Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oriëntatie Surly Karate Monkey, Surly ECR, Salsa Fargo e.d. - Forum Wereldfietser

Oriëntatie Surly Karate Monkey, Surly ECR, Salsa Fargo e.d.

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op fietsen zoals genoemd in de titel van dit topic.

Waarom? In ieder geval omdat ik een gooi en smijt fiets wil, waar tamelijk brede banden onder kunnen (76mm), mogelijkheid tot 29 en 27,5 velgen, mogelijkheid tot een (degelijke) bagagedrager achterop, mogelijkheid tot later inbouwen van naafversnelling, mogelijkheid van vaste en verende voorvork. Op dit moment, vraag niet waarom, heeft de Surly Karate Monkey het meest mijn belangstelling.

Wie heeft ervaring? Waar moet ik rekening mee houden? Waar loop ik evt tegen aan? Wat kost zoiets nou eigenlijk? Etc, etc.
Ik zou zeggen....brand los! Ik zou graag alle voor en tegens horen.

In de loop van dit topic zal ik eea wellicht aanvullen en/of op zaken terugkomen.

De fiets wordt waarschijnlijk mijn alledaagse fiets waar ik ook de boodschappen mee doe. Ik ga niet bikepacken, wel crossen door de bossen, off road tochten maken enz. Zeg maar à la de offroad tocht van de wereldfietser oktober vorig jaar. Of zie hieronder een video van hoe ik dat voor me zie.
https://www.youtube.com/watch?v=ltlUfz1 ... ex=31&t=0s

Op dit moment rijd ik (nog) op een Santos travelmaster 2.6. Een superdegelijke fiets waar ik al zes jaar probleemloos op rijd. Toch nodigt deze fiets me niet echt uit voor off road werk zonder al te veel bagage. Misschien heeft het iets te maken met het karakter van de fiets, het gewicht, de enorme stijfheid van het frame.
Wel heb ik vorig jaar de bijna breedst mogelijke banden eronder gezet, 60mm Schwalbe. Met spatborden moet je dan wel even creatief omgaan. Zonder spatborden zou 62mm misschien ook nog passen.

NB. Budget circa €2000
Ik heb de indruk dat (op een klein aantal heel grote zware mannen na) veel mensen toch weer afstappen van 29+ fietsen zoals de Krampus en ECR wegens te zwaar en te log.

Als je wilt gooien en smijten en veel kanten op wilt lijkt de Karate Monkey mij ook de eerste keus (ik heb er zelf ook eentje, de nieuwe generatie met moderne geometrie). Past 650B+ in en 29", kunnen rekjes op EN bikepacktassen EN het is in NL gewoon een volwaardige mountainbike.

Enkel om heel lang rechtdoor de rijden over asfalt of gravel lijkt de Fargo mij geschikter, maar dat kan je Santos ook al (of wilde je die weg doen?)
Die 29" zullen er bij mij ook niet snel inkomen. Ik ben 1,76m Deze optie kan dus als tamelijk onbelangrijk worden beschouwd.

Qua frame zal ik waarschijnlijk uitkomen op XS of S. Bovenbuislengte respectievelijk 560 en 585mm. Welke maat heb jij Shrek?
Als je 1m76 bent zou ik zeker geen 29+ ECR nemen dan!
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 09:38
mogelijkheid tot later inbouwen van naafversnelling
Dan zou ik niet met een aparte kettingspanner gaan werken, op de weg prima maar offroad toch minder fijn.
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 09:38
mogelijkheid van vaste en verende voorvork.
Met hoeveel veerweg wil je kunnen rijden?
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 09:38

Wie heeft ervaring? Waar moet ik rekening mee houden? Waar loop ik evt tegen aan? Wat kost zoiets nou eigenlijk? Etc, etc.
Ik zou zeggen....brand los! Ik zou graag alle voor en tegens horen.
Zelf ervaring met Kona Unit in 27,5+, rij nu met 27.5x3.0.

