Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Schwalbe heeft de populaire Almotion band een nieuw profiel gegeven. Met kleine noppen aan de zijkant van het loopvlak. Misschien om de band meer geschikt te maken voor gravel of onverhard?
Iemand een idee wat de gedachte hierachter is of al ervaring met deze band?
Heb je een link zodat we mee kunnen genieten van de plaatjes en info?
Ik zag ergens iets maar weet niet mee waar.
Ik las ook dat de band pas over meer dan een jaar leverbaar wordt.

Ik lees nu wel dit:
https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader ... otion.html
Dus (straks) leverbaar als:
55-584 (27.5 x 2.15, 650B)V-Guard, E-25ADDIXBlack-Reflex
50-622 (28 x 2.00)MicroSkin, RaceGuard, TLE, E-25ADDIXBlack-Reflex
55-622 (28 x 2.15)MicroSkin, RaceGuard, TLE, E-25ADDIXBlack-Reflex
40-622 (28 x 1.50, 700x38C)V-Guard, E-25ADDIXBlack-Reflex
50-622 (28 x 2.00)V-Guard, E-25ADDIXBlack-Reflex
55-622 (28 x 2.15)V-Guard, E-25ADDIXBlack-Reflex

Of een nieuwe band die een klein beetje is evrandert beter of slechter rijdt voor een bepaald doel kun je alleen in de praktijk testen.
Vooralsnog geen 26"
Bel schreef:
wo 11 sep, 2019 10:51
Vooralsnog geen 26"
Dus voor nu de No-motion voor de 26-inch rijders onder ons. :wink:
De 'oude' Almotion vind ik de beste band die ze ooit hebben gemaakt. Rolt superlicht, zeer slijtvast, goed grip en uitstekend anti-lek. In twee maanden Azië en twee maanden Zuid Amerika hebben we met vier banden maar 1 lekke band gehad... Oh je, dan bedoel ik wel de NIET-TLE versie.

De nieuwe Almotion ga ik eind dit jaar weer twee maanden testen in het Andesgebergte. Je hoort nog van mij.
Eric Schuijt schreef: De 'oude' Almotion vind ik de beste band die ze ooit hebben gemaakt. Rolt superlicht, zeer slijtvast, goed grip en uitstekend anti-lek. In twee maanden Azië en twee maanden Zuid Amerika hebben we met vier banden maar 1 lekke band gehad... Oh je, dan bedoel ik wel de NIET-TLE versie.

De nieuwe Almotion ga ik eind dit jaar weer twee maanden testen in het Andesgebergte. Je hoort nog van mij.


Ik heb de nieuwe en ook de oude Almotion nog niet geprobeerd.
Twijfel bij beide of ze wel voldoende grip hebben als je zo nu en dan ook onverhard wilt.
Hoe is jouw ervaring onverhard Eric Schuijt?
Als je onder 'onverhard' gravel wegen verstaat met af en toe een keienweg, dan zijn ze helemaal OK.
Maar het zijn dus geen mountainbike banden.

Vorig jaar fietste ik door Bolivia, Chili en Argentinië en wist vooraf dat het veel onverhard zou zijn. Dus ik wilde de Mondials nemen (en dan wel de juiste versie, want er zijn twee soorten). Maar die vond ik toch dermate zwaar rollen dat ik gelukkig ben overgestapt op de Almotion.
Op naar een 70-584 voor op de Travelmaster 3+ en de BLT.

Oh, en mijn fiets ;)
Eric Schuijt schreef:
wo 11 sep, 2019 21:08
Als je onder 'onverhard' gravel wegen verstaat met af en toe een keienweg, dan zijn ze helemaal OK.
Maar het zijn dus geen mountainbike banden.

Vorig jaar fietste ik door Bolivia, Chili en Argentinië en wist vooraf dat het veel onverhard zou zijn. Dus ik wilde de Mondials nemen (en dan wel de juiste versie, want er zijn twee soorten). Maar die vond ik toch dermate zwaar rollen dat ik gelukkig ben overgestapt op de Almotion.
Mijn vrouw heeft ze nu op allebei haar fietsen en op mijn nieuwe Salsa komen ze ook, erg tevreden over idd.
Wat mij verbaast is het grote verschil tussen de Tubeless ready banden en de "normale" banden: in een breedte van 50 mm weegt de eerste 835 gram en de tweede 660 gram, met een binnenband van max. 150 gram moet het tubeless rijden wel heel veel voordeel opleveren wil ik er aan beginnen.
Bert van Sprang schreef:
do 12 sep, 2019 21:10
Wat mij verbaast is het grote verschil tussen de Tubeless ready banden en de "normale" banden: in een breedte van 50 mm weegt de eerste 835 gram en de tweede 660 gram, met een binnenband van max. 150 gram moet het tubeless rijden wel heel veel voordeel opleveren wil ik er aan beginnen.
Gewicht is dan ook geen belangrijke overweging voor wel/niet tubeless banden.
Wat is dan een belangrijke overweging?
Bert van Sprang schreef:
do 12 sep, 2019 21:10
Wat mij verbaast is het grote verschil tussen de Tubeless ready banden en de "normale" banden: in een breedte van 50 mm weegt de eerste 835 gram en de tweede 660 gram, met een binnenband van max. 150 gram moet het tubeless rijden wel heel veel voordeel opleveren wil ik er aan beginnen.
Je zou bijna vermoeden dat ze er aan de binnenkant een binnenband ingeplakt hebben hé?
Bert van Sprang schreef:
do 12 sep, 2019 22:01
Wat is dan een belangrijke overweging?
Wat denk je zelf? Of moet ik voor je gaan Googelen?

Overigens gebruik ik tubeless alleen voor de mtb.
Het enige wat ik kan bedenken is het voorkomen van snakebites als je met bijna platte banden wilt fietsen en id dat doe ik hooguit op de mtb.
Daarom zei ik dat al vaker; tubeless is leuk als je lage spanningen wilt rijden en toch gekke dingen wilt doen.
Voor recht-toe-recht-aan fietsers zoals ik (zei de gek) is er geen voordeel te behalen.
De nieuwe Almotion is vanaf medio oktober leverbaar, in eerste instantie 50-622. Andere maten volgen later.
Eric Schuijt schreef:
vr 13 sep, 2019 20:58
De nieuwe Almotion is vanaf medio oktober leverbaar, in eerste instantie 50-622. Andere maten volgen later.
En komt hij ook in maat 60-584 ?
De 50-622 is al zeker 2 jaar verkrijgbaar - heb hem er al ongeveer zo lang op liggen - de 55-584 komt ergens in 2020.