Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cranckstel vervangen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

cranckstel vervangen?

Beste mensen, om te voorkomen dat er een lange discussie ontstaat zal ik wat meer duidelijkheid verschaffen.
Omdat ik een erg oude fiets wil opknappen heeft inmiddels de techniek de nodige veranderingen ondergaan.
Het gaat over een bottom bracket met nastelbare lagers waarvan de trapas aan de uiteinden, waar de cranck aan vastzit, vierkant is. En juist het vierkante gedeelte van de trapas daar had ik vragen over nl of ik met een ISO of JIS trapas te maken heb. Door het antwoord van Sjefke kon ik opmaken dat mijn fiets over een BSA bracket beschikte.
Omdat tegenwoordig JIS formaat gehanteerd wordt leek mij handig om zowel de cranck als de gehele Bottom bracket met trapas te vervangen.
In mijn geval bestaat de CRANCKSTEL uit een vastgeklonken grote voorblad (52 tanden) aan de crack met daaraan geschroefd met inbusschroeven een kleine voorblad met 44 tanden.
Nog extra gegevens de lengte van de TRAPAS is 144mm.
trapas van 144mm lijkt me erg lang. Heb je ook de draadeinden meegemeten? Meten t/m de conische uiteinden. 110 of 113mm lijkt me waarschijnlijker. Een mooi craNKstel voor JIS trapas (niet: bracket) is Stronglight Impact. Veel varianten mogelijk. Of anders Stronglight double: 50/40t of 52/42t. Losse kettingbladen kosten veel geld.
Hier: https://www.xxcycle.fr/impact-double,,fr.php
tip: met BSC schroefdraad wordt hetzelfde bedoeld als BSA. BSC is historisch correcter, maar BSA wordt nu eenmaal algemeen gebruikt.
ISO of JIS betekent een dikker conisch uiteinde of een dunner uiteinde (ISO). Geen verband met het type schroefdraad.
trapas van 144mm lijkt me erg lang. Heb je ook de draadeinden meegemeten? Meten t/m de conische uiteinden. 110 of 113mm lijkt
Sjefke, Je hebt gelijk en moet 124,mm zijn. Inmiddels op internet de nodige speurwerk gedaan en Con-Tec als Sparta leveren de juiste maten BSA 68mm 124,5mm
Hierbij wil ik allen danken voor het meedenken.
Serieus advies: de lengte van de trapas wordt bepaald door constructie van de crank. Dus eerst de crank kiezen en tegelijk de daarbij aanbevolen lengte trapas kopen. Geen spullen van Sparta of welke no-name ook kopen. Krijg je spijt van. Sparta is geen fabrikant. Gewoon de Shimano BB-UN55. Kost bijna niets. https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Voor de rest van je leven ben je zonder zorgen.
Bij de eerder genoemde Stronglight is 110mm gangbaar. Het komt niet op een mm.

Even gegoogled, die van Con Tec is totaal ongeschikt: heeft geen schroefdraad!!!
sjefke schreef:
vr 20 dec, 2019 20:00
Serieus advies: de lengte van de trapas wordt bepaald door constructie van de crank. Dus eerst de crank kiezen en tegelijk de daarbij aanbevolen lengte trapas kopen. Geen spullen van Sparta of welke no-name ook kopen. Krijg je spijt van. Sparta is geen fabrikant. Gewoon de Shimano BB-UN55. Kost bijna niets. https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Voor de rest van je leven ben je zonder zorgen.
Bij de eerder genoemde Stronglight is 110mm gangbaar. Het komt niet op een mm.

Even gegoogled, die van Con Tec is totaal ongeschikt: heeft geen schroefdraad!!!

Idd. van Shimano is goed en de ideale lengte trapas is: als het kleinste tandblad de liggende achtervork net niet raakt. Als je een fiets koopt is er vaak wel meer dan 1 cm ruimte, maar ik doe soms zelfs maar 0,5 cm,
En idd. de vorm/ constructie van crank bepaald hoe diep de bladen ervan op de trapas vallen en hoe dicht dus tegen de liggende achtervork en welke lengte je dan het best kunt nemen; zoals nu is dat wellicht een beetje gokken, omdat je een andere trapas en wellicht ook andere crank hebt die anders uit kunnen vallen dan de oude.
sjefke schreef:
20 dec, 2019 18:00
Serieus advies: de lengte van de trapas wordt bepaald door constructie van de crank. Dus eerst de crank kiezen en tegelijk de daarbij aanbevolen lengte trapas kopen. Geen spullen van Sparta of welke no-name ook kopen. Krijg je spijt van. Sparta is geen fabrikant. Gewoon de Shimano BB-UN55. Kost bijna niets. https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Voor de rest van je leven ben je zonder zorgen.
Bij de eerder genoemde Stronglight is 110mm gangbaar. Het komt niet op een mm.

Even gegoogled, die van Con Tec is totaal ongeschikt: heeft geen schroefdraad!!!

