Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietsspiegel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De fietsspiegel

Ik had ook een spiegeltje van Zefal - model bevestiging aan barend. Maar dit brak helaas al na enkele weken fietsvakantie af. Dat kwam doordat ik niet erg voorzichtig met de fiets om ga: ik heb geen standaard, en als ik mijn fiets 'parkeer', raakt een stuur al snel de weg of een muur. Ik zal geen nieuwe meer kopen.
liefhebber schreef:
zo 26 jan, 2020 10:20
dvdh80 schreef:
za 25 jan, 2020 23:36
.....Zowel mijn vrouw als ik kunnen niet meer zonder :)
Ik twijfel over een spiegel omdat ik twijfel aan de bruikbaarheid.
Ik lees hierboven dat de mensen die met een spiegel rijden, er (erg) tevreden over zijn.
Maar het wordt me niet duidelijk wat het heeft veranderd aan jullie manier van fietsen.
Kijk je voortdurend in je spiegel (zoals je dat ook als automobilist doet), of kijk je alleen als je iets meent te horen?
Hoef je niet meer over je schouder te kijken?
En meer van dat soort vragen.
Ik/wij rijden al heel lang mét ... en kunnen inmiddels moeilijk zonder.
Ik kocht lang geleden mijn eerste Mirrycle, een winkeldochter, ik vond de constructie mooi, maar ze waren duur - met de winkeldochter-korting wilde ik het wel proberen.
Een beetje grappend zei ik dat ik zo mijn wederhelft niet (meer) kwijt zou raken (en indien wel ze ook nog maar zo'n oranje spriet+vlaggetje moest).

Heel snel werd me duidelijk dat zelfs al kijk je er niet steeds in, en ook al zie je er echt niet alles even duidelijk in, je wel ziet of de weg achter je leeg is danwel er net iets aan komt (is de weg achter je erg vol dan is het teveel om alles bij te houden).
Kijk je op een volbeladen fiets over je schouder dan is het bijna onmogelijk om net zo recht te blijven rijden als met een blik vooruit, dus heb je bij het over je schouder kijken altijd wat meer ruimte nodig (vaak begin je al met iets meer ruimte te nemen, gewoon als voorschot op de ruimere vetergang). Zelfs zonder bagage heb je al meer ruimte nodig, ik ken niemand die echt recht blijft rijden als hij over zijn schouder kijkt, zelfs in een auto is dat moeilijk.

Dus, als je in het spiegeltje eerst gezien hebt dat het zinvol is om ook nog eens over je schouder te kijken omdat je bijv. links af
wilt dan rijd je dus al die tijd rustiger en gecontroleerder. Ben je eenmaal goed aan het spiegeltje gewend dan kan je eventueel zelfs op alleen de info van het spiegeltje links-af slaan (iets wat handig kan zijn als er ook een wat drukker verkeer in de tegen-richting is, je kan dat tegenverkeer beter inschatten). Juist als er net iets drukker (tegen) verkeer is hoor je ook niet meer goed of er iets van achter aankomt.

Één zomer was genoeg ... mijn wederhelft wilde er ook een, en ik vond er eentje voor haar.

En dan verder: als je er eenmaal goed aan een spiegeltje gewend bent kan je het ook nog wat doortrapter gebruiken.
Je fietst op een eigenlijk te drukke weg, zo'n weg waar twee vlot doorrijdende auto's + een fiets eigenlijk al teveel is op de breedte, en waar het echt knellend wordt als er sprake is van vachtauto's - e kan ook denken aan de Belgische "Moordstrookjes" - dan kan je op basis van de spiegel-info juist wat breder gaan rijden ... en op het moment van de passage kortstondig uiterst rechts "dekking zoeken". Op deze wijze krijg je toch iets meer ruimte, en daardoor zien ook meer auto's in een "treintje" van auto's dat er een obstakel is dat aandacht vraagt.
Op deze wijze ruimte maken ziet er overigens wel doodeng uit voor diegene achter je, zeker als diegene achter je deze techniek niet beheerst. En op deze wijze je plek bevechten vraagt ook om een erg intensief volgen van het verkeer achter je ... het is geen truuk die je tientallen kilometers wilt volhouden.

O ja, het spiegeltje is ook heel handig bij het stoppen en afstappen: Een fietser die stopt en afstapt gaat in principe naar rechts, maar heeft ook meer ruimte nodig (lagere snelheid is meer vetergang) en uiteindelijk als je afstapt nog eens extra (de meesten stappen links van de fiets af ... hoe dat komt weet ik niet, is het in Engeland en Ierland andersom?). Als je dus afstapt net als er een auto achterop komt kan dat allemaal nogal onhandig zijn omdat jouw afstap-actie onverwacht komt. Weet je wat er achter je rijdt dan kan je een net iets gelukkiger moment kiezen.

Anyway: Ik gebruik mijn spiegeltje nu ook als ik gewoon naar de AH ga. Deze supermarkt aan een drukke invalsweg gelegen en in de drukke spits kan je op je spiegeltje gewoon tussen het autoverkeer voorsorteren. Nog extremer: als je iemand wilt stoppen kan dat ook op basis van wat je in het spiegeltje ziet <de eerste keer dat je in je remmen knijpt en een bus of vrachtauto stopt is best eng - don't ask me how i know>.
 
