Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Decathlon vakantiefiets

154 berichten
Via Bikepacking.com waar iemand met een prototype ervan onderweg was, kwam ik bij de vakantiefietsen van Decathlon:

https://www.instagram.com/riverside_decathlon/

Op de Nederlandse website kwam ik ze nog niet tegen, maar dat komt vast binnenkort wel.
Op de Franse Decathlon website zie ik ook nog géén Riverside vakantiefiets

In de winkel gaan kijken zal wel niet veel meer zin hebben.
Bridgestone SM schreef:
za 29 feb, 2020 14:09

In de winkel gaan kijken zal wel niet veel meer zin hebben.
Verder bladerend op de Instagram, wat tegenwoordig als niet-lid steeds lastiger wordt, kwam ik deze posting tegen waaruit een introductie van zomer 2020 blijkt:
20200229_141545.jpg
Naafdynamo met steekas, schijfremmen voor en achter, dropbars en 1x11? 12?
Drinkbussen op de staande achtervork ;-) Ik ben vooral geïnteresseerd in de voorvork, maar Decathlon kennende kan je geen frameonderdelen apart kopen. De fiets staat al een tijde op YouTube:

Jurr schreef:
za 29 feb, 2020 14:20
....een introductie van zomer 2020 ... .
Ik ben ouderwets, maar voor mij is het geen vakantie-fiets - misschien een fiets die je meeneemt op vakantie (achterop de camper, of op een imperiaal) - ik denk bij een vakantiefiets toch vooral aan randonneur-achtigs of een modernere opvolger.
Ik weet dat sommigen geen bagagedragers nodig hebben, en geen spatborden, maar met mijn uitzet wordt het dan een mooi-weer-fiets. Wllicht goed voor in het vliegtuig naar mooi-weer-gebieden?
Bridgestone SM schreef:
za 29 feb, 2020 15:27
Jurr schreef:
za 29 feb, 2020 14:20
....een introductie van zomer 2020 ... .
Ik weet dat sommigen geen bagagedragers nodig hebben, en geen spatborden
Er kunnen bagagedragers en spatborden op, zie het filmpje op 1.57. Kan een mooie lichtgewicht oplossing zijn als je met weinig bagage reist.
Ik vind het wel grappig dat de presentator geen enkel moment rechtop bij de fiets staat in het filmpje. Geen idee waarom.
Decathlon fietsen zijn wel iets om in de gaten te houden, dat is duidelijk.
peter de rijk schreef:
za 29 feb, 2020 15:40
Er kunnen bagagedragers en spatborden op, zie het filmpje op 1.57. Kan een mooie lichtgewicht oplossing zijn als je met weinig bagage reist.
Ah ja, 5 seconden een "thumbnail" ... wellicht was ik te sceptisch ... afwachten tot deze zomer.
Ik ben heel benieuwd. Ik weet dat er al twee(?) jaar met prototypes is rondgereden, ook in verre en veeleisende gebieden. Dat is ook kenmerkend voor Decathlon: ze zijn zo groot dat ze veel kunnen investeren in de ontwerpen en goede ontwerpers en in het testen van prototypes.
Ik hoop echt dat dit goede fietsen worden voor wie niet de hoofdprijs wil of kan betalen. Ik verwacht er veel van. De markt zit echt te wachten op goed en goedkoop en niet alleen op peperdure bling.
Bridgestone SM schreef:
za 29 feb, 2020 15:27
Jurr schreef:
za 29 feb, 2020 14:20
....een introductie van zomer 2020 ... .
Ik ben ouderwets, maar voor mij is het geen vakantie-fiets - misschien een fiets die je meeneemt op vakantie (achterop de camper, of op een imperiaal) - ik denk bij een vakantiefiets toch vooral aan randonneur-achtigs of een modernere opvolger.
Ik weet dat sommigen geen bagagedragers nodig hebben, en geen spatborden, maar met mijn uitzet wordt het dan een mooi-weer-fiets. Wllicht goed voor in het vliegtuig naar mooi-weer-gebieden?
Ik ben ook een ouwe lul, maar toch afgelopen zomer overgestapt van mijn 1994-Vittorio randonneur naar een Kona Sutra Ltd. En ik ga niet meer terug. Vittorio is gedegradeerd tot woonwerk fiets.
Ik zou niet weten waarom dit geen randonneur mag heten. Het enige verschil met de randonneurs van vroeger lijkt me dat er bredere banden op kunnen. Dat is alleen maar fijn nu we in de praktijk goeddeels van de wegen met strak asfalt zijn verdreven door suv's en andere wegpiraten.
Zo van een afstand zie ik niets verkeerds. Zelf zou ik liever een iets conventionelere aandrijving willen, en ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de remmen (andere Decathlon modellen hebben wel eens brakke Promax remmen) maar we gaan het zien. Het begin is goed. Er zitten dus ook oogjes voor spatborden en dragers op. Nu nog uitproberen met bagage.
De verlaagde liggende achtervork lijkt me minder sterk en stabiel voor een vakantiefiets.
Afbeelding

Normaal diamant frame.
Afbeelding
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 11:34
Zelf zou ik liever een iets conventionelere aandrijving willen, en ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de remmen (andere Decathlon modellen hebben wel eens brakke Promax remmen) maar we gaan het zien. Het begin is goed. Er zitten dus ook oogjes voor spatborden en dragers op. Nu nog uitproberen met bagage.
Op andere foto's zie ik ook varianten met vlak stuur en een voorderailleur. Lijkt me dat er wel meerdere versies verkocht gaan worden.

Ik ben ook benieuwd wat het wordt. Kom maar op (-:
Inderdaad , laat maar meer zien. Wat me wel teleurstelt nu ik nog wat beter gekeken heb is de hoge bottom bracket (310 mm). Dat is meer mtb hoogte dan vakantiefietshoogte.
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 14:04
Wat me wel teleurstelt nu ik nog wat beter gekeken heb is de hoge bottom bracket (310 mm). Dat is meer mtb hoogte dan vakantiefietshoogte.
Daar zitten nu denk ik nog té veel variabelen en onzekerheden op om er iets over te zeggen. Misschien is het wel een goede waarde gezien de doelgroep. Voor mij zou het ook niet gek zijn want misschien zou ik wel dunnere banden willen monteren.
Maarre, in welk prijssegment wordt het ding verwacht te gaan concurreren?
Het frame ziet er niet anders uit dan deze: https://www.decathlon.be/nl/p/gravelbik ... R-p-302303
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 14:04
Inderdaad , laat maar meer zien. Wat me wel teleurstelt nu ik nog wat beter gekeken heb is de hoge bottom bracket (310 mm). Dat is meer mtb hoogte dan vakantiefietshoogte.
Vind ik wel logisch gezien de gebruiksmogelijkheden.
Fedor schreef:
ma 02 mar, 2020 14:52
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 14:04
Inderdaad , laat maar meer zien. Wat me wel teleurstelt nu ik nog wat beter gekeken heb is de hoge bottom bracket (310 mm). Dat is meer mtb hoogte dan vakantiefietshoogte.
Vind ik wel logisch gezien de gebruiksmogelijkheden.
Dit maakt het tegelijkertijd ook logisch dat niet iedereen het een "randonneur" vindt.
nicolevelo schreef:
ma 02 mar, 2020 14:45
Het frame ziet er niet anders uit dan deze: https://www.decathlon.be/nl/p/gravelbik ... R-p-302303
Die heeft wel minder montage mogelijkheden op frame en vork. De staande achtervork zo laag monteren doen ze wel vaker bij Decathlon.
Die Triban is denk ik toch een heel ander frame en een heel ander type fiets. Veel dunnere buis, geen ruimte voor brede banden, en vast nog meer.