Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Wim schreef: Voor vakantiefietsen en mtb's geldt dat fietsfabrikanten hebben bedacht dat ze iedereen een nieuwe fiets kunnen verkopen door te claimen dat 26 inch verouderd is, en wie wil er nu een verouderde fiets?
Zo, dat lucht op.
Het zijn de fietsfabrikanten die het gedaan hebben.

En de consument?
Heeft die geen verantwoordelijkheid?
Hoeft die niet na te denken?
Dat velen dat niet doen, is realiteit, maar dat ontslaat de consument nog niet van iedere verantwoordelijkheid.
Ook een gevolg van de wegwerp cultuur.
Mensen denken echt iets beters nodig te hebben dan dat ze al hebben. Terwijl ze nog niet eens fysiek ik de mogelijkheid zijn om het volle potentieel uit hun oude fiets te halen.
Maarja. Met een pro fiets ben je automatisch een pro natuurlijk. Los van het feit dat je zit te wippen of je benen uit elkaar moet doen om de dikke pens er tussen te hangen.

Maar pro is pro natuurlijk. Weer iets om over op te scheppen met een pilsje in je hand.
Maar is er nu ondertussen al een waardige vervanger gevonden voor de almotion 26"?
Wim is niet de eerste die het zegt, maar wel de meest recente en is dus het makkelijkst te citeren:
Wim schreef:
wo 22 jun, 2022 11:54
Voor vakantiefietsen en mtb's geldt dat fietsfabrikanten hebben bedacht dat ze iedereen een nieuwe fiets kunnen verkopen door te claimen dat 26 inch verouderd is, en wie wil er nu een verouderde fiets?
Gelukkig gloort er licht aan de horizon. Als over drie jaar iedereen een nieuwe fiets met 622-wielen heeft, bedenken fabrikanten namelijk dat het nieuwste van het nieuwste de 27min-band is! (Met zijtassen natuurlijk in plaats van dat ouderwetse bikepacking.) En hup, iemand post hier dat Schwalbe tegenwoordig een nieuwe Almotion heeft in de maten 42-559 t/m 55-559.

Het is dus gewoon een kwestie van nog even een of twee paar nieuwe banden inslaan van de uitlopende voorraad (met opruimingskorting!), en dan rustig afwachten.

;)

Carl
Als over drie jaar iedereen een nieuwe fiets met 622-wielen heeft, bedenken fabrikanten namelijk dat het nieuwste van het nieuwste de 27min-band is! (Met zijtassen natuurlijk in plaats van dat ouderwetse bikepacking.)
Correct, inmiddels zijn er al gravelbikes met 50 mm banden en een recht stuur te koop, dus die kleinere wielen komen er aan.
Schermafbeelding-2020-05-07-om-18.12.02.png
Het zal wellicht ooit terug hip worden. Maar of dat ook bij nieuwe fietsen zo is?

Tegenwoordig wil de meeste studenten een oude "retro" racefiets. Met van die smalle bandjes die snel lek rijden in de stad. Wie weet fietsen ze over 10 jaar allemaal op oude 26" mountainbikes.
Bert van Sprang schreef:
wo 22 jun, 2022 17:15
Als over drie jaar iedereen een nieuwe fiets met 622-wielen heeft, bedenken fabrikanten namelijk dat het nieuwste van het nieuwste de 27min-band is! (Met zijtassen natuurlijk in plaats van dat ouderwetse bikepacking.)
Correct, inmiddels zijn er al gravelbikes met 50 mm banden en een recht stuur te koop, dus die kleinere wielen komen er aan.
Schermafbeelding-2020-05-07-om-18.12.02.png
Maak die dan ook gepäcktauglich en je hebt dus een T-400. Laat ik daar nu net al 10 jaar op fietsen. 8)
Afbeelding
idje schreef:
di 21 jun, 2022 21:12
Bij idworx heb ik altijd nog de Off Rohler Evo in 26", maar de navraag is sterk gedaald wat ik persoonlijk jammer vind. Ik heb ook lang gevochten voor 26" banden bij Schwalbe. Had bv de Extreme gemaakt voor mijn Off Rohler. Maar de band werd te weinig verkocht en ging dan uit productie.
idje schreef:
di 21 jun, 2022 22:02
ik maak me zorgen waar het naartoe gaat: in Duitsland verkopen ze bijna alleen nog e-suv bikes. wereldfietsen zoals wij die kennen sterven uit. banden straks allemaal voor e…
Ik vraag me af of de verkoop van al die e-bikes in Duitsland zo extreem canibaliseert op de reguliere fietsen. Het lijkt mij ook dat ze er gewoon bij zijn gekomen. Ik vind het ook nog steeds moeilijk voor te stellen dat gebrek aan vraag de enige reden is geweest om flink te snoeien in de bandenmaten. Tot een paar jaar geleden was het zo dat Schwalbe voor bijna elke band de meest uiteenlopende maten produceerde, bv zelfs voor 305 (16" vouwfietsmaat) en 507 (24"). Ook vind ik het een opmerkelijke keus om dan de goede banden weg te snoeien en alleen maar de matige banden over te houden. Mij bekruipt het gevoel dat er een andere wind draait bij Schwalbe waarbij is besloten tot flinke reductie van productielijnen, of in de R&D, of dat bv grondstofaanvoer/fabrieksproblemen(Covid/China enz) meespelen.
Wim schreef:
wo 22 jun, 2022 11:54
Zelf heb ik op tijd een voorraadje 26 inch Almotions ingeslagen
Ik heb dit ook overwogen, maar banden verouderen, na 5 jaar is het rubber dusdanig verhard dat de grip behoorlijk kan teruglopen wat in mijn ervaring tot gevaarlijke situaties kan leiden (onverwacht uitglijden op banden die voorheen goede grip hadden). Dit is overigens een normaal verschijnsel, bij schoenen van 8 jaar oud die ik gisteren in mijn kast tegenkwam is de zool ook helemaal keihard geworden, bij autobanden is dit ook een bekend verschijnsel.
Shorttrack schreef:
wo 22 jun, 2022 09:55
Leon schreef:
wo 22 jun, 2022 08:57
Hoezo weet de consument wat hij wil?
Als het over fietsen gaat weet de consument niet wat hij wil. ... En mensen hebben gewoon minder interesse in een fiets. Over een auto denkt men meestal iets beter na. Maar ook niet altijd.
Dit was altijd al zo. Ik betwijfel of die bewustwording nou zoveel slechter is geworden de laatste jaren. Ook zijn de vakantiefiets en racefiets geen krimpmarkt volgens mij, hooguit groeit de e-bike harder.

