Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff naaf - Forum Wereldfietser

rohloff naaf

Hallo allemaal

Ik heb sinds kort een avaghon fiets met rohloff naaf. Tit nu perfect. ik zou het leuk vinden als de mensen die zo'n naaf hebben er regelmatig oper schrijven. bv. onderhoud, ervaringen, spaak vervangen, wiel vervangen etc. tips en trucs welkom. Wanneer ik een tip en truc tegenkom meld ik die ook.

Rob :D

Alime,

Je wordt op je wenken bediend. Bernd en Barbara Rohloff komen persoonlijk vanuit Duitsland naar de Fiets en Wandelbeurs op 18 en 19 februari in de Amsterdam RAI om uitleg te geven over de Rohloff-naaf.
Je kunt je op de beurs ook inschrijven voor een korte cursus ter plekke.
Je vindt Rohloff in stand 230 in de Randstadhal.
Zie voor meer informatie over de Fiets en Wandelbeurs: www.fietsenwandelbeurs.nl
Hoi Rob,
Welkom op dit forum! En je hebt een uitstekende fiets.
Nu is er in het verleden al heel wat over de Rohloffnaaf geschreven.
Het handigste is het om te zoeken via google.
Gebruik deze link: http://www.google.nl/search?as_q=rohlof ... afe=images

Ook in de discussiegroep nl.fiets kun je veel lezen:
http://groups.google.nl/groups?q=rohlof ... maxy=2006&

Succes,
Leon (ook een Avaghon, nr. 879)

Fijn dat je er ook een hebt. stelt me gerust. Waar vind ik dat nummer?? van de avaghon en wat is jouw mening over "antidiefstal" chip op de fiets en doet elke fietsenmaker dat?

alime schreef:Fijn dat je er ook een hebt. stelt me gerust. Waar vind ik dat nummer?? van de avaghon en wat is jouw mening over "antidiefstal" chip op de fiets en doet elke fietsenmaker dat?
Het nummer staat op de trapas en op de bestelbon.
De antidiefstalchip zoals waar men het de afgelopen jaren over heeft, wordt ingebouwd in het ringslot. Nu is het slot het eerste onderdeel wat elke dief het eerst van de fiets zal verwijderen. Dit heb ik al gemeld bij de Fietsersbond voordat het hele onzinnige project begon, maar men heeft het project desondanks doorgezet. Men stond erbij en men keek ernaar zullen we maar zeggen.
't is wat.
Leon

Oke, dan ga ik naar dat nummer op zoek. betekent dat ook dat er zoveel gemaakt zijn tot die datum?
Ik heb om die reden helemaal geen ringslot (scheelt weer gewicht en dingen aan je fiets). Gewoon het abus kabelslot dat de fietsersbond als beste testte, bovendien woon ik in de Betuwe en laat ik mijn fiets nooit uit het zicht als ik op weg ben tenzij er een soort van (bewaakte) stalling is.

Voor de ingang van de Fiets en Wandelbeurs is een , gratis!, bewaakte fietsenstalling. Dankzij de gemeente Amsterdam!

alime schreef:Oke, dan ga ik naar dat nummer op zoek. betekent dat ook dat er zoveel gemaakt zijn tot die datum?
Nee, ik heb ontdekt dat dat verband er niet precies is. Een kennis van mij heeft zijn fiets vrijwel tegelijk met die van mij besteld en het nummer was toch echt anders. Wel zullen er nu zo ongeveer 1000 Avaghons bestaan, en ze zijn allemaal verschillend.
Leon

bert sitters schreef:Voor de ingang van de Fiets en Wandelbeurs is een , gratis!, bewaakte fietsenstalling. Dankzij de gemeente Amsterdam!
Ha die Bert, je maakt wel graag reclame voor de fietsbeurs hé? Ik denk dat je je er geen zorgen over hoeft te maken, want het wordt zeker een succes!
Groetjes,
Leon

Leon,

Alime gaf aan dat hij zijn fiets nooit uit het oog verliest, behalve in een bewaakte fietsenstalling. Op die mogelijkheid heb ik gewezen. De Betuwe is niet naast Amsterdam, maar de mensen van de wintertrektocht hebben zaterdag 90 km afgelegd. Verder is er de combinatie-mogelijkheid Fiets en Trein!
Overigens zijn er ook wereldfietsers van elders die het weekend 18 en 19 februari van een overnachtingsadres hebben in Amsterdam. De fiets is het ideale vervoermiddel in Amsterdam!

