Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Cinq Plug5 Plus en Forumslader - Forum Wereldfietser

Ervaring Cinq Plug5 Plus en Forumslader

Hallo,

Ben in de markt voor een oplader die aangesloten wordt op mijn SON naafdynamo. Heb de keuze teruggebracht tot de Cinq Plug5 Plus en de Forumslader. Heeft iemand ervaring met beiden of dezelfde keuze overwogen? Ben benieuwd wat de beste keuze is. Ik laad eigenlijk alleen mijn telefoon op en die gebruik ik voor alles (muziek, navigatie, enzovoorts). Gebruik van een powerbank geeft m.i. teveel gedoe bij langere tochten...

Dank! Roald
Gekozen voor een Forumslader die veilig en droog in m’n stuurtas zit. Ook een versie met te grote accu, dus dat past sowieso niet in de stuurbuis. Vraag me vooral af hoe waterbestendig de Plug5 is. Dat was voor mij destijds de reden om niet voor de Plug te gaan.
Ik sta ook voor deze keuze en neig naar de forumslader vanwege:

- normale usb aansluiting in plaats van de "mordernere" usb-c aansluiting. Dit scheelt weer verloopstekkertjes of ander kabels;
- iets grotere bufferaccu;
- iets lagere prijs;
- en nog steeds een iets betere oplaadcapaciteit dacht ik;

Puntje is wel nog dat de leverancier van de nieuwe fiets de forumslader moet kunnen aanbrengen in de stuurbuis. Af fabriek kan mijn nieuwe Koga namelijk wel met de Plu5 worden geleverd.

Als iemand nog andere voors of tegens heeft, dan hoor ik die ook graag.

Pieter
https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7/
voor een test tussen verschillende laders (waaronder beide)

Zelf heb ik naast een ZZing, die vanwege de beperkte capaciteit nu is vervangen door de Forumslader (Kompakt variant met extra grote capaciteit, deze past niet in de balhoofdbuis). Als je iemand kent die handig is met solderen dan lijkt me dit de beste optie (als je op Jens moet wachten kan het namelijk wel wat langer duren (zoals hij zelf aangeeft)), ook omdat je een "ouderwetse" USB plug hebt en geen USB-C, waarom ze bij Cinq daarvoor hebben gekozen weet ik niet, de meeste kabels die je tegenwoordig koopt zijn nog steeds USB naar USB mini, micro of C (of appel).
Daarnaast is de app van de forumslader een leuke toevoeging, ook als je de app (een veredelde fietscomputer) niet altijd gebruikt wordt wel netjes bijgehouden wat het ding allemaal verzamelt. (en dat is echt heel veel)
De NC17 Appcon-3000 ziet er zo op het oog ook goed uit. (helemaal als je een trekkie bent)

Misschien voor je nieuwe fiets toch maar naar Utrecht (Beagle), daar bouwen ze hem (forumslader) voor je in (als je een Santos koopt is die als optie toe te voegen geloof ik.)
Waarom geen powerbank?. Er zijn tegenwoordig powerbanks met een capaciteit van 20.000 of groter die met de laatste techniek binnen 4 uur volledig zijn opgeladen . Daar kun je heel wat keren je navigatie en/of je telefoon mee opladen
Omdat sommigen zo lang mogelijk weg willen blijven van alle ‘beschaving’ :wink:
Gerards schreef:
do 19 sep, 2019 22:25
Er zijn tegenwoordig powerbanks met een capaciteit van 20.000 of groter die met de laatste techniek binnen 4 uur volledig zijn opgeladen .
Niet te hoog in capaciteit kiezen als je plannen hebt om ermee te vliegen. =)
Een algemene regel voor powerbanksin het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aanpowerbanks mee mag nemen in je handbagage.

En kun je een aardige tijd mee vooruit.
Ja, ik heb 2x11.000. Dan hou ik nog iets over voor wat er in een toekomstige Forumslader zit.

Wel fijn dat ik die powerbanks tegenwoordig met 3 ampère kan opladen. M'n vorige twee waren qua capaciteit hetzelfde, maar die kon ik slechts met een halve ampère opladen. Nu is even wat eten naast een stopcontact goed voor een aardige boost :)
Dank allen voor de reacties. Heb een keuze gemaakt en de NC17 Appcon-3000 besteld. Zeker omdat ik toch geen hogere snelheden rijd of in ieder geval niet over een langere periode en een aantal opladers redelijk identiek scoren op snelheden tot 20 km/uur.

Het feit dat ik de lader buiten de fiets kan gebruiken door deze zowel als een powerbank op te laden als in de tent te gebruiken is een mooie toevoeging. Ik zal de oplader in eerste instantie in één van mijn framebags stoppen en kan deze dan altijd nog in mijn ahead stuurpen plaatsen.

In de herfstvakantie ga ik waarschijnlijk een aantal dagen op pad. Wanneer ik een goed beeld heb over hoe de Appcon-3000 en de bijbehorende app presteren zal ik mijn ervaringen in deze post delen.