Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor fiets voor woon-werk en dgtochten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies voor fiets voor woon-werk en dgtochten

Mr. Z schreef:
za 29 feb, 2020 22:25
Bij dezelfde materialen zal een kleiner frame [en wiel] stijver zijn, een lange buis buig je makkelijker dan een korte :wink:
Een 26" fiets is compacter dus kortere buizen, kortere voorvork en achterbrug want de wielen zijn kleiner.

Een slap frame buigt alle kanten op, een stijf frame is vooral zijdelings stijf en enig comfort kan bereikt worden door de voorvork wat flex te geven naar achter toe, een dunne staande achter vork die wat kan doorbuigen en een dunne zadelpen en dikke banden die op een lagere spanning gereden kunnen terwijl de rolweerstand licht blijft.
Maar de zijdelingse stijfheid van een frame en wielen bepalen hoe koersvast en efficiënt het is.

....
Mr. Z,   Je hebt een punt en tegelijk ook niet.
Groter maakt minder stijf, wielen en frame geven (iets) meer mee als je van 26 naar 28 inch gaat.
Tegelijkertijd gaat het hier op een kleinere en lichtere berijder, en bovendien een fiets voor woon-werk en dagtochten.
De fiets hoeft dus niet super stijf te zijn en ook niet super licht, althans, ik heb niet gelezen dat het ook nog een snelle sprint-fiets moest zijn (of vergis ik me).

En dan verder geloof ik ook niet in het verhaal van de dunne staande vork. Staande- en liggende vork vormen samen met de staande-zadelbuis een driehoek, en deze twee vorken samen met de achteras ook nog eens ... ik kan me dus maar weinig comfort-verhogende werking van een dunnere staande vork voorstellen.

Wellicht is een stalen frame niet tegelijkertijd stevig genoeg en ultra licht, maar voor gewoon dagelijks gebruik maakt een kilo echt niet veel uit.
BSM, mijn toelichting is algemeen over het verschil tussen 26" en 28" , geen advies wat de topic starter moet nemen maar een antwoord op de vraag van Leon, en het verschil is zeker merkbaar.

En een dunne en zelf platte staande achtervork buis kan zeker meer comfort geven, vooral als hij lager op de zadelbuis wordt geplaatst, de achterbrug krijgt dan wat meer flex naar boven toe.
Mr. Z schreef:
za 29 feb, 2020 22:25
Een 26" fiets is compacter dus kortere buizen, kortere voorvork en achterbrug want de wielen zijn kleiner.
Is dat allemaal zo?
Het hoofdframe is toch afgesteld op de berijder en de lengte van het achterframe op de functie van de fiets? Bij vakantiefietsen is vooral de schoenmaat van de berijder belangrijk, om niet tegen evt. achtertassen te komen.
De vork is iets korter, al zijn 26" vorken vaak geschikt voor dikke banden dus het verschil is klein.
Mr. Z schreef: En een dunne ... kan zeker meer comfort geven, vooral als hij lager op de zadelbuis wordt geplaatst, de achterbrug krijgt dan wat meer flex naar boven toe.
Zo heb ik het nooit bekeken. Het zou best kunnen; de staande buis als veerelement. Die buis moet daar dan natuurlijk ook weer tegen kunnen, want hij krijgt dan soms behoorlijke klappen.
Het hoofdframe van een 26 inch of 28 inch fiets is in principe even groot. De maten worden immers bepaald door je zadel, je pedalen en je stuur. Kortom: geen verschil.
En nogmaals: stijver is niet efficienter. In principe krijg je de energie die je in het buigen van je frame gestopt hebt namelijk gewoon weer terug.
Er zijn tests die dit bevestigen, en echt snelle carbon racefietsen zijn ook niet bepaald stijf.
Wim schreef:
zo 01 mar, 2020 17:18
En nogmaals: stijver is niet efficienter. In principe krijg je de energie die je in het buigen van je frame gestopt hebt namelijk gewoon weer terug.
Precies ... en zelfs dan is er wel weer een limiet.
Ik was* enige tijd de eigenaar van een Bickerton vouwfiets, weliswaar een aluminium-frame (en kleine wieltjes), maar ook het slapste wat ik ooit onder me had. Zelfs nadat de trapas een vaste plek in het frame had gekregen was het meer een kermis-attractie. En het stuur en het sturen was helemaal een belevenis, met een hand sturen deed je beter niet.

