Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
Bravo voor de moeite die je neemt met zo'n uitgebreid antwoordt!
We kunnen dit samenvatten dat je een Rolls Royce wil (handgemaakt), waarbij je zelf wil kiezen welke motor, versnellingsbak, interieur, entertainment etc er in komt. Bovendien moet die 4x4 capaciteiten hebben van een Hummer en niet door 1m water kunnen.


Besef dan ook dat de gemiddelde persoon al lang tevreden is met een Skoda of Peugeot. En dat die mensen tevreden zijn met de beperkingen van die voertuigen.
Jurr schreef:
di 12 mei, 2020 11:26
Een vaste stuurpen kan niet stuk, een verstelbare heeft daar weer een punt om speling op te kunnen krijgen. Zodra je de gewenste zithouding hebt gevonden zou ik een vaste pen monteren. Sowieso, als de houding eenmaal klopt hoef je er niets meer aan af te stellen toch?
Toch ben ik nog regelmatig aan het finetunen (terwijl de huidige houding best goed bevalt) om het toch weer wat beter te krijgen (en dan vooral: omlaag dat stuur vanwege tegenwind en de druk op de zitbotjes). Dus de verstelbare stuurpen is nog steeds handig.
Je vergeet de belangrijkste schakel in het geheel” jezelf” ik heb al heel wat hufterproof zaken moeten maken. En hoe goed en zwaar ik ze ook maakte er was er altijd wel eentje die de Uber hufter bleek te zijn.
Je vraagt om zaken die gewoon niet realistisch zijn in de echte wereld. Elk apparaat/machine heeft onderhoud nodig en een bediener met verstand van zaken.

Anders gezegd, wat denk je van zelf ontwerpen/uitvoeren. Hierbij ben je verantwoordelijk voor het gehele proces. Als je heel goed bent zit er misschien wel een markt voor de fiets in.

Succes met je keuzes 👍
Vergeet ook de factor gewicht niet. Je kunt alles wel lomp zwaar maken, maar dan is het niet meer vooruit te branden.

Bagagegewicht beperken wil ook nog wel helpen, en indien van toepassing eigen gewicht ook nog.
Blackbelt schreef:
di 12 mei, 2020 11:45
We kunnen dit samenvatten dat je een Rolls Royce wil (handgemaakt), waarbij je zelf wil kiezen welke motor, versnellingsbak, interieur, entertainment etc er in komt. Bovendien moet die 4x4 capaciteiten hebben van een Hummer en niet door 1m water kunnen.
Besef dan ook dat de gemiddelde persoon al lang tevreden is met een Skoda of Peugeot. En dat die mensen tevreden zijn met de beperkingen van die voertuigen.
Precies. OP reageert overdreven. Hij heeft eerst een fiets gekocht die kennelijk bepaald niet doordacht was, niet goed in elkaar gezet en niet opgewassen tegen het gebruik. Om daarna dan maar naar een Rolls te gaan lijkt me het andere uiterste, wat bovendien bij spijt nog veel duurder wordt.

Fietsen zijn nu eenmaal onderhoudsbehoeftiger omdat ze zo licht en open zijn. Er zit minder reserve in. Een auto weegt 1200 kilo en kan 500 kilo vervoeren. Een (e-bike) fiets weegt 20 kilo en kan 120 kilo vervoeren. Dat betekent dat een fiets 15x minder voertuiggewicht heeft voor elke kilo nuttige last.

Eens kijken of ik nog iets aan Jurr toe te voegen heb.
>Ok, bij deze een lijstje.

> versleten geschaafde kabels (remkabels e.d.)
Je bedoelt van de buitenkant? Dan waren ze wel heel fout gemonteerd. Komt bij een goede fiets niet voor.

>Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen
> zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
Van een Pinion heb ik het nog niet gehoord maar al het andere bij assen en naven loopt erg snel vol met water als je er mee tot de assen onder water fietst en daar is in feite niks aan te doen, of je moet afdichtingen van een 4x4-auto monteren maar dan is de fiets niet meer vooruit te branden. De zaak gaat overigens niet meteen stuk maar een paar maanden later. Roest.

> Comfort voor lange afstanden. Dit is dus het nummer 1 meest belangrijke.
Dat kan een fiets van de bouwmarkt in principe ook. Het is nauwelijks voor geld te koop. Het is goed oppassen dat je de juiste maat, stuur, zadel en afstelling koopt die bij jou passen.