Let op de suspension corrected geometrie als je een verende voorvork wil plaatsen. Veel merken kiezen ervoor om door die brede plusbanden en de vering en comfort die daaruit komt ervoor om juist geen verende voorvork als mogelijkheid te bieden. Zo wordt onder andere je framedriehoek groter.

De meeste Rohloff naven blijven bij 135mm breedte, terwijl de huidige mountainbikes veelal naar 148mm Boost naven met steekas gaan. Met verwisselbare dropouts zou je daarin nog kunnen variëren. Of zoals Surly doet met de Gnot Boost spacing

Sommige merken monteren sliding dropouts voor Boost spacing terwijl er voor dat frame geen sliding dropouts leverbaar zijn in 135mm. Als je dan naar Rohloff wil, zou een A12 versie een optie kunnen zijn. Of custom dropouts laten maken

Ook komen er nu meer fietsen met 29x2.6 als bandenmaat. Misschien ook nog het overwegen waard?

Een fatbike naar 27.5+ bouwen zou ook nog kunnen, maar dan ga je naar een bottom bracket van 100mm, met de Q-factor die toeneemt. Maar dat maakt wel dat je frametas weer breder kan worden.
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 09:38

Op dit moment rijd ik (nog) op een Santos travelmaster 2.6. Een superdegelijke fiets waar ik al zes jaar probleemloos op rijd. Toch nodigt deze fiets me niet echt uit voor off road werk zonder al te veel bagage. Misschien heeft het iets te maken met het karakter van de fiets, het gewicht, de enorme stijfheid van het frame.
Probeer eens een verende voorvork en een setje noppenbanden eronder. Santos levert er nu geen verende voorvork meer in, maar de geometrie is suspension corrected voor een 80mm verende voorvork. Kun je eventueel ook nog een schijfrem voorop monteren. Blijft een veelzijdig frame zo'n 2.6
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 09:38

Budget circa €2000
Is dat frame only? Frame met vork? Gaan er nog spullen over van je huidige fiets of gaat die compleet weg?

Ik zou zeggen, alfabetisch onder andere: Crust Scapegoat, Kona Unit, Salsa Fargo, Shand Bahookie, Sonder Broken Road, Surly Karate Monkey, Tumbleweed Prospector... maar ik ben er vast een paar vergeten. Als het budget frame only is kun je natuurlijk ook nog naar staal maatbouw kijken.

Als je niet-suspension corrected kiest en/of geen naafversnelling wil kunnen monteren zijn er natuurlijk nog wat meer opties.

Kijk ook eens naar het lijstje van Bikepacking.com:

https://bikepacking.com/index/rigid-ste ... ing-bikes/
Jurr,

Mijn voorkeur op dit moment:

- derailleur (1x??)
- vaste voorvork
- 27,5 650B wielen

Het budget van circa €2000 is all-in. Het enige wat van huidige fiets overgaat is misschien zadel, handvatten, bar-ends.
Een Surly Karate Monkey frame set kost €812.
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 10:30
Die 29" zullen er bij mij ook niet snel inkomen. Ik ben 1,76m Deze optie kan dus als tamelijk onbelangrijk worden beschouwd.
Als je van die 29ers geen plus maat maakt, kun je de diameter aardig gelijk krijgen aan een 27.5x2.8 of 3.0. Sowieso iets om rekening mee te houden; een diameter die niet teveel verschilt van het totale wiel inclusief band tussen de verschillende wielsets. Je trapas hoogte en je standover hoogte wil je niet teveel laten verschillen.
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 10:45

Het budget van circa €2000 is all-in.
Alleen nieuw of is gebruikt ook een optie? Of een combinatie van nieuw met gebruikt?
Velotraumer schreef:
zo 08 mar, 2020 10:45

Een Surly Karate Monkey frame set kost €812.
Er is er net een Karate Monkey frameset weggegaan op marktplaats met een vraagprijs van 450. Was een medium geloof ik. Was wel een mooie optie geweest.

Als je alles nieuw wil hebben zou ik wel voor een complete fiets gaan, dat is doorgaans een stuk goedkoper. Tenzij je specifieke wensen hebt en/of wat meer geduld met aanbiedingen en/of gebruikte onderdelen.
Geduld heb ik zeker, maar aanbiedingen houd ik graag in de gaten. Een complete fiets is voor mij, qua technische know how, de beste optie.

