisman/student/scholier ben ik dus meer dan 20 jaar geweest en met die k*tfietsen ben ik dus echt helemaal klaar nu.

Een Santos-achtige fiets komt een stuk dichter in de buurt van een "fiets voor het leven" dan die andere Hollandse wegwerp merken die je daar noemt. Ik mag het zeggen, want ik heb Gazelles gehad.

Sterker nog: ik durf te wedden dat mensen die rijden op een Gazelle o.i.d. (en elke paar jaar een nieuwe kopen) uiteindelijk duurder uit zijn dan wat ik nu voor ogen heb gerekend over een heel leven. Hoe veel mensen zie ik wel niet rijden met een elektrische fiets (gemiddeld zeker > 1000 EUR) die na een jaar of 2 een restwaarde heeft van nog geen 200 EUR? Want wie wil er een verouderde elektrische fiets kopen waarvan de accu het niet meer doet en niet meer verkrijgbaar is? Juist: niemand. Marktplaats is het bewijs. Ga eens kijken. Elektrische fietsen van een paar jaar oud zijn zo goed als gratis (en tevens amper nog bruikbaar).

Of om het anders te stellen. Voor een mooie Santos van 6000 EUR kan je na 10 jaar vermoedelijk nog steeds (makkelijk) 3000 EUR vangen. In die 10 jaar heeft Henk de Brave Burger minstens 4 elektrische Gazelle's versleten van minstens 1000 EUR elk met een restwaarde van 0. Noem het maar gear-lust. Ik noem het gewoon logisch nadenken.

Dus neuh, ik ben niet overtuigd van de mensen die roepen dat de prijs van een fiets zonder concessies waanzin is. Goedkoop is duurkoop. En dat zeg ik dan als zuinige Zeeuw.

Henk de Brave Burger was ik tot nu toe. Doe mij die Santos (of iets in die richting) nu maar. Ik zie geen reden om die binnen afzienbare tijd weg te doen.

PS: zo. Volgens mij moest ik even wat frustratie kwijt over slechte kwaliteit materiaal. Ik heb daar duidelijk 0 geduld voor :)
Over Santos gesproken: ik zag een mooi show-room model online staan voor een OK prijs die in de richting komt van mijn zelfbouw berekening.

Echter is dat frame maat 53. Ik ben 1,85 lang. Volgens de verkoper is dat prima geschikt, maar ik heb sterk het vermoeden dat dat frame aan de kleine kant is en ze gewoon graag die fiets kwijt zijn.

Meningen?
Jurr schreef:
ma 11 mei, 2020 18:10
Zoiets?

https://www.rohloff.de/nl/service/handb ... lgeleiding
Goed voorbeeld.
Probeer maar eens een Google zoekterm te vinden die je naar deze pagina leidt.
liefhebber schreef:
ma 11 mei, 2020 19:23
Jurr schreef:
ma 11 mei, 2020 18:10
Zoiets?

https://www.rohloff.de/nl/service/handb ... lgeleiding
Goed voorbeeld.
Probeer maar eens een Google zoekterm te vinden die je naar deze pagina leidt.
Probeer kabelgeleiding rohloff eens. :D
Ik geef graag toe dat het achteraf makkelijk l.. is.
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 19:02
Over Santos gesproken: ik zag een mooi show-room model online staan voor een OK prijs die in de richting komt van mijn zelfbouw berekening.

Echter is dat frame maat 53. Ik ben 1,85 lang. Volgens de verkoper is dat prima geschikt, maar ik heb sterk het vermoeden dat dat frame aan de kleine kant is en ze gewoon graag die fiets kwijt zijn.

Meningen?
Ligt er aan welk model en hoe lang je benen zijn, 2.6 travelmaster kan, heb ik ook gehad, nu een 3+ in 57cm, ben 1.84 met lange benen.
Maar als t een 3+ is en de prijs erg leuk kan het prima met een zadelpen met meer off-set [ zadel verder naar achter]
Mr. Z schreef:
ma 11 mei, 2020 20:37
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 19:02
Over Santos gesproken: ik zag een mooi show-room model online staan voor een OK prijs die in de richting komt van mijn zelfbouw berekening.

