Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Ik rijd geen tubeless - maar heb wel een Tubolito als reserve. Dus soorten plakspullen mee op vakantie. Heb nog niet besloten of ik in de banden ook met tubolito ga rijden. Schijnt dat ze lekbestendiger zijn dan "gewone" binnenbanden.'
willem.m schreef:
vr 13 mar, 2020 12:10
Met ultradunne biba's zijn er slechte ervaringen ('van de regen in de drup') gemeld op dit forum. Een aanrader dus als je passie bandenplakken is, maar voor mij voldoende reden om deze niet te kopen. .
Bij ons begaven de extra light (dus niet de nog lichtere xxlight) binnenbanden van Schwalbe het toen we met onze velgremmen in de hitte veel moesten remmen in afdalingen. Met schijfremmen waren de velgen niet oververhit geraakt en hadden die bandjes het waarschijnlijk langer uitgehouden. Al vermoed ik dat ze ook minder bestand zijn tegen beschadigingen door doorntjes en kleine scherpe steentjes die zich langzaam door de buitenband heen kunnen boren. Sommige fietsers hebben de discipline om de buitenbanden dagelijks te inspecteren op zulk meeliftend vuil, maar ik heb dat niet over voor een minimale gewichtsparing en een theoretisch snelheidsvoordeel. (Als ik grotere afstanden op een dag zou willen fietsen, zou ik beter kunnen stoppen met fotograferen ;-))

Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 11:36
dit scheelt gewicht en volume
Wij besparen al het nodige gewicht door met compacte wielen (ETRTO 559 = 26 inch) te rijden. Handelaren die deze ‘hopeloos verouderde’ wielmaat afraden, hoor je daar nooit over...

Ook dun zelfklevend velglint kan in de hitte gaan schuiven. Net als met oververhitte velgen raakt je biba dan lek aan de velgzijde. Daarom gebruik ik nu liever wat zwaarder en steviger velglint dat voldoende breed is (bij ons 22 mm) om niet te kunnen schuiven tussen de opstaande velgranden. Bovendien neem ik altijd wat reserve velglint mee. Breed en stevig zelfklevend canvaslint (o.a. Velox en Zefal) heb ik ook al eens goed kunnen gebruiken voor een noodreparatie van een buitenband.
Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 10:56
Voor mijn 6w tour over het Iberisch schiereiland heb ik aan bandreparatie bij me;
6 zelfklevende plakkertjes, 3 buitenband plakkers en 1 reserve binnenband.
Geen idee of dat voldoende is en of er bijvoorbeeld nog een reserve vouwband (zwaar!) mee moet.
Ik heb te weinig ervaring met toerfietsen om in te schatten hoe vaak je lek rijdt.
Plakkertjes zijn klein en wegen niks, dus daar hoef je niet op te bezuinigen. Een aangebroken tube solutie kan uitdrogen. Daarom neem ik i.p.v. 1 grote tube liever enkele kleintjes mee.

In 7 jaar tijd heb ik onderweg driemaal een buitenband moeten vervangen. Twee van de drie keer had ik gelukkig een extra vouwband mee. Inmiddels weet ik dat ik een buitenband die er na duizenden kms nog prima uitziet, toch maar beter kan vervangen. Sinds 2008 hou ik in een spreadsheet bij hoelang onze buitenbanden meegaan. Sindsdien heb ik er 9 vervangen wegens slijtage of een fabricagefout:

Supreme 1: 8000 km achter en 11000 km voor (onderweg moeten vervangen omdat ik hem na een lekke band niet goed meer om de velg kreeg)
Big Apple 1: 2000 km achter en 7000 km voor (preventief vervangen)
Big Apple 2: 6500 km achter en 5500 km voor (preventief vervangen)
Supreme 2: 3000 km achter (maandagochtendexemplaar dat ik heb ingeruild: teveel lekken op normale wegen)
Supreme 3: 5000 km achter en 8000 km voor (preventief vervangen)
Supreme 4: 8000 km achter (onderweg moeten vervangen wegens bobbel in loopvlak)
Marathon XR vouwband: minstens 5000 km, maximaal 9000 km op verschillende wielen (onderweg moeten vervangen; na 9 jaar wisselend gebruiken en weer opvouwen was deze versleten op de vouw)
Big Apple 9: 6000 km achter en 6000 km voor (preventief vervangen)

Met deze banden reden we meestal op verharde wegen van wisselende kwaliteit. De Marathon XR gebruikten we als we van plan waren om ook flinke stukken onverhard te rijden. De niet-vouwbare versie hiervan (uit 2008) gebruiken we nog regelmatig als voorwielbanden.