Aan de andere kant: mij bekruipt het gevoel dat de standaard niet-elektrische fiets anno 2022 veel trager rijdt dan eentje van uit 2002. Was duidelijk te merken toen we laatst fietsen huurden voor een dagje op de Veluwe. Helemaal hip met nexus naaf, rollerbrakes, naafdynamo, antilekbanden enz. Vreselijk, bij meer dan 20km/h brak het zweet je onherroepelijk uit, extreem veel trager dan een oude 3-versnellingenfiets die we vorig jaar huurden.
Misschien kun je eens Duitse (E en niet-E) verkoopcijfers opduikelen? Ik vind het wel interessant. Duitsland is immers de grootste fietsenmarkt van Europa.
Die stroeve huurfietsen ken ik ook. Terschelling leek wel 40 km lang...
Steigende Verkaufszahlen
Nach dem Rekord-Jahr 2020 wertet der Zweirad-Industrie-Verband auch 2021 als Erfolgsjahr. Die Zahl der verkauften Pedelecs stieg von 1,95 auf zwei Millionen. Gleichzeitig sank die Zahl der verkauften Fahrräder von 3,09 auf 2,7 Millionen Stück, so dass die Zahl der verkauften Einheiten von 5,04 Millionen auf 4,7 Millionen zurückging.

https://www.radfahren.de/allgemein/fahr ... 0Millionen.

Waarbij je dan bij die 2,7 miljoen gewone fietsen zou willen weten: hoeveel zijn daarvan kinderfietsen, racefietsen, mtb's,
postcodeloterijfietsen, 'gewone' gewone fietsen, etc.

En: is alle verkoop door ZIV meegenomen. Zoals in NL verkoopcijfers volkomen nietszeggend zijn, als verkoop van partijen al Stella, Amslod etc niet in de bovag cijfers meegenomen wordt. Geen idee wat de situatie tegenwoordig is trouwens.
Grandonneur schreef:
do 23 jun, 2022 09:51
Steigende Verkaufszahlen
Nach dem Rekord-Jahr 2020 wertet der Zweirad-Industrie-Verband auch 2021 als Erfolgsjahr. Die Zahl der verkauften Pedelecs stieg von 1,95 auf zwei Millionen. Gleichzeitig sank die Zahl der verkauften Fahrräder von 3,09 auf 2,7 Millionen Stück, so dass die Zahl der verkauften Einheiten von 5,04 Millionen auf 4,7 Millionen zurückging.
Het is ook maar een vergelijk van twee jaren, in een corona-periode nota bene. Een langjarig vergelijk zou meer zeggen.
Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.

Edit: Bron: https://www.ziv-zweirad.de/fileadmin/re ... r_2021.pdf

Highlights:

De (D-) produktie van gewone (ZIV-) fietsen is van 2015 naar 2019 gehalveerd van ca 2 naar 1 mln per jaar.
De produktie van E-bikes ging van 0,3 naar 1,4 mln.
Het totaal bleef gelijk.

