Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo, keuze is reuze en dus een Shimano - Forum Wereldfietser

Naafdynamo, keuze is reuze en dus een Shimano

Voor mijn Giant Toughroad wil ik het standaard voorwiel vervangen door een wiel met naafdynamo.
Jaren rond gereden met een goedkope Shimano naaf, probleemloos. De extra weerstand was weerstandstraining ;-) Omdat ie zo goed bevalt dus weer een Shimano. Nu met zo min mogelijk weerstand.

Mijn oog is gevallen op de DH-UR700, gecombineerd met een DT 466d velg een DT butted spaken. Volgens Shimano is deze naaf nog beter en zelfs lichter dan de huidige State of The Shimano art naaf de DH-t8000.

Iemand al ervaring met de DH-UR700?
De duurdere modellen van Shimano draaien beduidend mooier dan hun instapmodellen, een ander alternatief zijn de naven van SP http://www.sp-dynamo.com/ShutterPrecision.html die maken ook mooi draaiende en lichte naven die betaalbaarder zijn dan de Son naven.
Gezien de levensduur van mijn Son naven (de oudste draait al dik 100.000km) valt de prijs hardstikke mee. Tenminste als je van plan bent zoveel te fietsen.
Heb gisteren een voorwiel met
xt naafdynamo gekocht bij kurbelix, met ryde andra velg en sapim spaken.

Mario
Ivo Miesen schreef:
wo 05 feb, 2020 22:38
Gezien de levensduur van mijn Son naven (de oudste draait al dik 100.000km) valt de prijs hardstikke mee. Tenminste als je van plan bent zoveel te fietsen.
De betere Shimano's kunnen ook lang meegaan. Vorig jaar liet ik de mijne vervangen omdat de lagers teveel versleten waren; er stond 101.300 km op de teller. De fietsenmaker weet dat ik graag slijtvast materiaal heb dat lang meegaat en stelde een SON voor. Ik kwam even in de verleiding maar heb toch gezegd 'doe maar hetzelfde Shimano model dat meer dan de helft goedkoper is dan de SON', want ik realiseerde me dat ik in mijn nog resterende leven misschien maar 1 (of max 2) van die dynamo's ga verslijten. Verder niks tegen SON hoor :-)
Ik doe met mijn ww-fiets al 12 jaar met een Shimano naafdynamo uit het goedkopere segment, merk geen noemenswaardige weerstand en er is ook nooit iets kapot gegaan. Dat even als tegengeluid voor als mensen gaan schrijven dat je het beste van het beste moet hebben.
Ik merkte met de 17 jaar oude Shimano uit het goedkope segment na al die km’s, ik schat 42.000km, dat de naaf merkbare weerstand heeft. Vandaar de wens voor een duurdere naaf.
supermario schreef: Heb gisteren een voorwiel met
xt naafdynamo gekocht bij kurbelix, met ryde andra velg en sapim spaken.

Mario
En hoe rijdt ie?
Rijd goed. Xt is ook goede kwaliteit.

Koop volgende maand axa koplamp 70 luxx met usb aan sluiting.

Mario
Mijn LX naaf uit 2007, met ik schat 50.000 km op de teller draait prima. Ik heb ze vorig jaar een keer open gemaakt om het vet te vervangen en terug wat bij te regelen. Verder, geen klachten.

Shutter precision heb ik 3x geen goeie ervaringen mee. 1x binnen de garantietermijn helemaal kaduuk (geen verlichting meer + kapotte lagers), 1x net na de garantietermijn kaduuk (kapotte lagers), 1x een blokkerend wiel, maar daarna verder terug ok, geen idee wat de oorzaak was. Het is quasi onmogelijk om de lagers zelf te vervangen.

In 1 fiets heb ik nu een SON zitten. Mooier, gemaakt in fatsoenlijke arbeidsomstandigheden maar wel erg prijzig. Tot dusver geen klachten, al vind ik de koppeling van Shimano met dat plastiekje handiger dan de stekkertjes van SON.

Ik rijd eigenlijk altijd met de naafdynamo aan, de extra weerstand voel ik niet, bij geen enkele van de drie merken.