Zo zag de Supreme 4 er na 8000 km uit:

Afbeelding

Dus als je geen extra vouwband mee wilt nemen, zou ik geen grote tocht maken met banden die al 5000 km op het achterwiel hebben gezeten.

Daarnaast hebben we 2 vakanties met de 'oude' Almotion (uit 2017) gereden. Deze tubeless ready exemplaren zijn ons met binnenbanden slecht bevallen, al werd ons destijds verzekerd dat ze ook geschikt waren om met biba's te gebruiken. Ze waren niet goed om de velgen te krijgen (ook niet na het toepassen van allerlei trucs) waardoor we op glad asfalt soms het gevoel kregen op een hobbelpaard te rijden.
Het lastige met de Almotion is dat er zoveel verschillende vetsirs zijn. De laatste heeft weer extra stevive wangen. Ik heb de soepeler een na laatste versie. Die daarvoor was volgens velen inderdaad erg krap. Die daarvoor was nogal zwaar. Kortom, ervaringen zijn moeilijk te vergeliken. Ik ben erg tevreden met de een na laatste versie. En ik ben het eens met Kees dat je buitenbanden beter tijdig kunt vervangen.
Inmiddels rij ik 1,5 week op de nieuwe Almotions 2020 v-guard versie. Montage ging erg eenvoudig met de hand (zonder hulpmiddelen). Ze zijn iets soepeler en sneller dan de Big Ben die ik hiervoor reed, maar het is geen wereld van verschil. Wel vind ik ze veel prettiger in de bocht, het profiel is van zachter rubber (dan de Big Ben) waardoor het veel vertrouwen geeft.

Al met al ben ik er tot nu toe tevreden over, kijken hoe dat over paar duizend kilometer is :)
Hallo,

Met super veel plezier op de oude Almotion banden gereden, maar deze zijn nu aan vervanging toe.
De nieuwe Marathon Almotion banden hebben een iets ander profiel, dat is duidelijk, maar op de Schwalbe website kun je kiezen tussen twee uitvoeringen nl. de V-Guard of de MicroSkin.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is (buiten het gewicht) tussen beide?
Alvast bedankt,

Arno
De microskin is tubelessready en de V-guard niet. Ergens las ik dat de V-guard kwetsbaarder is, als het betekent dat de wangen dan ook soepeler zijn lijkt mij dat prima. Je kunt dan alleen niet met te lage druk rijden omdat je dan sneller een stootlek krijgt.
Ik fiets al jaren op v-guard Almotions op een van mijn fietsen en heb er ook al menige stenige afdaling over vuursteenverharde paden in Zuid-Limburg e.o. mee afgeragd en heb nog nooit enige beschadiging aan die banden opgelopen.
Bert van Sprang schreef:
do 28 jan, 2021 22:58
De microskin is tubelessready en de V-guard niet. Ergens las ik dat de V-guard kwetsbaarder is, als het betekent dat de wangen dan ook soepeler zijn lijkt mij dat prima. Je kunt dan alleen niet met te lage druk rijden omdat je dan sneller een stootlek krijgt.
Ja dat wordt dan weer de wereld ingeslingerd, maar tis volkomen onzin!
De v-guard versie is niet gemaakt om met 1,5 bar over een hobbelpad te gaan, in mijn ervaring gaan ze onder de 3 bar merkbaar minder lekker lopen en sturen. Dat de TLE versie zwaarder is zit hem vooral in het loopvlak, ik heb ze hier naast elkaar beet gehad en dat verschil is er echt. Wat ook verschilt is dat de TLE banden van Schwalbe een stuk moeilijker op en van de velg te halen zijn, voor het goed op z’n plek komen bij oppompen maakt het dan weer niks uit - de nieuwste Almotion versie - v-guard - die ik een paar weken geleden op vrouwlief d’r IdWorx gezet heb, gingen super makkelijk op de velg maar wouden toch wel ff 7 bar zien voor ze goed in het velgbed gingen. Nu is de IdWorx Darim ook niet de makkelijkste velg voor dat doel, maar toch.
maar tis volkomen onzin!
Dit kan ik even niet volgen, wat is volkomen onzin? 1, 2 of 3 of 1, 2 en 3?