> [*] Onderhoudbaarheid: Als er dan (klein) onderhoud moet
> plaatsvinden, dan moet dit zo makkelijk mogelijk kunnen.
Dat pleit niet voor versnellingsnaven, hydrauliek, riemen, naafdynamo's en alles wat technisch of electrisch is want dat maat reparaties als ze voorkomen niet gemakkelijker.

> geen weggewerkte kabels die door frames lopen, liefst geen kettingkast,
> zo veel mogelijk boutjes en moertjes met 1 stuk gereedschap los en vast
> te draaien, wielen er makkelijk uit te halen voor band reparatie, enz.
Helemaal mee eens.

>[*] Versnellingen: nogmaals, mogen nooit haperen.
Dat wordt lastig.

> Zo min mogelijk onderhoud. 1x onderhoud per 10.000 km is
> beter dan 1x onderhoud per 5000 km.
Dat wordt ook lastig. Officieel kan het, maar in de praktijk gebeuren er dingen waarvoor je even wat moet doen.

> [*] Elektrisch: liefst wel, maar geen must.
Ik zou dan eerst een 'standaard' e-bike kopen om te kijken of het wat voor je is. De kans dat de eerste e-bike je ideal blijkt te zijn lijkt me klein.

>terugleveren rem-energie
Dit is ook een lastige. Het is een geweldig idee maar in de praktijk heeft een middenmotor blijkbaar toch erg veel voordelen die niet opwegen tegen de voordelen van het terugwinnen van remenergie. De hoeveelheid terug te winnen energie valt ook tegen door alle verliezen in de verschillende energie-omzettingsstappen en omdat je in de praktijk niet zo veel energie wegremt dan je denkt. Zo kwam ik er tijdens een vakantie in de Alpen eens achter dat ik bij afdalingen van de toch flinke passen nauwelijks remde: de wegen waren tamelijk recht waardoor ik steeds met 50 km/u omlaag ging. De tegenwind deed al het remwerk.
Jurr schreef:
di 12 mei, 2020 12:20
Vergeet ook de factor gewicht niet. Je kunt alles wel lomp zwaar maken, maar dan is het niet meer vooruit te branden.
En comfort is ook niet te onderschatten (gewicht is daar ook een groot onderdeel van); Een onverwoestbaar frame met onverwoestbare wielen en banden rijdt waarschijnlijk voor geen meter. En gezien de eisen van de TS (dagelijks met zwaar gewicht over rotsige paden afdalen) is de term "onverwoestbaar" toch wel nodig.
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 12:36
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 08:36
Dit ivm terugleveren rem-energie (voornamelijk om remmen te sparen).
Dit is ook een lastige. Het is een geweldig idee maar in de praktijk heeft een middenmotor blijkbaar toch erg veel voordelen die niet opwegen tegen de voordelen van het terugwinnen van remenergie. De hoeveelheid terug te winnen energie valt ook tegen door alle verliezen in de verschillende energie-omzettingsstappen en omdat je in de praktijk niet zo veel energie wegremt dan je denkt. Zo kwam ik er tijdens een vakantie in de Alpen eens achter dat ik bij afdalingen van de toch flinke passen nauwelijks remde: de wegen waren tamelijk recht waardoor ik steeds met 50 km/u omlaag ging. De tegenwind deed al het remwerk.
Over de voor- en nadelen van een middenmotor t.o.v. een achtermotor is al veel gezegd en geschreven. Dus dan kunnen we hier beter uit houden.

Het terugleveren van rem-energie is idd een lastige. Voor Neodrives (Idworx en tegenwoordig ook Santos) geldt dat deze recuperatie modus werkt tussen de 10 en 45 km/u (*), waarbij de sterkste remkracht wordt gevoeld in het onderste snelheidsregiem. Dus voor de beste stroomopwekking, moet je behoorlijk bijremmen tot zeg 25 km/u. Je hebt helling af natuurlijk al gauw een snelheid van >45 km/u te pakken, en dan heb je dus geen remkracht op de motor, en geen recuperatie meer. En omdat de remkracht afneemt met de toenemende snelheid, ga je er vanzelf makkelijk over die grens.
(Ik vermoed dat e.e.a. met hitte-generatie te maken heeft.)

Maar dat gezegd hebbende, het werkt in de praktijk, met deze beperkingen in het achterhoofd, absoluut heel aardig; de extra weerstand is vaak best fijn, en ik haal op een leuke afdaling toch makkelijk 5 tot 10% acculading terug.


