Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Toughroad - Forum Wereldfietser

Giant Toughroad

De geschiedenis vooraf:
Mijn Cube Hyde uit ‘03 brak ter hoogte van het uitvalpad. Duidelijk einde oefening van het frame. Tijd dus voor iets anders. Veel geld wilde ik het niet laten kosten, echter een composite vork wilde ik wel.
Leest als een tegenstrijdigheid. Maar die wens voor een composite vork kwam voort uit de tijd dat ik rond reed op een crossermtb met carbon vork. Want een comfort gaf die vork.
Daarnaast wilde ik ook een lange bovenbuis. Als afgeleide van mijn mtb. De spoeling werd zowel heel dun en eigenlijk bleef alleen de Toughroad van Giant over.

De aanschaf
Dat werd geduldig zoeken op MP en wachten. Nu is wachten op een fiets als je niks achter de hand heb minder ideaal. Gelukkig werd mijn wachten beloond en toog ik naar Schiedam.
De verkoper kon het zich niet voorstellen dat ik met de Toughroad naar Utrecht ging fietsen (want 67km). Hij begreep al nauwelijks dat ik met het OV aankwam :lol:

Zo was ie eerst, met 27 versnellingen
F580D298-E926-4BE3-B518-BD665EA46689.jpeg
Daarna verdwenen er 14 versnellingen
80CC342A-7374-4EF9-ADD1-854CC392C7AA.jpeg
Hoeveel versnellingen er uiteindelijk op komen weet ik nog niet. Ik neig naar 1x11 of 1x12 (vanuit het mtb’en rijd ik al jaren met 1x).

Afgelopen weekend ook slot en standaard verwijderd. De standaard is te kort voor gebruik met tassen. Het slot is onhandig want nu kan de fiets niet vast aan een paal. Ik zoek nog een slimme oplossing om een kettingslot mee te nemen. Voor woon-werk gaat het slot wel mee. Voor een sportief rondje om de kerk blijft het slot thuis.

Het is nu even wachten op spatborden, wiel met naafdynamo en achterdrager. De voordrager gaat over van de oude fiets. Nu las ik over een standaard voor aan een lowrider, dat zou ideaal zijn als de fiets beladen is. Dat vergt dan wel weer een nieuwe lowrider.

O ja ook een andere zadelpen, een pen met offset vind ik echt vreselijk fietsen qua zithouding (Spijtig dat Giant enkel fietsen aflevert met niet ronde zadelpennen).

Hoe maak ik hier een dynamokoplamp vast?
94D1D1C4-7305-4F68-875A-CC016F8F2973.jpeg
Lekkere fiets en leuk project :)

Lijkt eerder dat er 18 versnellingen verdwenen zijn ;)

Je wilt ook de bergen in? Dan kan 1*11 of 1*12 best pittig worden (zeker met bepakking).

Grappig dat de composiet vork wel mogelijkheid heeft voor een drager.
quote=DeFiets

> Daarna verdwenen er 14 versnellingen
Denk je niet dat je die gaat missen als je met bagage in het buitenland fietst?

> Het slot is onhandig want nu kan de fiets niet vast aan een paal
>. Ik zoek nog een slimme oplossing om een kettingslot mee te nemen.
>Voor woon-werk gaat het slot wel mee. Voor een sportief rondje
> om de kerk blijft het slot thuis.
Dat laatste doe ik ook. Op vakantie in verre gebieden heb ik een licht kabelslotje. In de andere gevallen gaat er een degelijk kettingslot in de tas.
Ik heb trouwens een vouwslot (Abus) die bijv. handig onder de onderbuis (niet persé schroefgaten nodig) kan. Kan een optie zijn.

Voor de koplamp kan vast wel een beugeltje gemaakt worden zodat deze aan het stuur kan.
quote=DeFiets

> Daarna verdwenen er 14 versnellingen
Denk je niet dat je die gaat missen als je met bagage in het buitenland fietst?<

Bij one by eleven kun je cassettes tot 46t gebruiken (shimano). Bij one by twelve al tot 50t (SRAM systeem). Geen andere naaf nodig.
DeFiets schreef:
di 04 feb, 2020 20:02


Hoe maak ik hier een dynamokoplamp vast?
Son heeft een bevestiging voor aan het stuur, Busch und Müller ook. Zo vast nog wel meer fabrikanten.

