Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo, keuze is reuze en dus een Shimano - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafdynamo, keuze is reuze en dus een Shimano

Nu ruim een jaar verder met de DH-UR700, vooral heel veel plezier met de naaf. Nu zo’n 9000km. De schakelaar op de voorlamp zo ingesteld dat de verlichting altijd brandt, wordt ik in ieder geval beter gezien in het verkeersoerwoud dat Utrecht heet.

Hoe je de lagers van de naaf afstelt weet ik eerlijk gezegd niet. Direct na aanschaf dacht ik wat loopt de naaf zwaar, staat die wel goed afgesteld. Dat is dus de weerstand van het dynamo gedeelte weet ik nu. Had gedacht dat dat er niet meer zou zijn, maar goed dat gaat natuurlijk niet.
Wim schreef:
vr 27 aug, 2021 14:26
maar die levert behalve bij hogere snelheden ook minder.
Waarom zou een kleinere wielmaat tot minder vermogen leiden? Je maakt meer omwentelingen dus je zou verwachten dat hij meer vermogen zou leveren (en dus ook meer trapvermogen kost).

(Interesse, ik leer regelmatig van dit soort dingen hier op het forum).
Omdat die naaf voor 20 inch wielen anders is gebouwd en bij een gelijk aantal omwentelingen minder vermogen levert. Dat is geen probleem want hij maakt in zo'n klein wiel ook meer omwentelingen. Het voordeel is een lagere weerstand. Als je die naaf gebruikt in een groter wiel blijft de opbrengst iets achter, maar met moderne LED verlichting merk je daar niet veel van, tenzij je ook nog iets wilt opladen. Je profiteert nog altijd wel van die lagere weerstand en als ik de naaf (voor 28 inch) in mijn fiets vergelijk met de naaf (voor 20 inch) in die van mijn vrouw kan ik het verschil voelen (allebei 26 inch wielen). Kortom, dit is de ideale naaf met minimale weerstand voor snelle fietsen, en zo wordt hij ook door veel brevet rijders gebruikt.
DeFiets schreef:
zo 26 sep, 2021 12:29
Nu ruim een jaar verder met de DH-UR700,
[…]Direct na aanschaf dacht ik wat loopt de naaf zwaar, staat die wel goed afgesteld. Dat is dus de weerstand van het dynamo gedeelte weet ik nu.
Dus merk je veel verschil tussen belast en onbelast rijden met deze naafdynamo?

Ik heb op mijn daily Batavus een Shimano DH-C3000-3N-NT (6V 3W) en daarmee rijdt ook dag en nacht met verlichting aan enerzijds omdat de weerstand bij belasting me heel erg meegevallen is: ik merk nauwelijks verschil tussen belaste en onbelaste weerstand. En beide valt me erg mee!
Ten tweede kost het me meer moeite om steeds al rollend of fietsend de lamp handmatig aan- of uit te schakelen dan dat ik van de knop afblijf (maw een volgende koplamp wordt er een met ‘auto’ functie)

De weerstand is zoals gezegd nauwelijks merkbaar (belast, dus met ingeschakelde verlichting (voor en achter)) in tegenstelling tot voorgaande (ook Shimano) naafdynamo’s die ik heb gehad. Ik vind m heel fijn lopen.
Peter01 schreef:
zo 10 okt, 2021 13:07
[...]

Ten tweede kost het me meer moeite om steeds al rollend of fietsend de lamp handmatig aan- of uit te schakelen dan dat ik van de knop afblijf (maw een volgende koplamp wordt er een met ‘auto’ functie)
Je zou ook nog de bekabeling via je stuur kunnen laten lopen en daar met een schakelaar gaan werken. Vast wel iets te krijgen wat daar past of pas te maken is.
Peter01 schreef:
zo 10 okt, 2021 13:07
DeFiets schreef:
zo 26 sep, 2021 12:29
Nu ruim een jaar verder met de DH-UR700,
[…]Direct na aanschaf dacht ik wat loopt de naaf zwaar, staat die wel goed afgesteld. Dat is dus de weerstand van het dynamo gedeelte weet ik nu.
Dus merk je veel verschil tussen belast en onbelast rijden met deze naafdynamo?
Geen idee want de verlichting staat altijd aan. Met een vorige Shimano naafdynamo merkte ik dat zeker wel.
Draaide onlangs aan het voorwiel, na het vervangen van de koplamp, en had de indruk dat het wiel nu makkelijker draaiden, verlichting aan. Maar goed hou mij er verder niet mee bezig. Trappen moet ik toch :wink:
Dat is toevallig, want ik wilde net een vraag posten over de naafdynamo :D

