Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
idje schreef:
di 21 jun, 2022 22:02
... banden straks allemaal voor e…
Wat is het verschil tussen een fietsband en een ebikereadyband?
Shorttrack schreef:
di 21 jun, 2022 22:19
Ik vind 26" eigenlijk veel geschikter voor (zeer) kleine mensen. Hier in mijn buurt wonen er een paar die een 28" fiets hebben.
Ik heb ooit op plekken vertoefd waar allemaal internationale studenten waren. Daar stond ik met mijn reuzenlijf van 1,85 m. Idem bij allochtone gezelschappen. Boodschappen doen in Wallonië is ook zo'n plek waar voor paal sta. Ik fotografeerde op een feest met aziatische meisjes. Minimensjes, met torenhoge hakken nog wel. Dat fiets dus allemaal voor geen meter op van die grote logge fietsen. Sommige internationale studenten reden op kinderfietsen.
willem.m schreef:
di 21 jun, 2022 22:30
idje schreef:
di 21 jun, 2022 22:02
... banden straks allemaal voor e…
Wat is het verschil tussen een fietsband en een ebikereadyband?
Heb al horen zeggen dat het vooral een commercieel ding is. Rolweerstand is bij een e-bike minder van belang. Zeker als je toch maar 10km max fietst per ritje. Maar ik vraag mij dan af hoe de rolweerstandstabel van schwalbe afgelezen moet worden. Want de super moto x rolt even goed als de gewone marathon. Dan zou ik meer geneigd zijn om de bredere band te nemen voor het extra comfort zonder in te boeten op snelheid.
Leon schreef:
di 21 jun, 2022 22:36
Dat fiets dus allemaal voor geen meter op van die grote logge fietsen. Sommige internationale studenten reden op kinderfietsen.
Mijn schoonzus is van dat type. Maar zonder hakken tegenwoordig. Die fietst niet graag zegt ze. Ook niet gek als ik zie hoe ze op de fiets zit. Dat klopt gewoon niet. Kinderen die even groot zijn als haar fietsen toch ook gewoon op een kinderfiets. Maar omdat zij een volwassenen is moet dat dan maar ineens 28" zijn voor een of andere reden.

Nu moet ik zeggen dat die 26" wielen wat klein lijken voor mijn lichaam (1,89m). Maar het voelt wat wendbaarder (kan ook gewoon aan de fiets zelf liggen natuurlijk). Ik vind het in ieder geval wel "cool" dat ik nu ook tot de 26" garde behoor :lol: Wel balen dat ze nu net banden beginnen schrappen uit die maat.
Shorttrack schreef:
di 21 jun, 2022 23:03
Wel balen dat ze nu net banden beginnen schrappen uit die maat.
Och dat is al wel even een paar jaartjes gaande hoor. Maar tegelijkertijd zijn er ook nog prima banden in die maat wél te koop.
Grandonneur schreef:
di 21 jun, 2022 23:26
Shorttrack schreef:
di 21 jun, 2022 23:03
Wel balen dat ze nu net banden beginnen schrappen uit die maat.
Och dat is al wel even een paar jaartjes gaande hoor. Maar tegelijkertijd zijn er ook nog prima banden in die maat wél te koop.
Heb mijn keuze ook al gemaakt. Veel heen en weer geschoven maar toch altijd terug gekomen bij de big bens. 55-559 wordt het. Ben eigenlijk echt wel tevreden over die band. Nooit last gehad van grip problemen. Ook bij nat weer vol zelf vertrouwen door de bochten.
Ook bospaden en gravel vind hij niet erg. Ook daar druf ik stevig doorfietsen.
Ik denk weinig rolweerstand ( mijn gewenste snelheid aan 25km/h kan ik goed volhouden) en erg comfortabel.
Daarnaast vind ik de look ook wel mooi.

Na 8000km begint er toch wat sleet op te komen aan het achterwiel. Kan er nog lang meer verder hoor, maar je ziet het toch al goed. Maar 10000km per setje vind ik meer dan prima.