Echter is dat frame maat 53. Ik ben 1,85 lang. Volgens de verkoper is dat prima geschikt, maar ik heb sterk het vermoeden dat dat frame aan de kleine kant is en ze gewoon graag die fiets kwijt zijn.

Meningen?
Ligt er aan welk model en hoe lang je benen zijn, 2.6 travelmaster kan, heb ik ook gehad, nu een 3+ in 57cm, ben 1.84 met lange benen.
Maar als t een 3+ is en de prijs erg leuk kan het prima met een zadelpen met meer off-set [ zadel verder naar achter]
Het is een travelmaster 2.9, elektrisch. Eigenlijk helemaal zoals ik wil (behalve dan de Hope V4 remmen en geveerde voorvork, maar daar kan ik wel mee leven).

Ik wil er een Thudbuster zadelpen op zetten, als ik de plaatjes zo zie kan die flink naar achter. Hmm, dan ga ik toch maar eens langs bij de winkel. Even uitproberen :) Niet geschoten is altijd mis.
DaVinci schreef:
ma 11 mei, 2020 22:00
Deze? https://link.marktplaats.nl/m1548583286
Dat doe je snel! klopt :)
Deze https://link.marktplaats.nl/m1525149392 is 57 cm.
En is om te bouwen naar e-bike, volgens de site van Santos zijn de Travelmasters 2.9 e-bike-ready.
Maar ik weet natuurlijk niet op welk bedrag je dan uitkomt.
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 18:53
Het lijstje:
Dit is een hele lijst problemen die simpel samen te vatten zijn met:

Matige stadsfiets van 500€ + elektrische motor en batterij = profijt (wegens modeverschijnsel)

Ik ben nu wel benieuwd welke fiets het was...

asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 18:53
Een Santos-achtige fiets komt een stuk dichter in de buurt van een "fiets voor het leven" dan die andere Hollandse wegwerp merken die je daar noemt. Ik mag het zeggen, want ik heb Gazelles gehad.
Tegen jouw N=1 zet ik een andere: mijn zus rijdt al meer dan 10 jaar dezelfde Gazelle, fietsvakanties naar Frankrijk, Denemarken, Zweden en elders inbegrepen. Ik heb zelf niets met Gazelle maar daarom is het nog geen rommel, als je tenminste de juiste fiets voor je doeleinden koopt.

asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 18:53
Voor een mooie Santos van 6000 EUR kan je na 10 jaar vermoedelijk nog steeds (makkelijk) 3000 EUR vangen. In die 10 jaar heeft Henk de Brave Burger minstens 4 elektrische Gazelle's versleten van minstens 1000 EUR elk met een restwaarde van 0. Noem het maar gear-lust. Ik noem het gewoon logisch nadenken.
Na één jaar is die Santos van 6000€ mogelijk nog maar 3000€ waard dus het zou mij verwonderen als je na 10 jaar nog 1000€ kan vangen[*].

asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 18:53
Goedkoop is duurkoop. En dat zeg ik dan als zuinige Zeeuw.
Gezien bovenstaande ben ik niet zo onder de indruk van je zakelijk advies.

Ik herhaal dat jij je helemaal niet hoeft te verantwoorden, als je een dure fiets wil kopen doe je dat toch gewoon, maar ik weiger wel het idee te laten passeren dat 6000€ de normale prijs voor een degelijke fiets zou zijn.

Ik denk dat als je in plaats van hard rond je heen te schoppen eens een lijstje zou maken met je doeleinden er hier een hele hoop mensen zijn die graag met je meedenken en je kunnen helpen, Jurr lijkt bijvoorbeeld elke dag alle nieuwe advertenties van Marktplaats te lezen voor zijn ontbijt ;-)

[*] Rohloff-naven blijken wel bijzonder waardevast, maar wie weet hoe dat verandert als die hypotetische versnellingsbak van Shimano uitkomt. Pinion's zijn nog te jong om iets zinvol te zeggen.
bdr schreef:
ma 11 mei, 2020 22:52
Jurr lijkt bijvoorbeeld elke dag alle nieuwe advertenties van Marktplaats te lezen voor zijn ontbijt ;-)
Betrapt. Zelfs de croissants en het gekookte eitje komen van marktplaats ;)

asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 21:26

Het is een travelmaster 2.9, elektrisch. Eigenlijk helemaal zoals ik wil (behalve dan de Hope V4 remmen en geveerde voorvork, maar daar kan ik wel mee leven).
Een 2.9 kan gewoon een verende voorvork in. En remmen kun je ook aanpassen. Maar die GoSwiss motor wordt niet meer gemaakt toch? Wel een argument om nog verder af te dingen.... Bij een 3+ of een BLT kun je wel bredere banden kwijt dacht ik dan in een 2.9. Weet niet of dat nog een wens is?

asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 21:26

Hmm, dan ga ik toch maar eens langs bij de winkel. Even uitproberen :) Niet geschoten is altijd mis.
Sowieso verstandig. Rijden met een fiets.
bdr schreef:
ma 11 mei, 2020 22:52
Ik denk dat als je {knip} eens een lijstje zou maken met je doeleinden er hier een hele hoop mensen zijn die graag met je meedenken en je kunnen helpen,
Gezien het gemak waarmee een verende voorvork niet noodzakelijk blijkt te zijn hoort het fietsen kennelijk niet echt bovenaan het lijstje met prioriteiten. Niets mis mee, maar ik hoor dan niet tot de mensen die kunnen meedenken.
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 21:26
Mr. Z schreef:
ma 11 mei, 2020 20:37
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 19:02
Over Santos gesproken: ik zag een mooi show-room model online staan voor een OK prijs die in de richting komt van mijn zelfbouw berekening.

Echter is dat frame maat 53. Ik ben 1,85 lang. Volgens de verkoper is dat prima geschikt, maar ik heb sterk het vermoeden dat dat frame aan de kleine kant is en ze gewoon graag die fiets kwijt zijn.

Meningen?
Ligt er aan welk model en hoe lang je benen zijn, 2.6 travelmaster kan, heb ik ook gehad, nu een 3+ in 57cm, ben 1.84 met lange benen.
Maar als t een 3+ is en de prijs erg leuk kan het prima met een zadelpen met meer off-set [ zadel verder naar achter]
Het is een travelmaster 2.9, elektrisch. Eigenlijk helemaal zoals ik wil (behalve dan de Hope V4 remmen en geveerde voorvork, maar daar kan ik wel mee leven).

Ik wil er een Thudbuster zadelpen op zetten, als ik de plaatjes zo zie kan die flink naar achter. Hmm, dan ga ik toch maar eens langs bij de winkel. Even uitproberen :) Niet geschoten is altijd mis.
Mooie fiets!

Het verschil in frame lengte is iets van 1.5 cm tussen de 53 en 57 cm frame's dus het maakt niet heel veel uit, Thudbuster heeft ook ruimte nodig en kan idd ver naar achter en evt een langere a-head pen er op, maatje te klein kan, maatje te groot kan pijn doen :wink:
asdfsagsg schreef:
ma 11 mei, 2020 18:53
Blackbelt schreef:
ma 11 mei, 2020 09:28
Je snapt toch dat je met die eisen echt in een microsegment zit, en ik betwijfel of "onderhoudsvrij" an-sich realistisch is.

90% van de fietsen doet geen 2000km per jaar. Dus als een fiets het 20.000 km uit houdt, dan is het voor de overgrote meerderheid al lang ok. Met wat geluk vervang je op die tijd niet eens de banden en remblokjes.
Misschien heb je de ketting dan 1 keer laten vervangen en mat wat pech ook de tandwielen.
Een naafversnelling houd dat wel uit, zelfs een gewone Nexus 5 of 7 gaat dan niet kapot.
Ik doe alleen al qua woon-werk zo'n 2000 tot 4000 km per jaar. Als ik een keer een fietsvakantie doe kom ik zo aan de 10.000 of meer in een jaar. Ik ga dan gelijk een paar maanden.

Laten we zeggen dat ik gemiddeld 3000 km per jaar doe.

Mijn huidige fiets heb ik nu minder dan 3 jaar (heeft meer dan 2000 EUR gekost, elektrisch met midden motor). Amper 10.000 km op gefietst. Heeft Nexus 7 versnellingen en Shimano remmen (roller brakes).