1. De microskin is tubelessready en de V-guard niet.
2. Ergens las ik dat de V-guard kwetsbaarder is, als het betekent dat de wangen dan ook soepeler zijn lijkt mij dat prima.
3,Je kunt dan alleen niet met te lage druk rijden omdat je dan sneller een stootlek krijgt.
Dag,

Ik heb nieuw op deze forum.
Ik heb een 2 jaar zonder lekke banden gereden met de Marathon plus.
Ze waren zo goed als versleten met meer dan 10000km op de teller. Dan was ik het beu om in de winter maanden altijd mijn roestige ketting te kuisen en een Santos Cross lite gekocht met riem. Zalig fiets om te rijden mede door de Almotion banden. Hier zit een latex vloeistof in de binnenband. Nu een 8 maanden later heb ik al 3 keer lek gereden. Moet die vloeistof vervangen worden na bepaalde tijd of toch maar opzoek gaan een stevigere band?
Ja, die vloeistof moet zeker vervangen worden. Drie maanden is de regel. Voor mij de reden, gewoon met binnenband te blijven rijden. En dan die troep die binnen aan je buitenband blijft plakken. De buitenbanden zijn er nauwelijks af- of op te krijgen. Ga je over op binnenbanden, krijg je die er later ook niet meer af, juist door de restanten van die latex troep. Ik heb nog genoeg van die latex troep staan: gratis op te halen.
Hier zit een latex vloeistof in de binnenband.
Dus binnenband met latex!
sjefke schreef:
do 04 feb, 2021 21:02
Ja, die vloeistof moet zeker vervangen worden. Drie maanden is de regel. Voor mij de reden, gewoon met binnenband te blijven rijden. En dan die troep die binnen aan je buitenband blijft plakken. De buitenbanden zijn er nauwelijks af- of op te krijgen. Ga je over op binnenbanden, krijg je die er later ook niet meer af, juist door de restanten van die latex troep. Ik heb nog genoeg van die latex troep staan: gratis op te halen.


Goed lezen blijft belangrijk, het gaat hier over latex in de binnenband, verder moet je de latex vloeistof niet elke 3 maanden maar 6 maanden bijvullen, reden is omdat het water in de vloeistof verdampt, goed lezen en goed advies geven ipv snel reageren scheelt veel misverstanden :wink:
Ook krijg je die dikke klonten door veel stilstaan en te laat bijvullen/verversen.

Nu heeft latex vloeistof in een binnenband een mindere werking, dat komt om dat als er een lek is de vloeistof er niet lekker uit kan spuiten en daardoor kan stollen om dat het tegen de binnenkant van de buitenband spuit en dus gehinderd wordt, ga voor tubeless of een binnenband maar latex in je binnenband is meer gewicht maar werkt niet zo goed als zonder een binnenband.

Verder gaat een Almotion TLE band [ tubeless easy] en andere TLE banden niet perse of helemaal niet moeilijker van de velg af maar zijn het eerder de moderne velgen die TLE zijn die een strakkere passing geven.

Een Almotion is ongeveer net zo goed anti-lek als een Marthon plus, Palm heeft gewoon pech en waarschijnlijk had hij niet plat gestaan met een tubeless set-up
Over goed lezen gesproken: doe dat zelf dan ook eens!! Hoe kan ik in de binnenband latex spuiten als die er niet in zit?! Of je reageert op iemand anders? In elk geval onterecht of gewoon slordig.
Destijds (DOC Blue heel wat jaren geleden) was de regel na 3 maanden vernieuwen.
Mr. Z schreef:
vr 05 feb, 2021 23:55
Verder gaat een Almotion TLE band [ tubeless easy] en andere TLE banden niet perse of helemaal niet moeilijker van de velg af maar zijn het eerder de moderne velgen die TLE zijn die een strakkere passing geven.