Dacht ook wel vaak aan de super moto x. Maar dan zit ik echt aan de limiet van mijn velgen. Deze zouden betere grip hebben. Maar die extra grip heb ik nog niet nodig gehad. Dus daarvoor moet ik het niet doen.
En 62 zou wel passen in mijn frame. Maar of ik dan nog een spatbord naar mijn wensen kan monteren is dan nog de vraag. Ook zijn mijn huidige big bens comfortabel genoeg voor mij. Dus het extra comfort van de bredere moto x is ook niet nodig.

Daarnaast is de big ben ook heel erg stil. Dat bevalt mij ook prima.

Dus ik doe zoals velen hier doen. Ik blijf bij wat ik ken.
-
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Hoe groot is de vervangingsvraag / losse verkoop, ten opzichte van de verkoop aan OEMs?
eindgebruiker schreef:
wo 22 jun, 2022 07:31
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Hoe groot is de vervangingsvraag / losse verkoop, ten opzichte van de verkoop aan OEMs?
Ik vermoed dat het overgrote deel van de mensen hun buitenband laat vervangen bij de fietsenmaker. Dus ik denk dat de verkoop aan particulieren nog redelijk laag is.
En de specifieke band die de particulier wil wordt er bij bij de fietsenmaker meestal toch niet standaard op gelegd.
Heb al ontelbaar veel marathon (plus) banden gezien. Een almotion daarentegen nog nooit.
De big apple wordt veel op bakfietsen gebruikt. In het verleden toch. Want er komen steeds meer banden speciasl voor bakfietsen op de markt.
Bedenk dat in de jaren voordat de e-bike kwam er talloze zware trendy 7-speedfietsen zijn verkocht, met comfortabele rechtopzit, voorvering, zadelpenvering, grote achtertassen, spatlap én banden met exra dikke antileklaag. Toen de e-bike in de winkel kwam stond die dus inmiddels met 8-0 voor.
Hoezo weet de consument wat hij wil?
Shorttrack schreef:
wo 22 jun, 2022 08:05
eindgebruiker schreef:
wo 22 jun, 2022 07:31
idje schreef:
di 21 jun, 2022 20:03
Maar Schwalbe volgt in maten hoofdzakelijk wat de OEMs willen.
Hoe groot is de vervangingsvraag / losse verkoop, ten opzichte van de verkoop aan OEMs?
Ik vermoed dat het overgrote deel van de mensen hun buitenband laat vervangen bij de fietsenmaker. Dus ik denk dat de verkoop aan particulieren nog redelijk laag is.
Daar heb je wel een punt; we zijn hier natuurlijk bovengemiddeld gevoelig voor welke band we willen gebruiken.

Maar een héél beperkt deel uit het assortiment komt OEM op fietsen. Dat deel gaat dan wel in grote aantallen. Een marathon of big apple kost een grotere fabrikant echt héél weinig (en dan nog verdient Schwalbe er prima op).

Heel veel banden zullen in kleine aantallen verkocht worden, om maar een (over)compleet gamma aan te bieden waarin elk niche gevuld is. Niet per se met almotions :wink: .

Heb we wel eens laten vertellen dat een schwalbe OEM band een andere codering heeft dan dezelfde band in consumentenverpakking, om OEM inkoop gebruikt voor losse verkoop tegen veel hogere marge te ontmoedigen.

Het is een handel met een creatief portie marketing. maar het is schwalbes goed recht om te doen wat ze wil. Het kan nog gekker trouwens; ik heb hier een fiets nieuw geleverd met Schwalbe Rocket Rick. Probeer die maar eens terug te vinden in de catalogus.
Leon schreef:
wo 22 jun, 2022 08:57