Om even terug te komen op de eerste vraag wat tips:
1. Draai om de 5000 km. je tandkransje om (hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig)
2. Doe hezelfde met je ketting.
3. Vooral de eerste keer spoelen en olie verversen is belangrijk. In de regel staat hier 5000 km voor, maar die eerste keer mag het best wel wat eerder. Waarom? Omdat in het begin de slijtage wat hoger is en de olie daardoor eerder en meer vervuild is.
4. Houd de kettingspanning goed in de gaten.

Dank je Eric voor de info. Ik zal er zeker op letten.

Overigens begreep ik dat de Bernd en Barbara Rohloff naar de wandel-fietsbeurs zouden komen om o.a. een workshop te geven. Ik heb gemailed (je krijgt altijd antwoord van ze) en het blijkt dat ze alleen aanwezig zijn en een Nederlandtalige brochure ???? aan het schrijven zijn en in de loop van dit jaar een workshop voor dealers geven.

jammer dat er ook niet zo'n cursus voor leken wordt gegeven. Ik wil daar best voor betalen. is dat niet wat voor jou Eric om zo'n cursus te geven? Zo ja, dan ben ik de eerste kandidaat.

Rob (Alime is natuurlijk pseudonym)

Beste allemaal,

Elders op deze site lees ik (o.a. testrapporten Rohloff) dat de rohloffnaaf bij sommige versnellingen wat geluid maakt en dat men verwacht dat dit naar ca, 1000 km wel minder wordt. In dit lekkere vriesweer heb ik mijn nieuwe stalen Avaghon 28 inch ros met rohloff ff lekker getest. Ik hoor helemaal nix. Mijn vorige Koga (26 jaar oud) met derailleur maakte meer herrie. Komt dat doordat ik nu de nieuwste versie heb of omdat de mannen bij "re-cycle" in Wageningen er gewoon verstand van hebben?
Rob

Eric Schuijt schreef:Om even terug te komen op de eerste vraag wat tips:
1. Draai om de 5000 km. je tandkransje om (hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig)
2. Doe hezelfde met je ketting.
Eric,
Het eerste punt wat je schrijft kan ik me nog wel voorstellen, omdat slechts één kant van de tanden van het kransje belast wordt en dus slijt.
Het tweede punt moet je me toch eens uitleggen.
Bij de krachtoverbrenging van de ketting op het tandkransje zijn het de rollen van de ketting die tegen het tandwiel aan drukken.
Iedere tand van het tandkransje zal steeds op dezelfde plaats worden belast, wat slijtage tot gevolg heeft.
Nu kan de rol van de ketting kan om zijn eigen as, de pen van de schakel, draaien.
En omdat de rol vrij kan draaien zal die niet altijd op hetzelfde punt worden belast, m.a.w. de slijtage van de rol vindt niet
op één en dezelfde plaats plaats. :roll:
Het omdraaien van de ketting lijkt me daarom niet zinvol, wel?

Kunno

Kunno schreef:
Eric Schuijt schreef:Om even terug te komen op de eerste v
En omdat de rol vrij kan draaien zal die niet altijd op hetzelfde punt worden belast, m.a.w. de slijtage van de rol vindt niet
op één en dezelfde plaats plaats. :roll:
Het omdraaien van de ketting lijkt me daarom niet zinvol, wel?

Kunno
De verlenging van de ketting onstaat vooral op de pennen. Die slijten aan de trekzijde in, en door de buiging in de ketting meer aan de buiten- dan de binnenkant. Leg je de ketting op de kop dan zal de ketting langer lijken, de vlaktedruk op dat hele kleine niet gesleten stukje cirkelsegment zal echter groot zijn, en de slijtage dus ook totdat de situatie weer bereikt is als bij niet omdraaien.

Afbeelding

Interessant. Alleen ik snap het niet. Heeft het nou wel of niet zin om de ketting om te draaien? Of kan het kwaad? En over welk omdraaien hebben we het eigenlijk, ik neem aan de looprichting, of links / rechts?

Ik maak me er geen zorgen over, en doe niet speciaal mijn best om de ketting wel niet om te draaien
Bij het omdraaien wordt bedoeld het binnenstebuiten keren (maar als dat zonder openen lukt is je ketting versleten ;) )

Hoi allemaal,

Dit onderdeel van "fietstechniek"staat onder "rohloff" naaf. Nu hebben we het over kettingen . Interessant, maar toch......
Kennen jullie de website van Andy Blance: www.thorncycles.co.uk . Hij schrijft onder meer over "living with a rohloff speedhub"
Rob