In andere wielen die ik nu bouw stop ik steeds een Shimano LX tenzij er om een SON wordt gevraagd.
stef schreef:
zo 09 feb, 2020 09:58


In 1 fiets heb ik nu een SON zitten. Mooier, gemaakt in fatsoenlijke arbeidsomstandigheden maar wel erg prijzig. Tot dusver geen klachten, al vind ik de koppeling van Shimano met dat plastiekje handiger dan de stekkertjes van SON.
'k Vind die nieuwe stekkers van Son wel fijn:

https://nabendynamo.de/en/products/wiri ... or-system/
Jurr schreef:
zo 09 feb, 2020 10:31
stef schreef:
zo 09 feb, 2020 09:58


In 1 fiets heb ik nu een SON zitten. Mooier, gemaakt in fatsoenlijke arbeidsomstandigheden maar wel erg prijzig. Tot dusver geen klachten, al vind ik de koppeling van Shimano met dat plastiekje handiger dan de stekkertjes van SON.
'k Vind die nieuwe stekkers van Son wel fijn:

https://nabendynamo.de/en/products/wiri ... or-system/
Het solderen in die junction box is echter toch wel iets waar je wel even de tijd voor moet nemen. (Als je ermee aan de gang gaat kun je er beter 2 (of 3) bestellen), garantie op succes is bij de eerste keer niet verzekerd.
Als ze dan eenmaal vast zitten is het inderdaad erg fijn om te gebruiken, ook mooi afgeschermd van de elementen.
Even heb ik getwijfeld een nieuw topic te openen; toch maar niet.

Het is de week van het grote fietsonderhoud en dus ook de week van de twijfel en de week van de nieuwe inzichten.
Vandaag de naafdynamo.
Gisteren op een rechte weg getest:
Als ik met mijn Shimano naafdynamo de verlichting aanzet dan loopt de fiets zwaarder.
Doe ik de verlichting uit dan loopt de fiets merkbaar lichter.
Ik was toch op weg naar een vriend die zijn fiets met Son naafdynamo in de touwen had hangen en we hebben de wielen eens rondgedraaid.
De Son heeft bij het tot stilstand komen van het wiel een duidelijker neiging te blijven hangen in de magneet en spoelen van de naafdynamo dan de Shimano.
Ik bedoel; voor het wiel stilvalt gaat het even heen en weer waarbij je de invloed ziet van de magneten in de dynamo.

Bijkomend verschijnsel:
Als ik bij een wiel zonder naafdynamo de wiellagers wil afstellen gaat dat op gevoel en fijn afstellen van de moer en borgmoer.
Resultaat is een lager zonder speling dat soepel loopt.
Bij een lager met naafdynamo speelt de magneet van de naafdynamo mee en het afstellen van het lager is - voor mij in ieder geval - meer een kwestie van gokken dan van precisie.
Achteraf test ik dan of het soepel draait en geen speling heeft.
Lastig blijft het.

Discussievragen:
- Volgens mij kost een naafdynamo energie bij elke trap, aan meer dan uit, maar weerstand geeft het altijd.
- Hoe stel ik een lager met naafdynamo mooi af. Tips dus.
Ik weet niet of de lagers van het afstelbare type zijn in de meeste naafdynamo's...
Poppink schreef:
wo 25 aug, 2021 10:30

[...]

Discussievragen:
- Volgens mij kost een naafdynamo energie bij elke trap, aan meer dan uit, maar weerstand geeft het altijd.

[...]
Daar valt weinig over te discussiëren, da's namelijk gewoon waar. Wel verschil tussen de ene en de andere dynamo, maar daar zijn allerlei grafiekjes van te vinden online.
Jurr schreef:
wo 25 aug, 2021 12:56
Poppink schreef:
wo 25 aug, 2021 10:30
[...]
Discussievragen:
- Volgens mij kost een naafdynamo energie bij elke trap, aan meer dan uit, maar weerstand geeft het altijd.
[...]
Daar valt weinig over te discussiëren, da's namelijk gewoon waar. Wel verschil tussen de ene en de andere dynamo, maar daar zijn allerlei grafiekjes van te vinden online.
En over hoeveel je daar dan van merkt of wat het scheelt op een dag fietsen is volgens mij al ruimschoots gediscussieerd op dit forum. Even zoeken dus.

Groetjes,

Carl
Poppink schreef:
wo 25 aug, 2021 10:30
Even heb ik getwijfeld een nieuw topic te openen; toch maar niet.

Het is de week van het grote fietsonderhoud en dus ook de week van de twijfel en de week van de nieuwe inzichten.
Vandaag de naafdynamo.
Gisteren op een rechte weg getest:
Als ik met mijn Shimano naafdynamo de verlichting aanzet dan loopt de fiets zwaarder.
Doe ik de verlichting uit dan loopt de fiets merkbaar lichter.
Ik was toch op weg naar een vriend die zijn fiets met Son naafdynamo in de touwen had hangen en we hebben de wielen eens rondgedraaid.
De Son heeft bij het tot stilstand komen van het wiel een duidelijker neiging te blijven hangen in de magneet en spoelen van de naafdynamo dan de Shimano.
Ik bedoel; voor het wiel stilvalt gaat het even heen en weer waarbij je de invloed ziet van de magneten in de dynamo.

