Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verbogen frame vsf tx-400 - Forum Wereldfietser

verbogen frame vsf tx-400

Hoi,

IK heb een fietsongeluk gehad met mijn vsf tx 400 van 2012. Het frame is volgens de fietsenmaker 0,5 cm verbogen. De Rohloff naaf en de son naaf zijn niet geraakt, de auto heeft me recht op de trapas geraakt (daardoor cranckstel krom ed). Er wordt nu een bestek opgemaakt, volgens de fietsenmaker wordt dit een "total loss". Enkele vraagjes:
  • De vsf tx 400 , met Rohloff en Son wordt niet meer gemaakt ? Ik vind hem niet meer op de website van vsf ?
  • Vroeger kon je het frame apart bestellen, dat zal nu niet meer kunnen ?
  • Wat zou de restwaarde van een dergelijke fiets nog kunnen zijn, ik veronderstel dat de Son, Magura, Rohloff onderdelen nog iets waard zijn ?
  • Welk frame zou ik kunnen kopen om terug mijn fiets op te bouwen ? Heeft dit nog zin ?
Ik ben er toch wel wat van aangedaan, deze fiets was nu helemaal naar mijn zin opgezet en had ik zeker nog 10 jaar kunnen en willen gebruiken .....

mvg

Wim
Als het frame niet meer los te krijgen is zou de simpelste oplossing wel eens kunnen zijn om m-gineering een nieuw frame te laten maken en de bestaande onderdelen te laten overzetten.
Maar vooral mooi dat je zelf nog wel heel lijkt te zijn.
Ik zou wel serieus een stuk verder vragen dan je eigen fietsenmaker, want die zeggen in mijn ervaring wel heel erg vaak gewoon nee. Denk ook aan contact rechtstreeks naar Duitsland, en de NL-importeur, ook in België. Je weet maar nooit. Vraag is ook of het precies hetzelfde frame moet zijn. Misschien is zijn maar een paar zaken zoals het balhoofdstel anders; dat lijkt me de meest waarschijnlijke oplossing. Misschien past zelfs een ander model vrijwel. Zo'n m-gineeringframe is prachtig, maar het duurt een half jaar en is drie keer zo duur.
Zijn de wielen nog recht? Wat is er nog meer beschadigd?
De restwaarde is ook afhanelijk van de staat van de onderdelen. Omdat dat nu slecht vast te stellen is zal dat tegenvallen.
Als het model fiets nog bestaat is het meestal mogelijk binnen 10 jaar naar aankoop om een vervangend frame te krijgen, in garantie gevallen levert de fabrikant ook meestal een vervangen frame, kleur zou wel kunnen afwijken, een beetje Fietsenmaker bouwt alles zo om .
5mm ontzet? Dat kan hij altijd al geweest zijn :roll:
Maar een stalen frame buig je zo weer recht, daar waren de oude fietsenmakers erg goed in :wink:
Die leggen de fiets met de balhoofdbuis op een blok en de achteras ook zo dat het frame op de blokken rust en drukken met de voet of voeten op de bracket om hem weer terug te buigen.
Kan je zelf ook, wel rustig beginnen want zo'n VSF is niet erg stijf :wink:
Hallo Wim,

Erg vervelend dat je een fietsongeluk hebt gehad. Met jou alles goed?

De fietsenmaker heeft destijds deze fiets ook verkocht? Welk voorstel heeft de fietsenmaker gedaan, nieuw frame van ander merk, totaal nieuwe fiets?
De rest waarde is dat wat iemand anders er voor over heeft, via deze site of Marktplaats/ Ebay.
Hoi,

Thx voor de raadgevingen.

De schade aan de fiets is volgens mij:
  • Voor spatbord kapot
  • Cranckset aan vervanging toe + waarschijnlijk trapas
  • Pedalen wss aan vervanging toe
  • Beide wielen terug te rechten
  • Stuur handvaten beschadingd
In 2018 had ik het achterwiel laten vervangen, ttz rigida velg, rohloff flensnaven en nieuwe spaken.

Zelf heb ik aan het ongeluk een gebroken schouder over gehouden, voor de rest niks, zelf geen jas gescheurd. De auto had me tegen heel lage snelheid geraakt en me omver geduwd.

