Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Toughroad - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Giant Toughroad

Paadjes van ca 90 cm gaat toch prima? Zelfs 20 cm gaat prima tenzij er veel bomen staan of het pad is uitgesleten.
DeFiets schreef:
ma 02 mar, 2020 19:44

ik ga off-road rijden met Ortlieb’s🙈 Toch ook vooraf uitzoeken hoe ik daar het minste nadeel van heb (ik ga mijn, in perfecte staat verkerende, 20 jaar oude Ortliebs niet aan de kant leggen :lol: )
Dubbele tashaken onderaan wil wel helpen, net als Ortlieb zelf heeft gedaan bij de bikepacking zijtassen. Die worden gewoon los geleverd voor een paar euro.

Als de snelheid omhoog gaat en/of het terrein wat gekker, wil een spanbandje ook nog wel helpen om de tas nog wat beter naar de bagagedrager te trekken.

Ook haal ik de band die over het midden van de tas gaat eerst door de bagagedrager heen alvorens 'm vast te klikken. Als de bovenste haken los schieten blijft de tas daar nog aan bungelen. De band die de Ortlieb City line niet heeft zegmaar.

Verder regelmatig de schroefverbindingen van de tas checken. Die gaan allemaal wat sneller los.

Ook helpt het natuurlijk om niet teveel mee te nemen, en zijn Front Rollers achterop in plaats van Back Rollers daarin een mooie beperking.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 mar, 2020 20:34
Paadjes van ca 90 cm gaat toch prima? Zelfs 20 cm gaat prima tenzij er veel bomen staan of het pad is uitgesleten.
Paadjes zijn denk ik inderdaad niet de uitdaging.

Vast blijven haken van de haken wel. De match tussen de voortassen en de Tubus drager zijn niet optimaal.

Jur geeft al als tip een spanband. Daar op voortbordurend lijkt mij een elastiek handig.
DeFiets schreef:
di 03 mar, 2020 13:47
Vast blijven haken van de haken wel. De match tussen de voortassen en de Tubus drager zijn niet optimaal.
Dan moet je een paar oude Ortliebtassen uit de jaren 90 op de kop tikken. De haken daarvan passen perfect op tubusdragers, gaan niet los, hebben geen inserts en zijn vrijwel onverwoestbaar. Daarna is het een kwestie van klussen.
Leon schreef:
di 03 mar, 2020 13:57
DeFiets schreef:
di 03 mar, 2020 13:47
Vast blijven haken van de haken wel. De match tussen de voortassen en de Tubus drager zijn niet optimaal.
Dan moet je een paar oude Ortliebtassen uit de jaren 90 op de kop tikken. De haken daarvan passen perfect op tubusdragers, gaan niet los, hebben geen inserts en zijn vrijwel onverwoestbaar. Daarna is het een kwestie van klussen.
Die halen heb ik, alleen die passen niet achter de 15mm dikke Tubus drager. Overigens wel handig om te gebruiken voor de achtertassen.
Er zijn speciale Tubus haken voor 16 mm: https://www.tubus.com/en/products/acces ... ook-16-mm/
Wim schreef:
di 03 mar, 2020 16:05
Er zijn speciale Tubus haken voor 16 mm: https://www.tubus.com/en/products/acces ... ook-16-mm/
Thanks. Ik heb inmiddels passende haken👍🏻 (Overigens wisten ze op de stand van Ortlieb niet van het bestaan....!)
De plaats van de voorlamp. Diverse opties kwamen langs, zoals voorop de Tubus, op de gps steun of aan een ’balhoofdhaak’ (tip van iemand op hier op het forum maar in mijn setup past het niet) maar ik bleef vast houden aan de ‘eigenlijke’ plek, ter hoogte van het spatbord. Een gat in de composiet vork boren zag die Giant dealer niet zitten dus op naar Ruud van Horizon Bicycles. Maak een u vorm (dat idee kwam hier ook al eens langs), dat had hij ook wel eens gedaan. Met een stuk rvs van de Metaal winkel. En dat miste ik, de hoe kom ik aan een stuk rvs.

Eerst een proto type gemaakt van een stukje rest aluminium. De lamphouder is te lang en het alu te slap.
2FC09C12-F8B8-4BAD-9625-449106296466.jpeg
Rest stuk rvs meegekregen bij de Metaal winkel en het prototype nagemaakt. Rvs is stijver en de lamphouder met een andere fiets gewisseld. Nu de bedrading vervangen door Son coax en uitzoeken hoe in de toekomst een Cycle2charger v3 aan te sluiten.
9FBFCB62-D49A-477C-825E-84EE32CB0D41.jpeg
Netjes opgelost zo.

Mocht je last krijgen van trillingen op hogere snelheid bij slecht wegdek dan zou je de strip ook nog eens extra aan het spatbord vast kunnen maken voordat 'ie de laatste knik naar de lampbeugel maakt. Of zit 'ie dat al?

Lampbeugeltje is ook wel in een maatje korter te krijgen trouwens, om de hefboom nog een stukje kleiner te maken.
Thanks.