(*) = tevens moet de accu <90% gevuld zijn (waarbij geldt: hoe leger de accu, hoe groter de recuperatie), en de omgevingstemperatuur >0ºC zijn.
Flix schreef:
di 12 mei, 2020 15:23
Maar dat gezegd hebbende, het werkt in de praktijk, met deze beperkingen in het achterhoofd, absoluut heel aardig; de extra weerstand is vaak best fijn, en ik haal op een leuke afdaling toch makkelijk 5 tot 10% acculading terug.
Dat is fijn want op een tochtje van 30 km hier in het zuiden heb je al gau een stel leuke afdalingen, dus dan hoef je de accu nooit op te laden. ;-)
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 12:36
[
>Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen
> zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
Van een Pinion heb ik het nog niet gehoord maar al het andere bij assen en naven loopt erg snel vol met water als je er mee tot de assen onder water fietst en daar is in feite niks aan te doen, of je moet afdichtingen van een 4x4-auto monteren maar dan is de fiets niet meer vooruit te branden. De zaak gaat overigens niet meteen stuk maar een paar maanden later. Roest.
Ook dat is geen boot.

Men haalt de ontluchtingen wel omhoog van bijvoorbeeld assen, versnellingsbak, tussenbak en distributie en ook met een lichte overdruk werken daar kan nog, maar de temperatuurverschillen met warme aandrijflijn en koude water worden geen vriendjes.

Kijk maar eens naar de onderhoudsschema's bij defensie voor een auto die zwemles heeft gehad. Bij zout water wordt het al helemaal kansloos. Gewoon een Zodiac kopen. Of hier misschien meer van toepassing; een kajak.
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 17:36
Flix schreef:
di 12 mei, 2020 15:23
Maar dat gezegd hebbende, het werkt in de praktijk, met deze beperkingen in het achterhoofd, absoluut heel aardig; de extra weerstand is vaak best fijn, en ik haal op een leuke afdaling toch makkelijk 5 tot 10% acculading terug.
Dat is fijn want op een tochtje van 30 km hier in het zuiden heb je al gau een stel leuke afdalingen, dus dan hoef je de accu nooit op te laden. ;-)
En hoe schakel je het terugleveren in?
Handmatig neem ik aan want er zijn genoeg hellingen en hellinkjes dat ik geen motorrem wil hebben.
Jurr schreef:
di 12 mei, 2020 18:43
Kijk maar eens naar de onderhoudsschema's bij defensie voor een auto die zwemles heeft gehad.
Haha, 'mijn' Nekaf in mijn diensttijd reeg ook droog zo'n beetje meer uren onderhoud dan kilometers op de weg. :D
(Er is rijden was wel erg leuk)
Plaatje wikipedia:
Afbeelding
DaVinci schreef:
di 12 mei, 2020 18:47
En hoe schakel je het terugleveren in?
Handmatig neem ik aan want er zijn genoeg hellingen en hellinkjes dat ik geen motorrem wil hebben.
Idd handmatig. Volgens mij (maar weet het niet zeker) zijn er 2 "negatieve" standen voor de aandrijving.
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 12:36
Blackbelt schreef:
di 12 mei, 2020 11:45
We kunnen dit samenvatten dat je een Rolls Royce wil (handgemaakt), waarbij je zelf wil kiezen welke motor, versnellingsbak, interieur, entertainment etc er in komt. Bovendien moet die 4x4 capaciteiten hebben van een Hummer en niet door 1m water kunnen.
Besef dan ook dat de gemiddelde persoon al lang tevreden is met een Skoda of Peugeot. En dat die mensen tevreden zijn met de beperkingen van die voertuigen.
Precies. OP reageert overdreven. Hij heeft eerst een fiets gekocht die kennelijk bepaald niet doordacht was, niet goed in elkaar gezet en niet opgewassen tegen het gebruik. Om daarna dan maar naar een Rolls te gaan lijkt me het andere uiterste, wat bovendien bij spijt nog veel duurder wordt.
Het voorbeeld van de Rolls Royce is niet echt een goed voorbeeld. Die hebben namelijk enorm veel, heel duur onderhoud nodig en zijn super slecht off-road ;)

Een beter voorbeeld was een Tesla Model S geweest ;) Duur, maar haalt een miljoen op de teller. Of een betrouwbare 4x4: ook duur, maar in theorie ook betrouwbaar, zelfs als je ermee door heel Afrika rijdt.

Overigens heb ik geen auto, dus dat zegt wellicht ook waarom ik bereid ben wat meer in een fiets te investeren. Wat ik nu aan m'n fiets wil uitgeven is wat sommigen in een paar jaar aan alleen al onderhoud voor hun auto uitgeven.
Fietsen zijn nu eenmaal onderhoudsbehoeftiger omdat ze zo licht en open zijn. Er zit minder reserve in. Een auto weegt 1200 kilo en kan 500 kilo vervoeren. Een (e-bike) fiets weegt 20 kilo en kan 120 kilo vervoeren. Dat betekent dat een fiets 15x minder voertuiggewicht heeft voor elke kilo nuttige last.
Niet helemaal mee eens. Ten eerste vind ik persoonlijk brandstof auto's ook vrij onderhoudsgevoelig. Auto fabrikanten maken voornamelijk winst uit service kosten. Niet uit de verkoop van de auto. Dat is bij (dure) fietsfabrikanten wel wat anders natuurlijk.

Bovendien ben ik er voorlopig nog van overtuigd dat er tussen soorten en merken fietsen flinke verschillen zitten voor wat betreft onderhoudsbehoeftes. Net als met auto's.

Je kunt met een goedkope stadsfiets een MTB pad affietsen, dan is hij na het eerste pad waarschijnlijk stuk. Er zijn andere fietsen die daar veel beter tegen kunnen. Er zijn ook fietsen die geoptimaliseerd zijn voor zo min mogelijk onderhoud. Die zoek ik. Dat lijkt me helemaal niet zo onmogelijk als hier en daar geimpliceert wordt.
Eens kijken of ik nog iets aan Jurr toe te voegen heb.
>Ok, bij deze een lijstje.

> versleten geschaafde kabels (remkabels e.d.)
Je bedoelt van de buitenkant? Dan waren ze wel heel fout gemonteerd. Komt bij een goede fiets niet voor.
Ja, of de binnenkant. Dat komt inderdaad bij een goede fiets niet voor. Daarom wil ik een goede fiets :)
Afbeelding
>Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen
> zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
Van een Pinion heb ik het nog niet gehoord maar al het andere bij assen en naven loopt erg snel vol met water als je er mee tot de assen onder water fietst en daar is in feite niks aan te doen, of je moet afdichtingen van een 4x4-auto monteren maar dan is de fiets niet meer vooruit te branden. De zaak gaat overigens niet meteen stuk maar een paar maanden later. Roest.
Dan is dat misschien te veel gevraagd. Ik vermoed overigens dat de schade bij een Pinion meevalt, aangezien die bij normaal gebruik vol zit met olie. Als daar echter water bij komt dan vermoed ik dat het gaat schuimen en dat is zeker niet fijn :P
> [*] Onderhoudbaarheid: Als er dan (klein) onderhoud moet
> plaatsvinden, dan moet dit zo makkelijk mogelijk kunnen.
Dat pleit niet voor versnellingsnaven, hydrauliek, riemen, naafdynamo's en alles wat technisch of electrisch is want dat maat reparaties als ze voorkomen niet gemakkelijker.
Deze snap ik niet helemaal? Bij een versnellingsbak als Pinion hoef je alleen olie te verversen. Als je echt pech hebt dat hij lek is wellicht wat afdichtingen vervangen en dan houdt het wel op. Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die 1000'en KM afleggen op een lekke Pinion zonder olie erin. Dat klinkt mij prima in de oren. Het lijkt mij wel duidelijk dat je met een derailleur minder ver komt.

Hydraulische remmen hebben kans op lekken, maar hoe vaak komt dat voor? Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Met die afgebroken kabels van het plaatje hierboven heb ik helaas wel ervaring.

Een riem vervangen is toch niet lastiger dan een ketting vervangen? Lijkt me zelfs veel makkelijker. Geen olie troep, geen derailleur mechanieken. Gewoon erop leggen en klaar.