Het is nu afwachten wat het bestek van de fietsenmaker wordt, deze fietsenmaker verkoopt ook Vsf dus zou toch wel moeten weten wat kan en niet kan kwestie kaders ( hoop ik).

Mvg

Wim
Wat Mr.Z zegt. Een stalen frame is goed te rechten. Er zijn nog fietsenmakers die dat doen. Ik ken er één in Mechelen die na een vriendelijk woord alles laat vallen waar hij mee bezig is en je frame in 10 minuten weer recht heeft.
Dag Wim "wis",

Een beetje goede fietsenmaker maakt een nette onderbouwde vervangingswaarde-taxatie en een schaderapport.
De kans dat de auto-verzekering dat schaderapport wil betwisten is klein. Let wel op: ga niet akkoord met de dagwaarde vlgs een of andere theoretische afschrijving, of de dagwaarde die je zou krijgen als je de fiets nu zou verkopen, je moet voor de vervangingswaarde werkelijk de prijs zien te "schatten" (of te vinden) van een vergelijkbare fiets ... maar als jouw fietsenmaker een nette en onderbouwde vervangingswaarde-taxatie maakt (dus incl jouw eigen eigenheden op die fiets), dan hoef je denkelijk daar verder niet over te dim-dammen.

In theorie krijg je bij total-loss dat bedrag uitgekeerd en is de verzekeraar daarna eigenaar van het wrak, maar aangezien een fietswrak waarde nihil heeft kijken ze er niet naar om, zouden ze het doen zoals bij een total-loss auto dan kijken ze wat er voor biedingen zijn onder de wrakken-opkopers en dan heb je de keuze tussen de vervangings-waarde en afstand doen van het wrak of de vervangings-loss waarde minus de wrak-waarde.

En dan verder: Heb je zelf niks? En zo ja, weet je dat zeker ? Ben je naar een arts geweest en/of heb je toch nog klachten (al was het maar iets waar je nu niet wakker van ligt (of misschien maar een paar dagen omdat je blauwe plekken hebt) ...zorg dat een arts ernaar gekeken heeft.
En dan - zeker als je toch iets hebt, en/of er later "iets" aan over zou kunnen houden (een wat beschadigd gewricht of een uitgerekte pees kan bijv. tzt versneld tot artrose leiden.

Ik lees inmiddels een gebroken schouder, dat is meer dan genoeg reden om het volgende heel serieus te nemen.
Ga naar een goede letselschade advocaat, en beter niet naar een letselschade "jurist", je hebt het liefst direct een advocaat, mocht je tegenpartij lastig zijn (en dat zijn ze eigenlijk altijd) dan heb je bij een advocaat de directe dreiging dat je naar de rechter stapt, bij een "jurist" moet je voor zo'n stap alsnog naar een advocaat. Zelfs als je een rechtshulpverzekering hebt dan zou ik direct naar een goede letselschade-advocaat gaan.
En let wel: Alleen als je echt met opzet voor de auto reed is er misschien een probleem, in eigenlijk alle gevallen is er minstens een deel-aansprakelijkheid bij het motorvoertuig, en dan betaalt de auto-verzekering jouw advocaat (maar dat gaat de goede man/vrouw je ook vertellen).  Mocht je het allemaal nog niet direct geloven: loop dan eerst langs bij het juridisch loket.

