Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Op de Duitse Ebay zijn ze nog wel te krijgen, echter schrikbarend duur.
Bronsky schreef:
do 02 jun, 2022 12:05
Bronsky schreef:
di 24 mei, 2022 23:22
Bedankt voor de reacties. Ik ga voor de Almotion V-Guard als die ergens leverbaar is...
Vanwege slechte beschikbaarheid van de almotions op dit moment is Schwalbe Marathon Mondial ook een optie. Iemand nog tips?
Mondial is geschikt voor het wat ruigere werk maar ook acceptabel op verharde wegen. We waren er erg blij mee in verre oorden waar we zowel op asfalt als (bar)slechte wegen reden.

Ga je vooral over asfalt en af en toe onverhard (geen mul zand of modder), dan kan je Supremes overwegen. Die rollen erg soepel.

Ga je voornamelijk over slechte, onverharde tracks, dan kan je misschien beter iets met noppen zoeken.
willem.m schreef:
do 02 jun, 2022 13:46


Mondial is geschikt voor het wat ruigere werk maar ook acceptabel op verharde wegen. We waren er erg blij mee in verre oorden waar we zowel op asfalt als (bar)slechte wegen reden.

Ga je vooral over asfalt en af en toe onverhard (geen mul zand of modder), dan kan je Supremes overwegen. Die rollen erg soepel.

Ga je voornamelijk over slechte, onverharde tracks, dan kan je misschien beter iets met noppen zoeken.
De Mondiaal is een prima band maar rolt wel zwaarder dan de Almotion, de Supreme wordt al een tijd niet meer gemaakt.

Zou zelf wat grotere fietsenzaken in je buurt af gaan, veel fietsen makers hebben de laatste tijd ruim ingekocht en best kans dat iemand ze gewoon heeft liggen, neem anders de snake-skin versie, dat beetje extra gewicht merk je niet en de zijkant is duidelijk sterker en scheurt minder snel in en as je t gewicht toch echt erg vind maak ze tubeless, rolt het helemaal licht en dan ook nog met minder druk er in en dus extra comfortabel :wink: l
(28 inch Supremes heb ik een half jaar geleden zonder problemen kunnen vinden.)
willem.m schreef:
do 02 jun, 2022 20:29
(28 inch Supremes heb ik een half jaar geleden zonder problemen kunnen vinden.)
Tussen niet gemaakt worden en kunnen vinden zit een tijdsverschil :wink:
Ik heb uiteindelijk Mondial 42-622 besteld met SV 18 extra light binnenbanden.

