Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets opbouw - Forum Wereldfietser

fiets opbouw

Hallo

ik heb vandaag een nieuw frame gekocht. Een Avaghon 26 inch 64 cm. Rijd goed.

Heb de fiets bij ouders in schuur opgebouwd. Ging goed. Alleen de achterrem lukt niet.

Dit is het probleem: aan de bovenbuis zitten gelaste oogjes waar je een tonnetje en kabel door steekt voor tegen druk tijdens het remmen. Probleem is dat al mijn tonnetjes, door de oogjes gaan, waardoor ik nu geen achterrem heb. Bij mijn andere fiets was het ene eind van het oogje iets kleiner, zodat het tonnetje er ingeklemd blijf zitten.

Wie weet of avaghon speciale tonnetjes gebruikt om in de oogjes te klemmen.

Mario
Ik kan het niet volgen. Heb je een foto?
beste supermario,
ik denk dat je één van deze twee oogjes bedoelt: aan bovenbuis vooraan:
Afbeelding

of aan bovenbuis achteraan:
Afbeelding
is het één van deze twee oogjes?

en zoals Leon al aangeeft: heb je een foto van hoe dit jouw remkabel met tonnetje niet tegenhoudt?
groet! hoogframe
klopt hoogframe. Die van jouw foto bedoel ik. Foto plaatsen moet ik nog uitzoeken hoe dat moet.


mijn tonnetje op de kabel gaat door het eerste oogje heen, en door het achterste met weer een stukje kabel naar rem toe, dus voor er in met kabel, maar komt er aan de andere kant weer uit. Snap niet wat ik fout doe. Heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Het tonnetje moet in het oogje blijven zitten, om tijdens het remmen tegendruk te krijgen, anders kan je niet remmen.

Mario
Mario, je moet gewoon een dichte buitenkabel gebruiken. Van de handle tot de remmen. Die past gewoon door de oogjes heen.
Zijn die 'tonnetjes' niet alleen voor de versnellingskabel? Wat Ellen zegt, remkabel past volgens mij wel.
Bedankt Ellen

Ging snel naar werk hok. Binnen 15 minuten was het klaar.

Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.

Was drukke dag , misschien daarom.

Ga morgen lekker fietsen om alles nog even goed af te
stellen.

Bedankt allemaal
Misschien leuk om later nog een foto te plaatsen van het eindresultaat. Altijd leuk zo'n zelfbouwproject.
Zal morgen proberen foto te plaatsen

Mario
Zal morgen proberen foto te plaatsen

Mario
Nou? :D
Afbeelding
Mooi geworden! Veel plezier ermee!
Bedankt. Heb vandaag de versnellingen nog wat bijgesteld. Rijd heerlijk.

Volgende keer paar sks spatborden er op en andere standaard. Deze esge komt van andere fiets, maar is helaas te klein.

Ben blij dat ik maat 64 genomen heb, 60 was toch te klein voor mij.

Mario
Mooi gedaan! Hoe heb je het aangepakt? Komen alle onderdelen van een andere fiets of heb je onderdelen bij elkaar gespaard o.i.d.? Zie namelijk mezelf in toekomst ook wel iets ondernemen qua zelfbouw.
Heb de onderdelen van oude fiets overgezet.

Omdat dit een nieuw frame is en die andere ongsveer 25 jaar oud is, zijn sommide dingen moeilijk. Mijn tubus achterdrager stangen zitten nu niet echt optimaal, omdat deze oogjes wat anders zitten. Ik moet nu tubus stangen maken of kopen met een knik. Heb nog een set liggen. Morgen maar kijken.

Mario
Waarom een nieuw frame? Het zijn toch meestal de onderdelen die verslijten? Alleen een nieuw frame kan ik me alleen voorstellen als het oude frame de verkeerde maat had, je schijfremmen, riem en/of bredere banden wilt.
supermario schreef:
zo 15 sep, 2019 19:15
Mijn tubus achterdrager stangen zitten nu niet echt optimaal, omdat deze oogjes wat anders zitten. Ik moet nu tubus stangen maken of kopen met een knik. Heb nog een set liggen. Morgen maar kijken.
Mario
Ik heb ze zelf gebogen. Eén keer kunnen ze dat hebben, dus je moet zachtjes beginnen zodat je niet terug hoeft te buigen.
Zie ik dat je nu beide stangetjes aan de linkerkant hebt?

Je kunt zo te zien een aardige tijd vooruit nu. 8)
Bart

Het frame was niet echt stabiel tijdens fietstochten. Zet er later misschien in rohloff naaf in.

Leon

Stangen zitten links en rechts.

Hoe buigde jij die stangen. In de werkbank?

Mario