Een Almotion is ongeveer net zo goed anti-lek als een Marthon plus, Palm heeft gewoon pech en waarschijnlijk had hij niet plat gestaan met een tubeless set-up
Tubeless banden moeten toch strak om de velg om luchtdicht te zijn? Ik heb helemaal geen moderne velgen en toch was de montage van die dingen vrijwel niet te doen.

Een Almotion net zo anti-lek als een Plus? Dat lijken met echt verkoopsprookjes. Ik heb al een paar keer een meidoorn door een almotion gehad die je ihmo echt niet in een plus had kunnen krijgen. Heb je beide banden wel eens in doorsnede gezien op de beurs?
sjefke schreef:
za 06 feb, 2021 00:47
Over goed lezen gesproken: doe dat zelf dan ook eens!! Hoe kan ik in de binnenband latex spuiten als die er niet in zit?! Of je reageert op iemand anders? In elk geval onterecht of gewoon slordig.
Destijds (DOC Blue heel wat jaren geleden) was de regel na 3 maanden vernieuwen.
Je reageerde op de vraag van iemand die het spul in zijn binnenbanden heeft :wink:
Leon schreef:
Mr. Z schreef:
vr 05 feb, 2021 23:55
Verder gaat een Almotion TLE band [ tubeless easy] en andere TLE banden niet perse of helemaal niet moeilijker van de velg af maar zijn het eerder de moderne velgen die TLE zijn die een strakkere passing geven.

Een Almotion is ongeveer net zo goed anti-lek als een Marthon plus, Palm heeft gewoon pech en waarschijnlijk had hij niet plat gestaan met een tubeless set-up
Tubeless banden moeten toch strak om de velg om luchtdicht te zijn? Ik heb helemaal geen moderne velgen en toch was de montage van die dingen vrijwel niet te doen.

Een Almotion net zo anti-lek als een Plus? Dat lijken met echt verkoopsprookjes. Ik heb al een paar keer een meidoorn door een almotion gehad die je ihmo echt niet in een plus had kunnen krijgen. Heb je beide banden wel eens in doorsnede gezien op de beurs?
Tja heb geen moeite met TLE banden monteren of demonteren, vooral niet met de brede banden, ze gaan er soms wat moeilijker af maar als je weet wat je doet, smalle race banden die niet tubeless zijn kunnen veel meer weerstand bieden.

Heb de smapels op mn werk liggen en knip ze regelmatig door, ongeveer net zo goed anti-lek, de plus is dikker en zal daardoor wat minder snel lek gaan om dat kleine delen er niet helemaal doorheen komen, maar t rolt daardoor ook niet echt fijn.
Heb nu een andere binnenband en zelf Effetto Mariposa latex ingedaan. Heb daar goede ervaringen mee met mijn Tubless MTB.
Als ik nu nog lek rij ga ik in het vervolg voor de Schwalbe Mondial.
Palm schreef:
ma 08 feb, 2021 11:22
Heb nu een andere binnenband en zelf Effetto Mariposa latex ingedaan. Heb daar goede ervaringen mee met mijn Tubless MTB.
Als ik nu nog lek rij ga ik in het vervolg voor de Schwalbe Mondial.

Wanneer je op zoek bent naar méér grip en minder snelheid is dat natuurlijk een prima optie. Neem dan wel de evo (vouw) variant, die is een stuk sterker dan de performance (draad).

Nieuwsgierig; waardoor zijn eigenlijk de 3 lekken met de Almotion banden veroorzaakt?
Oog chirurgen gebruiken een glazen scalpel, glas kan een snijrand van 1 molecuul dikte hebben, dat gaat bijna overal doorheen, dus als je pech hebt en je komt een splinter glas tegen die op die grens zit rij je lek :roll: