Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano DH-Ur700 (naafdynamo) ervaring - Forum Wereldfietser

Shimano DH-Ur700 (naafdynamo) ervaring

Voor mijn Giant Toughroad overweeg ik de nieuwe Shimano naafdynamo. Iemand al ervaring met deze naaf? Is ie inderdaad zo goed al Shimano beweert? Tot 44% minder weerstand en lichter (28gram) dan de DH-t8000.

Afbeelding
nee, geen ervaring mee.
ik vind hier: https://www.cyclingabout.com/best-dynam ... kepacking/
o.a. dit:
Shimano makes the majority of the world’s dynamo hubs, so it’s safe to say that they know a thing or two about them. The lab testing shows 0.50w-2.50w drag (@ 10-30km/h) when a light is switched off, and 3.50w-7.50w drag when a light is switched on. This is only marginally higher than the Schmidt and SP hubs which are often more than twice the price.

That said, Shimano has just released the DH-UR700-3D model and they’re claiming it has 44% less drag than the previous generations. If this is true, it would match the dynamo performance of a Schmidt or SP hub. The Deore LX and Alfine models are essentially the same, while the Deore XT dynamo hub sheds 56 grams thanks to an aluminium axle and coil. The top-of-the-line UR700 and UR705 dynamo hubs save a further 30-50 grams.
dat beantwoordt jouw vraag niet, sorry. ik denk dat ik bij een ruim banksaldo voor een duurdere naaf zou gaan en anders voor de nodige duizenden kilometers plezier zou hebben van zo'n Shimano naaf :D misschien is de Shutter Precision qua prijs en kwaliteit een mooi compromis.
groet, hoogframe
Dank voor je reactie.

Is S.P. het merk waarvoor slecht tot geen reserve onderdelen beschikbaar zijn? Ik meen dat ik dat gelezen heb van een aantal gebruikers bij wie een van de lagers defect raakten.

Een duurdere naaf ben ik niet van plan. Ik persoonlijk vind >100 euro voor een naaf al veel geld.
SP blijkt niet steeds erg degelijk. Shimano is wat dat betreft ook niet zo goed (en moeilijk repareerbaar) als Schmidt/SON, maar redelijk goedkoop en de betere modellen zijn niet echt slecht. Kortom, wat wil je ermee doen?
DeFiets schreef:
di 04 feb, 2020 19:27
Dank voor je reactie.

Is S.P. het merk waarvoor slecht tot geen reserve onderdelen beschikbaar zijn? Ik meen dat ik dat gelezen heb van een aantal gebruikers bij wie een van de lagers defect raakten.

Een duurdere naaf ben ik niet van plan. Ik persoonlijk vind >100 euro voor een naaf al veel geld.
Van bijna geen enkele naafdynamo zijn reserveonderdelen te koop (als je ze al kan vinden of hem kan openen), vaak is het gewoon een kwestie van opsturen naar de leverancier (in geval van SON) of omruilen voor een nieuwe.

Overigens raken de lagers van gewone naven ook defekt als je ze gebruikt om door rivieren te waden of mee over het strand fietst en ze daarna niet schoonmaakt. Het nadeel van Naafdynamo's en SP is daar geen uitzondering is is dat die naven geoon niet zelf zijn te vervangen omdat alles wel en beetje waterdicht afgedicht moet zijn omdat stroom en water een slechte combinatie is. Tot op dit moment nog geen klagen over Shimano, SP of SON naafdynamo voor wat betreft de naven.
[loos. sorry]
_Peter_ schreef:
di 04 feb, 2020 23:09
DeFiets schreef:
di 04 feb, 2020 19:27
Dank voor je reactie.

Is S.P. het merk waarvoor slecht tot geen reserve onderdelen beschikbaar zijn? Ik meen dat ik dat gelezen heb van een aantal gebruikers bij wie een van de lagers defect raakten.

Een duurdere naaf ben ik niet van plan. Ik persoonlijk vind >100 euro voor een naaf al veel geld.
Van bijna geen enkele naafdynamo zijn reserveonderdelen te koop (als je ze al kan vinden of hem kan openen), vaak is het gewoon een kwestie van opsturen naar de leverancier (in geval van SON) of omruilen voor een nieuwe.

Overigens raken de lagers van gewone naven ook defekt als je ze gebruikt om door rivieren te waden of mee over het strand fietst en ze daarna niet schoonmaakt. Het nadeel van Naafdynamo's en SP is daar geen uitzondering is is dat die naven geoon niet zelf zijn te vervangen omdat alles wel en beetje waterdicht afgedicht moet zijn omdat stroom en water een slechte combinatie is. Tot op dit moment nog geen klagen over Shimano, SP of SON naafdynamo voor wat betreft de naven.
Daar gaan al mijn goede argumenten, ahum, om toch vooral een Shimano naaf te verkiezen :lol:
Nog even en het argument om bij Shimano vooral de DH-Ur700 te verkiezen houdt ook geen stand meer :lol:

Als ik input vraag is het goed om rekening te houden met andere argumenten dan vooraf zelf bedachten argumenten. Nogmaals dus, dank voor het mee denken, top!
Oud topic, maar toch.
Wat zou Shimano bedoelen met 44% minder weerstand.
Intern of luchtweerstand van het huis van de dynamo in de wind.
Lees met me mee:
De SHIMANO ALFINE DH-UR700-3D Dynamo-naaf maakt gebruik van een nieuwe interne eenheidsconstructie die lichter is en tevens de luchtweerstand van de dynamo vermindert, terwijl er 3 watt wordt geproduceerd.
en verderop:
Compact en lichtgewicht
Nieuwe interne constructie van de unit is 28 g lichter dan de DH-T8000-3D
Lage rotatieweerstand
Efficiënter draaien van de wielen vermindert de weerstand van de dynamo met wel 44% (ten opzichte van de) DH-T8000

Wel helemaal allemaal 28 gram lichter dan de 503 gram van de DH-T8000 (de Deore XT dynamo)

Worden we met z'n allen op het verkeerde been gezet door Shimano?
Ze reppen niet over verschil in interne weerstand.

Naschrift:
Het wordt nog meer verdacht wanneer je de html leest: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... H-UR700-3D[/b].html
Wat lees ik daar?
Deore XT - T8000 / DH-UR700-3D
Ik denk dat de 2e reactie van hoogframe in dit topic de spijker op de kop slaat:
The lab testing shows 0.50w-2.50w drag (@ 10-30km/h) when a light is switched off, and 3.50w-7.50w drag when a light is switched on.
dit is wat je wil weten wbt weerstand. Lijkt me geen slechte score vgl andere naafdynamo's.
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 22:40
Worden we met z'n allen op het verkeerde been gezet door Shimano?
Volgens mij een mooi voorbeeld van:
# What the customer would like to know.
..
# What engineering told.
# What management heard.
..
# What marketing wrote.
# How translation dept. translated it. (bij Japans vaak wel een dingetje)
# What communication made of it.
..
# What the customer read.
Bij Son vond ik een plaatje waaruit blijkt dat je bij de ene naafdynamo harder moet trappen voor die 3W dan de andere.
In percentages uitgedrukt zijn de verschillen significant.
Maar in harde Watts is het verschil nooit meer dan 3 watt.

Afbeelding

https://nabendynamo.de/technik-themen/u ... -sondelux/

De Shimano DH 3N80 is ook een XTnaaf
Zoals de DH UR700 dat ook is
De verschillen met de Deore naaf zijn dus nihil, zeker als je ziet dat dit plaatje van SON komt.
Op het hele vermogen dat je op de pedalen zet als vakantiefietser bij rond de 18 - 20 km/u is het in alle gevallen te verwaarlozen vergeleken met rolweerstand, luchtweerstand en de aantrekkingskracht van de aarde die we ondervinden op vals plat.
Rekenhulp.
Results: Dynamo Hub Drag (Electronics Off)
Dynamo-Hub-Drag-Comparison-768x334.jpg
Hoe dan ook, Son komt beter uit de test, maar ik ga ook zeker m'n oude Shimano naaf niet vervangen voor het verschil in weerstand.
Deze grafiek is de situatie als je niets aansluit. Dat is inderdaad wel het belangrijkste, als je 'm niet gebruikt wil je er ook geen last van hebben. Ik heb zelf een oude Shimano naafdynamo gehad (uit 1999), die was zo slecht dat ie met licht uit meer rolweerstand had dan met licht aan, en dat was zeker te merken en daar werd je op lange ritten niet vrolijk van.

Edit: topics door elkaar gehaald
Ik rij altijd met licht aan.
Oooh, dat was vroeger, vanaf nu is het of licht aan of cycle2charge aan voor accupack.

Op fietsvakantie was ik altijd eerder boven dan mijn vriendin met en lichtere fiets en Son naaf. Dus Shimano DH-Ur700 is beter dan Son :lol: :wink:

Vergeleken met een Shimano dynamo naaf uit de early '00 vergt de Ur700 minder Watt.
Nou...
Geef eens een slinger aan het voorwiel van je eigen fiets en die van je vriendin, beide met het licht uit en vertel ons de resultaten.
Deed ik onlangs toen beide fietsen in de dezelfde schuur stonden.
Het ene voorwiel draaiende en makkelijker en langer door.. Duurkoop blijkt meer kwaliteit. Verlichting aan gedaan, zelfde effect.

Desondanks blijft mijn de DH-Ur700.