Het lijstje:
-- Zowat maandelijks ketting spannen (vermoedelijk door waardeloze goedkope ketting die oprekt + gebrek aan spanner + het feit dat het een midden motor is dus flink veel spanning op de ketting). Had ik achteraf gelijk moeten vervangen, maar ja. Ik koop geen kant en klare fiets om hem vervolgens uit elkaar te halen.
-- Achterrem waardeloos. Is zelfs een keer volledig vervangen na een Shimano terugroepactie. Remt nog steeds van geen meter (en ja, ik weet hoe je een rem afstelt). Veel te weinig rem voor zo'n zware fiets. Waardeloos ontwerp.
-- 1x slag in achterwiel. Veel te zwakke dunne aluminium velg. Vervangen.
-- Voorrem remblokjes 2x vervangen.
-- Buitenbanden beiden vervangen, begonnen te scheuren. Uitgedroogd.
-- Elektrische fiets computer (die de snelheid e.d. regelt) volgelopen met water. Vervangen. 150 EUR.
-- Accu vervangen na 2 jaar. Dit is normaal dus hier klaag ik niet eens over. Kost wel ff 650 EUR extra, maar dat hoort erbij.
-- Versnelling 5 hapert. Onbruikbaar. De overige versnellingen beginnen nu ook moeilijk te doen. Is wel zo goed als mogelijk afgesteld. Gewoon een te zwakke versnelling voor een elektrische midden motor.
-- Begint te roesten (vandaar dat ik graag Titanium heb).
-- Het achterlicht dat op de accu gemonteerd is, heeft losse batterijen nodig. WELKE ONTWERPER VERZINT DIT?! Batterijen op een batterij gemonteerd. Echt...
-- Snelbinders achter zaten vast met plastic haakjes. Hebben het denk ik 1 maand volgehouden.

Dan denk ik: dit kan VEEL beter. Dan kost het maar wat meer. De waardeloze fiets was ook niet bepaald gratis, zeker niet als je al het onderhoud meerekent.

Restwaarde? Ik mag hopen er de prijs van de nieuwe accu voor te krijgen, zo'n 650 EUR. De fiets zelf heeft na zo'n 3 jaar dus een restwaarde van letterlijk 0.

20.000 KM? Vergeet het maar.
Wat is onderhoudsvrij?
Geen enkele fiets doet eeuwig met banden, remblokken en de ketting/tandwielen. Ook een Gates riem moet ooit vervangen worden. Rohloff: elk jaar nieuwe olie, zelfs bij Pinion moet er af en toe nieuwe olie in.

En gaan we er een probleem van maken om eens een stel remblokken te vervangen?
Zie boven. Af en toe banden of een riem vervangen vind ik geen enkel probleem. Zeker niet als je er makkelijk bij kunt. En ZEKER niet wanneer dat een keer na 10.000 KM is (Pinion). Dan doe ik het zelfs met veel plezier en ontspanning.

Een versnellingssysteem, of volledig remsysteem moeten vervangen, omdat die na 2 jaar af is en vanaf het begin onder gedimensioneerd is, vind ik een heel ander verhaal. Dan voel ik me gewoon genaaid, want de kosten van vervangen zijn hoger dan de restwaarde van de fiets.
Als een gewone fietsfabrikant (Batavus, Gazelle, Sparta, TREK,...) met die eisen rekening moet houden, dan verkopen ze gewoon niks meer, en wees maar zeker dat de gemiddelde student, huisvrouw/man, die in de stad af en toe naar de kroeg of winkel rijdt helemaal geen boodschap heeft aan een fiets die >1000€ kost, en als zeker als je die thuis niet eens binnen kan vast zetten.

Er worden nogal manke vergelijkingen gemaakt.
Mee eens. Wat die merken maken is wat de meeste mensen willen. Maar die huisman/student/scholier ben ik dus meer dan 20 jaar geweest en met die k*tfietsen ben ik dus echt helemaal klaar nu.

Een Santos-achtige fiets komt een stuk dichter in de buurt van een "fiets voor het leven" dan die andere Hollandse wegwerp merken die je daar noemt. Ik mag het zeggen, want ik heb Gazelles gehad.

