Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos TM3+ welke maat : 53 of 57 ? - Forum Wereldfietser

Santos TM3+ welke maat : 53 of 57 ?

Hallo,

Reeds een hele tijd volg ik van nabij het forum van de wereldfietser.nl.
Ben zelf een fervent fietser en doe heel graag fietsvakanties. (vooral in Europa).
Via mijn werkgever kan ik nu tegen gunstige voorwaarden een fiets leasen en vandaar
dat ik het nu tijd vond om een goede vakantiefiets aan te kopen en mijn
oog is gevallen op Santos TM3+. Ik heb reeds wat verslagen gelezen hierover en reeds
enkele proefritten gereden.
Zelf ben ik 1m79 en twijfel nog over de maat.
Mijn eerste reactie was om een 57 te nemen, ik rij namelijk ook op een koga traveller 57.
Volgens de dealer in Antwerpen kan maat 57 & maat 53.
Beiden fietsen zalig, 57 een beetje 'gezapiger', 53 wat meer bewegelijker.
Na een bezoek op vrijdag jl. aan Santos, ben ik er nog niet volledig uit.
Volgens hen kan ook beiden maar toch met een lichte voorkeur voor maat 53.
(t is een hoop geld en wil de juiste beslissing nemen)
Gebruik van de fiets is woon- werkverkeer maar toch vooral fietsvakanties.
Zijn er hier op het forum nog mensen met een Santos TM3+ die op een 57 of 53 rijden en hun
lengte en/of ervaring wensen prijs te geven en hun beslissing betreffende de maatkeuze wensen
toe te lichten.

Bedankt,

Celle
Ik stond vorig jaar voor precies dezelfde keuze. Ik koos maat 53 omwille van twee redenen:
1. De bovenbuis van de kleinere maat is iets korter, wat me meer mogelijkheden liet een comfortabele zithouding te vinden.
2. De bovenbuis van de kleine maat is iets lager: de kans dat ik bij afstappen op oneffen terrein de bovenbuis raak is kleiner.
Omdat ik nooit eerder met een ‘herenframe’ had gereden vond ik het daarom veiliger voor de kleinere maat te gaan.

Een ding waar je wel op moet letten: de trapas van maat 53 is lager dan die van maat 57. Je pedalen zullen dan dichter bij de grond komen.
Ik rijd op een 53 cm TM3+ met 50-622 banden. Ik ben 176 cm lang (ietsje kleiner dus) met een binnenbeenlengte van 86.8 cm. De argumentatie is afkomstig van de fietsenmaker: de hoogte van de bovenbuis. Bij een 57 cm frame werd het wel kielekiele als je erboven stond met aan weerszijden een been.

De hoogte van de trapas is gelijk of vrijwel gelijk aan mijn andere fiets (26" Rose Activa, framehoogte =47 cm) en hoger dan van de racefiets die sporadisch de schuur uitkomt. In mijn geval is de trapashoogte geen probleem al is het bijvoorbeeld alleen al omdat ik niet anders gewend ben en in bochten de trapper in de binnenbocht altijd omhoog houd.

Dat het kleinere frame door jouw als wat beweeglijker wordt bestempeld is in mijn geval in mijn voordeel vermoed ik.
Het is in principe onmogelijk om in een forum maatadvies te geven want mensen verschillen en fietsen ook. Maar toch. De 57 lijkt me voor jouw lichaamslengte groot, maar misschien vergis ik me.

Dat je Koga ook 57 heet is daarbij irrelevant, de ene maat 57 is de andere niet. Lees dit eens:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen

Ik denk dat van alle fietsen van volwassenen die tweedehands verkocht worden wegens "verkeerde maat" zo'n 80% te groot bleken, als het niet meer is. Ook zul je vanaf een bepaalde leeftijd - ik noem geen getallen... - rechterop willen zitten, en dat kan eenvoudiger met een kleiner frame.
Ook is een kleinere fiets altijd gemakkelijker. In het fietsenhok, in de trein, in een vliegtuigdoos (yep, meegemaakt dat het niet paste :evil: :evil: ),achter in een busje etc. En een kleiner frame is nog lichter ook, marginaal.
Als je een frametas in de volledige frame driehoek wil hebben geeft een grotere framemaat wel meer ruimte ;)
Jurr schreef:
za 09 nov, 2019 14:49
Als je een frametas in de volledige frame driehoek wil hebben geeft een grotere framemaat wel meer ruimte ;)
En daar heb je zo veel plezier van als de fiets niet past...
Hoi Marcel,

Mijn lengte is geloof ik 179. Maar eerlijk gezegd vertelt dat niet alles over welke maat fietsframe het beste voor je is. Twee belangrijke maten voor een fietsframe is de lengte van je benen (de binnenbeenlengte) en de lengte van je armen/bovenlijf. Dat is bij elk persoon anders. Voor mij was de 53 gelijk goed. Heb wel flink gesleuteld om de fiets sportiever te krijgen (lange stuurpen, lage stuurpen, zadel meer naar voren voor een directere trap, enz, enz. maar dat is iets wat je op elke fiets kan aanpassen.
Als je twijfelt tussen 53 en 57 dan zou ik eerder kiezen voor de 53 (er vanuit gaande dat de 53 echt niet te klein voor je is). Een kleiner frame is met zadelpennen en headsets prima op maat te maken. Een groter frame op maat maken is veel lastiger.
Verschil in rijden moet er niet al teveel zijn tussen de 53 en 57. Maar er is natuurlijk wel een verschil in hoe het voor jou voelt. Op een te groot frame fietsen kan inderdaad gezapiger aanvoelen.

