Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Art slot maar geen ringslot - Forum Wereldfietser

Art slot maar geen ringslot

Ik den ik maar even een nieuw draadje aan om mijn Santos3+ niet te vervuilen en om anderen slot info makkelijker te laten vinden.

Net even contact met Jorma gehad over sloten nav het gesprek wat hij met de ANWB heeft gehad over een fietsverzekering. Voor de 5 jarige verzekering met tracker is een ringslot een vereiste. Echter die gaan niet passen op 27.5 met 65 of 70mm banden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie suggesties mbt tot ketting of vouwsloten of beugelsloten die wel ART gekeurd zijn maar geen tig kilo wegen. Dus geen Bordo graniet x plus dat 1.6kg weegt bijvoorbeeld.
En als je gebruikerservaring hebt dan houd ik me daar ook voor aanbevolen.
Zelf deze tegen gekomen:
AXA Vouwslot Foldable 1000 105cm met houder donkergrijs - een art 2 slot van 1.1kg.
Kryptonite Keeper 695 Vouwslot, 770gr. ART?
AXA 600 Folding Lock 95cm, 850GR ART?
AXA Bordo 6500 1.58 kg ART 2 (aan de zware kant)
ABUS Granit X–Plus 540 - 1460gr
Litelok SILVER series sloten - gewicht vanaf 630 gr ART 2
Litelock gold series ART?

Voor nu zou mij'n voorkeur een Litelok slot zijn en dan m'n vanwege het gewicht.
Bedoel je dat je de fiets nu ook niet kan/gaat verzekeren?
Inge, een slot dat ik pas bestelde is het Abus Granit plus 640 beugelslot. De lange versie (die je nodig hebt voor zo'n fiets) weegt 1060 gram. De veiligheidsrating van Abus is 12/15, erg hoog dus. Geen idee of het ook Art gecertifieerd is. Gebruikerservaring kan ik je geven van zodra de bestelling is aangekomen.
Al aan tex-lock gedacht?
Volgens hun site superlicht en sterk en volgens mij ook art 2.
https://www.tex-lock.com/
Ik rij dagelijks rond met een Abus Ivy van 110 cm. Achteraf had ik toch die van 85 cm moeten kopen, omdat hij eigenlijk altijd te lang is. Mijn wielen zitten trouwens vast met Pitlock, dus de ketting hoeft er niet nog extra door heen.

De ketting blijft mooi heel en heeft geen scherpe randjes die krassen veroorzaakt in de lak. Ik wikkel hem gewoon om mijn zadelpen. Het slot blijft soepel en makkelijk te bedienen.

Het zware slot gaat meestal niet mee de grens over, vanwege het gewicht in de heuvels. Ik heb dan andere trucjes, een klein kabelslotje en een reisverzekering.
Zo'n Abus slot als de Ivy heb ik ook in dagelijks gebruik. Daarbij wel voor mij als minpuntje dat het sleuteltje behoorlijk snel verslijt. Het vorige slot had een sleutel met een dikker, wat wat meer vierkant, profiel en die ging veel langer mee. Tip om een kopie van de sleutel te laten maken voordat deze versleten is.
Bel - de fiets gaat en kan wel verzekerd worden. Maar moet uitwijken naar een beugel/vouw- of kettingslot. Kortom het moet dus een ART slot zijn.

Nicolevelo - die had ik in mijn snelle Google tocht voorbij zien komen maar nog art van ontdekt. Ga ik nog verder naar zoeken. Hoor graag van je als je het slot hebt.

Jocab - tex lock nog nooit van gehoord. Ga ik naar kijken. Dank voor de tip.

Groverr - dank voor je input echter een slot dat putjes veroorzaakt valt voor mij eigenlijk meteen af. Wil graag een "licht", art2 slot dat de lak niet beschadigd.

Mavave - dat is inderdaad een goede tip. Doch ik laat meestal meteen een sleutel bijmaken, zodat ik er 3 heb.
Hier kan je nagaan of een slot een ART keuring heeft. Voor de ABUS beugelsloten blijkbaar enkel de zwaardere modellen.
Abus heeft wel een ringslot voor 27,5 inch met dikke banden. Het staat er bij mij op de TM3+. Zelf heb ik de standaard Moto X 62 mm band, met spatborden en veel ruimte daartussen. Past 100% zeker bij 65 en redelijk zeker bij 70 mm.
In het begin was er geen ringslot dat past te vinden, maar sinds een jaar wel.
Als je via Pm je e-mailadres geeft, stuur ik je de foto. Op deze site is het teveel gedoe.
ART keurmerk?

