Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
Shadow schreef:
di 10 mar, 2020 21:14
Ik weet het niet, maar Pinion frames waar je nog wat mee kan liggen niet echt voor het oprapen geloof ik...
Dat een juist frame vinden heel lastig is ben ik met je eens. Wel zijn er genoeg losse pinion frames te vinden, maar inderdaad niet in de gewenste maat of versie. Voorbeelden:

Lage kwaliteit nieuw reisfiets frame (te klein voor mij): 500 EUR
https://pinion-bikes.de/Boettcher-Levan ... -Gr-M-54cm

Hier zijn verschillende nieuwe pinion frames te krijgen in verschillende maten (met eventueel je eigen naam erop en custom kleuren) vanaf 600 EUR:
https://www.poison-bikes.de/Rahmen/Trek ... d/Alu-27_5_/

Dan moet 2e hands voor 1000 EUR ook zeker wel lukken denk ik dan?

Ik heb ook even snel gekeken naar oplossingen op maat uit Nederland, maar dat lijkt op het eerste gezicht meer voor MTBs en "fixies" in plaats van zeer degelijke reis e-bikes. M-Gineering zet bijvoorbeeld expliciet op hun website dat ze geen frames kunnen maken die geschikt zijn voor elektrische fietsen. Dat bevestigd mijn vermoeden dat je niet zomaar een frame voor een normale fiets kunt ombouwen naar een e-bike zonder consequenties. Als ik naar mijn eigen elektrische stadsfiets kijk dan is dat frame toch ook echt wel een stuk dikker, stijver en zwaarder dan een tegenhanger die niet elektrisch is.

Dat wordt een heel avontuur om hier in te duiken, dat weet ik wel :P
Ik kan me niet voorstellen dat een Santos Travelmaster 3, die standaard al 19kg weegt, voor de E-versie een nóg zwaarder frame gebruikt...

De waarschuwing op de site van M-Gineering betekend voor mij dat hij bouwt zoals het hoort; afgestemd op gebruik en berijder. Niet nodeloos zwaar.
asdfsagsg schreef:
di 10 mar, 2020 21:29
Als ik naar mijn eigen elektrische stadsfiets kijk dan is dat frame toch ook echt wel een stuk dikker, stijver en zwaarder dan een tegenhanger die niet elektrisch is.
Toch is een stadsfiets niet gemaakt om met 50 km/u van een berg af te sjezen en een goede vakantiefiets wel, met 35 kg bagage en regelmatig onverhard, al houdt ik het dan meestal op max 35 km/u.

Het uiteindelijke aandrijfkoppel op het achterwiel zal ook niet veel anders zijn. Het grootste aandrijfkoppel bereik je immers bij het wegrijden op een steile helling en daarna gedurende het oprijden van die helling. Met een gewone fiets is een helling can 20% wel de max. Dus tenzij je met de e-bike regelmatig nog steiler gaat is er denk ik geen verschil. Of de extra kilo's van de motor en accu net een probleem gaan vormen hangt mischien van je eigen kilo's af; mochten die over de 100 gaan.
Shadow schreef:
di 10 mar, 2020 12:09
Ik heb dat gedaan omdat ik specifieke wensen heb en bereid ben daar meer voor te betalen.
Je link is van een Fargo met 1x Sram groepset, zou ik afraden als je er veel mee wil gaan rijden, Sram cassettes zijn niet de goedkoopste en met de kettinglijnen die op een 1x systeem rijd gaat die ook niet al te lang mee. Plus je bereik is minder, de stappen tussen versnellingen groter etc.
Ketting gaat niet lang mee? Ik rij nu 5 jaar 1x11 op mijn mtb maar weet, want gemeten, dat 1x11 duurzamer is dan de 1x9 en 3x9 die ik daarvoor reed.
Stappen tussen de versnellingen is wat je gewend bent. Ik rij sinds 1992 mtb cassettes en heb nog nooit het verlangen gehad naar iets anders. Niet op weg naar mijn werk en niet tijdens de reis ‘onbegrensd naar Rome’ en alles wat daar tussen zit.

Een fiets die nu 9k kost kun je zelf niet bouwen voor 4,5k.
Zelfbouw goedkoper? Nee dat is mij nooit gelukt. Wel veel leuker, dat is mij wel gelukt 8)

Nieuwe frames, van Cube, worden al jaren hier verkocht.
DeFiets schreef:
wo 11 mar, 2020 09:16
Ketting gaat niet lang mee? Ik rij nu 5 jaar 1x11 op mijn mtb maar weet, want gemeten, dat 1x11 duurzamer is dan de 1x9 en 3x9 die ik daarvoor reed.
Dat 1x11 langer mee gaat als 1x9 snap ik, de 11 speed ketting is bedacht om grotere hoeken te kunnen rijden, ik merk zelf op mijn woonwerk fiets met 2x11 dat de levensduur langer is als op mijn 3x9 mtb. Echter, als je dus 2 of 3x11 rijdt...gaat de boel nog veel langer mee :D

De Sram kettingen heb ik betere ervaringen mee voor 9 speed dan KMC trouwens. 11 speed heb ik nu KMC en Sram moet ik nog proberen.
DeFiets schreef:
wo 11 mar, 2020 09:16
Stappen tussen de versnellingen is wat je gewend bent. Ik rij sinds 1992 mtb cassettes en heb nog nooit het verlangen gehad naar iets anders. Niet op weg naar mijn werk en niet tijdens de reis ‘onbegrensd naar Rome’ en alles wat daar tussen zit.
Het gaat niet om mtb cassettes, daar rijd ik ook mee, het gaat erom dat het fijner is als je kleinere stapjes kunt maken doordat je 2 of 3 voorbladen hebt omdat er dan wat overlap zit in de voorbladen, mits goed gekozen.
Mensen die dat maar lastig vinden om te bedienen of er moeite mee hebben, kunnen inderdaad beter 1x gaan rijden, of Rohloff/Pinion als ze daar geld voor hebben.

Het argument 'het is maar wat je gewend bent' slaat ook nergens op, dat je het vol houd wil niet zeggen dat kleinere stappen in cadans niet fijner zijn. Er is dus nog een hoop te winnen voor je, ook al ben je dat misschien niet gewend :wink:
Als ik iets zou willen winnen :wink:

Bij 2 of 3 speed voor moet ik gaan onthouden wanneer ik welke derailleur moet schakelen om het optimale verzet een stapje zwaarder of lichter te rijden. Dat heb ik met 3x9 in den beginnen getracht te doen. Schakeltabelletje op de stuurpen geplakt. Ik vond het niet te doen.

Maar hoe fijn is het dat alle smaken nog te koop zijn. Voor ieder wat wils :D
In dichtbevolkt en gebied met elke paar honderd meter een bocht of stoplicht of in de korte of variërende heuvels zoals de Ardennen vind ik een cassette met kleine stapjes veel gedoe omdat je maar blijft schakelen of heel vaak veel stapjes gaat schakelen. Langs het kanaal, in de polder en op lange cols zoals in de Alpen vind ik kleine stappen dan weer fijn. Iedereen heeft zijn voorkeuren.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 09:47
In dichtbevolkt en gebied met elke paar honderd meter een bocht of stoplicht of in de korte of variërende heuvels zoals de Ardennen vind ik een cassette met kleine stapjes veel gedoe omdat je maar blijft schakelen of heel vaak veel stapjes gaat schakelen. Langs het kanaal, in de polder en op lange cols zoals in de Alpen vind ik kleine stappen dan weer fijn. Iedereen heeft zijn voorkeuren.

Wie heeft het over een cassette met kleinere stapjes? Met een derailleur aan de voorkant dump je in één stap 8 tot 14 tanden, probleem opgelost. Gaat niet om voorkeuren, gaat om spullen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Als er iemand is die 4-8x schakelen makkelijker vindt dan 1x , dan ben je krom bezig. (In meerdere opzichten)
DeFiets schreef:
wo 11 mar, 2020 09:46
Als ik iets zou willen winnen :wink:

Bij 2 of 3 speed voor moet ik gaan onthouden wanneer ik welke derailleur moet schakelen om het optimale verzet een stapje zwaarder of lichter te rijden. Dat heb ik met 3x9 in den beginnen getracht te doen. Schakeltabelletje op de stuurpen geplakt. Ik vond het niet te doen.

Maar hoe fijn is het dat alle smaken nog te koop zijn. Voor ieder wat wils :D
Tafel van 3 is te lastig? Pak Ritzelrechner.de er eens bij, je ziet dan zo dat je met een 3x9 het -1/+2 kan gebruiken, van buitenblad naar middenblad en op de cassette 2x kleiner en je zit een klein stapje lichter, omgekeerd van middenblad naar buitenblad en achter 2 stappen groter en je gaat 5-7% zwaarder/sneller. Bij plotseling afremmen of heuvels tik je 1x je voorderrailleur naar binnen en je maakt genoeg kracht om op te trekken of de heuvel op te gaan. Heb je geen tabel voor nodig. Gewoon onthouden; -1/+2 en +1/-2.
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 10:04
Gaat niet om voorkeuren, gaat om spullen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
Dan ben ik bang dat ik het nooit zal leren.
Ik geef toe: een Rohloffnaaf met 14 verzetten op een mooie rij met precies die stapgrootte zou ideaal voor mij zijn, maar het is er tot nog toe niet van gekomen.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 10:24
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 10:04
Gaat niet om voorkeuren, gaat om spullen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
Dan ben ik bang dat ik het nooit zal leren.
Ik geef toe: een Rohloffnaaf met 14 verzetten op een mooie rij met precies die stapgrootte zou ideaal voor mij zijn, maar het is er tot nog toe niet van gekomen.
En dan een derailleur voorop om de stapjes te halveren - oh nee :roll:
Je begrijpt me kennelijk even niet: ik wil die kleine stapjes van 7% helemaal niet.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 10:39
Je begrijpt me kennelijk even niet: ik wil die kleine stapjes van 7% helemaal niet.
Daarom mijn 'oh nee' :wink:
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 10:12
Tafel van 3 is te lastig? Pak Ritzelrechner.de er eens bij, je ziet dan zo dat je met een 3x9 het -1/+2 kan gebruiken, van buitenblad naar middenblad en op de cassette 2x kleiner en je zit een klein stapje lichter, omgekeerd van middenblad naar buitenblad en achter 2 stappen groter en je gaat 5-7% zwaarder/sneller. Bij plotseling afremmen of heuvels tik je 1x je voorderrailleur naar binnen en je maakt genoeg kracht om op te trekken of de heuvel op te gaan. Heb je geen tabel voor nodig. Gewoon onthouden; -1/+2 en +1/-2.
In totaal 3x klikken voor een tandje lichter, vind ik heel onlogisch. Wat mij als snel fan maakte van 1x9 en later 1x11. En ik heb al aardig wat km’s gemaakt sindsdien en nooit de voorderailleur gemist voor ‘onverwachte situaties. Anticiperen noem ik dat :wink:
Zo ieders voorkeur. Gelukkig, dat houdt het levendig :D

Ritzelrechner is top.
Rohloff is ook niet voor niks populair :D
Nou het avontuur is begonnen.

Zaterdag neem ik de Pinion P1.18 met gates belt en drive e.d. over van iemand.

Het volgende en moeilijkste onderdeel wordt een goed Pinion frame dat geschikt is als elektrische reisfiets en ook nog eens rond frame maat 63 is. We gaan het zien...
asdfsagsg schreef:
wo 11 mar, 2020 20:32
Nou het avontuur is begonnen.

Zaterdag neem ik de Pinion P1.18 met gates belt en drive e.d. over van iemand.
Goede start! Succes met het vervolg!
Leuk! Laat maar weten hoe het loopt!
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 09:07
asdfsagsg schreef:
di 10 mar, 2020 21:29
Het uiteindelijke aandrijfkoppel op het achterwiel zal ook niet veel anders zijn. Het grootste aandrijfkoppel bereik je immers bij het wegrijden op een steile helling en daarna gedurende het oprijden van die helling. Met een gewone fiets is een helling can 20% wel de max. Dus tenzij je met de e-bike regelmatig nog steiler gaat is er denk ik geen verschil. Of de extra kilo's van de motor en accu net een probleem gaan vormen hangt mischien van je eigen kilo's af; mochten die over de 100 gaan.
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Veruit het hoogste koppel (en de hoofdreden, waarom ik denk dat elektrische fietsen steviger moeten zijn) heb je tijdens hard remmen. Hoe zwaarder de fiets en hoe beter de remmen, hoe hoger het koppel.

Een elektrische fiets is altijd significant zwaarder (want motor + accu zijn zwaar) en heeft daardoor vaak ook nog eens betere remmen = flink hoger koppel op het frame bij (hard) remmen.