Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk

Ik hecht erg veel waarde aan het selecteren van deskundigen die mij niet in de kou laten staan als ze een fout hebben gemaakt.
Een kijkje in onze keuken: Bij al die duizenden naven die wij de afgelopen jaren gespoeld hebben is het schroefdraad nog nooit kapot gegaan. Van levenslange garantie heb ik nog nooit gehoord.

Je zou kunnen overwegen om een teepje (lees een stukje pakband) eroverheen te plakken als je geen geld uit wilt geven. Strikt genomen blijft als alle olie eruit lekt 7 milliliter aan het binnenwerk kleven en dat is volgens Rohloff voldoende om de naaf nog 5.000 kilometer te smeren. En daarna moet je toch olie verversen.

Maar 200 euro valt nog mee. De naaf moet uitgespaakt worden (knippen kan schade opleveren) en weer in elkaar gezet worden. Onze superwielbouwer Chris is daar al gauw twee uur mee bezig. En dan meteen kijken of de velg niet versleten is, dan kan die meteen meegenomen worden voor een paar tientjes extra.

Nog een tip: laat er meteen twee flensringen op zetten. Kost wel wel drie tientjes extra, maar tegenwoordig worden die standaard gebruikt om het (verder) uitscheuren van de flens (kwam zelden voor, maar toch) te voorkomen.
Eric Schuijt schreef:
ma 21 okt, 2019 23:39
Nog een tip: laat er meteen twee flensringen op zetten. Kost wel wel drie tientjes extra, maar tegenwoordig worden die standaard gebruikt om het (verder) uitscheuren van de flens (kwam zelden voor, maar toch) te voorkomen.
Ik vind dat echt een zwaktebod, een Nexus naaf van 100 euro heeft daar geen last van, op een mamafiets met 160kg belading ook niet dus, en Rohloff gaat flensringen verkopen? vreemd, heel vreemd.
Nou dacht ik zelf weer dat die flensringen uit de koker van Santos kwamen, maar daarin kan ik me vergissen. Het wijkt ook wel wat ver af van het schroefdraadissue.
Travelmaster schreef:
di 22 okt, 2019 09:42
Nou dacht ik zelf weer dat die flensringen uit de koker van Santos kwamen, maar daarin kan ik me vergissen.
Koga monteert ze ook standaard op de Rohloffnaaf. Het is echt een Rohloff-optie.
Travelmaster schreef: Nou dacht ik zelf weer dat die flensringen uit de koker van Santos kwamen, maar daarin kan ik me vergissen. Het wijkt ook wel wat ver af van het schroefdraadissue.
ja idd. dit (schroef) draadje is verder wel klaar :D
Afgelopen weekend op de vakantiefietsreparatiecursus deel 2 geweest bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer. Daar onder toeziend oog van de meester voor de eerste keer de olie van mijn Rohloffnaaf vervangen.
Dat ga ik de volgende keer dus zelf doen.
We gebruikten daar om het aftapschroefje in en uit te schroeven een inbussleutel met T-grip en dan ook nog een lange uitvoering, de blauw/zwarte op de foto. Daarmee kom je makkelijker tussen de spaken en heb je meer gevoel dan een kort L-vormig sleuteltje of eentje met bolkop.
IMG_0121 (Large).JPG
Even gekeken op de site van Rohloff
Voorschrift 0,5 Nm.....dat is niet veel. :!:

Dit is normaal alleen te realiseren met een dure ( jaarlijks gekalibreerde ) moment- schroevendraaier.

Zou zelf dus kiezen voor een kleine imbus-sleutel of imbus-schroevendraaier, waardoor je automatisch een lager moment uitoefent

Bijlagen

En dit is ook -en dan hou ik er over op- typisch zo’n klusje dat je niet in een ijskoude schuur doet wanneer je weinig tijd hebt. Goed gereedschap (werkstandaard!) helpt natuurlijk enorm.
Bedankt Eric voor de relativering van die 200 euro.
De flensringen hebben we een paar jaar geleden al laten zetten toen we de velg vervingen.
En helaas hebben we ook al eens een flensbreuk gehad.
Wij hebben blijkbaar steeds last van zeldzame problemen ;)

Nu is alles weer tiptop in orde en kunnen we hopelijk weer jaren zonder problemen fietsen.


