Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende remschijven - Forum Wereldfietser

Piepende remschijven

Beste ervaringsdeskundigen van remschijven,

Ik rij nu al een tijdje op een bulls urban belt drive met remschijven. De fiets bevalt prima maar die remmen daar word ik helemaal gek van. Wat heb ik er een spijt van dat ik een fiets met remschijven heb gekocht :(

Nu al geruime tijd piepen ze nogal. Met name als ik bijna tot stilstand ben gekomen. Heeft iemand de gouden tip hou ik dit kan oplossen? Of in ieder geval... wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? De schijven, de brake pads, het remsysteem zelf, of iets anders?

Ik heb de brake pads al meerdere keren grondig schoongemaakt, geschuurd etc... zelfde mbt de schijven. Ook nieuwe brake pads er in gezet. En deze week mn heil gezocht in de morgan blue brake pasta... ook niet echt succesvol helaas.

Enig optie die ik nu nog heb is de remschijven vervangen voor een ander setje dat ik nog heb liggen.

Wat is jullie advies?
Blokjes met een andere compound al geprobeerd? de ene piepen harder dan de andere, en dat verschilt zelfs weer per merk. Daarnaast kun je proberen of het reinigen van de schijven met remschijfcleaner (gewoon bij een motoronderdelenzaak kopen) hulp biedt. Ook is vochtiger weer (hogere luchtvochtigheid) van invloed op het meer of minder piepen. Als laatste, zitten de schijven goed vast (momentsleutel heb je hiervoor wil je het echt goed doen wel voor nodig),als ze net een beetje los zitten kan het gaan vibreren wat ook een piepend geluid teweeg kan brengen. Je remblokjes schoonmaken of afschuren heeft weinig effect, ze moeten zich toch weer zetten door ze in te remmen, dat heb je als het goed is als eerste gedaan.
Er is veel info te vinden op internet over piepende remschijven.

Zijn de nieuwe remblokken, metal (sintered) of resin (organic) remblokken ?
lunitic schreef:
di 10 sep, 2019 22:01
Enig optie die ik nu nog heb is de remschijven vervangen voor een ander setje dat ik nog heb liggen.

Wat is jullie advies?
De remschijven vervangen door een ander setje.

Ik heb hier piepende remmen gehad met een set Tektro schijven. Na vervanging door goedkope Shimano RT-54 was het gepiep voorbij.
Het is een ingewikkeld probleem waarvoor ik nog nooit een eenduidige oplossing gezien heb. De eerste vraag is of zowel de voorremmen als de achterremmen piepen? Als de ene rem wel piept en de andere niet, dan zou ik proberen via 'uitkruisen' (dwz systematisch verwisselen van onderdelen) het probleem tot één component terug te voeren. De componenten zijn : remblokjes, remschijven en het hydraulisch leidingwerk.
Belangrijk is om een goede boekhouding van de verschillende combinaties bij te houden.
Ligt aan de remset denk ik.

Bij de Sram Avid DB1 heb ik er na 4000km in zand , sneeuw , regen nog nooit last van gehad. Met 1 vinger kan ik een brede fatbike band laten blokkeren op asfalt zoveel power en altijd stil.

Bij de Tektro schijfremmen wel continu gepiep en krachtverlies bij de achterrem.

Wat korte tijd helpt is de remschijf met Dasty ontvetter afnemen. De remblokken ff laten weken in Dasty. Daarna opschuren met fijn schuurpapier en daarna schoonspoelen met water en heet stoken met vuur totdat ze licht beginnen te roken. Daarna remt het korte tijd perfect stil met heel veel remkracht totdat het binnen no time weer vrijwel alle remkracht verloren heeft en piept.

Ik denk dat de achter remklauw olie zweet. Maar je zou het eens kunnen proberen zo schoon te maken. Als je geen lekkage hebt kun je geluk hebben en het zo verhelpen.
Waarom lees ik vaak over piepende schijfremmen bij fietsen en nooit bij auto's?

Overigens piepen velgremmen ook, een schrale troost.
Dank voor de reacties.

Ik blijf me verbazen over wat er allemaal gedaan moet worden om een setje remmen goed te laten werken.

Het gaat touwens om een shimano remsetje en schijven. Type BR447 en BL445 met resin brake pads.

Zowel achterwiel als voorwiel blijven piepen. Maar alleen als ik bijna tot stilstand gekomen ben.

Kan het ook te maken hebben met vieze brake pistons? Dat ze bv niet gelijkmatig de schijven aangrijpen?

Ik ga het allemaal nog eens goed schoonmaken. Dan andere schijven erop. Eventueel andere merk brake pads proberen. Die heb ik vd week nml ook alvast aangeschaft.

Een andere optie is gewoon de gehele remset vervangen. Maar voor welke merk en type (midden segment) zou ik dit dan het beste kunnen doen?