En gaan naaf dynamo's vaak stuk dan? Vaker dan een normale hub?
>[*] Versnellingen: nogmaals, mogen nooit haperen.
Dat wordt lastig.
Zou kunnen, dan ben ik te veel eisend. Dan ga ik voor degenen die het minste haperen ;)
> [*] Elektrisch: liefst wel, maar geen must.
Ik zou dan eerst een 'standaard' e-bike kopen om te kijken of het wat voor je is. De kans dat de eerste e-bike je ideal blijkt te zijn lijkt me klein.
Ik heb op dit moment een stadsfiets e-bike met middenmotor. Minstens 10.000 km op gefietst (met de nodige kwaaltjes).

Het is niet helemaal te verenigen met het idee van betrouwbaarheid, aangezien de elektronica die erop zit nog wel eens vol wil lopen met water of op een andere manier stuk kan gaan. Maar het is toch wel echt fijn om te hebben. En mocht de boel stuk gaan: je kunt gewoon op spierkracht verder.


Ik vind het verder interessant dat sommige mensen vinden dat je "respect moet hebben voor je materiaal". Sja. Ik denk daar anders over. Ik koop materiaal om mij te dienen. Niet omgekeerd. En als dat materiaal niet bestaat dan ontwerp ik het zelf wel. Ik ben ingenieur van beroep, vandaar wellicht ook mijn gebrek aan tolerantie voor slecht ontworpen zaken. In mijn wereld gaat een fiets niet stuk, omdat de gebruiker er niet mee om kan gaan: een fiets gaat stuk, omdat hij niet ontworpen is voor de gebruiker ervan.
Dat gezegd hebbende: ja, ik snap dat fietsen onderhoud nodig hebben en dat magie niet bestaat ;)
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 19:43
Je kunt met een goedkope stadsfiets een MTB pad affietsen, dan is hij na het eerste pad waarschijnlijk stuk. Er zijn andere fietsen die daar veel beter tegen kunnen. Er zijn ook fietsen die geoptimaliseerd zijn voor zo min mogelijk onderhoud. Die zoek ik. Dat lijkt me helemaal niet zo onmogelijk als hier en daar geimpliceert wordt.
Ter lering ende vermaak hier een legendarisch MTB-filmpje :)

https://www.youtube.com/watch?v=1A6bKUCcDW0

helaas wel soms advertenties... iets te populair.
quote=asdfsagsg

>Een beter voorbeeld was een Tesla Model S geweest ;)
Dat hoop je dan dat je fiets zo goed is.

>Wat ik nu aan m'n fiets wil uitgeven is wat sommigen
> in een paar jaar aan alleen al onderhoud voor hun auto uitgeven.
Maar ook meer dan twee keer zo veel als wat ik eens aan een auto uitgaf waarmee ik daarna erg tevreden 150.000 km reed.
Fietsen zijn nu eenmaal onderhoudsbehoeftiger omdat ze zo licht en open zijn. Er zit minder reserve in. Een auto weegt 1200 kilo en kan 500 kilo vervoeren. Een (e-bike) fiets weegt 20 kilo en kan 120 kilo vervoeren. Dat betekent dat een fiets 15x minder voertuiggewicht heeft voor elke kilo nuttige last.
>Niet helemaal mee eens.
Wat is er fout aan?

>Ten eerste vind ik persoonlijk brandstof auto's ook vrij onderhoudsgevoelig.
Heus?

> versleten geschaafde kabels (remkabels e.d.)

Ja, of de binnenkant. Dat komt inderdaad bij een goede fiets niet voor. Daarom wil ik een goede fiets :)
Afbeelding
Ik heb geen idee wat voor onderdeel ik hier zie.

>Bij een versnellingsbak als Pinion hoef je alleen olie te verversen.
Hier een link naar de gebruikershandleiding.
https://pinion.eu/PDF/P1_11_2014_de_WEB.pdf
Let wel gebruikers-handleiding, niet doe voor de vakman.

>Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die 1000'en KM
> afleggen op een lekke Pinion zonder olie erin.
De crux is dat daar dus juist wél nog olie in zit. Een beetje is genoeg.

>Hydraulische remmen hebben kans op lekken, maar hoe vaak komt dat voor?
Ik heb twee keer een losgelaten leiding gezien bij tochtgenoten. Gelukkig was er dan een andere tochtgenoot met ervaring én spullen bij zich die het ter plekke kon oplossien. Bij remkabels heb ik nooit een probleem genzien/

>Een riem vervangen is toch niet lastiger dan een ketting vervangen?
> Lijkt me zelfs veel makkelijker. Geen olie troep, geen derailleur mechanieken.
> Gewoon erop leggen en klaar.
Lees wel je even de gebruikershandleiding met alle waarschuwingen voor wat je niet met een riem mag dien?
https://www.gatescarbondrive.com/~/medi ... .pdf?la=en
En verder de tech handleiding:
https://www.gatescarbondrive.com/~/medi ... .pdf?la=en
en meer info als je zelf gaat bouwen: https://www.gatescarbondrive.com/resour ... s-and-tech

>In mijn wereld gaat een fiets niet stuk, omdat de gebruiker er niet mee om kan gaan:
> een fiets gaat stuk, omdat hij niet ontworpen is voor de gebruiker ervan.
Fietsen zijn dus niet zo fool proof als je zou willen. Je kunt dan op zoek gaan naar een fiets die wel zo fool proof is of zorgen dat er geen fool meer op die fiets rijdt.
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 20:35
Ik heb geen idee wat voor onderdeel ik hier zie.
Een kabel die afgescheurd is net bij de achter derailleur, de bekende plek waar ze als eerste breken als je ze niet op tijd vervangt.

Wat mij tot de conclusie brengt dat ik medelijden ga hebben met de arme fietsenzaak die aan deze persoon een fiets gaat verkopen; alles wat er immers stuk gaat door lomp gedrag en slijtage is een ontwerpfout, hij/zij weet het allemaal beter immers.

Ik heb zulke klanten vroeger ook gehad, toen ik nog in de garage auto’s repareerde, we waren altijd blij als zulke weer opgerot waren, hun geld is niet beter als iemand die er hard voor werkt en die boodschappenkar vol bijdehand gel#l kun je ook missen als kiespijn.
Fedor schreef:
di 12 mei, 2020 20:30
asdfsagsg schreef:
di 12 mei, 2020 19:43
helaas wel soms advertenties... iets te populair.
Tip: Installeer Firefox en de uBlock origin addon. Nooit meer reclame op internet. ;)

Leuk filmpje!! Interessant om te zien ook dat er op die fietsen ook gewoon Shimano staat. Als daar echt Shimano versnellingen op zitten dan is dat wel een efficiënte manier van Shimano om hun merknaam stuk te maken ;)

In elk geval vat dat filmpje wel aardig samen wat ik in elk geval niet wil :D
Shadow schreef:
di 12 mei, 2020 20:49
Wat mij tot de conclusie brengt dat ik medelijden ga hebben met de arme fietsenzaak die aan deze persoon een fiets gaat verkopen; alles wat er immers stuk gaat door lomp gedrag en slijtage is een ontwerpfout, hij/zij weet het allemaal beter immers.
Dat heb ik nooit gezegd, maar prima als jij dat erin wilt lezen. Overigens was "deze persoon" in eerste instantie van plan zelf een fiets te ontwerpen en te laten bouwen. Daar is de hele discussie mee gestart. Daar komt dan dus helemaal geen fietsenzaak (of onaardige fietsverkoper) aan te pas. De enige die ik de schuld geef van een ontwerpfout bij een zelfbouw fiets ben ik zelf.

En dat is een heerlijk gevoel, want dan kan ik die ontwerpfout er zelf ook weer uit halen.
Ik heb zulke klanten vroeger ook gehad, toen ik nog in de garage auto’s repareerde, we waren altijd blij als zulke weer opgerot waren, hun geld is niet beter als iemand die er hard voor werkt en die boodschappenkar vol bijdehand gel#l kun je ook missen als kiespijn.
Nee, dat soort klanten heb jij niet gehad, want "dat soort klanten" komen niet bij een garage. Die sleutelen liever zelf.

Zeker als zo'n garagist liever heeft dat de klant zo snel mogelijk oprot (nadat hij ervoor gezorgd heeft dat jij je loon krijgt aan het eind van de maand, dat dan weer wel).

Nog even los van het feit dat ik helemaal geen auto heb, maar goed.

Vreemd. Waarom krijg ik hier soms het gevoel dat ik me schuldig moet voelen voor het willen van een zo degelijk mogelijke fiets? Dit is toch een reisfiets forum?
Shadow schreef:
di 12 mei, 2020 20:49
Leon schreef:
di 12 mei, 2020 20:35
Ik heb geen idee wat voor onderdeel ik hier zie.
Een kabel die afgescheurd is net bij de achter derailleur, de bekende plek waar ze als eerste breken als je ze niet op tijd vervangt.
Dat probleem heb ik dus ook nooit gehad.