Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsstuur stadfiets vervangen voor mtb single speed stuur - Forum Wereldfietser

fietsstuur stadfiets vervangen voor mtb single speed stuur

Goeiedag allen,

Ik ben een stadsfiets aan het opknappen en wat dingen aan het veranderen, ik het het stuur nu in een andere stand gezet, laagste stand die kon waardoor je houding toch meer naar beneden is en wat sport oogt.


ik wil dit stuur eigenlij vervangen door een recht stuurtje

als de doorsnele hetzelfde is kan ik deze er dan gewoon inschuiven of moet ik de gehele stuur vervangen , oook het deel dat in de vork gaat

wie
kan mij advies geven

Bijlagen

Als de doorsnede gelijk is kun je het stuur zo vervangen. Klemkrachten van een boutsysteem vind ik wel een ding. Nu heb je een stalen stuur, dan een alu. Kan alu die druk op een plek aan?
Jawel hoor. Die stuurpen is ook alu. Maar je moet nooit aan een bout waar aluminium bij betrokken is gaan hangen, als het echt vast zit is het goed. Dus als je het niet weet langzaam opvoeren.

Het is wel een aparte fiets, met de ketting links. Hij heet NOINU... :lol:

Misschien is het fijner met de zadelstropbout achter de pen. Dan kan het zadel iets naar achteren.

Of dat stuur er in past kan ik niet zien.
Als je een close-up van de stuurpen post ben ik helemaal zeker maar nu vermoed ik dat je op zoek moet naar een stuur met klemdiameter 25,4mm. Dit is de dikte van het stuur op de plaats van de klem, de meeste MTB-sturen hebben een 31,8mm of 35mm klemdiameter maar dat is dus niet goed. Ik ben tevreden van de sturen van http://www.ergotec.de die je vaak prijslijk bij http://www.internet-bikes.com kunt kopen.

@DeFiets: sturen worden aan normen onderworpen of ze nu staal of alu zijn, ja natuurlijk kan een alu stuur.
de klem die er nu op zit is even groot als een klem voor mtb, of bedoel je de klemkracht van staal op alu

of zou ik deze stuurpen moeten vervangen voor een andere, en naar wat voor moet ik dan kijken.\



enorm bedankt alvast voor je reactie

Bijlagen

bdr schreef:
zo 01 mar, 2020 22:13
@DeFiets: sturen worden aan normen onderworpen of ze nu staal of alu zijn, ja natuurlijk kan een alu stuur.
Leuk voor techies om te lezen: https://www.ergotec.de/en/safety-level-33.html
Het is een Union Flow heren/stadsfiets...alleen het voorrek en het stuur zijn aangepast, en het stuur maakt het grote verschil van deze uitstraling.

ha de maten van het stuur weet ik wel, alleen vroeg me af of ik een ander stuur zoals mtb erin kan zetten of ook stuurpen beste kan vervangen. zie foto huidige stuurpen


bedankt voor de reacties.

Bijlagen

Kasper85 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
de klem die er nu op zit is even groot als een klem voor mtb, of bedoel je de klemkracht van staal op alu
Over klemkracht hoef je je echt geen zorgen te maken, het gaat over de diameter van het gat in de stuurpen. Als het nieuwe stuur te dik is krijg je het er echt niet in.

IMAG0065.jpg
IMAG0065.jpg (21.69 KiB) 3929 keer bekeken
Er zijn nog vele mtb stuurtjes (er is geen verband met singlespeed-) met klemdiameter van 25,4mm te koop. Denk er wel aan een stuur met een redelijke sweepback (achterwaartse buiging), van bijv 12º of 15º te kiezen. Veel prettiger voor je polsen. Niet zo'n bezemsteel type! Procraft biedt goede kwaliteit voor enkele tientjes. Inkorten tot pakweg 500-540mm helpt ook voor een prettige houding.
Dat vind ik dus niet, van die sweepback, zeker niet als je je stuur zo smal maakt, maar...

... voor we Kasper85 overstelpen met allemaal technisch jargon gemengd met eigen meningen, zoals hier zo vaak gebeurd, zou ik liever Kapser85 willen aanmoedigen om zelf aan zijn fiets te werken.

Een stuur is zo duur niet, ik zie hier https://www.internet-bikes.com/fietsstu ... rs=907-909 verschillende sturen van minder dan 10€ en je zal zeker iets bijleren, fietstechniek is niet moeilijk.
Leon schreef:
zo 01 mar, 2020 22:12
Jawel hoor. Die stuurpen is ook alu. Maar je moet nooit aan een bout waar aluminium bij betrokken is gaan hangen, als het echt vast zit is het goed. Dus als je het niet weet langzaam opvoeren.

Het is wel een aparte fiets, met de ketting links. Hij heet NOINU... :lol:

Misschien is het fijner met de zadelstropbout achter de pen. Dan kan het zadel iets naar achteren.

Of dat stuur er in past kan ik niet zien.
Een mtb stuurpen zal ook niet misstaan. Omdat die bovenaan 2 of 4 bouten hebben hoef je het stuur er ook niet van de zijkant in te schuiven. Dat wil nl ook wel eens lastig gaan.
Je hebt dan een klassieke niet-ahead pen nodig, met zo'n wig onderaan die je nu ook hebt.
Als je toch een nieuwe stuurpen koopt moet die weer passen bij de stuurdiameter. Ik zou dan de huidige maat skippen en meteen voor de beter verkrijgbare maat 31,8 mm gaan.
@Leon: dit bedoel ik dus met de boel onnodig ingewikkeld maken. Nu moet de topic starter niet alleen op zoek naar een nieuw stuur maar ook naar een stuurpen met diameter X en klemdiameter Y. En de combinatie X=22,2mm en Y=31,8mm in twee- of vierbout variant bestaat volgens mij niet, of is op zijn minst zeer zeldzaam. Wat heeft Kasper85 hier nu aan? Hij heeft gewoon een stuur met klemdiameter 25,4mm nodig, de huidige stuurpen volstaat.
bdr schreef:
zo 01 mar, 2020 22:36
....overstelpen met allemaal technisch jargon gemengd met eigen meningen....
Als we geen meningen mogen geven, kunnen we allemaal gelijk ophouden. :roll: Hetzelfde geldt voor het bijspijkeren van basiskennis. Overstelpen?
Die mening is gebaseerd op meer dan 10 jaar praktijkervaring met 6 fietsen gebouwd voor meerdaagse tochten.
Leon schreef:
zo 01 mar, 2020 22:38
Een mtb stuurpen zal ook niet misstaan. Omdat die bovenaan 2 of 4 bouten hebben hoef je het stuur er ook niet van de zijkant in te schuiven. Dat wil nl ook wel eens lastig gaan.
Als je voorzichtig de klempassing wat ruimte geeft dan gaat zowel het oude stuur makkelijker los als ook het nieuwe stuur weer in de klem.
bdr schreef:
zo 01 mar, 2020 22:50
En de combinatie X=22,2mm en Y=31,8mm in twee- of vierbout variant bestaat volgens mij niet, of is op zijn minst zeer zeldzaam. Wat heeft Kasper85 hier nu aan?
Dat zou idd wel eens te zeldzaam kunnen zijn. K weet nu iig wel dat je op nog meer moet letten dan hij al wist. Ik denk niet dat dat erg is.

Ik heb wel eens sturen meegemaakt die er echt niet ingingen. Dat kan bij sturen met scherpe bochten, niet met bezemstelen.
het stuur gaat er binnen 1 min makkelijk uit, dus geen problemen hier

deze zet ik er morgen op..bedankt hoor..einde topic

Ergotec Stuur Stadsfiets City 22,2 / 620 / 25,4 Mm Zwart
9200000020949142.jpg
9200000020949142.jpg (4.63 KiB) 3847 keer bekeken