Problemen met Magura HS11

Sinds enkele jaren zijn mijn Magura remmen niet meer goed af te stellen. Ik heb ze al correct ontlucht (ahv een video op YouTube) en vervolgens nieuwe remblokjes geplaatst die ik zo dicht mogelijk bij de velg breng. Toch moet ik de verstelschroef bijna helemaal dicht draaien om hard genoeg te kunnen remmen. Als de blokjes wat versleten zijn moet ik ze vervangen of het hele remsysteem losschroeven om ze weer dichter bij de velg te brengen. In het begin kon ik nieuwe remblokjes helemaal opgebruiken door de verstelschroef aan te draaien.

Nog een bijkomend probleem voor de achterrem: één van de blokjes blijft na het remmen bijna tegen de velg staan, terwijl het andere blokje terugkeert. Het blokje zit niet geklemd (is gereinigd). Hoe kan dit 'assymmetrie-probleem' opgelost worden?
Mijn man heeft deze op zijn ebike zitten.
Bij hem stonden de schroefjes voor het bereik van de greep zo dichtbij waardoor er te weinig reach overbleef. Deze terug gedraaid. En het doet het weer.

https://docplayer.nl/21687902-Handleidi ... a-com.html

Pagina 8 (reach adjustment)
Dat schroefje bedoel ik.
Bekend probleem van de nieuwe Magura model HS11. Magura schrijft, de remkracht is nu nog meer verhoogd, dat dit ten koste gaat van de verstelbaarheid vertellen ze er niet bij. Voor Magura is het "kassa" , nu moet je voor dat de blokjes versleten zijn ze al vervangen, of je moet de hele instelling op het "remhoefijzer" aanpassen.
Tijdens de WF beurs sprak ik hierover met Magura. Tijdens dat gesprek bleven we in kringetjes ronddraaien. De vertegenwoordiger wilde het niet begrijpen en was alleen maar lovend over zijn product. Als ik zie hoeveel e-bikes er afgemonteerd worden met Magura zijn die paar vakantiefietsers die dit probleem hebben voor Magura niet relevant,
M276 schreef:
za 07 mar, 2020 14:37
Mijn man heeft deze op zijn ebike zitten.
Bij hem stonden de schroefjes voor het bereik van de greep zo dichtbij waardoor er te weinig reach overbleef. Deze terug gedraaid. En het doet het weer.

https://docplayer.nl/21687902-Handleidi ... a-com.html

Pagina 8 (reach adjustment)
Dat schroefje bedoel ik.
De reach is voor kleine vs. grote handen, dat heeft altijd op het grootst gestaan.
Ronald van der Perk schreef:
za 07 mar, 2020 15:34
Bekend probleem van de nieuwe Magura model HS11. Magura schrijft, de remkracht is nu nog meer verhoogd, dat dit ten koste gaat van de verstelbaarheid vertellen ze er niet bij. Voor Magura is het "kassa" , nu moet je voor dat de blokjes versleten zijn ze al vervangen, of je moet de hele instelling op het "remhoefijzer" aanpassen.
Tijdens de WF beurs sprak ik hierover met Magura. Tijdens dat gesprek bleven we in kringetjes ronddraaien. De vertegenwoordiger wilde het niet begrijpen en was alleen maar lovend over zijn product. Als ik zie hoeveel e-bikes er afgemonteerd worden met Magura zijn die paar vakantiefietsers die dit probleem hebben voor Magura niet relevant,
De fiets is van 2013 en in het begin kon ik ze wel helemaal verslijten zonder de afstand van het hele systeem aan te passen (waar de blokjes in zitten).
Als Kihei zo lees zit er lucht in beide leidingen. Te controleren door een klein stukje met de vingergreep te remmen. Bewegen de blokjes? Zo niet dan zit er lucht in de leiding.
@dvdh80 dat weet ik dat het voor kleine en grote handen is. Bij mijn man stond het voor kleine handen. De enige manier om nog wat druk te krijgen is om hem op grote handen te zetten. Het was het proberen waard. Hier heeft het geholpen :)
DeFiets schreef:
za 07 mar, 2020 17:21
Als Kihei zo lees zit er lucht in beide leidingen. Te controleren door een klein stukje met de vingergreep te remmen. Bewegen de blokjes? Zo niet dan zit er lucht in de leiding.
Maar dan wel eerst de stelschroeven terug draaien, dan voelen, als er een stuk geen weerstand heeft en de blokken bewegen niet dan zit er lucht in de rem.
Er verdwijnt altijd olie uit de Magura remmen, bij de 1 sneller dan bij de ander. En ze goed ontluchten vergt soms wat meer trucjes dan je in de filmpjes ziet.
Maar bij het ontlucht is het wel belangrijk dat je de stelschroeven terug draait voor dat je begint :wink:
Mr. Z schreef:
za 07 mar, 2020 22:33
DeFiets schreef:
za 07 mar, 2020 17:21
Als Kihei zo lees zit er lucht in beide leidingen. Te controleren door een klein stukje met de vingergreep te remmen. Bewegen de blokjes? Zo niet dan zit er lucht in de leiding.
Maar dan wel eerst de stelschroeven terug draaien, dan voelen, als er een stuk geen weerstand heeft en de blokken bewegen niet dan zit er lucht in de rem.
Er verdwijnt altijd olie uit de Magura remmen, bij de 1 sneller dan bij de ander. En ze goed ontluchten vergt soms wat meer trucjes dan je in de filmpjes ziet.
Maar bij het ontlucht is het wel belangrijk dat je de stelschroeven terug draait voor dat je begint :wink:
Als het helemaal losgedraaid is bewegen de blokjes niet, maar driekwart losgedraaid wel. Bij het ontluchten heb ik ze ook helemaal losgedraaid.
Ik ga toch eens op een andere manier proberen ontluchten: er wordt aangeraden om de remhendel omhoog te zetten, maar er kunnen dan nog altijd luchtbelletjes blijven hangen ter hoogte van de brakebooster, waar de remleiding in een boogje rond het wiel gaat. Ik ga het eens volledig demonteren en de remleiding zo verticaal mogelijk houden.
Je schrijft dat je bij het ontluchten de stelschroef voor slijtage-compensatie helemaal teruggeschroefd hebt, maar daar gaat het niet om. Belangrijk is dat je na het vervangen van de remblokken bij het instellen van de afstand tot de velg de stelschroef helemaal teruggeschroefd hebt !

Wat de stelschroef doet is het inwendige volume van het hydraulisch systeem verkleinen om bij dunner wordende remblokken toch ongeveer dezelfde afstand tot velg te houden. Het gevolg hiervan is dat bij extreme compensatie de remblokken niet meer helemaal symmetrisch rond velg teruggetrokken worden (het blok aan de appendix-kant blijft een beetje 'hangen').

Ik heb op internet gezocht of er een principe-tekening van het Magura systeem te vinden is, waaruit je beter kunt begrijpen wat er aan de hand is, maar zonder resultaat.
Het hydraulische systeem van Magura werkt anders dan van de meeste hydraulische schijfremmen, waarbij slijtage van de blokken automatisch gecompenseerd wordt door bijvullen uit een hulpvolume. Het effectieve interne volume blijft daardoor constant.

Ik raad je aan om, vóórdat je weer moeite gaat steken in het opnieuw ontluchten, met nieuwe remblokken en volledig teruggedraaide stelschroef de afstand tot de velg op de door Magura aanbevolen waarde (aan weerskanten 1-1,5 mm) in te stellen. Kijk dan of je met verrregaand versleten blokken en zover nodig ingedraaide stelschroef nog voldoende remkracht hebt.