Bijkomend verschijnsel:
Als ik bij een wiel zonder naafdynamo de wiellagers wil afstellen gaat dat op gevoel en fijn afstellen van de moer en borgmoer.
Resultaat is een lager zonder speling dat soepel loopt.
Bij een lager met naafdynamo speelt de magneet van de naafdynamo mee en het afstellen van het lager is - voor mij in ieder geval - meer een kwestie van gokken dan van precisie.
Achteraf test ik dan of het soepel draait en geen speling heeft.
Lastig blijft het.

Discussievragen:
- Volgens mij kost een naafdynamo energie bij elke trap, aan meer dan uit, maar weerstand geeft het altijd.
- Hoe stel ik een lager met naafdynamo mooi af. Tips dus.
Interessant vraagstuk. Hoe kan ik het lager optimaal afstellen zodat het nog net niet gaat klemmen en extra wrijving en slijtage gaat geven?

Meten is weten. Dus dacht ik of daar niet OOK een appje voor zou bestaan. Waarvoor niet nietwaar?

Toen dacht ik: Er zou een appje moeten zijn dat met de camera de langskomende spaken kan detecteren en aan de hand daarvan een draaisnelheid en draaisnelheidverandering zou kunnen meten. Ik heb even snel gezocht in de Play Store.

Ik vond dit:

https://play.google.com/store/apps/deta ... n_GB&gl=GB

Zou dat met spaken werken? Evt. een aantal spaken van een stukje papier voorzien met plakband en zo een waarde meten. Geeft niet wat die waarde is alleen dat die reproduceerbaar is. Als je dan je wiel een slinger geeft en bijv. een stopwatch bij een bepaalde snelheid start, en dan na x seconden kijkt wat dan de waarde is dan kun je kijken hoever je de moer kunt aandraaien voordat die rotatiesnelheid sneller gaat afnemen. Dat is dan het punt waarop die extra frictie begint.

Of zou een lampje aan de andere kant van de spaken dat in de camera schijnt genoeg variatie in licht/donker veroorzaken dat het zo ook werkt?

En ook dit:

https://play.google.com/store/apps/deta ... M.RPMSpeed

Je zou de telefoon aan de spaken kunnen vastmaken en die bijv op '3 uur' of '9 uur' zetten en dan loslaten. Dan gaat die een slingering veroorzaken die tot bepaalde waarden zal leiden verwacht ik. Eventueel na X slingeringen stoppen om weer iets reproduceerbaars te krijgen. Geen idee of dat zal werken maar als iemand het wil proberen.

Ik heb niet uitputtend gezocht dus er is misschien meer te vinden dat potentie heeft.

Ik ga het zelf niet proberen want genoeg ander zaken aan mijn hoofd maar ben wel benieuwd naar eventuele resultaten. :)
Bij Shimano hebben de dynamo's nastelbare lagers zoals de naven (cup/cone principe) en dienen volgens hun instructies geserviced en afgesteld te worden. Dan Burkhart heeft er een mooi filmpje over gemaakt en op YT gezet.
Ik heb sinds een half jaar ook een fiets met een Shimano naafdynamo (bleek een DH-UR708 te zijn), zou drie watt leveren.
Wat ik effe kwijt wil: ik heb zo’n voorlamp die uit zichzelf inschakelt als ik wegrij, dus overdag rij ik ook met licht aan. Dit hoeft voor mij in principe niet, dus steeds als het mij dan na tien of twintig kilometer opvalt schakel ik het licht uit, en ik heb dan toch steeds de indruk dat het daarna iets lichter trapt. Het is maar 3 watt, en kan even goed suggestie zijn, maar toch (is geen groot punt, de grootste hekel heb ik nog aan electronica die voor mij beslissingen neemt).
Hij levert weliswaar 3 watt, maar om dat te doen moet je zelf wel iets van 5 watt leveren, en ik althans merk dat met mijn klassieke SON voor 28 inch wielen. Mijn vrouw heeft de SON voor 20 inch wielen, en daarbij is het verschil veel moeilijker vast te stellen, maar die levert behalve bij hogere snelheden ook minder. Met LED lampen is dat geen punt, tenzij je er ook nog wat mee wilt opladen.
Wim schreef:
vr 27 aug, 2021 14:26
Hij levert weliswaar 3 watt, maar om dat te doen moet je zelf wel iets van 5 watt leveren, en ik althans merk dat met mijn klassieke SON voor 28 inch wielen. Mijn vrouw heeft de SON voor 20 inch wielen, en daarbij is het verschil veel moeilijker vast te stellen, maar die levert behalve bij hogere snelheden ook minder. Met LED lampen is dat geen punt, tenzij je er ook nog wat mee wilt opladen.
Vreemd, ik heb bij mij Son het verschil nooit echt vastgesteld, mijn eerdere Sturmey Archer naafdynamo / trommel combi was echt een flink verschil....