Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe Santos 3+ - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe Santos 3+

205 berichten
Bel: Dank voor de blauwe goedkeuring :wink: Als het blauw wordt neig ik nu steeds meer naar het ocean blue of de nightblue (beidde inderdaad de glanzende versie). Night blue zal eraan liggen hoe donker die in het echt is want ik wil wel kunnen zien dat het blauw is. Zal woensdag een foto maken van de kleur die het is geworden.

Meneer Zwijn: Dat klopt dat mooi blauw nooit verkeerd is want mijn Lamborghini is ook blauw (hemelsblauw) met grijze letters. Dat van dat aanspreken klopt, dat wordt ik ook. Denk ook niet dat het per se uitmaakt wat voor kleur fiets je hebt als fietsreiziger ben je gewoon een opvallende verschijning.
Dat de Hope remmen erg goed zijn heb ik vaker gehoord doch heb ook vernomen van wereldreizigers (bekend bij 1 van de bekende fietsvakantiewinkels) dat ze liever met de XT remmen fietst. Maar het zal wel weer neerkomen op persoonlijke voorkeur. Ik weet nog niet of ik de meerprijs van Hope te rechtvaardigen vind. Doch ga er nogmaals over na denken.
Fijn te weten dat de Moto X je goed bevalt - wat me in de specs tegenvalt is het hoge gewicht per band (1125gr) en de grotere rolweerstand tov de G one allround of almotion - die beidde ook nog een stuk minder wegen. Voordeel wat de Moto heeft is de hogere lekbescherming maar nu rijd ik ook bijna nooit lek - laatste keer was in de States (afgelopen) en dat was door een spijker een cm of 5. Zelf ben ik geen zwaargewicht vandaar dat ik lekbescherming iets minder belangrijk vind dan gewicht en rolweerstand. Maar wederom "food for thought" en ga ik er met Jorma over overleggen.

Nog even een aanvulling - was ik in de openingspost vergeten. Er komen qua tandwielen zweer waarschijnlijk voor 46T en achter 22T op. Zou eventueel nog 43T voor en achter 18T kunnen worden. Dus kan ik lekker licht trappen en zwaar genoeg mocht ik de wind in de rug hebben. (zal dit nu ook in Op plaatsten)
Inge1 schreef: Night blue zal eraan liggen hoe donker die in het echt is want ik wil wel kunnen zien dat het blauw is.
Ben ik met je eens. Heb het zelf ook niet in het echt gezien. Wat het ook wordt....veel geluk samen! :D
Inge1 schreef:
vr 06 sep, 2019 06:44
.
Dat de Hope remmen erg goed zijn heb ik vaker gehoord doch heb ook vernomen van wereldreizigers (bekend bij 1 van de bekende fietsvakantiewinkels) dat ze liever met de XT remmen fietst. Maar het zal wel weer neerkomen op persoonlijke voorkeur. Ik weet nog niet of ik de meerprijs van Hope te rechtvaardigen vind. Doch ga er nogmaals over na denken.
Zou er vooral eens mee gaan rijden. Als je 't verschil niet merkt gewoon de XT remmen monteren, die zijn namelijk ook prima. Kan eventueel nog met Hope schijven ook ;)
Inge1 schreef:
vr 06 sep, 2019 06:44
Fijn te weten dat de Moto X je goed bevalt - wat me in de specs tegenvalt is het hoge gewicht per band (1125gr) en de grotere rolweerstand tov de G one allround of almotion - die beidde ook nog een stuk minder wegen. Voordeel wat de Moto heeft is de hogere lekbescherming maar nu rijd ik ook bijna nooit lek - laatste keer was in de States (afgelopen) en dat was door een spijker een cm of 5. Zelf ben ik geen zwaargewicht vandaar dat ik lekbescherming iets minder belangrijk vind dan gewicht en rolweerstand. Maar wederom "food for thought" en ga ik er met Jorma over overleggen.

Nog even een aanvulling - was ik in de openingspost vergeten. Er komen qua tandwielen zweer waarschijnlijk voor 46T en achter 22T op. Zou eventueel nog 43T voor en achter 18T kunnen worden. Dus kan ik lekker licht trappen en zwaar genoeg mocht ik de wind in de rug hebben. (zal dit nu ook in Op plaatsten)
Leuk draadje dit :wink:.

