Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aankoop fiets - Forum Wereldfietser

aankoop fiets

Heey,

Ik ben op zoek naar een goeie fiets voor mijn fietsvakanties. Ik heb een budget van €900. Heeft iemand een idee?

alvast bedankt

sam

Deze discussie is hier uiteraard al vaak gevoerd. Kijk bijvoorbeeld hier eens. Bij een dergelijk budget is tweedehands+naar eigen smaak aanpassen denk ik ook een goede mogelijkheid.

Hoi Sam,

Het ligt natuurlijk aan wat voor plannen je hebt met je fiets, maar ik zou je willen aanraden ook eens naar bijvoorbeeld de Giant Expedition te kijken. Goede groepen en onderdelen, behoorlijk scherp geprijsd.

Ken je de website http://www.fietsophetnet.nl/? Daar verkopen ze nieuwe fietsen met behoorlijk wat korting, ik heb mijn fiets daar gekocht en ben er (nog steeds) zeer tevreden mee!

Succes!

Gudrun

Als je liever een fiets met 26 inch wielen hebt kun je denken aan de Fahrrad Manufaktur T 400 (wordt heel compleet afgeleverd) of de Santos SCC01 MTB met starre vork die je zelf kunt laten opbouwen met dragers en etc, zodat je ook op ongeveer die prijs uitkomt. Zelf zou ik denk ik voor de T400 gaan.
Iets anders zou zijn de Dawes Horizon die bij Bike4travel wordt aangeboden. Dat is een meer klassieke randonneur met racestuur, vooral voor asfalt denk ik.
Voor sommigen geldt ook dat ze gebruik kunnen maken van een fietsprive regeling van hun werk, zodat de belastingdienst ook een aardige duit meebetaalt.
Wim

ik zou gaan voor de santos; je kan hem geheel samenstellen volgens je eigen specificatie en het is een nederlands kwaliteits produkt.

Nou ja, dat 'Nederlands' betekent tegenwoordig nu ook weer niet zoveel meer. Het frame komt vast uit het verre ooosten, net als de onderdelen. Natuurlijk is het een kwaliteitsproduct, maar dat geldt ook voor de T400. De T400 heeft een stalen frame met een rustige tourgeometrie (de chromo frames van Santos zijn veel duurder). Dat vind ik zelf prettiger dan het wat sneller sturende alu frame van Santos. Maar dat is een heel persoonlijke zaak. Mijn vrouw houdt van een wat snellere en directere geometrie, en voor haar hebben we laatst een travelmaster 2,6 alu gekocht waar ze erg blij mee is.
Die T400 heeft voor dit geld wel weer mooie in Europa gemaakte Magura velgremmen (dat remt toch wel erg mooi), en een mooie XT/Ultegra niveau naafdynamo met een echte Duitse kwaliteitskoplamp.
Kortom, het gaat er volgens mij om welk frame voor jou goed past, en welk gevoel je fiets moet hebben: rustig of wat scherper en directer.
Wim

Hoi,

@ Marco
ik zou gaan voor de santos; je kan hem geheel samenstellen volgens je eigen specificatie en het is een nederlands kwaliteits produkt.
Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit :roll:

Het leuke is nu dat alle kwaliteits fietsonderdelen op dit moment uit Duitsland komen: SON, Schwalbe, Lumotec, Tubus, Magura, Rohloff.
Frames komen tegenwoordig allemaal uit verweggistan. Dus 'Nederlands' klopt niet en de 'kwaliteit' komt uit Duitsland :lol:

Het enige waarbij Nederland nog op vooruitloopt zijn de ligfietsen.

Sam, waar wil je gaan fieten? Is het vooral asfalt of vooral offroad en onverhard wegdek? Is het in Europa of ook daar buiten?
Ik rij meestal offroad en ga voor de eerste keer buiten eurpa op de fiets dus ik heb een 26' fiets omdat die banden/velgen over het algemeen beter verkrijgbaar zijn en je nooit weet watvoor wegkwaliteit je tegenkomt.

Ik heb dus een T-400 gekocht (ben student) en voor de uitvoering met een LX systeem, V-brakes, Tubus achterdrager, Shimano Hollowkrank trappers, Lumutec verlichting, Marathon XR banden betaalde ik 800E.
Heeeel erg veel fiets voor je geld en het is een prima stabiele pakezel die je met het bespaarde geld nog flink op kunt voeren.

Ik heb inmiddels een nieuwe T-400 maar nu met een Rohloff omdat derailleursystemen niet goed werken in de modder, vrieskou en sneeuw hier.

Mijn oude (5000Km, 56 inch frame) doe ik weg dus als je interesse hebt laat het me weten. Hij staat hier in Duitsland...


Voor de komplete versie van Neêrlands bloed: http://en.wikipedia.org/wiki/Wien_Neerlands_Bloed

Fiets de wereld,

Whisky

heey,

Het zou zijn om in europa te blijven (belgie, frankrijk, groot brittanie enzo) vooral asfalt wegen.