Als je met een voordrager gaat rijden kun je 'm ook daarop monteren, en misschien dat er nog wel wat aan de bovenkant van het voorspatbord gecombineerd kan worden?
Fedor schreef:
di 04 feb, 2020 20:28
Ik heb trouwens een vouwslot (Abus) die bijv. handig onder de onderbuis (niet persé schroefgaten nodig) kan. Kan een optie zijn.
Ik ook ja, een cijferslot variant van Trelock.
Op de mtb in het buitenland, lees Ardennen, red ik het nog met 36-46. Op een bepakte vakantiefiets, of het daar ook werkt? Mijn eerste reactie is nee.
Toch eens kijken in de Ritzelrechner, en dan kom ik niet eens zoveel te kort tov 22/32/44 - 11-32. Kleiner voorblad, 32T, en het bereik in het lichtste verzet is gedekt. En die grote plaat voor heb ik in al die jaren nooit gemist.

Lamp voor op het stuur, of zelfs op het spatbord. Goede input, thanks👍🏻( Ik zat duidelijk vast, qua gedachten, aan het gat dwars door de vork).

Een vouwslot is voldoende diefstalproof? En makkelijk van d fiets af te halen voor een sportief rondje?
DeFiets schreef:
wo 05 feb, 2020 10:05
Een vouwslot is voldoende diefstalproof? En makkelijk van de fiets af te halen voor een sportief rondje?
Mijn Abus (is wel een flinke) is 2**. De houder blijft zitten, slot kan je dan thuislaten (scheelt 1,6 kilo ;))
Fedor schreef:
wo 05 feb, 2020 12:02
slot kan je dan thuislaten (scheelt 1,6 kilo ;))
Zo, heb je de motorfiets variant genomen of een hele lange? ;)
DeFiets schreef:
di 04 feb, 2020 20:02
Afgelopen weekend ook slot en standaard verwijderd. Het slot is onhandig want nu kan de fiets niet vast aan een paal. Ik zoek nog een slimme oplossing om een kettingslot mee te nemen. Voor woon-werk gaat het slot wel mee. Voor een sportief rondje om de kerk blijft het slot thuis.
Er is over het algemeen maar één slot waar dieven van balen, en dat is het standaard ringslot (uiteraard wel ART gecertificeerd, en niet van de Ali Ex.). Vraag maar aan elke willekeurige fietsendief.😎
Bovendien zet je 'm zeer makkelijk en snel op slot, waardoor je minder in de verleiding komt om 'even snel' naar binnen te lopen zonder de fiets op slot te zetten.
Ik begrijp dus juist nooit als mensen dat ringslot weghalen.
Jurr schreef:
wo 05 feb, 2020 17:07
Zo, heb je de motorfiets variant genomen of een hele lange? ;)
https://www.decathlon.nl/p/vouwslot-bor ... mc=8385907

"Lichtheid" :lol: 1580 gram
Flix schreef:
wo 05 feb, 2020 17:59
DeFiets schreef:
di 04 feb, 2020 20:02
Afgelopen weekend ook slot en standaard verwijderd. Het slot is onhandig want nu kan de fiets niet vast aan een paal. Ik zoek nog een slimme oplossing om een kettingslot mee te nemen. Voor woon-werk gaat het slot wel mee. Voor een sportief rondje om de kerk blijft het slot thuis.
Er is over het algemeen maar één slot waar dieven van balen, en dat is het standaard ringslot (uiteraard wel ART gecertificeerd, en niet van de Ali Ex.). Vraag maar aan elke willekeurige fietsendief.😎
Bovendien zet je 'm zeer makkelijk en snel op slot, waardoor je minder in de verleiding komt om 'even snel' naar binnen te lopen zonder de fiets op slot te zetten.
Ik begrijp dus juist nooit als mensen dat ringslot weghalen.
Mijn vorige fiets had en ringslot. Snel op slot dat wel. Maar Utrecht kent meerdere plekken waar die ringsloten opengebroken liggen en een fiets is zo een bus in getild. Zo is mijn echtgenote van 2 fietsen afgekomen. Dan heeft zo vouwslot wel een meerwaarde. Je denkt dan al na over op slot zetten (ik heb de fietsen van onze kinderen om die reden alleen voor zien van een kettingslot. Het gemak van een ringslot kennen ze niet..)
Flix schreef:
wo 05 feb, 2020 17:59