Sterker nog: ik durf te wedden dat mensen die rijden op een Gazelle o.i.d. (en elke paar jaar een nieuwe kopen) uiteindelijk duurder uit zijn dan wat ik nu voor ogen heb gerekend over een heel leven. Hoe veel mensen zie ik wel niet rijden met een elektrische fiets (gemiddeld zeker > 1000 EUR) die na een jaar of 2 een restwaarde heeft van nog geen 200 EUR? Want wie wil er een verouderde elektrische fiets kopen waarvan de accu het niet meer doet en niet meer verkrijgbaar is? Juist: niemand. Marktplaats is het bewijs. Ga eens kijken. Elektrische fietsen van een paar jaar oud zijn zo goed als gratis (en tevens amper nog bruikbaar).

Of om het anders te stellen. Voor een mooie Santos van 6000 EUR kan je na 10 jaar vermoedelijk nog steeds (makkelijk) 3000 EUR vangen. In die 10 jaar heeft Henk de Brave Burger minstens 4 elektrische Gazelle's versleten van minstens 1000 EUR elk met een restwaarde van 0. Noem het maar gear-lust. Ik noem het gewoon logisch nadenken.

Dus neuh, ik ben niet overtuigd van de mensen die roepen dat de prijs van een fiets zonder concessies waanzin is. Goedkoop is duurkoop. En dat zeg ik dan als zuinige Zeeuw.

Henk de Brave Burger was ik tot nu toe. Doe mij die Santos (of iets in die richting) nu maar. Ik zie geen reden om die binnen afzienbare tijd weg te doen.

PS: zo. Volgens mij moest ik even wat frustratie kwijt over slechte kwaliteit materiaal. Ik heb daar duidelijk 0 geduld voor :)
Ik denk echt dat jouw electrische fiets geen referentie is.
Je hebt toen gekozen voor zowat de goedkoopste naaf en rollerbrakes.

Hier in huis staat een Giant die het nog prima doet. Heeft 8 jaar geleden 2300€ gekost, en rijdt nog met de eerste batterij, ketting en remmen. Nul problemen. Staat nu op een tweedehandssite, en na wat afgewezen lowballers zijn er nu toch wat geïnteresseerden om er 500€ voor te geven.

Neem vandaag een ebike met middenmotor, schijfremmen en een 8 speed of enviolo naaf, en je betaalt ca 3000-3200€ ( met of zonder gates riem), en ik ben er van overtuigd dat die 10 jaar moet halen, eventueel eens een batterij vervangen

6000€ voor een Santos is mooi, maar waar zit dat verschil? Frame wat stijver... OK, dat is 20€ extra staal of alu.
Betere wielen... tja, nog eens 100€. Een Rohloff wordt inderdaad met goud betaald, maar de NEXUS 8 of Alfine is ook betrouwbaar.
Remblokken en banden slijten op alle fietsen even hard.

Dat een electrische gazelle het na 2 jaar op geeft is me toch echt wat te pessimistisch.
Met verbazing volg ik dit draadje. Ik dacht dat het over een voorgenomen zelfbouwproject ging. In plaats daarvan gaat het nu vooral over de keuze voor de vorige fiets van TS.
bdr schreef:
ma 11 mei, 2020 22:52
Ik denk dat als je in plaats van hard rond je heen te schoppen eens een lijstje zou maken met je doeleinden er hier een hele hoop mensen zijn die graag met je meedenken en je kunnen helpen, Jurr lijkt bijvoorbeeld elke dag alle nieuwe advertenties van Marktplaats te lezen voor zijn ontbijt ;-)
Ok, bij deze een lijstje.

Mijn lengte: 1,85

Op volgorde van prioriteit:

Uitgangspunt (klein beetje overdreven voor het idee): ga ervan uit dat er een aap op de fiets zit die zelf 80 kg weegt en 40 kg aan bepakking aan de fiets hangt om daar vervolgens dagelijks mee over een stijl aflopend bospad met rotsen af te fietsen. Een 50 km lang rotspad. Onder aan elk pad is een waterval en daar fietst hij ook gewoon nog even doorheen. De overige 50 km die dag gaan door stortregen.