Tja, ik heb twee geleden een Avaghon 28 inch fiets met rohloff gekocht. Frame uit Tjechie (en dat is prima). Laat je het rohloff deel weg. dan zit je niet ver van je eur 900 af. Wordt in Wageningen bij re-cycle gemaakt. Aardige lui en vertellen je alles wat je wilt weten. Semi-maat fiets. Rijdt perfect.
Rob

whisky

zonder meer een feit, en het aller leukste voor jouw is dat ook ik al de door jouw genowmde onderdelen op mijn fiets heb, behalve de lumotec.
feit bijft, in mijn ogen, dat Santos een nederlands kwaliteits produkt is en dat kan inderdaad alleen als alle onderdelen ook kwaliteit zijn.

marco

whisky schreef:Hoi,

@ Marco
ik zou gaan voor de santos; je kan hem geheel samenstellen volgens je eigen specificatie en het is een nederlands kwaliteits produkt.
Het leuke is nu dat alle kwaliteits fietsonderdelen op dit moment uit Duitsland komen: SON, Schwalbe, Lumotec, Tubus, Magura, Rohloff.
Frames komen tegenwoordig allemaal uit verweggistan. Dus 'Nederlands' klopt niet en de 'kwaliteit' komt uit Duitsland :lol:
Whisky
Ik will niet rot doen maar in je bovenstaande lijstje staan minstens twee merken die in Azie geproduceerd worden (Nee SON is het niet ;))
/Marten

De beste spullen komen overigens niet alleen uit Duitsland. Specialites TA (Frankrijk) cranks, trapassen etc zijn een klasse aprt, en hetzelfde kan gezegd worden voor balhoofden en naven van Chris King (USA) of trapasen en naven van Phil Wood (USA), of de dragers van OMM. Dat zijn allemaal kleinere bedrijven uit rijke landen met hoogopgeleide vakmensen die een hoog salaris moeten verdienen. Wil je onder zulke omstandigheden overleven dan moet je wel aan de bovenkant van de markt gaan zitten. Alleen daar kun je je kennis te gelde maken, en alleen daar bestaat de bereidheid er ook flink voor te betalen.
Overigens geldt iets dergelijks ook voor de framebouw. Wie dat nog in Europa of de VS wil doen moet met iets moois komen, zoals maatbouw (amerikaanse framebouwers als Tom Kellog of Richard Sachs leveren mooier werk dan er ooit gemaakt is, maar voor echt veel geld). Bij ons ben ik dan altijd weer verrast dat Vittorio dat kan tegen prijzen die nauwelijks hoger liggen dan goede confectie van oosterse origine.
Wim

whisky schreef:Het leuke is nu dat alle kwaliteits fietsonderdelen op dit moment uit Duitsland komen: SON, Schwalbe, Lumotec, Tubus, Magura, Rohloff.
En de frames van Avaghon! (niet de lak, die komt uit België)
Leon

Hehehe :D

OK,OK, ik geef toe. Nicht alles kommt aus Deutschland (maar goed ook :wink:)
Maarrrrrr zoals nu wel duidelijk is wordt het merendeel buiten Nederland geproduceerd of zijn geen Nederlandse producten.
Zijn er eigenlijk nog goede typische Nederlandse fietsspullen (en dan niet de Sparta Met en alle ligfietsen)?

@Sam, Voor asfalt zou ik dan een fiets nemen met 28' banden. Helaas weet ik haast niets van die type fietsen maar ik geloof dat Giant en Koga leuke fietsen maken. Hoeveel die kosten weet ik niet.
Thorn maakt ook mooie fietsen maar dat zijn meer randonneurs voor het snelle werk met niet te veel bagage.

Een andere optie is misschien de T-400 Big Apple. Die loopt erg licht op asfalt (of die zwaarder loopt als een 28' weet ik niet) en voor het zwaardere werk kan je er dan altijd andere banden onder zetten...

Whisky
Meer dan AXA verlichting en sloten (hoewel die met het Deense Basta samen is), Spanninga (ook niet meer zelfstandig) en Lepper (zadels) schieten me op dit late uur niet te binnen. Vooral AXA is typisch Nederlands.

Groetjes,
Frank

hee Leon,

Ik dacht dat de Avaghon frames uit Tjechie kwamen.
Rob

alime schreef:hee Leon,
Ik dacht dat de Avaghon frames uit Tsjechie kwamen.
Rob
Dan zouden ze een andere leverancier hebben gevonden of tegen mij hebben gejokt...

Voor Europa zou ik ook voor 28" kiezen, tenzij ik kleiner dan 170 cm zou zijn, dan zou ik wel 26" willen, maar dan wel met de mogelijkheid om ook redelijk smalle banden (37) te monteren.

Leon

Hoi Leon,
Nou moet ik wel zeggen dt ik daar d.m.v. doorvragen achter kwam. Aanvankelijk was men vaag over de herkomst van het frame. Maar ik wilde voor aankoop zeker weten waar het van daan kwam. Ik vroeg uitmezelf : "of komt het ergens uit het voormalige oostblok?" Men zei toen ui tTjechie. Ik meldde dat ze zich daar niet voor hoefde te schamen want dat uit Tjechie dat soort dingen goed zijn.
Rob

Er zijn wel verschillende modellen: de echte maatwerk fietsen, en de nieuwe serie fietsen ter vervanging van de stalen Villiger modellen. Zou dat het kunnen zijn?
Wim

Kan zijn, men vertelde dat de Avaghon nu de opvolger van Villiger was, als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb. Rob