Zoals je zelf al schrijft, het kan beiden. Kies dan de framemaat die voor jij het beste aanvoelt.

Helpt dat een beetje?
Groetjes,
Marco
Domme vraag misschien, maar bij vragen over maten zijn stack en reach altijd interessant om te weten.
Vergis ik me, of staan die nergens op de site van Santos?
"53" en "57" is weinig informatie om op af te gaan.
Ik weet niet hoe het zit met reisfietsen, maar bij racefietsen kan de verhouding stack/reach (die ongeveer ergens wel voor een stukje zegt hoe "sportief" je zit) verrassend veel veranderen als je van 53 naar 57 gaat.

Maar terug on topic: voor iemand van 1,79 meter lijkt 57 me wel erg veel.
Is er ergens een website die de waarden voor stack en reach koppelt aan lichaamsmaten en een aanduiding van gebruiksdoel?
Leon schreef:
za 09 nov, 2019 22:05
Is er ergens een website die de waarden voor stack en reach koppelt aan lichaamsmaten en een aanduiding van gebruiksdoel?
Niet voor zover ik weet. Ik denk dat het ook niet kan. Iedereen heeft eigen verwachtingen van een bepaald gebruiksdoel.

Het probleem van de TS lijkt me te zijn dat hij geen ijkpunt heeft, een fiets waarop hij lekker zit voor verre fietsreizen. Als je dat wel hebt, zijn stack en reach heel belangrijk om te weten of een ander frame voor je past. Veel belangrijker dan vage aanduidingen als "53" en "57" of S, M en L. Dat is toch mijn ervaring.

Ik ben intussen tot de overtuiging gekomen dat je positie op de fiets van het allerfundamenteelste belang is wanneer je elke dag 100 kilometer of meer in het zadel zit. En dan valt het me op dat bij reisfietsen de stappen soms erg groot zijn. Tussen 53 en 57 zou je bij een racefiets 55 hebben. VSF gaat van 52 meteen naar 57. Het maakt de keuze moeilijker.

Wat ik nu kan zeggen is dat volgens mij 57 groot is voor iemand van 1,79 meter. Maar ik geef toe dat ik niet goed weet wat 57 betekent in de reisfietsenwereld. Ik kan alleen vergelijken met mijn racefiets en mijn VSF Randonneur. En dan stel ik vast dat ik met mijn 1,73 meter naar reisfietsnormen heel sportief, bijna racefiets-achtig zit op een 52 van VSF. Dat is precies wat ik wil, maar een 57 zou onmogelijk veel te groot zijn voor mij. Eerder iets voor mensen die een eindje boven de 1,80 meter zijn.

Santos is vanzelfsprekend VSF niet.
Ik had een aantal weken terug bijna dezelfde keuze. Alleen dan tussen 49 en 53 - op de 49 zou in mijn geval de dropperpost net wat mooier uitkomen doch vond de knik in de bovenbuis niet mooi. En ben dus voor de 53 gegaan. Op een 57 heb ik ook gereden (leenfiets) en vond die voor mezelf echt te groot ben 1.73. En zoals al eerder genoemd voor een frametas is een frame met recht buizen ook handig. Qua andere maten maakte het voor mij eigenlijk niets uit. Ik heb een binnen beenlengte van 81 cm.
De 53 zit me inmiddels als gegoten - moest alleen wennen aan de wat hogere bovenbuis t.o.v. mijn M-Gineering aangezien dat een echt klein (MTB-stijl) frame is.

Vind dit adies van Marco erg goed
Kies dan de framemaat die voor jouw het beste aanvoelt.
Ik ben 1.75 en rijd op een 53 cm frame (Santos Travelmaster 3+).

Ik weet niet of je hier veel aan hebt, want er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen. Als ik het allemaal zo lees (ook de reacties) zou 53 cm wel eens een goede keuze kunnen zijn.
Bedankt voor de vele antwoorden.

Ik denk na al jullie reacties te lezen mijn keuze neigt naar 53.
Wil toch nog even iets uitproberen: heb 3 jaar geleden zelf een fiets inelkaar geknutseld,
frame was van intec (meilenweit) (maat 50 cm voor 26 inch frame), toen ik mijn binnenbeenlengte (82 cm) doorgaf. Hier zit ik goed op en zou dit als referentie kunnen gebruiken. Had ik eigenlijk eerder aan moeten denken. Ik noteer alvast de afmetingen en vraag bij De Geus (Dealer) of ze de 53 alzo kunnen afstellen en nog eens een proefritje kan doen.

Hou jullie op de hoogte,

Grtz
En een pasframe hebben ze daar nog nooit van gehoord?
Celle schreef:
za 09 nov, 2019 10:18
Beiden fietsen zalig, 57 een beetje 'gezapiger', 53 wat meer bewegelijker.
Ben je zeker dat beide dezelfde wielmaat en banden hadden? Toen ik er enkele fietsen uitprobeerde hadden ze maat 53cm met 27.5 inch velgen en 62mm banden, en maat 57 met 28 inch velgen en 55mm banden. Ik vond de 57cm ook lomer rijden maar vermoedde dat dit lag aan de andere wiel- en bandenmaat (grotere omtrek). Ook de druk in de banden heeft een invloed.