Ik heb begrepen dat alles van shimano nu wat lastig leverbaar is maar ik kreeg het voorstel om een dh3n72 te gebruiken. Ik heb zelf even zitten googelen en kon ook weinig anders vinden in die prijsklasse. Weten jullie die wel te vinden? En hoe beoordeel ik of een dynamo goed is of beter dan een andere?

Anders doe ik gewon dit. Mijn huidige Dh3n71 is nu wel echt versleten.

en wat is die ribbelrant op sommige dynamos? zoals op de SHIMANO
DH-3D37 Disc QR naafdynamo Is dat voor een disc?
luchtfietser schreef:
di 04 jan, 2022 13:23
en wat is die ribbelrant op sommige dynamos? zoals op de SHIMANO
DH-3D37 Disc QR naafdynamo Is dat voor een disc?
Dat is om een centerlock schijf te monteren.
luchtfietser schreef:
di 04 jan, 2022 13:23
[...]
en wat is die ribbelrant op sommige dynamos? zoals op de SHIMANO
DH-3D37 Disc QR naafdynamo Is dat voor een disc?
Dat is de centerlock schijfremaansluiting. Indien niet in gebruik bij Shimano ook vaak voorzien van een rubber afdekking. Zoals ook regelmatig te zien bij bijvoorbeeld Koga, die ook wel schijfrem geschikte naven gebruikt bij fietsen met velgremmen.
en wat is dan het verschil tussen de DH-T670-3N en de DH3N71?

Ik vind geen info over die eerste.
luchtfietser schreef:
di 04 jan, 2022 15:06
en wat is dan het verschil tussen de DH-T670-3N en de DH3N71?

Ik vind geen info over die eerste.
Die eerste is een Deore. Zal in de praktijk niet bar veel verschil tussen zitten.
Ik vind deze dynamo's mooier draaien dan de Shimano naven https://www.google.com/search?client=fi ... +Precision
De SP's die ik in m'n handen gehad heb vond ik de meerprijs met shimano niet waard...
En over de kwaliteit van de SP naven lees ik ook wisselende verhalen.

Verschil in Shimano naven vind ik lastig te doorgronden. Dus verkoos ik de beste die Shimano heeft. Althans, Shimano vindt het hun beste naaf :wink:
DeFiets post schreef:Verschil in Shimano naven vind ik lastig te doorgronden. Dus verkoos ik de beste die Shimano heeft. Althans, Shimano vindt het hun beste naaf :wink:
Afbeelding
ik begrijp dat DH3N72 ook gewoon lx/xt is.

Maar zoals ik al zei ik kan weinig informatie vinden over naven en dan beschrijvingen waaruit ik kan halen wat nu beter is of minder, en waarom. Onderling vergelijken zoals met een telefoon of iets dat heb ik nog niet gevonden.

Ik heb ook begrepen dat het allemaal niet te leveren is en dat merk ik zelf ook als ik opzoek ga naar informatie, staat er niet leverbaar.
Komen we toch weer bij SON uit, het duurzaamste alternatief :D
Son is het mooiste, maar op mijn vorige fiets had ik SP in combinatie met Supernova verlichting en dat beviel me beter dan Shimano. Geen idee hoe daar de levertijd van is, overigens.
luchtfietser schreef:
di 04 jan, 2022 15:06
en wat is dan het verschil tussen de DH-T670-3N en de DH3N71?

Ik vind geen info over die eerste.
Ik heb de DH-T670-3N gehad en kan je alleen maar zeggen dat het een prima en lichtlopende naafdynamo is.
En heb je deze ook aan beide kanten kunnen openen om het vet te vervangen? Of kon dit aan een kant?