De fiets mag dan niet stuk zijn en niet elke dag onderhoud nodig hebben.
  1. Degelijkheid. Zo min mogelijk gezeik en (groot) onderhoud. Moet heel stevig zijn en niet uit elkaar vallen bij de eerste stoeprand die je op fietst (bij wijze van spreken, ik probeer stoepranden te vermijden). Allergisch voor o.a. onnodige: zwakke en/of roestende spatborden (Gazelle dingetje), haperende versnellingen (99 % van de stadsfietsen na een jaar), roest, versleten geschaafde kabels (remkabels e.d.), niet werkende verlichting, enz. Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
  2. Comfort voor lange afstanden. Dit is dus het nummer 1 meest belangrijke. Er moet 100 KM per dag op gefietst kunnen worden zonder pijntjes. Denk aan: makkelijk snel kunnen afstellen, montage voor veel soorten zadelpen/stuur (geen gekke maten of systemen), montage dikke banden (voorkeur 29"), optie voor voorvering (hoeft er niet op te zitten nog).
  3. Onderhoudbaarheid: Als er dan (klein) onderhoud moet plaatsvinden, dan moet dit zo makkelijk mogelijk kunnen. Dus geen ketting met vet en zand (liever riem aandrijving), geen derailleur geknutsel, geen weggewerkte kabels die door frames lopen, liefst geen kettingkast, zo veel mogelijk boutjes en moertjes met 1 stuk gereedschap los en vast te draaien, wielen er makkelijk uit te halen voor band reparatie, enz. Kortom: er moet heel goed over nagedacht zijn. Degene die het onderhoud doet op zo'n fiets is de fietser zelf.
  4. Remmen: Fiets goed ontworpen voor snel fietsen, zwaar beladen fietsen en zwaar beladen een berg met volle snelheid af fietsen en dan ook nog fatsoenlijk snel kunnen remmen zonder dat de fiets/rem bij de 3e berg uit elkaar valt. Een pluspuntje dus voor een elektrische fiets die de motor in het achterwiel kan inzetten als generator/rem en/of hele goede "motorfiets achtige" remmen.
  5. Versnellingen: nogmaals, mogen nooit haperen. Geen optie. Zo min mogelijk onderhoud. 1x onderhoud per 10.000 km is beter dan 1x onderhoud per 5000 km. Gewoon het beste van het beste dat er te krijgen is dus. Ik denk dan Pinion, maar sta open voor andere suggesties.
  6. Standaard reisfiets zaken als: mogelijkheid voor monteren dikke banden, heb een kleine voorkeur voor 29" banden, mogelijkheid monteren bagage dragers voor en achter, etc.
  7. Elektrisch: liefst wel, maar geen must. Ik kan hem later ook elektrisch maken. Als hij dan elektrisch is is een must: achterwiel motor moet te monteren zijn. Dit ivm terugleveren rem-energie (voornamelijk om remmen te sparen).
Een paar voorbeelden die lijken te voldoen aan dat lijstje: Santos Pinion TravelMasters, IDWorx oPinion, sommige van de fietsen van Reinstahl (of hoe je dat ook schrijft).

Merken die er bij mij zeker niet in komen: Gazelle, Nexus en de rest van dat lijstje. Bij Shimano heb ik ook twijfels. Ik heb daar roller brakes van op m'n huidige fiets die eigenlijk gewoon afval zijn, maar ze lijken ook goed spul te maken.
Gezien bovenstaande zou ik voor de gele Santos e-bike gaan (mits hij past) die ergens hierboven staat. Dat lijkt het dichtst (ook met extra achterwiel zonder motor) in de buurt van je wensen te komen.

Alleen dat door een rivier fietsen... naafversnellingen kunnen daar moeite mee hebben, dan beter gewoon derailleur. Ik weet niet hoe de waterdichtheid van een Pinion is... of van de motor van een e-bike...
Denk dat een Pinion of Rohloff vrij waterdicht is, het vervelende is alleen dat het zo duur wordt als er toch een druppel binnen komt...
In het duits hebben ze daar een mooi woord voor wat je zoek.
Die eierlegende Wolmilchsau.

Ik begrijp dat je de eisen heel hoog legt. Daarmee val je buiten elke grote markt, en zit je in de niche van de niche, en dat betekent dat je enorm veel meer betaalt.

Daarbij je neus ophalen voor wat de meesten verwachten is nogal elitair.
Een ebike voor 1000€, tja, dan heb je natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste voor elke component. Dat wordt dus een boodschappenfiets voor maximaal 50 km per week.