  * of ben, dwz hij is min of meer definitief uitgeleend

En terug bij het Topic: Zolang de fiets niet te stijf is om oncomfortabel te zijn is ie wat betreft stijfheid goed genoeg.
Ik lees in het eisenplaatje verder geen reden om hier zorgen over te hebben.
De Topic-starter moet zich vooral afvragen wat er goed was aan de oude fiets, en indien het een nieuwe wordt of de fiets minstens zo goed "zit/past" en ook minstens zo lekker rijdt/stuurt (en dan bedoel ik niet het lekkere rollen).
Daarna kan je kijken of de rest ook goed is of beter kan. De beste fiets met een foute geometrie is een best onding.
Mooi dat hele gedoe om stijfheid, maar topicstarter is niet groot, niet zwaar en gaat er woon-werkverkeer mee rijden en af en toe dagtochten.

Best een verschil met volgeladen met zes kleurrijke Ortlieb tassen en/of met 80km/h van een Alpencol af denderen.

Ik denk dat het al snel voldoet, en zou eens een rondje met die kubus uit de startpost gaan rijden. Voor die 1200 euro verschil met de genoemde Rohloff fiets zet je er lekker een mountainbike of racefiets naast als het toch aan fiets uitgegeven moet worden ;)
Jurr schreef:
zo 01 mar, 2020 18:02
Mooi dat hele gedoe om stijfheid, maar topicstarter is niet groot, niet zwaar en gaat er woon-werkverkeer mee rijden en af en toe dagtochten.

Best een verschil met volgeladen met zes kleurrijke Ortlieb tassen en/of met 80km/h van een Alpencol af denderen.

Ik denk dat het al snel voldoet, en zou eens een rondje met die kubus uit de startpost gaan rijden. Voor die 1200 euro verschil met de genoemde Rohloff fiets zet je er lekker een mountainbike of racefiets naast als het toch aan fiets uitgegeven moet worden ;)
Precies.
Die resterende €uro's kan je ook uitgeven aan het opknappen van de oude fiets (die kennelijk minstens redelijk goed beviel).
Je houdt geld over ... en met de juiste, nieuwe remblokjes remt ie vast al een stuk beter.
En doe je het allemaal, of het meeste, zelf dan is het ook nog een leuke en nuttige leerschool.
Citaat weg gehaald (moderator)

Totaal offtopic en totaal irrelevant voor dit draadje, dus 1000 excuses aan de topicstarter, maar zoals ze dat dan zeggen in het Vlaams:

+1 !!

Meer ontopic: ik ben 1,73 en rij op een VSF framemaat 52 cm. Dat is erg sportief zitten. Het is eigenlijk een positie die ik wat oudere racefietsers vaak zie aannemen op een racefiets. Mij bevalt dat, maar het is echt niet voor iedereen. Geen kwaad woord over mijn VSF, maar dat is echt wel iets om rekening mee te houden.
Diverse berichten verwijderd, graag ontoptic blijven.
Kalkhoff Endevour 30 las ik een Duitse test, heel veel fiets voor ca 1000/1100 euro. Redelijk onbekend in Nederland . Met mooie onderdelen afgemonteerd.
Ik heb zelf een Koga F3 4.0 en mijn vrouw de Dinsdag Exclusive. Haar remmen zijn inmiddels definitief vervangen voor V-breaks, na wat kuren is het een top fiets. Zij fietst er 100 km per week mee en dan altijd de vakanties. Mijn Koga voldoet aan al mijn verwachtingen. het is wel te merken dat het een fiets is om bij de tennisclub op te scheppen... Dat is niet mijn wereld en ik gebruik hem anders. Afgelopen zomer hebben we Rondje Nederland gedaan en dan blijken die semi slicks waardeloos met bagage op zandpaden. De bagagedrager vond ik wat zwabberig onder de zware belasting.
Zelf ben ik benieuwd of de naaf sterk genoeg is voor onze volgende tocht; Groene weg naar de middelandse zee.
Groeten Maarten
Kijk ook eens op 14gang.de die verkopen nieuwe overjarige VSF fietsen...