Ik heb met velgremmen zelf echt nog nooit problemen gehad.
Ik heb dat eens gehad met een MTB-gone-woonwerkbike. Ik reed ermee door weer en wind én pekel. Op een gegeven moment remden de remmen van dat ding voor geen meter meer. Ook een non-series setje, met de goedkoopste schijven en blokjes. Echt van alles geprobeerd, zelfs een keer andere schijven die ik dan weer met de oude blokken gebruikte. Gepiep bleef, en gebrek aan remkracht ook, terwijl ik wel gewoon remdruk had. Toen ik er nieuwe blokjes op zette was het gepiep er gewoon nog. Ik begon toen bijna te vermoeden dat juist door die winterse ritten schijven en blokken elkaar besmetten ofzo. Ik ben er nooit helemaal achter gekomen, heb er toen een tweedehands setje SLX-remmen opgezet en toen was het weg.
lunitic schreef:
wo 11 sep, 2019 08:09

Een andere optie is gewoon de gehele remset vervangen. Maar voor welke merk en type (midden segment) zou ik dit dan het beste kunnen doen?
Niet echt middensegment (eerder top) maar het grote voordeel van Hope-remmen is dat alles los te krijgen is, bij een setje Shimano XT met ceramische pistons en (goedkopere) Avid's bleef bij mij zo vaak vuil aan die pistons hangen dat zelfs regelmatig (als in maandelijks) schoonmaken op een bepaald punt niet meer hielp en het remmen er ook niet beter van werd. Nu met een setje Hope's nog wel last van aankoeken (rijdt het hele jaar door) maar hoef ze opvallend genoeg minder vaak schoon te maken en als dat dan een keer moet kan de boel mooi uit elkaar om alles ook echt goed schoon te maken. Nadeel is dan wel dat je daarna weer de boel bij moet vullen en ontluchten, maar dat weet je van te voren. Mochten de pistons of seals kapot zijn dan kun je die gewoon kopen. (Ik houdt een setje op voorraad voor het gaval dat)

Overigens piepen BB-7's bij mij ook, en dat is denk ik wel de beste mechanische (en middensegment), ook geen geklooi met ontluchten en pistons die niet meer terug willen (of schoongemaakt moeten worden)
lunitic schreef:
wo 11 sep, 2019 08:09
Ik blijf me verbazen over wat er allemaal gedaan moet worden om een setje remmen goed te laten werken.

Het gaat touwens om een shimano remsetje en schijven. Type BR447 en BL445 met resin brake pads.

Zowel achterwiel als voorwiel blijven piepen. Maar alleen als ik bijna tot stilstand gekomen ben.
Het piepen is een probleem van resonantie dat niet eenvoudig op te lossen is. De onderdelen beginnen te trillen waardoor het gepiep ontstaat. Het is duidelijk dat de combinatie van frame, remschijf en remklauw bijdragen aan het probleem, je kan dus niet snel zeggen dat dit of dat gaat helpen. Ik zou in eerste instantie andere remschijven proberen, je had toch nog een set liggen?
Volgens mij is piepen een bijverschijnsel van stick-slip, dus dat het remplaatje heel kort blijft plakken op de roterende schijf en dan weer loslaat. Daarmee ligt de oplossing nog niet voor de hand. Een ander materiaal van de remblokjes kan het probleem misschien verhelpen, bv. resin ipv gesinterd metaal, of licht opschuren van de remschijf. Een simpele truc is ook om dunne metalen ringetjes onder de bevestiging van het remhuis te leggen. Je verplaats dan de remblokken een fractie tov de remschijf.
Ik zou niet meteen naar andere remsets overgaan als je de goedkopere remedies niet eerst geprobeerd hebt.
Ik heb m'n bel eraf geschroefd, niet meer nodig met dat gepiep ;)
Goede morgen. Even een update...

Gisteren wat dingen geprobeerd...mede op basis van jullie suggesties/advies.. en na even snel testen lijkt het piepen al een stuk minder te zijn. Morgen wat uitvoeriger testen.

Voorwiel:
- Hudige schijfruim vaster gezet - geen verbeterting
- Andere schrijfrem gemonteerd - geen verbetereing
- Snel spanner vervanegn voor een andere - vermindering van piepen

Ik had er vd week ook al moran blue brake silencer pasta op gesmeerd dus wellicht een comi van beiden dat lijkt te werken.


Achterwiel:

- Pistons schoongemaakt - geen verbetering
- Andere remblokken (Jagwire Disc Sport Organic Brake Pad) - duidelijk verbeterde remkracht en vrijwel geen gepiep


Het lijkt de goede kant op te gaan.
Bij auto’s wordt kopervet gebruikt om remblokken te monteren, vgls. mij ook om piepen te voorkomen. Idee?
Dat heet anti-seize compound en is vooral bedoeld om bewegende delen bij hoge temperaturen gangbaar te houden. Mijn bb7’s hoor je met vochtig weer goed, maar ik stoor me daar niet zo aan. Mijn vrouw had eens een motorfiets met een piepende voorrem, na wisselen van compound was dat over, remde wel minder als gesinterde blokken, maar goed.
Gewoon stoïcijns vooruit blijven kijken als alle fietsers je verschrikt aankijken bij het verkeerslicht. 8)

Ik doe inmiddels helemaal niets meer aan het piepen.
Georg schreef:
wo 11 sep, 2019 08:06
Waarom lees ik vaak over piepende schijfremmen bij fietsen en nooit bij auto's?
Een van de grotere uitdagingen bij fietsontwerp is dat gewicht nog een veel grotere rol speelt dan bij auto-ontwerp.

Renaat
Vandaag op de fiets naar het werk gegaan en ging enkele keer piepende remmen gehad :D
Laten we hopen dat het zo blijft.

Het setje Jagwire remblokken gaat ook in de voorrem komen want de remkracht is een stuk beter dan de shimano blokken.