Hoezo weet de consument wat hij wil?
Als het over fietsen gaat weet de consument niet wat hij wil. Eigenlijk iedereen die ik ken met een fiets weet niet wat hij gekocht heeft. Ze hebben aan de fietsverkoper gevraagd naar een goede fiets. En de fietsverkoper heeft het een "goede" fiets laten zien en testrijden. Ik heb dat bij mijn vorige fiets ook zo gedaan. Veelal laten sturen door de fietsverkoper. Maar meestal staan er in de etalages niet zo gek veel fietsen. Dus het gamma wat tentoongesteld staat is veel beperkter dan wat er eigenlijk is. En mensen hebben gewoon minder interesse in een fiets. Over een auto denkt men meestal iets beter na. Maar ook niet altijd.
Grandonneur schreef:
wo 22 jun, 2022 09:39
k heb hier een fiets nieuw geleverd met Schwalbe Rocket Rick. Probeer die maar eens terug te vinden in de catalogus.
De band die nu op mijn fiets zit vind ik ook nergens terug. Zelfs niet op buitenlandse sites. Niet dat ik hem nog eens wil aanschaffen hoor :lol:
Het is een handel met een creatief portie marketing. maar het is schwalbes goed recht om te doen wat ze wil. Het kan nog gekker trouwens; ik heb hier een fiets nieuw geleverd met Schwalbe Rocket Rick. Probeer die maar eens terug te vinden in de catalogus.
[/quote]

Dat heb ik ook net ervaren. Op mijn nieuwe gravelracer zaten 40-622 G-one Bite banden. Een klein rood opdrukje met 'tubes only' dus niet tubeless gebruiken! In het Schwalbe losse verkoop assortiment is de G-one allemaal TLE. De Fulcrum wielset is ook OEM en in deze uitvoering niet door particulieren te koop.

Ik denk dat de verkoop aan fietsfabrikanten veel lucratiever is voor Schwalbe dan de vervangingsmarkt. Fietsfabrikanten geven al 2-3 jaar van te voren aan hoeveel banden ze willen hebben en de je hebt dan maar 1 afleveradres. Logistiek handig!
Voor die vervangingsmarkt moet je maar van te voren inschatten hoeveel 26" fietsers in de markt zijn voor een Almotion en of die al aan de tubeless willen of hun binnenband nog koesteren ;-)
[/quote]
Heb mijn keuze ook al gemaakt. Veel heen en weer geschoven maar toch altijd terug gekomen bij de big bens. 55-559 wordt het.
[/quote]

Mijn ervaring met 10 jaar oude Kevlar versies en 3 jaar oude Performance Raceguard versies van de Big Apple zou een koop advies voor een Performance geven.
De Big Ben is er ook in beide versies, dus overweeg dat bij bestellen.
Op jouw originele Araya velgen zullen 55-559 banden als een tank rechtdoor over alle ongemak heen walsen maar in snelle of scherpe bochten een beetje gaan wringen. Nou en? Wen je vanzelf aan.
Waarschijnlijk ga jij heel tevreden zijn met 55-559 Big Bens Performance als allround oplossing. En daar gaat het toch om?

Zelf rijd ik nu op mijn Terrago met de 100 g per band lichtere 50-559 Big Apple Performance op een 25c (= binnenmaat) velg en een extralight binnenband. Vergeleken met alle wiel/band combinaties die ik afgelopen 30 jaar onder de Terrago heb gehad is dit een hele goede set up waarmee ik tevreden 130 km toertochten over asfalt/beton/zand/gravel kan rijden. Maar ook met vakantie bagage genadeloos en zorgeloos over Duitse 'schrotter' wegen of natte, omgeploegde bosbouw paden kan crossen. Na 5000 km nauwelijks slijtage te zien. En goed zoeken naar een bandenspanning die je bevalt: tussen stootlek risico en logger sturend / hard en snel maar alle kanten op stuiterend.
Shorttrack schreef:
wo 22 jun, 2022 09:55
Als het over fietsen gaat weet de consument niet wat hij wil. Eigenlijk iedereen die ik ken met een fiets weet niet wat hij gekocht heeft. Ze hebben aan de fietsverkoper gevraagd naar een goede fiets. En de fietsverkoper heeft het een "goede" fiets laten zien en testrijden. Ik heb dat bij mijn vorige fiets ook zo gedaan. Veelal laten sturen door de fietsverkoper. Maar meestal staan er in de etalages niet zo gek veel fietsen. Dus het gamma wat tentoongesteld staat is veel beperkter dan wat er eigenlijk is. En mensen hebben gewoon minder interesse in een fiets. Over een auto denkt men meestal iets beter na. Maar ook niet altijd.
Bedenk dat de gemiddelde fiets minder lang meegaat dan een band met exra dikke antileklaag. Ga verkoopstatstieken, aantal fietsen in Nederland en gefietste kilometers maar na. OEM-markt is groot en de vervangingsmarkt is dus vooral voor oudere fietsen. Wij op dit forum zijn uitzonderingen. Er zijn duizenden mensen zoals wij hier, maar miljoenen anderen. De wielren- en offroadsector laat ik even buiten beschouwing.
Je hebt mensen die rationeel over auto's nadenken, maar toch niet heel veel.
Leon schreef:
wo 22 jun, 2022 10:30
Bedenk dat de gemiddelde fiets minder lang meegaat dan een plusband.
Verwarrende term zo. De term plusband wordt namelijk al gebruikt als term voor de breedtemaat tussen de 'reguliere' mountainbike buitenband met en de 'fatbike' mountainbike buitenband.