De import naar D van gewone fietsen blijft al sinds 2011 gelijk op ca. 2,8 mln.
De import van E-bikes ging van 2015 tot 2021 van 0,37 naar 1,31 mln.

De export van gewone fietsen bleef vrijwel gelijk op 1 mln.
De expoert van E-bikes ging van 0,14 naar 0,61 mln.

De verkoop van gewone fietsen daalde (2015-2021) van 3,82 naar 2,7 mln
De verkoop van E-bikes ging van 0,54 naar 2 mln.

Kortom de E-bike snoept wat van de gewone fietsen af, maar idje overdrijft.

Er zijn 81 mln. fietsen in Duitsland waarvan 8,5 mln E-bikes. De E-bikes zijn in de afgelopen 4 jaar verdubbeld.
Verreweg het populairste fietsmodel is 'Trekkingrad'. Let wel op dat hier waarschijnlijk alle tochtjesfietsen onder vallen. Er worden heel veel E-MTB's verkocht, maar het is me niet duidelijk wat dat is. Er bestaat namelijk ook de categoerie ATB, maar die zijn vrijwel nooit electrisch.
Schwalbe groeit 20% van 2020 naar 2021. Verdubbeling van 140mio omzet in 2011 naar 273mio in 2021. Naar eigen zeggen met name vanwege de groei in het ebike segment.


https://radmarkt.de/nachrichten/schwalb ... kordumsatz
Met de stijgende prijzen moet je omzet in aantallen niet verwarren met omzet in geld. Beiden zijn goed natuurlijk, maar oppassen met conclusies.
o cijfers zeggen niet veel hoor, gaat het topic ook helemaal niet over, bedoel meer indicatief dat meneer Bohle aangeeft dat ebanden reden voor groei zijn.
Al bij al denk ik niet dat schwalbe failliet zal gaan als ze de almotion terug in 26" uit brengen. Gewoon minder winst, dat is alles. Alles voor de groei natuurlijk.
Bronsky schreef:
zo 19 jun, 2022 11:58
Bronsky schreef:
vr 10 jun, 2022 15:29
Ik heb uiteindelijk Mondial 42-622 besteld met SV 18 extra light binnenbanden.

Bedankt voor de tips...
Ik rij nu een poosje op mijn nieuwe banden maar ik vind de achterband nogal slingeren. Is hier nog iets aan te doen? Zeepsop truuk? Of is dit redelijk normaal voor een band als deze Marathon Mondial.

Willen jullie dit filmpje eens bekijken?

https://youtube.com/shorts/h1cLZfRkjO8?feature=share
Je moet niet op de reflectiestreep letten want die zit er wel vaker niet helemaal rechtbop. Deze lijkt wel erg af te wijken, maar dat heeft geen invloed op het rijgedrag.
Je moet letten op het dunne, in het rubber geperste, lijntje dat vlak langs de velg dient te lopen. Als dat mooi langs de velg loopt valt er verder niet te verstellen.
Op het filmpje is dit niet te zien omdat er is scherpgesteld op de achtergrond in plaats van op de band.
Dank Leon voor de info. Dat ingestanste lijntje loopt strak langs de velg (tegen de velg aan) dus dat zit wel goed.
Wel jammer dat de reflectiestreep er niet strakker op zit. Irriteert me best wel, elke keer als ik onder het fietsen maar mijn achterband kijk. Maar ja, het is niet anders...

Is ook veiliger om gewoon vooruit te kijken. :D
Bronsky schreef:
zo 17 jul, 2022 21:11
Ik rij nu een poosje op mijn nieuwe banden maar ik vind de achterband nogal slingeren. Is hier nog iets aan te doen?
Tip:

Als je last blijft houden van een 'onronde' band, zeg maar een band die niet spoort, dan wil Schwalbe dat je eerst contact opneemt met je fietsenmaker of andere leverancier of op het forum van Wereldfietser vraagt hoe je het probleem kunt oplossen.
Daarna is er dit formulier.

Ik heb vorig jaar een stel Marathon banden gekocht voor de fiets van mijn vrouw. Wat ik ook geprobeerd heb, ze blijven er krom opzitten en slingeren/bobbelen rond de velg.
Van de week ga ik naar Rose maar heb vast een voorzet gegeven bij Schwalbe zelf.
Bronsky schreef:
zo 17 jul, 2022 22:11
Dank Leon voor de info. Dat ingestanste lijntje loopt strak langs de velg (tegen de velg aan) dus dat zit wel goed.
Wel jammer dat de reflectiestreep er niet strakker op zit. Irriteert me best wel, elke keer als ik onder het fietsen maar mijn achterband kijk.
Is het probleem alleen optisch of voel je het ook echt bij het rijden? In geval van het laatste lijkt me er wel echt iets mis.