PS
Ik heb zelf gemerkt dat het moeilijk is om op het oog de afstand van de remblokken tot de velg goed te schatten. Ik kocht laatst bij de Praxis een set van verschillend gekleurde plastic plaatjes van 1-2-3-4-5-6 mm dikte (elke dikte 8 stuks) voor ca. 4 euro. Heel handig bij veel doe-het-zelf klusjes. Je verbaast je er dan over hoe weinig 1 mm is.
math schreef:
zo 08 mar, 2020 17:55
Je schrijft dat je bij het ontluchten de stelschroef voor slijtage-compensatie helemaal teruggeschroefd hebt, maar daar gaat het niet om. Belangrijk is dat je na het vervangen van de remblokken bij het instellen van de afstand tot de velg de stelschroef helemaal teruggeschroefd hebt !
Pardon? Het eerst terug stellen van de stelschroef is juist erg belangrijk anders krijg je er niet genoeg olie in aangezien je zelf al schrijft er geen reservoir is om de olie bij te vullen.

@dvdh80
Als het helemaal losgedraaid is bewegen de blokjes niet, maar driekwart losgedraaid wel. Bij het ontluchten heb ik ze ook helemaal losgedraaid.
Volledig demonteren is niet nodig, wat wel nodig is dat je na het ontluchten de remhendel ontluchtingsbout er weer in draait en dan nog even door drukt op de spuit die nog op de klauw zit, vaak blijft de hendel wat hangen en die druk je nu verder naar buiten en dan zit de leiding pas goed vol met olie.
Mr. Z schreef:
zo 08 mar, 2020 18:13
Pardon? Het eerst terug stellen van de stelschroef is juist erg belangrijk anders krijg je er niet genoeg olie in aangezien je zelf al schrijft er geen reservoir is om de olie bij te vullen.
Je hebt gelijk, maar praktisch niet. Het komt maar hoogst zelden voor dat je deze Magura-rem (of de HS33) moet ontluchten. Het is een goed gesloten systeem. Vervangen van remblokken is veel vaker aan de orde. Als daarbij de stelschroef niet helemaal teruggedraaid wordt, krijg je dat de compensatie niet meer goed werkt als de blokken halfweg versleten zijn. Ik vermoed dat dat hier aan de hand is.
Ik doe beide: zowel bij het ontluchten de stelschroef helemaal los draaien als bij het plaatsen van een nieuw remblokje zo ver mogelijk los draaien (tot er bij het knijpen beweging in komt) en dan het blokje zo dicht mogelijk bij de velg brengen. In het begin gaat dat goed, maar van zodra mijn remhendel na een tijd tegen het stuur komt kan ik nog maar 1x de stelschroef aandraaien, tot ze niet meer verder gaat. Na die tweede keer gaat het dan weer een tijdje goed tot ik helemaal niet meer verder kan en mijn blokje nog maar 1/3 of 1/4 versleten is... Eigenlijk moet ik dan de hele boel losschroeven om het blokje weer dichter bij de velg te brengen, wat telkens veel werk is (afstand, kanteling, symmetrie met velg).

Iemand een idee waarom het ene blokje wel terugkeert en het andere bijna tegen de velg blijft staan?
Hallo,

alle dingen ben ik helaas ook tegen gekomen op de fiets van mijn vrouw. Een Batavus uit 2018. Ontlucht, nagevuld, remcylinder vervangen, ontzettend remblokjes. Na tientallen pogingen heeft zij de remblokjes opgereden en hebben we V-breaks (ook powermodulators) gemonteerd. Voor €60,- hadden we alles van Deore bij Hollandbikeshop. Zij vind dat hij nu beter remt dan voorheen. Wij zijn nu klaar voor de Groene weg naar de middelandsezee!
Groeten Maarten
dvdh80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:29
Ik doe beide: zowel bij het ontluchten de stelschroef helemaal los draaien als bij het plaatsen van een nieuw remblokje zo ver mogelijk los draaien (tot er bij het knijpen beweging in komt) en dan het blokje zo dicht mogelijk bij de velg brengen. In het begin gaat dat goed, maar van zodra mijn remhendel na een tijd tegen het stuur komt kan ik nog maar 1x de stelschroef aandraaien, tot ze niet meer verder gaat. Na die tweede keer gaat het dan weer een tijdje goed tot ik helemaal niet meer verder kan en mijn blokje nog maar 1/3 of 1/4 versleten is... Eigenlijk moet ik dan de hele boel losschroeven om het blokje weer dichter bij de velg te brengen, wat telkens veel werk is (afstand, kanteling, symmetrie met velg).

Iemand een idee waarom het ene blokje wel terugkeert en het andere bijna tegen de velg blijft staan?
Ga er maar van uit dat je steeds remblokken van Magura gebruikt [ goedkope zooi is soms wat te dik en blijft dan hangen in de rem]
Dan hoef je maar 1 x de rem af te stellen ten opzichte van de velg met een afstand van zeg 2mm tussen de remblokken en de velg, ze moeten mooi recht op de velg komen als je remt.
Als je ze niet meer bij kan stellen moeten er nieuwe blokken in, zijn dan waarschijnlijk niet helemaal versleten maar dat hoeft ook niet, als het goed hoef je niet bij te stellen als er nieuwe blokken in zitten, je rem is gelijk weer strak, moet je wel bij stellen is er wat olie uit [ ja dat zou niet moeten kunnen maar gebeurd dus wel]
Dan moet je of ontluchten maar vul zelf gewoon bij.

Remmen die ongelijk gaan moet je schoon maken en daarna smeren met wat Magura olie [ de zuigers die naar buiten komen ]
dvdh80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:29
Iemand een idee waarom het ene blokje wel terugkeert en het andere bijna tegen de velg blijft staan?
Het gaat in principe om de veerkracht waarmee de beide zuigers op hun rustplaats gehouden worden en de extra weerstand van de appendix-leiding. Maar dat is helaas slechts een half antwoord. Misschien dat je meer te weten komt als je dit octrooi zorgvuldig doorleest.
Op het eerste oog is dit octrooi nog relevanter
dvdh80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:29
... Na die tweede keer gaat het dan weer een tijdje goed tot ik helemaal niet meer verder kan en mijn blokje nog maar 1/3 of 1/4 versleten is...
Dat klinkt haast alsof de remgrepen niet bij de remcilinders horen. Had ik nu ergens gelezen dat Magura remmen had "verbeterd" zodat je minder kracht nodig had?

Een andere mogelijkheid is dat de kabels te flexibel zijn, is het probleem erger achter dan voor?
daulagari schreef:
wo 18 mar, 2020 18:58
dvdh80 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:29
... Na die tweede keer gaat het dan weer een tijdje goed tot ik helemaal niet meer verder kan en mijn blokje nog maar 1/3 of 1/4 versleten is...
Dat klinkt haast alsof de remgrepen niet bij de remcilinders horen. Had ik nu ergens gelezen dat Magura remmen had "verbeterd" zodat je minder kracht nodig had?

Een andere mogelijkheid is dat de kabels te flexibel zijn, is het probleem erger achter dan voor?
Ik heb de 'oude' versie uit 2013. Vroeger ging het perfect. Wat bedoel je met 'te flexibele kabels'?
Als vroeger alles okay was dan kan het inderdaad niet te maken hebben met incompatibele componenten.

Wat ik bedoel met te flexibele kabels is dat de kabel niet moet uitzetten bij de extra druk, daarom ook de vraag of het achter erger is dan voor.
daulagari schreef:
za 21 mar, 2020 10:15
Als vroeger alles okay was dan kan het inderdaad niet te maken hebben met incompatibele componenten.

Wat ik bedoel met te flexibele kabels is dat de kabel niet moet uitzetten bij de extra druk, daarom ook de vraag of het achter erger is dan voor.
Hou nou eens op met leidingen kabels te noemen...