De plusband start dan bij een breedte van zo'n 65mm, 2.6 inch, en gaat tot zo'n 88mm, 3.5 inch.

In de fietsvakantie hoek kom je ze onder andere tegen op de BLT modellen van idworx, en ook op de Travelmaster 3+ van Santos kun je banden kwijt die tot deze plus-categorie gerekend worden. Verder in vele mountainbikes die ook voor bikepacking gebruikt kunnen worden zoals bijvoorbeeld een Surly Karate Monkey, Krampus, ECR of Kona Unit.

Is het niet handig om voor een band met heel veel antileklaag/-lagen een andere term te gebruiken?

Ik rij namelijk op plusbanden, 29x2.6 (65-622) en 27.5x3.0 (75-584). Die hebben die sterke mate van lekbescherming niet.
Jurr schreef:
wo 22 jun, 2022 10:39
Leon schreef:
wo 22 jun, 2022 10:30
plusband
Verwarrende term zo. De term plusband wordt namelijk al gebruikt als term voor de breedtemaat tussen de 'reguliere' mountainbike buitenband met en de 'fatbike' mountainbike buitenband.
Check, aangepast (2x).
Alles bijeen is dit een somber makend verhaal. Het is duidelijk dat de grootste fietsbandenfabrikant met een tamelijk bizar breed en chaotisch assortiment vooral de OEM markt bedient. Daar heerst nu de Ebike en dus moeten banden steviger worden. Bovendien heerst daar een enorme vrees voor lekke banden, wat evenzeer leidt tot stugge banden. Voor vakantiefietsen en mtb's geldt dat fietsfabrikanten hebben bedacht dat ze iedereen een nieuwe fiets kunnen verkopen door te claimen dat 26 inch verouderd is, en wie wil er nu een verouderde fiets? 28 inch wielen zijn prima voor lange noord Europese mannen, maar voor veel vrouwen en andere kleinere mensen is een kleinere wielmaat veel beter.
Zelf heb ik op tijd een voorraadje 26 inch Almotions ingeslagen, maar pissig ben ik wel. Ook weet ik nog niet hoe goed die Almotions zullen zijn, want de kwaliteitscontrole bij Schwalbe laat veel te wensen over. Als ik vier Schwalbe banden koop zit er altijd wel eentje tussen die slechts met de meeste moeite min of meer rond op de velg te monteren is. Het verschil met de kwaliteit van door Panaracer in Japan geproduceerde banden is pijnlijk groot. Helaas maakt Panaracer toch vooral erg lichte en dus ook wat kwetsbaarder banden. Mijn door Panaracer voor Compass/Rene Herse geproduceerde 26 inch Rat Trap Pass reed fabuleus snel en comfortabel, maar was te kwetsbaar voor Italië (maar stevig genoeg voor Frankrijk). Misschien moet ik de nieuwe Endurancce and Endurance Plus versies van die banden eens proberen, maar dat wordt dan wel een duur experiment.
Wim schreef:
wo 22 jun, 2022 11:54
Ook weet ik nog niet hoe goed die Almotions zullen zijn, want de kwaliteitscontrole bij Schwalbe laat veel te wensen over. Als ik vier Schwalbe banden koop zit er altijd wel eentje tussen die slechts met de meeste moeite min of meer rond op de velg te monteren is.
Of niet rond is.