Bedankt voor de tips...
IMG_20220612_075245.jpg
Klapband in haarspeldbocht, schrikken. Is dit typische schade door met lage druk te rijden? Nooit gehad met vorige Almotion of enige andere band.
Ben je er zelf zonder schade vanaf gekomen? En toen? Lopend naar huis?
We zien hier naar ik begrijp de binnenkant van de buitenband? Zie ik dat er laagjes zijn ontstaan? Dat lijkt me dan aan de band te liggen.
Verdere tech info? Maat, druk, voor/achter, km, totaalgewicht, leeftijd van de band, ongeluk tijdens hard remmen??
Inderdaad schrikken! Met het oog op mijn fietsvakantie over twee weken, heb ik net gisteren nieuwe almotions op mijn vakantiefiets gelegd. Afgelopen winter aangeschaft, 50 mm breedte. Hoop niet dat het net een slechte batch is geweest. Als het me al lukt om de Grand Ballon kom ik toch ook graag weer veilig beneden. Ben dus benieuwd naar de antwoorden op Leons vragen.
Enkel schrikken en gewoon afstappen, gelukkig. Ik heb de gescheurde plek verstevigd en heb de volgende stad gehaald met een flinke bobbel in de band. 50 mm, vooraan, bepakte fiets (115 kg). Zo'n 8000 km maar loopvlak zag er nog goed uit. Rond de 3,5 bar, maa vaak minder. Binnen en buitenkant van de zijwang waren inderdaad losgekomen en je ziet de schuine scheurtjes aan de binnenkant. Buitenkant meer gerafeld maar geen foto van. Vioor zover ik weet was er ook geen incident voorafgaand aan de breuk (ergens tegenaan schuren of zo ).
CarlW schreef:
ma 13 jun, 2022 07:27
Vioor zover ik weet was er ook geen incident voorafgaand aan de breuk (ergens tegenaan schuren of zo ).
Helaas is dat natuurlijk nooit echt zeker. Iets heel scherps hoef je maar licht te raken om een sneetjevte veroorzaken. Zo'n sneetje kan dan langszaam uitgroeien en dagen later tijdens remmen in een lichte bocht hard belast worden en een scheur veroorzaken.
Maar dat devlagen van elkaar loskomen vind ik minder, al kan het ook geen gevolg zijn dat geurde op het moment dat de band al leeg was en je nog niet stilstond.
Wat ga je met de band doen?
Bedankt voor de toelichting, Carl. Gelukkig ben je niet onderuit gegaan. De band was dus niet gloednieuw, maar had ook nog makkelijk een keer zo lang kunnen meegaan. Vooralsnog voor mij geen reden om m'n banden opnieuw te wisselen.
Ja, ik heb ook een Marathon Almotion, 40-622 in mijn geval, gehad die al vrij snel een beschadiging op de wang ging vertonen. Carcasbreuk denk ik, een uitstulping. Ik heb er rubber repair op gesmeerd en het is heel lang heel gebleven, maar eigenlijk hoort dit niet te gebeuren. Ik ben er ook vrij zeker van dat dit geen uitwendige oorzaak had (steen ofzo)
Terra schreef:
wo 11 sep, 2019 09:57
Schwalbe heeft de populaire Almotion band een nieuw profiel gegeven. Met kleine noppen aan de zijkant van het loopvlak. Misschien om de band meer geschikt te maken voor gravel of onverhard?
Iemand een idee wat de gedachte hierachter is of al ervaring met deze band?
Ja, dat heb ik gedaan. Ik wilde iets meer negatief profiel aan de buitenkant voor iets meer grip off road waar fietsen met deze banden soms ook worden ingezet. Ik heb ze natuurlijk op mijn idworx fietsen maar ook de andere merken zetten ze in :)

Ik werk nu al ruim twintig jaar als consultant ook voor Schwalbe. Was er net weer de hele dag vandaag voor banden 2024 en 2025.
bast1aan schreef:
di 14 jun, 2022 11:17
Ja, ik heb ook een Marathon Almotion, 40-622 in mijn geval, gehad die al vrij snel een beschadiging op de wang ging vertonen. Carcasbreuk denk ik, een uitstulping. Ik heb er rubber repair op gesmeerd en het is heel lang heel gebleven, maar eigenlijk hoort dit niet te gebeuren. Ik ben er ook vrij zeker van dat dit geen uitwendige oorzaak had (steen ofzo)
Claimen bij Schwalbe! Ze zijn heel coulant.
idje schreef:
di 14 jun, 2022 20:11

Ik werk nu al ruim twintig jaar als consultant ook voor Schwalbe. Was er net weer de hele dag vandaag voor banden 2024 en 2025.
Hoeveel pre-sale hebben ze daar nodig voor een batch 26" Almotions :D
pre-order/vooruitbestellingen bedoel je waarschijnlijk? Ik doe mee.
Berger schreef:
wo 15 jun, 2022 14:20
idje schreef:
di 14 jun, 2022 20:11

Ik werk nu al ruim twintig jaar als consultant ook voor Schwalbe. Was er net weer de hele dag vandaag voor banden 2024 en 2025.
Hoeveel pre-sale hebben ze daar nodig voor een batch 26" Almotions :D
:) 30.000 stuk en levertijd 2025.
oké kan iemand met kennis van zaken Schwalbe dan eindelijk uitleggen dat ze eens minderen met de oneindige, ondoorzichtige en onzinnige varianten op een thema, schrappen wat onzin is en behouden wat goed is. Hou je een heel dun foldertje over, maar wel erg goede banden. Wie weet helpt het de levertijd wat omlaag te brengen ook nog eens :wink:
Grandonneur schreef:
wo 15 jun, 2022 17:20
oké kan iemand met kennis van zaken Schwalbe dan eindelijk uitleggen dat ze eens minderen met de oneindige, ondoorzichtige en onzinnige varianten op een thema, schrappen wat onzin is en behouden wat goed is. Hou je een heel dun foldertje over, maar wel erg goede banden. Wie weet helpt het de levertijd wat omlaag te brengen ook nog eens :wink:
Is 26" zo belangrijk?