Ik heb ervaring met beide: zowel een total-loss auto (buiten mijn schuld en in het buitenland), als een total-loss fiets + serieuze letselschade.
Bij de auto deed ik de onderhandelingen zelf (na wat goede adviezen via een forum) ... en na tweemaal niet akkoord gaan met de taxatie had ik ± 20% meer vervangingswaarde (ook al was het inmiddels een leuk bedrag, achteraf gezien was het nog te weinig). Daarna heb ik het wrak ook nog zelf verkocht (voor de verzekerings-wrak-waarde, maar wel nadat ik mijn eigen, interessante, extra's van het wrak had afgeschroefd ... in principe had ik voor dat werk ook nog een vergoeding kunnen krijgen).
Bij het fietsongeluk dacht ik het ook zelf af te kunnen. De verzekering bedacht mij met 25% eigen-schuld door de verkeersregels heel creatief te interpreteren. Ik kreeg overigens wel heel snel de 75% van de directe schade (op basis van het taxatie-rapport van de fietsenmaker en verder wat bonnetjes van mij) uitgekeerd. Ik was evenwel niet tevreden over de 25% eigen-schuld, en daarnaast wilde ik minstens een vergoeding voor het ongemak (een paar weken bont en blauw, een paar nachten nauwelijks geslapen etc etc.). Dus betwistte ik die 25%, eerst via mijn WA-tussenpersoon,ik kreeg een herhaling en de verdere correspondentie lag op mijn bordje. Ik betwistte opnieuw de 25%, met nog meer argumenten, en ik kreeg een ± gelijkluidend antwoord, maar ook de toezegging dat een en ander nogmaals bij de eindafhandeling zou worden bekeken.
Daarna werd het lang stil, heel lang ... want ze hadden een foutje in mijn email-adres gemaakt.
Uiteindelijk weer per post contact en er kwam een "neutrale" (dwz door de verzekeraar ingehuurde) schade-afhandelaar. Deze schade-afhandelaar zij mij het hare te denken van de schuldvraag, ze had mijn medisch dossier ingezien (daar had ik toestemming voor gegeven, maar een klein lesje is dat je bij zo'n toestemming moet bedingen dat ze je alles wat zij inzien, en alle rapportages die daaruit voortvloeien ook aan jou sturen), en ze schetste mij wat de gevolgen waren voor de toekomst (die kende ik al redelijk want het had al wat langer geduurd. Anyway, daarna kwam enig rekenwerk (waar heel rare kantjes aan zitten: heb je een eigen huis dan kijken ze ook daarnaar, en je eigen-werkzaamheid aan dat huis wordt bepaald aan wat voor huis je op dat moment bewoont !!) ... en dan komt er een bedrag uit. Dat bedrag was fors hoger als ik zelf had gedacht, maar tegelijk dacht ik: als de verzekeraar dit maar zo wil uitkeren ... dan is dit wellicht slechts een bodembedrag. Ik fietste na wat nadenken en uitzoeken naar het Juridisch Loket: die zeiden direct "Hebben ze je niet gezegd dat je naar een letselschade advocaat mag gaan? Nee? Tja 't is het makkelijkst voor de verzekeraar om dat te vergeten", en vervolgens zeiden ze: van dit soort dingen weten wij verder niks "zullen we een afspraak met een letselschade-advocaat voor je maken" en ik zat de dag daarna bij een gerenommeerd letselschade-advocaten-kantoor. En om het niet te lang te maken: anderhalf jaar later had ik het dubbele van het in mijn ogen al riante bedrag op de bankrekening (we, dwz de advocaat, hebben het niet op een rechtzaak aan laten komen, maar wel hard onderhandeld, het is een zaak van loven en bieden). Achteraf weet ik inmiddels dat ik erg veel heb gekregen, een bedrag waar je tevreden mag zijn (en toch, teruggerekend naar het dag-bedrag op basis van mijn levensverwachting niet veel, er is niemand die wil ruilen). Ik weet, omdat ik er nu op let, dat heel veel mensen met meer ongemak met minder worden afgescheept.
O ja, vrij kort na mijn ervaring zag ik een buurman zweten op een brief over de schade aan de fiets van zijn dochter ... die dochter en fiets waren voor "dood" achtergebleven en de dader was doorgereden. Op basis van mijn ervaringen heb ik ze "doorverwezen" en weliswaar kreeg die dochter uiteindelijk niet zo'n mooi bedrag (wat schande is: zij was nog jong, verdiende dus weinig, had geen eigen huis etc etc.), maar alleen al het feit dat het gedoe de deur uit was was al een eerste opluchting, en verder weet je dat je het zelf echt niet beter gedaan zou hebben.

Ik zou dus zeggen: doe er je voordeel mee, en denk niet te gauw dat je teveel vraagt of krijgt.
Ik zou even contact opnemen met Bike 4 Travel in Rotterdam.
Zij hebben veel ervaring met de VSF en kunnen je misschien wel helpen

Dirk
Hoi,

Bedankt voor de tip ivm rechtbijstand, maar heel die zwik van rechtsbijstand/ziekenkas/werkgever/arbeidsongeval (woonwerk verkeer) is bezig, daar ben ik bewust vaag over...
Het adres in van die fietsenhersteller in Mechelen zal handig zijn om te weten ! Als er iemand een adres weet van een hersteller in de buurt van Antwerpen die ook bedreven is in het rechten van kaders dan is dat altijd welkom.

Bedankt voor alle tip, ik ga nu even het rapport van de fietsenmaker en de reactie van de verzekeraar afwachten.

mvg Wim

p.s. De tip van de winkel in Rotterdam is ook super, maar dat is al wat verder voor mij.
wls schreef:
ma 09 mar, 2020 09:58

Zelf heb ik aan het ongeluk een gebroken schouder over gehouden, voor de rest niks, zelf geen jas gescheurd.
Beterschap en succes met de afwikkeling!
wls schreef:
zo 08 mar, 2020 23:41
  • Vroeger kon je het frame apart bestellen, dat zal nu niet meer kunnen ?
Waaraan leid je dat af? Ik ben verleden jaar bij Fietsen De Geus in Antwerpen navraag gaan doen om een los Vsf frame (geen Tx) te kunnen kopen en dat leek mogelijk, afhankelijk van productie van de fabriek. Wat stelt jouw fietsenmaker eigenlijk voor?
bdr schreef:
ma 09 mar, 2020 12:04
Waaraan leid je dat af?
Dit welbepaald model wordt sinds een paar jaar niet meer verkocht door VSF ( de Rohloff versie van de tx-400). Maar 't is inderdaad een aanname van mij. Ik heb de vraag gesteld aan VSF.

Fietsen de Geus is inderdaad ook een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Tot nu toe heb ik enkel de fietsenwinkels op wandelafstand bezocht want ik mag niet autorijden door de schouderfractuur.

Op dit moment is een lokale fietsenwinkel, die ook een dealer is van VSF, bezig met een bestek te maken. Afwachten dus ...
mvg,

Wim
Een gelijksoortig probleem aan de hand gehad. Betrof een deraileur-VSF400.
viewtopic.php?f=8&t=17092&p=152465&hili ... ng#p152465

Uiteindelijk bleek een nieuw vervang-frame best wel bekostelijk. En voorzag de fietsenmaker (en andere geraadpleegde experts) best wel veel mogelijke problemen met het omzetten van oude spullen naar een nieuw frame. Een nieuw frame dat tov (in mijn geval) 6 jaar eerder (die van jou is zelfs 8 jr oud) toch lichte wijzingingen had ondergaan.

De verzekeringsmij. van mijn tegenaprtij rekende 10 jaar afschrijving. In jouw geval, 8 jaar, zou dat op 20% van +/- 2.500 = 500 euro uitkomen. En (wel bedingen!) minimaal nog een keer zo'n bedrag voor de onderdelen.

Mijn oplossing indertijd : geld van verzekering aangepakt en de nog goede onderdelen verkocht. In mijn geval: wielen, dragers, magura-remmen, derailleurs, spatborden (de voor- en achterbladen en ketting waren op hun eind).
En een nieuwe fiets gekocht....

Jij hebt minder goede onderdelen over. Maar juist een SON en een Rohloff-naaf gaan tweedehands nog aardig wat opleveren.
mikefiets schreef:
ma 09 mar, 2020 13:01
Een gelijksoortig probleem aan de hand gehad. Betrof een deraileur-VSF400.
viewtopic.php?f=8&t=17092&p=152465&hili ... ng#p152465

Uiteindelijk bleek een nieuw vervang-frame best wel bekostelijk. En voorzag de fietsenmaker (en andere geraadpleegde experts) best wel veel mogelijke problemen met het omzetten van oude spullen naar een nieuw frame. Een nieuw frame dat tov (in mijn geval) 6 jaar eerder (die van jou is zelfs 8 jr oud) toch lichte wijzingingen had ondergaan.