Mijn stuur is 70cm breed. Ik zou graag wat gemonteerde voorbeelden zien. Is dan vooral voor woon-werkverkeer in stedelijke gebieden. Om te trekken kan het er misschien van af. Kan je een fotootje posten?
Patrick
Even kort:
- Dit is mijn "setup"
Knipsel.JPG
- Spiegel wordt min-of-meer beschermd door het stuur.
- Gebruik hm mn als er tegenliggers zijn, degene die jou dan wil inhalen is minder geneigd uit te wijken.
- Kan eigenlijk niet meer zonder.

Edit: breedte stuur is 62cm
Bridgestone SM schreef:
zo 26 jan, 2020 11:36
@Bridgestone SM dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Je hebt me over een drempel geholpen.

Zoekend naar een leverancier van de Mirrycle kwam ik op een site van Rose, die een nepper aanbied.
Behalve de spiegel was ook de tekst nep: Veilig met ''Rücksicht’ door het verkeer

Volgens mijn woordenboek betekent Rücksicht bescheiden, discreet, anderen de ruimte geven, neiging tot terughoudendheid, ed
Terwijl ik de spiegel juist wil gebruiken om meer ruimte in te kunnen nemen in het verkeer
Inge1 schreef:
za 25 jan, 2020 15:46
Voor mij is een bar end spiegel vermoed ik geen oplossing ivm de ergon grepen - weet niet of dat samen gaat. Doch zal eens gaan kijken/ zoeken op bar end bike mirror.

Of de spiegel van de anwb dezelfde is geen idee. Maar kijken of hij omgekeerd gemonteerd kan worden is geen gek idee. Zal ook bij Busch Müller nog eens gaan zoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een spiegel die niet voorbij het stuur steekt vandaar dat ik aan bovenstaande dacht.
Ha Inge,

Bar end en Ergon gaat prima icm BM spiegel.
liefhebber schreef:
zo 26 jan, 2020 17:55
Bridgestone SM schreef:
zo 26 jan, 2020 11:36
@Bridgestone SM dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Je hebt me over een drempel geholpen.

Zoekend naar een leverancier van de Mirrycle kwam ik op een site van Rose, die een nepper aanbied.
Behalve de spiegel was ook de tekst nep: Veilig met ''Rücksicht’ door het verkeer

Volgens mijn woordenboek betekent Rücksicht bescheiden, discreet, anderen de ruimte geven, neiging tot terughoudendheid, ed
Terwijl ik de spiegel juist wil gebruiken om meer ruimte in te kunnen nemen in het verkeer
Als je hier: https://www.mirrycle.com/product-category/mirrors/ kijkt heb je de originele Mirrycle producent.

Tot nog toe kreeg ik steeds adequaat antwoord, en keurig dat wat ik bestelde (wel een keertje dure invoerrechten, dus beter maar eentje tegelijk bestellen).

Volgens de website hebben ze twee "distributors" in Europe:
FRANCE : Increvable-pro.com
GERMANY : Von Trotha GMbH

Overigens zijn de Mirrycle-spiegeltjes echt glas (wel op/in een taaie kunststof-vatting), het is dus breekbaar, maar ondanks allerlei rampspoed heb ik door de jaren heel toch maar weinig spiegeltjes verspeeld.
Hier ook een bar-end spiegel. Gebruik hem zelden, maar op heel drukke smalle wegen met weinig ruimte voor fietsers, is het weer erg prettig, om toch een beetje een idee te krijgen of er achter je weer een auto rijdt of vrachtauto! die gaat passeren.

Bijlagen

Hier ook, 2x Cat Eye en 1x B+M in de Jones bar, heerlijk als je veel verkeer zoals brommers achter je niet hoort aankomen door wind en ander verkeer.
Gerards, dank dat is goed om te weten dat bar end mirror en ergon grips prima gaat.

Shadow, welke cat eye en B+M spiegel heb je? En heb je toevallig ook ene foto van hoe het er dan uitziet?
Ik kan de voorgaande reacties beamen:
-om links af te slaan, dan hoef je niet telkens achterom te kijken
-om te kijken of mijn vrouw nog kan volgen
-om op een smal stuk wat breder te rijden, zodat je niet rakelings ingehaald wordt
-om te zien of er een snellere fietser me wil inhalen (men durft niet altijd te bellen bij het inhalen, is soms schrikken)
-om op onveilige plaatsen te zien of de achteropkomende auto wel gaat uitwijken, zodat je nog kan wegduiken, al is dat deels subjectief, je kan niet voortdurend in de spiegel kijken en misschien reageer je te laat

Nadelen:
-inklappen bij smalle paadjes
-bij het links afslaan (met uitgestoken arm) was er eens een vrouw die toeterde, omdat ze dacht dat ik zonder kijken afsloeg
Uitgebreide beantwoording Bridgestone SM haalt me over ook een spiegel aan te schaffen.
Het is een Busch & Müller Cycle Star 901/2 geworden.
Voor de liefhebbers, deze zijn verassend voordelig bij Amazon te bestellen.