De frameset op mp heb ik niet gezien. Vraag me af of een medium al niet wat lang is voor mij. Heb lange benen en een minder lang bovenlijf.
De Santos waar ik nu op rijd is een 19" frame, bovenbuislengte 570mm.
Er is in mountainbikes best wat gewijzigd de laatste jaren.

Naast de overstap van 26 naar 27.5 en 29er als wielmaat is ook de geometrie gewijzigd, met kortere stuurpennen onder andere. Ga eens proefrijden op de verschillende maten zou ik zeggen. Eerder genoemde XS lijkt me wel erg klein namelijk.

Ook de naafbreedtes zijn veranderd zoals genoemd, en voorvorken gaan van rechte buis naar tapered. En eerder al van velgremmen naar schijfremmen.

En een PB gestuurd.
XS lijkt me ook te klein en ik vind het ook niet bepaald mooi meer.

Proefrijden is key inderdaad. Zie ernaar uit maar het zal nog wel even duren eer ik daar tijd en gelegenheid voor heb.
Ga eens kijken bij Just Pedal, een Salsa Fargo kant en klaar zit rond de 2000 euro, met Tiagra groepset dan, vergelijkbaar met Deore. Let goed op de bovenbuislengte, zeker een Fargo is erg groot voor de framehoogte die het frame heeft. Ik heb zelf een Fargo met 2x11 XT groep en ben er erg blij mee, rijd er 40 km woonwerk verkeer mee per dag :D
Wat voor stuur wil je gaan rijden? recht of race?
Met een lengte van 176cm kun je toch prima uit de voeten met een 29er? Ik zou voor een reisfiets en mtb en 29er verkiezen (totaal gewicht van rijder en bagage in oogschouw nemend). 29er rolt prettiger/ houdt beter snelheid vast en gaat beter om met oneffenheden.

Al een bezoek gebracht aan Cycleworks in Utrecht?
Jan Heine schreef een verhelderend stukje dat de winst van een groter wiel relativeert. Ook ik geloofde lang in dit voordeel.

https://www.renehersecycles.com/myth-17 ... r-amended/
Shadow schreef:Wat voor stuur wil je gaan rijden? recht of race?
Recht. misschien met een beetje back sweep.

JustPedal zie ik hier vaker voorbijkomen. Is dat hét adres voor Surly, Salsa etc?
Jelle was (een van) de eerste die o.a. Surly leverde in Nederland. Ik heb mijn Surly Ogre frame bij hem gekocht. En later een Troll frame voor mijn vriendin. Plus nog heel wat toebehoren. Niet de goedkoopste maar vlakt wel je frame als je dat wil, levert goede service en is aardig.
Wat hierboven gezegd is ^^^ plus het feit dat als je meer dan 1 ding besteld er altijd over de prijs van het totaalpakket is te praten, als je iets vergeet zoals ik wat ie nog had liggen kreeg ik het er gratis bij, gewoon het soort service waar je blij van wordt, duidelijke taal.
Ik heb contact gehad met Jelle van JustPedal. Wat betreft een complete Karate Monkey......deze worden niet geleverd in de Benelux. Wel kan hij er een vanaf ongeveer €2200 opbouwen met 2x10 deore en goede wielen dwz DT 350 - WTB Kom velgen.
Klinkt goed!
Shrek schreef:
zo 08 mar, 2020 10:16
...je Santos.... (of wilde je die weg doen?)
Voorlopig nog niet.
In een kleine plaatselijke mtb winkel hier vlakbij langs geweest en tot mijn verbazing kan deze ook surly frames leveren en naar wens opbouwen. Ervaring met surly of dergelijke fietsen hebben ze echter niet.

Is dat het overwegen waard? Of is het beter te kiezen voor een ervaren dealer als just pedal? Voor mij is just pedal niet bepaald naast de deur. Dat is eigenlijk het enige bezwaar.