Maar neem een ebike van 3500€ - 4000€ van een redelijk merk (velo de ville, Sparta, Koga, R&M) en je krijgt schijfremmen, een goeie naaf (enviolo, alfine 8 of 11), gates riem, redelijke vork, Bosch of Shimano middenmotor, goede velgen en banden.
Met zo’n fiet moet je makkelijk de 20k halen met een redelijk bedrag aan onderhoud, en bij heel veel mensen zal dat 8- 10 jaar duren.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36
Moet heel stevig zijn en niet uit elkaar vallen bij de eerste stoeprand die je op fietst
Da's ook wel een stukje rijtechniek. Best een aardige klap op snelheid als je er niet met een beetje respect voor het materiaal op rijdt.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Allergisch voor o.a. onnodige: zwakke en/of roestende spatborden (Gazelle dingetje)
Heb je al eens overwogen om ze weg te laten? Dan kunnen ze ook niet stuk. De spatborden die men bij Gazelle monteert schelen echt niet veel met wat bijvoorbeeld Santos monteert.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

versleten geschaafde kabels
Schakelkabels zijn gewoon periodiek onderhoud toch?
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
Bikerafting of een waterfiets. Iets anders gaat gewoon stuk bij onderdompelen in water. Dat het wel eens bij iemand in zo'n situatie een keer overleefd heeft lijkt me meer geluk dan dat je er regelmaat van moet maken.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Comfort voor lange afstanden. Dit is dus het nummer 1 meest belangrijke. Er moet 100 KM per dag op gefietst kunnen worden zonder pijntjes.
Dat is een kwestie van de goede maat nemen en de rest van de onderdelen goed op je zithouding aanpassen. Ook een deel training en gewenning.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Denk aan: makkelijk snel kunnen afstellen,
Een vaste stuurpen kan niet stuk, een verstelbare heeft daar weer een punt om speling op te kunnen krijgen. Zodra je de gewenste zithouding hebt gevonden zou ik een vaste pen monteren. Sowieso, als de houding eenmaal klopt hoef je er niets meer aan af te stellen toch?
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

montage dikke banden (voorkeur 29")
Wat is dik? Hoe breed moeten ze kunnen zijn? Bij mij varieert het van 50 tot 100mm breed, andere mensen vinden 32mm al dikke banden.

asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

optie voor voorvering (hoeft er niet op te zitten nog).
Zorg voor de juiste inbouwhoogte. Ook hebben veel verende vorken tegenwoordig een tapered vorkbuis. Zorg dat je die wel kwijt kunt.

asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Onderhoudbaarheid: Als er dan (klein) onderhoud moet plaatsvinden, dan moet dit zo makkelijk mogelijk kunnen.
Als je een Pinion of Rohloff hebt en die stuk gaat dan ben je daar gewoon afhankelijk van de fabrikant. Voor sommigen ook een argument om daar weg te blijven. Bij een falende Rohloff zou je nog naar derailleurs kunnen switchen in the middle of niks, bij een falende Pinion verder op een andere fiets of wachten tot een pakketbezorger je een andere versnellingsbak brengt.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Remmen: Fiets goed ontworpen voor snel fietsen, zwaar beladen fietsen en zwaar beladen een berg met volle snelheid af fietsen en dan ook nog fatsoenlijk snel kunnen remmen zonder dat de fiets/rem bij de 3e berg uit elkaar valt.
Let ook op je rijtechniek met remmen in de bergen. Schijfremmen kun je krom remmen, velgremmen je velgen zo heet krijgen dat je een klapband riskeert.
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Versnellingen: nogmaals, mogen nooit haperen. Geen optie.
Een Rohloff schiet naar de 14e versnelling als je onder teveel belasting wil schakelen. Is dat ook haperen? Of met respect met je spullen omgaan?
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36

Merken die er bij mij zeker niet in komen: Gazelle, Nexus en de rest van dat lijstje. Bij Shimano heb ik ook twijfels. Ik heb daar roller brakes van op m'n huidige fiets die eigenlijk gewoon afval zijn, maar ze lijken ook goed spul te maken.
Shimano maakt allerlei spullen. Van de derailleur op een supermarktfiets naar een groep waarmee men de Tour de France rijdt en alles daar tussen. Lijkt me zonde heel zo'n merk af te schrijven inderdaad.