Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligstuur goed bevestigen - Forum Wereldfietser

Ligstuur goed bevestigen

Morgen wordt er een nieuwe fiets geleverd waarop ik het ligstuur van mijn andere fiets wil monteren. Op mijn andere fiets gebruikte ik geen bescherming waardoor de lak van mijn stuur beschadigd is. Op de nieuwe fiets zou ik er bescherming willen tussen steken. Ik had al gedacht aan isolatietape, dunne rubber of stuurlint. Het moet dus voldoende beschermen én het moet stevig vastzitten. Bij mijn andere fiets had ik al rubber geprobeerd, maar toen bleek het stuur niet zo vast te staan. Hebben jullie nog ideeën? Het metalen gedeelte waarmee het vastgezet wordt ziet er zo uit:

Afbeelding

Door de kartelranden kan het stuur dus beschadigd worden als het ligstuur per ongeluk wat draait.
Misschien is er een constructie te bedenken en maken om het ligstuur op het nieuwe stuur te ondersteunen? Maak een foto van het ligstuur op de nieuwe fiets en we kunnen meefantaseren.
Anders weet ik ook geen oplossing anders dan bedenken dat het stuur zelf misschien zo heel duur niet is. Tweede kopen? Hoe groot is het probleem financieel?

Zelf zet ik me voor mijn eigen fietsen over zulke zaken heen. Had het ding maar geen fiets moeten worden.
Precies dat laatste was ook mijn idee, voor 2 tientjes heb je een nieuw stuur.
Bedenk ook, liever een ligstuur dat vast zit met een kras dan een ligstuur dat naar beneden klapt bij de eerste verkeersdrempel.
Binnenband aan reepjes knippen en eindeloos proberen. Een enkele keer een dubbelgevouwen stukje schuurpapier hier tussen vouwen. Ik meende dat iedere Nederlandse vader dit aan zijn kroost overbracht...
piviets schreef:
ma 02 dec, 2019 21:40
Binnenband aan reepjes knippen en eindeloos proberen. Een enkele keer een dubbelgevouwen stukje schuurpapier hier tussen vouwen. Ik meende dat iedere Nederlandse vader dit aan zijn kroost overbracht...
Ik ben Belg, dat zal de reden zijn ;) Bedankt voor de tip :)
Schuurpapier? IMHO: Bereid je voor op krassen en spijt.
Die spacers zie ik alleen op de goedkopere ligsturen. De betere lossen het op door de klem van twee delen te maken en gewoon met 2 bouten genoeg klemkracht op te zetten.

Isolatietape is voldoende voor die type die ik noem, geen ervaring met de kartel spacers.
De kartelranden van het ligstuur hebben een functie: voorkomen dat het stuur kan verdraaien.
Als je tape of binnenband of schuurpapier tussen het opzetstuur en je gewone stuur monteert zal dat de klemfunctie alleen maar nadelig beïnvloeden. Mijn advies is om het opzetstuur zonder andere materialen te monteren en volgens aanwijzingen van de fabrikant vast te zetten. Dan zou het niet mogen verdraaien.

Krassen aan de lak van je stuur gewoon accepteren.
Volgens mij is hier montagepasta voor.
Volgens mij was het probleem niet de slechte grip maar de beschadigingen. Ik denk niet dat de pasta beschadigingen voorkomt. Het werkt wel om twee gladde oppervlakken meer grip te geven met devkorreltjes die er in zitten. Voormijn wat te glad gecoate zadelpen werkt het, maar niet echt heel goed.

Het is dit of vergelijkbaar:
http://www.google.nl/shopping/product/1 ... 5404538228
Leon schreef:
di 03 dec, 2019 10:33
Schuurpapier? IMHO: Bereid je voor op krassen en spijt.
Het schuurpapier moet tussen de stukjes binnenband komen en zal het stuur dus niet raken.
dvdh80 schreef:
ma 02 dec, 2019 14:22
Door de kartelranden kan het stuur dus beschadigd worden als het ligstuur per ongeluk wat draait.
Kartelranden moeten juist het draaien voorkomen. Gewoon gebruiken en daarna voor een paar tientjes het stuur vervangen (wat alleen nodig is als je het ligstuur verwijdert).
Of de beschadigingen daarna aftapen met isolatietape (mits zwart stuur) is het mooi gecamoufleerd.
Of een telefoon- en GPS-houder precies op de beschadigingen monteren ;)
Ok, dat het stuur een toenemende dikte heeft naar het midden toe, komt de stevigheid van bevestiging en eventuele beschadigingen ook niet ten goede :?

Afbeelding
Ik denk dat je het dan gewoon helemaal niet moet doen. Alle krachten die zo mooi verdeeld horen te zijn over de aluminium onderdelen van zowel het ligstuur als het fietsstuur worden zo asymmetrisch verdeeld. Constructief een no-go.
Leon schreef:
wo 04 dec, 2019 14:59
Ik denk dat je het dan gewoon helemaal niet moet doen. Alle krachten die zo mooi verdeeld horen te zijn over de aluminium onderdelen van zowel het ligstuur als het fietsstuur worden zo asymmetrisch verdeeld. Constructief een no-go.
Ik vrees het ook...