Zelf zou ik even kijken of zo'n slot deugt in real-life maar als het puur is voor verzekeren kun je mi elk goedgekeurd slot nemen, goed of niet goed.. :twisted:

O ja, lichtgewicht en sterk (lees:deugdelijk) slot gaan - jammer genoeg - nooit samen.
Gebruik meerdere sloten, dat vinden ze niet leuk en ALTIJD aan een vast object, ook niet leuk :idea:

Helaas niet jouw voorbeeld maar om je een idee te geven:



Meneer Zwijn schreef:
wo 11 sep, 2019 21:38
Abus heeft wel een ringslot voor 27,5 inch met dikke banden. Het staat er bij mij op de TM3+. Zelf heb ik de standaard Moto X 62 mm band, met spatborden en veel ruimte daartussen. Past 100% zeker bij 65 en redelijk zeker bij 70 mm.
In het begin was er geen ringslot dat past te vinden, maar sinds een jaar wel.
Als je via Pm je e-mailadres geeft, stuur ik je de foto. Op deze site is het teveel gedoe.
Zou het dit slot kunnen zijn?
Nee, op die site de 5650 L. Maar dat jij toont is blijkbaar hetzelfde denk ik.
@ Inge1,

Een andere overweging die je kunt maken is die toekomstige santos van je zonder decals, dus 'merkloos', te laten leveren indien mogelijk. Valt ie imo in elk geval minder op. Is niet voor nix dat van de eerste generatie rohloff's de stickers werden afgepeuterd om herkenning te voorkomen.

Maar goed, met die 'exotische' onderdelen aan de andere kant valt zo'n fiets wslk sowieso op.. :oops:
FE-Rider schreef: ART keurmerk?

Zelf zou ik even kijken of zo'n slot deugt in real-life maar als het puur is voor verzekeren kun je mi elk goedgekeurd slot nemen, goed of niet goed..

O ja, lichtgewicht en sterk (lees:deugdelijk) slot gaan - jammer genoeg - nooit samen.
Gebruik meerdere sloten, dat vinden ze niet leuk en ALTIJD aan een vast object, ook niet leuk

Helaas niet jouw voorbeeld maar om je een idee te geven:
Onlangs ook verschillende van dergelijke videos bekeken. Conclusie: €10, €100....alles kan open.
FE-Rider schreef:
wo 11 sep, 2019 22:03

Maar goed, met die 'exotische' onderdelen aan de andere kant valt zo'n fiets wslk sowieso op.. :oops:
Met derailleur en V-brakes kom je er nog mee weg misschien. Maar met hydraulische schijven, die fraaie brede banden en zo'n klomp Rohloff achterin wordt dat toch een stuk lastiger.
Dan moet je dus een slot nemen dat de verzekering goed genoeg vindt.

Ik ben wel benieuwd hoe die tracker werkt, en waar ze die monteren.
Jurr schreef:
wo 11 sep, 2019 22:21
FE-Rider schreef:
wo 11 sep, 2019 22:03

Maar goed, met die 'exotische' onderdelen aan de andere kant valt zo'n fiets wslk sowieso op.. :oops:
Met derailleur en V-brakes kom je er nog mee weg misschien. Maar met hydraulische schijven, die fraaie brede banden en zo'n klomp Rohloff achterin wordt dat toch een stuk lastiger.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden :D
Fe - rider, dat licht en deugdelijk niet vaak samen gaan weet ik doch de verzekering eist een art 2 slot. Geen decals vind ik niet mooi + opvallen gaat hij sowieso met mijn naam erop en de NL vlag op het balhoofd. Alle belettering komt trouwens onder de blanke laklaag.

Nicolevelo - het slot wat jij noemt hebben we dacht ik uitgeprobeerd en dat gaat niet passen. Het slot is "tekort". Ik bedoel dat de doorsnede van het slot (cirkel) te klein is. Maar zal hem ook nog naar Jorma doorsturen want het zou zo maar kunnen dat ik me vergis.

Wim59 - de tracker wordt op het ringslot gemonteerd - vandaar dat het het mooiste zou zijn als we een ringslot kunnen vinden dat past en ART2 is. In het verleden hebben ze de trackers blijkbaar ook in het frame geplaatst maar doen dat niet meer i.v.m. slechter bereik signaal.

Bel - ik weet het alles kan open.... helaas...
Geen decals vind ik niet mooi
Dat vermoeden had ik al wel. Je wilt wel 'gezien' worden natuurlijk.. :?


Persoonlijk zou een ketting voor mij de voorkeur hebben zeker in de randstad en zou ik het gewicht voor lief nemen.
Op een vakantie zou een eenvoudiger / lichter slot mijn voorkeur hebben omdat ik mijn fiets dan meestal toch niet heel lang onbeheerd ergens zal laten staan.

Hier kun je evtl. een review van betreffende ketting bekjken. En LPL heeft mi geljk wanneer hij zegt dat gemiddelde fetsendief niet de kwaliteiten bezit om zo'n slot zonder sleutel te openen / te 'picken' (jargon ;-)


Succes met je keuze.
Bel schreef:
wo 11 sep, 2019 22:04
Onlangs ook verschillende van dergelijke videos bekeken. Conclusie: €10, €100....alles kan open.
Klopt. Helaas... Ook ik heb mij stukgestaard naar die youtube filmpjes. Moet je niet doen, haha. Slecht voor je nachtrust. :lol: álles gaat open. Al kost een goed beugelslot meer tijd met grof geweld.

Ik heb zelf uiteindelijk een Kryptonite beugel + loop kabels gekocht. Samen 1,5 kg. Maar het stelde mij wel gerust.