Daar dacht ik ook aan. Voor nu achter op het boutje, waarmee de lamphoudervast zit aan het u profiel, een stukje velglint geplakt (Dat zelfde tape heb ik gebruikt om het frame te beschermen tegen het achterspatbord. Dat velglint plakt ontzetten goed). Voldoet dat niet dan is vast maken aan het spatbord een goed idee. Kan goed met een schijfremboutje, die hebben een mooi plat kopje.
Jurr schreef:
wo 04 mar, 2020 16:17
Mocht je last krijgen van trillingen op hogere snelheid bij slecht wegdek dan zou je de strip ook nog eens extra aan het spatbord vast kunnen maken voordat 'ie de laatste knik naar de lampbeugel maakt. Of zit 'ie dat al?
Je moet m.i. wel proberen voorkomen dat het spatbord en daarmee de klinknagelverbinding aan de achterkant van de vork de last gaat dragen. Ik zou het eerder verder loskoppelen dan aan elkaar vast maken.

Jammer dat de vork niet al doorgeboord was. Het voordeel daarvan is dat je ook niet in de verleiding komt om een doorgaande bout goed aan te draaien. :shock:
Voordeel is wel dat dit slechts een naafdynamo koplampje is, en niet een lompzwaar exemplaar met ingebouwd accupakket ;)
Je kunt ook nog een tyrap, en dan niet de dunste, aan de voorkant onder het moertje en aan de achterkant boven het boutje trekken, dan zit de lamp ook steviger.
Jij bedoeld dat de tyrap dan om de vork loopt?
Ik merkte vandaag tijdens een rit dat het spatbord eerder klappert. Kan ook zijn dat 1mm dik rvs niet dik genoeg is. De metaalwinkel vroeg zich dit ook af.
DeFiets schreef:
wo 04 mar, 2020 15:57
De plaats van de voorlamp. Diverse opties kwamen langs ...
Tja, ik heb mijn lamp(je) aan het stuur, net links naast de stuurtas (als er een stuurtas op zit, zit ie er niet dan zit het licht toch op die plek).
Licht van een net iets hoger punt bevalt mij beter, zit het licht te laag dan wordt iedere oneffenheid een zwart gat waarvan je dan niet weet hoe diep dat dan is.
DeFiets schreef:
do 05 mar, 2020 16:19
Jij bedoeld dat de tyrap dan om de vork loopt?
Ik merkte vandaag tijdens een rit dat het spatbord eerder klappert. Kan ook zijn dat 1mm dik rvs niet dik genoeg is. De metaalwinkel vroeg zich dit ook af.
Ja, de tyrap loopt dan om de vork, de remkabel pak je er natuurlijk niet bij zoals op de foto.
Giant (Medium).jpeg
Als je het spatbord met stangetjes en onder de vorkkroon vastzet zou dit niet mogen klapperen.
Het kan ook dat een trilling in de lamp doorgezet wordt naar het spatbord waardoor dit gaat klapperen.
DaVinci schreef:
vr 06 mar, 2020 09:48
Ja, de tyrap loopt dan om de vork, de remkabel pak je er natuurlijk niet bij zoals op de foto.
Misschien nog beter de tie-wrap onderlangs het spatbord-beugeltje en bovenlangs (of onderlangs) het boutje van het lamp-beugeltje (wellicht daar nog een extra "achtje" oid tussenvoegen - een getrordeerd achtje van RVS-draad - om de tie-wrap goed te geleiden).

En zoals eerder genoemd:  Waarom niet aan het stuur ?

O ja, als je het aandurft om de voorvork "aan te pakken" dan kan je wellicht ook een montagepunt voorop de voorvork lijmen.
Eventueel kan je ook het RVS-beugeltje onder de vorkkroon vastlijmen. In de moderne vliegtuigbouw wordt heel veel gelijmd en vliegtuigen vallen slechts zelden uit de lucht.
Volgens mij klappert jouw RVS beugel tegen het spatbord. Als het mijn fiets zou zijn, en ik zou de spatborden permanent willen houden, zou ik het zo oplossen:
9FBFCB62-D49A-477C-825E-84EE32CB0D41.jpeg
Beugel komplamp omdraaien en op het spatbord monteren (groen). Spatbord verstevigen met onzichtbaar stuk RVS langs onder (geel). 1 revet van L-beugel spatborden uitboren en vervangen door vijs. Eventueel L-beugel vervangen door iets steviger.
bdr schreef:
vr 06 mar, 2020 16:54
Spatbord verstevigen met onzichtbaar stuk RVS langs onder (geel). 1 revet van L-beugel spatborden uitboren en vervangen door vijs. Eventueel L-beugel vervangen door iets steviger.
Da's ook een serieuze oplossing. Een steviger L-beugel, en de spatbordversteviging tevens in het spatbord lijmen.
Neem twee komponenten lijm, of MS-polymeer-kit (een beetje afhankelijk van hoeveel het allemaal moet kunnen werken).
De montage van het L-beugeltje is er sowieso eentje die met de tijd problemen kan gaan geven, een langere spatbordversteviging maakt het een stuk duurzamer.

O ja, in Noord-Nederland is een "revet" een "niet" of een "popnagel" en een "vijs" een "schroef" of "bout".
Dank allen voor het meedenken!

Dit sks spatbord vind ik niet echt stabiel. Klappert al als ik een hand van het stuur afhaal.
Lamp versterkt het klapperen. Een verstijving van het spatbord, ik weet niet of daarmee het probleem ondervang. De stangen zijn niet stijf.

De vork is aan de onderkant dicht, dus daar kan ik geen plug in stoppen om de lampbeugel aan vast te maken.

Ik ga nu eerst een 2mm rvs beugel maken.