Idd. van Shimano is goed en de ideale lengte trapas is: als het kleinste tandblad de liggende achtervork net niet raakt. Als je een fiets koopt is er vaak wel meer dan 1 cm ruimte, maar ik doe soms zelfs maar 0,5 cm,
En idd. de vorm/ constructie van crank bepaald hoe diep de bladen ervan op de trapas vallen en hoe dicht dus tegen de liggende achtervork en welke lengte je dan het best kunt nemen; zoals nu is dat wellicht een beetje gokken, omdat je een andere trapas en wellicht ook andere crank hebt die anders uit kunnen vallen dan de oude.
Dat Sparta een fietsenmerk is weet ik, maar oke daar ging het niet om het was meer datgene wat ik op internet vond. De
reden dat ik gefocust ben op de trapas lengte is mijn zorgen over de positie van de voorste kettingblad t.o.v. de achternaaf (5
speed cassette) Kom ik daarmee niet in de knoei met het schakelen van de grootste tandwiel naar de kleinste tandwiel van de
cassette?
Word de lengte van een trapas gecompenseerd door de dikte van een cranck en dus ook dat de voorste kettingblad meer naar buiten of binnen gaat?
Uiteraard zal ik ook rekening houden met de opmerking van Fud0
Geen zorgen: achteraan verandert immers niets. Je hebt overigens geen cassette, die bestonden toen niet. Er waren (alleen Dura-Ace medio '80er jaren) cassettes met minstens 6 speed. Je hebt een schroefpignon. Afhankelijk van de constructie van je voorderailleur moet je ook weer niet te dicht bij de zitbuis komen. Maar omdat je een uitvalmaat van 122mm (en niet 130-135mm) hebt zal daar destijds al rekening mee zijn gehouden. Dat betekent in principe dat de kettinglijn rechter wordt bij een trapas van 107-110 mm, dan met trapas van 124mm. Soms moet je bij dit soort fietsen ook na uitproberen er rekening mee houden, dat iets ( na 40 jaar) niet meer precies werkt zoals je het had gedacht (of destijds bedoeld was). Nogmaals: eerst crankstel kiezen en gelijk de aanbevolen trapas lengte erbij.
Over een periode van 30-40 jaren is de verhouding tussen de dimensies van trapaslengte en crankstel meerdere keren veranderd. Dus: op je vraag is geen pasklaar antwoord te geven. En van de franse merken, zoals Huret, Nervar en Simplex, weet ik helemaal niets op dat vlak.
Heb je de huidige kettinglijn opgemeten?
Geen zorgen: achteraan verandert immers niets. Je hebt overigens geen cassette, die bestonden toen niet. Er waren (alleen Dura-Ace medio '80er jaren) cassettes met minstens 6 speed. Je hebt een schroefpignon. Afhankelijk van de constructie van je voorderailleur moet je ook weer niet te dicht bij de zitbuis komen. Maar omdat je een uitvalmaat van 122mm (en niet 130-135mm) hebt zal daar destijds al rekening mee zijn gehouden. Dat betekent in principe dat de kettinglijn rechter wordt bij een trapas van 107-110 mm, dan met trapas van 124mm. Soms moet je bij dit soort fietsen ook na uitproberen er rekening mee houden, dat iets ( na 40 jaar) niet meer precies werkt zoals je het had gedacht (of destijds bedoeld was). Nogmaals: eerst crankstel kiezen en gelijk de aanbevolen trapas lengte erbij.
Over een periode van 30-40 jaren is de verhouding tussen de dimensies van trapaslengte en crankstel meerdere keren veranderd. Dus: op je vraag is geen pasklaar antwoord te geven. En van de franse merken, zoals Huret, Nervar en Simplex, weet ik helemaal niets op dat vlak.
Heb je de huidige kettinglijn opgemeten?
Ik heb niet de kettinglijn opgemeten, maar kom wel met de volgende vraag: Eerder heb ik aangegeven dat de oude aslengte 124.5mm is, maar nog niet dat de cranckdiepte -12mm is. Nu dacht ik zo als ik die oude onderdelen vervang door een bottom bracket met een aslengte van 113mm en een cranckstel met een diepte van "0mm" dan is het probleem toch ook opgelost.
Dat is zeker juist, maar....de diepte van crankstellen is nogal een goed bewaard geheim. Soms wel, meestal niet bekend. Stronglight Impact gaat uit van 107mm. Maar 110mm zou ook prima gaan.
Ik heb geen inventarisatie gemaakt, maar het aanbod van dit soort cranks is beperkt. Het wordt ook zeker niet groter, zeker rekening houdend met de prijs. De Stronglights zijn nog ruim verkrijgbaar en in veel maten. Sunrace is een nieuwe en kwalitatief goede aanbieder van cranks voor JIS trapassen en redelijk geprijsd. Soms aangeduid met Suntour, maar dat is een heel ander merk.