Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ombouwen naar schijfrem - Forum Wereldfietser

Fiets ombouwen naar schijfrem

Zag net op youtube, een filmpje van iemand, die zijn mtb ombouwde naar schijfrem.

Zat ook te denken aan schijfremmen.

Mario
Dat kan alleen als het frame er op is ontworpen. De bevestigingen moet er zitten, en het frame moet de krachten aan kunnen. Vooral gewone voorvorken zijn echt niet geschikt omdat ze niet sterk en stijf genoeg zijn. Dat laatste is voor sommigen ook een reden geen schijfremmen te willen, omdat ze het comfort van een soepele vork niet willen missen.
supermario schreef:
zo 23 feb, 2020 17:24
Zag net op youtube, een filmpje van iemand, die zijn mtb ombouwde naar schijfrem.

Zat ook te denken aan schijfremmen.

Mario
Ik heb ooit in ver verleden toen schijfremmen in opkomst kwamen ook een keer gedaan. Als je frame en vork geschikt zijn dan is het wel makkelijk te doen. Maar weet niet of het nu kosten technisch nog wel verstandig is om een oudere mtb om te gaan bouwen. Waarschijnlijk een 26" ?

Setje goede magura 33 remt ook prima. En geen gepiep/gekraak met regen / zand :-)
Je wielen moeten ook geschikt zijn voor schijfremmen.
M276 schreef:
zo 23 feb, 2020 17:47
Je wielen moeten ook geschikt zijn voor schijfremmen.
In het vorige topic van TS adviseerde ik al te kiezen voor naven geschikt voor schijfremmen:

viewtopic.php?f=8&t=34322

Als het nog steeds om die zelfde Avaghon gaat kun je de sliding dropout linksachter omwisselen voor eentje geschikt voor schijfremmen:

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/5 ... aghon.html

Dan ligt het er nog aan of je voorvork schijfrem geschikt is. Als dat niet zo is dan kan Avaghon daar vast wel een schijfrem variant voor leveren, of kijk eens bij bijvoorbeeld Surly. Misschien dat een Surly Troll voorvork dezelfde inbouwhoogte heeft? Als je nu wielen hebt met zowel schijfrem als velgrem mogelijkheid, dan zou ik dat ook bij de voorvork handhaven.
[youtube][https://youtu.be/emW7M-ZD0Pwyoutube]

Op de mtb zaten geen disk. Wel leuk om te zien.

Mario