Ik begrijp dus juist nooit als mensen dat ringslot weghalen.
Prima bruikbaar als derde rem in de modder. Gelukkig past met mijn bandenmaat zo'n ding sowieso niet ;)
Fedor schreef:
wo 05 feb, 2020 18:19


"Lichtheid" :lol: 1580 gram
Goede term ;)
Jurr schreef:
wo 05 feb, 2020 22:12
Flix schreef:
wo 05 feb, 2020 17:59

Ik begrijp dus juist nooit als mensen dat ringslot weghalen.
Prima bruikbaar als derde rem ... .
Daar noem je wat.
Ik gebruik het (ring)slot ook tegen het spontaan wegrollen van de (bepakte) fiets ... als ik 'm ergens op een helling neerzet (of in de trein, om 'm bij remmen of optrekken op z'n plek te houden).
Gravelen gaat erg goed op deze fiets. Overbodige derailleur (1x9 kan prima in de provincie), slot en standaard hebben het veld geruimd.
Maxxis 340 banden vind ik top, is van alles wat. Enige nadeel is wellicht het geluid op asfalt. Maar goed dat valt met de wind van tegenwoordig van zelf weg :lol:
6B4E6756-A631-4F09-BB5D-DAACDCF11140.jpeg
Qua slot ben ik er nog niet uit. Bikemotion Benelux staat voor de deur, daar eens oriënteren.
Flix schreef:
wo 05 feb, 2020 17:59
Ik begrijp dus juist nooit als mensen dat ringslot weghalen.
Ooit, in de jaren 90 meen ik me te herinneren, had vrijwel elke stads- en vakantiefiets een ringslot. Toen kwamen insteekkabels. Een tijd later bleken die gemakkelijk te kraken. Tegelijk kwam het in zwang dat dieven fietsen met ringslot en al in busjes afvoerden. Die combi was niet gunstig voor de populariteit van ringsloten. Ketting- en beugelsloten werden toen verkocht als zoete broodjes.
Fabrikanten bleven echter ringsloten monteren, wat sommigen er toe bracht die te verwijderen om gewicht te besparen. Het zware kettingslot zouden ze immers ook mee moeten zeulen mét ringslot op de fiets.
Sinds 2011 heb ik geen ringslot meer op mijn vakantiefiets nadat het (achter op een bus) los en kapot trilde op de slechte IJslandse wegen. Gelukkig was er een garage in de buurt waar men het slot kon kraken en heb ik het in de kliko gegooid.

Sindsdien doen we op duo-fietsvakanties samen met 1 simpel spiraalslot van 15 euro. Een flinke gewichtsbesparing, wat heel fijn is omdat we veel hoogtemeters maken. Maar we blijven dan ook altijd in de buurt van de fiets.

Als ik alleen op fietsvakantie ga, en dus de fiets onbeheerd laat omdat ik af en toe een winkel of douchegebouw in moet, neem ik een zwaar kettingslot mee in het met extra spanbandjes bevestigde zadeltasje.

Op mijn ww-fiets komt sowieso geen ringslot. Ik heb namelijk al een goed kettingslot. Ik heb nog nooit een fietsverzekering gehad, dus om die reden hoeft het ook niet. :idea:
Deze fiets wordt ook ww fiets. Dan is een ringslot wel fijn, had mijn vorige fiets ook. Alleen nu met een dure naafdynamo leg ik dat wiel graag vast. (Aparte ww fiets heb ik helaas niet. Immers in een gemiddeld Nederlands schuurtje passen 3 fietsen. Er staan/ hangen er nu 6 :lol: ).

Aanverwante aanhangige onderdelen zijn besteld. Laat de zon ☀️ er maar door komen 8) Onze 11 jarige dochter vroeg gelijk of we naar de camping gaan :D (Hadden we immers eerder in de voorjaarsvakantie gedaan).
2AEB931B-2E1A-49C3-B05B-A8C72B556510.jpeg
Waardoor is de foto op zijn kop gedraaid?

Ik bouw gestaag verder. Kosten tot nu toe zijn inclusief aanschaf fiets 635 euro.
DeFiets schreef:
ma 02 mar, 2020 19:44
ik ga off-road rijden met Ortlieb’s🙈 Toch ook vooraf uitzoeken hoe ik daar het minste nadeel van heb (ik ga mijn, in perfecte staat verkerende, 20 jaar oude Ortliebs niet aan de kant leggen :lol: )
Je hebt er het minste last van door alle paadjes die slechts een halve meter breder zijn dan jijzelf te mijden :D