Eric Schuijt schreef:
ma 21 okt, 2019 23:39
Een kijkje in onze keuken: Bij al die duizenden naven die wij de afgelopen jaren gespoeld hebben is het schroefdraad nog nooit kapot gegaan. Van levenslange garantie heb ik nog nooit gehoord.

Je zou kunnen overwegen om een teepje (lees een stukje pakband) eroverheen te plakken als je geen geld uit wilt geven. Strikt genomen blijft als alle olie eruit lekt 7 milliliter aan het binnenwerk kleven en dat is volgens Rohloff voldoende om de naaf nog 5.000 kilometer te smeren. En daarna moet je toch olie verversen.

Maar 200 euro valt nog mee. De naaf moet uitgespaakt worden (knippen kan schade opleveren) en weer in elkaar gezet worden. Onze superwielbouwer Chris is daar al gauw twee uur mee bezig. En dan meteen kijken of de velg niet versleten is, dan kan die meteen meegenomen worden voor een paar tientjes extra.

Nog een tip: laat er meteen twee flensringen op zetten. Kost wel wel drie tientjes extra, maar tegenwoordig worden die standaard gebruikt om het (verder) uitscheuren van de flens (kwam zelden voor, maar toch) te voorkomen.
karinh schreef:
wo 23 okt, 2019 19:24
Bedankt Eric voor de relativering van die 200 euro.
De flensringen hebben we een paar jaar geleden al laten zetten toen we de velg vervingen.
En helaas hebben we ook al eens een flensbreuk gehad.
Wij hebben blijkbaar steeds last van zeldzame problemen ;)

Nu is alles weer tiptop in orde en kunnen we hopelijk weer jaren zonder problemen fietsen.
Als een fabrikant ergens een lapmiddel voor bedenkt zoals die ringen, dan krab ik altijd even achter m’n oren, gelukkig valt het allemaal wel mee met hoeveel mensen er mee in de problemen raken onderweg ( denk ik?).
Wat ik wel apart vind is dat die splined carrier ook zo’n misser was/is op een toch verder goed ontwerp. Zou het er iets mee te maken hebben dat de geestelijk vader wat afstand genomen heeft van het bedrijf?
Mijn verlangen om eens een Rohloff naaf aan te schaffen wordt in ieder geval steeds minder.
Velotraumer schreef:
do 24 okt, 2019 05:22
Mijn verlangen om eens een Rohloff naaf aan te schaffen wordt in ieder geval steeds minder.
Als je gevoelig bent voor anekdotisch 'bewijs', geef ik je groot gelijk.
Tja, het is een prachtontwerp en nog steeds op eenzame hoogte qua uitvoering, hoewel Pinion toch ook weinig problemen kent volgens mij?
willem.m schreef:
do 24 okt, 2019 07:22
Velotraumer schreef:
do 24 okt, 2019 05:22
Mijn verlangen om eens een Rohloff naaf aan te schaffen wordt in ieder geval steeds minder.
Als je gevoelig bent voor anekdotisch 'bewijs', geef ik je groot gelijk.
Ik denk dat het af kan hangen van wat je er mee gaat doen. Ben je een verdergewicht die gaat bikepacken over asfalt dan is het een onzinnig idee. Ben je een stevige kerel (m/v) die met volle bepakking gaat mountainbiken of zelfs een tandemrijder dan kan ik me de gedachte goed voorstellen.
willem.m schreef: Als je gevoelig bent voor anekdotisch 'bewijs', geef ik je groot gelijk.
Voornoemde is nou niet bepaald anekdotisch.
Als het over Rohloff-service gaat is mijn respect best wel groot. Zojuist mijn fiets opgehaald waarvan de naaf al jarenlang olie lekte. Geen probleem, maar ik wilde er toch wel eens van af. Zes-en-een-half jaar na aanschaf onder coulance gerepareerd, inclusief nieuwe onderdelen en olie verversen. Ik ben wel een tevreden klantje.