De verzekeringsmij. van mijn tegenaprtij rekende 10 jaar afschrijving. In jouw geval, 8 jaar, zou dat op 20% van +/- 2.500 = 500 euro uitkomen. En (wel bedingen!) minimaal nog een keer zo'n bedrag voor de onderdelen.

Mijn oplossing indertijd : geld van verzekering aangepakt en de nog goede onderdelen verkocht. In mijn geval: wielen, dragers, magura-remmen, derailleurs, spatborden (de voor- en achterbladen en ketting waren op hun eind).
En een nieuwe fiets gekocht....

Jij hebt minder goede onderdelen over. Maar juist een SON en een Rohloff-naaf gaan tweedehands nog aardig wat opleveren.
Er zijn wellicht verschillen tussen België en Nederland, maar ik zou vooralsnog niet akkoord gaan met welke rekenkundige afschrijving dan ook. Je had een goede fiets, die wellicht economisch afgeschreven is maar die als je een gelijke (gelijk oude) terugkoopt vrijwel zeker een veel hogere vraagprijs kent.

In mijn eerdere voorbeeld betrof mijn total-loss auto een ruim 10 jaar oude auto, en na twee taxaties kwam de derde taxtatie op ongeveer € 12.000 (ik had een wat ongewonere auto, eentje waar tweede hands serieuze prijzen voor betaald worden).
In de laatste onderhandelingsronde zat ik met de laptop op schoot en de taxateur kwam dan met een "voorbeeld" in de geest van Ik heb hier eentje van €xx.xxx en dan keek ik snel en vroeg Oh, u bedoelt die groene? maar die heeft .... .
Het was best even spannend, maar je moet wat afstand nemen (of anders een ander vragen te onderhandelen). En je moet beslist niet te haastig zijn, ik stuurde in de eerste twee rondes pas na een paar dagen mijn mail met bedenkingen, ook al had ik die dag één al klaar.

En ... voor mijn fiets-ongeval werd in het schade-rapport een serieuze dagwaarde opgevoerd (ruim meer dan de fiets ooit nieuw kostte, ik heb het niet direct bij de hand, maar het was meer in €uro's als de nieuwprijs ooit in guldens ... de fiets was inmiddels 30 jaar oud, maar wel met diverse nieuwe onderdelen (waarvan denkelijk het meest waardevol: een set Vittorio-wielen, en verder Suntour XC-pro derailleurs - dat zijn inmiddels collectors-items).  Maar ook verder: een goed degelijk frame verslijt niet (of nauwelijks), en de slijtage-delen vervang je als je van je fiets en fietsen houdt.

En dan tenslotte: Ga pas echt denken over het repareren, rechtbuigen of vervangen van het frame of anders nadat je eerst die schade goed hebt vastgesteld. Ook al is een recenter frame niet 100% gelijk, dan nog kan je heel veel overzetten ... een fietsenmaker die dat een probleem vindt ... vindt ik niet zo'n goede fietsenmaker (ja, een slordige uitspraak, ik heb het allemaal niet gezien). En is het begrotelijk, dan is dat om te beginnen aan de tegenpartij om te betalen.

Bedenk: Bij een verzekering ben je vooral verzekerd van gedoe. En verder: je kan ongeveer niet teveel vragen, de verzekering betaalt je nooit teveel, en eigenlijk altijd te weinig.


O ja:  Ik had een schouder-luxatie, ik ben nogal stevig gebouwd (in alle opzichten) en dus geen gebroken schouder, of sleutelbeen maar definitief uitgerekte banden rond het slordige "gewricht" tussen schouderblad en sleutelbeen ... ik heb er een "derde schouder" aan overgehouden (zoiets wordt ook wel het pianotoets-fenomeen genoemd - het sleutelbeen komt spontaan omhoog, soms zelfs gewoon als ik achter de laptop zit) ... en bij mij was er dus de verwachting dat ik er versneld artrose aan over zal houden ... actueel betekent het dat ik wat vaker paracetamol slik (en de schilder laat komen ipv het zelf te doen).
Het is net als een gebroken schouder of gebroken sleutelbeen een typische wielren-blessure.

Anyway: sterkte met de genezing.