Waarom zou je 43T/18T in de plaats van 46T/22T?

Als je de Allmotion 55mm ipv de motoX 62mm zou kiezen, houd er dan rekening mee dat de pedalen nog lager komen (die zijn bij een 3+ al erg laag vandaar ook een heel stabiele fiets) en makkelijker tegen de grond. Ik zoek al lang een alternatief voor de motoX maar heb helaas nog niets gevonden.
Nicolevelo - Omdat de lekker lichte combi's zijn. Spinning South heeft de 46T combi en Koen van bike a-way rijdt met de andere combi. Ga samen met Jorma kijken wat voor mij het beste gaat zijn doch neig naar de 46T combi. Ik weet dat de pedalen iets lager komen echter door de trapas te verdraaien kun je hem weer hoger plaatsen - weet ik van Robbert. Ipv de Almotion kan de allround in 70mm natuurlijk ook doch dat is voor de meeste ritten hier overkill. Vandaar de voorkeur voor de Almotion of Allround.

Jurr - er komen 203mm Santos schijven op. Dezelfde die ze voor de hope remmen monteren. Maar inderdaad misschien nog even fietsen met beide remmen ondanks dat ik hope eigenlijk gewoon te duur vind.

Bel - dank je wel. Dat gaat vast goedkomen.
Inge1 schreef:
vr 06 sep, 2019 17:36
Nicolevelo - Omdat de lekker lichte combi's zijn. Spinning South heeft de 46T combi en Koen van bike a-way rijdt met de andere combi. Ga samen met Jorma kijken wat voor mij het beste gaat zijn doch neig naar de 46T combi. Ik weet dat de pedalen iets lager komen echter door de trapas te verdraaien kun je hem weer hoger plaatsen - weet ik van Robbert. Ipv de Almotion kan de allround in 70mm natuurlijk ook doch dat is voor de meeste ritten hier overkill. Vandaar de voorkeur voor de Almotion of Allround.
Inge, ik ben enkele maanden geleden overgestapt van een 50T tandwiel naar een 46T (22T achter) en heb toen ook een kortere crank laten monteren (170mm ipv de oorspronkelijke 175 mm). Heel goeie combi voor mij en het maakt echt een verschil bij het klimmen. Dus kijk ook eens naar de cranklengte die jij nodig hebt.

PS: ik vroeg me af waarom je 43T/18T zou kiezen boven 46T/22T.
nicolevelo schreef:
vr 06 sep, 2019 07:59
(die zijn bij een 3+ al erg laag vandaar ook een heel stabiele fiets)
De lage grondspeling van de 3+ was juist één van de redenen waarom ik voor de Koga WT heb gekozen. Net wat meer ruimte bij ruiger terrein.
nicolevelo schreef:
vr 06 sep, 2019 17:58
ik ben enkele maanden geleden overgestapt van een 50T tandwiel naar een 46T (22T achter)
Dit wordt ook de combi voor mij als ik meer de heuvels/bergen in ga (nu 50/21).
Nicovelo - waarom 43/ 18 over 46/ 22 omdat die dacht ik nog net wat lichter rijd. Ik wil m'n in de bergen erg licht kunnen rijden want ben een slechte klimmer. Dat van de kortere crank vind ik een hele goede. Die ga ik op mijn lijstje met eisen zetten. Wat is jouw lengte? De mijne is 173cm met binnenbeenlengte van 82 cm.
Wat maakt het voor jou fijner met de 170mm crank behalve vermoed ik iets hoger met de trapper zitten?

Fedor - bij echt ruiger terein vermoed ik dat je mtb tracks verstaat, toch? Als ik dat goed heb dan maakt het voor mij niet uit dat het bracket ietsje lager zit daar het zo ruig voor mij niet gaat worden. (En moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt iets heb met Koga + dat het overzetten van mijn huidige dropperpost daarop niet kan).

Wel goed te horen dat ik niet de enige ben die de standaard tandwiel combi te zwaar vind.
Inge1 schreef:
vr 06 sep, 2019 20:28
Nicovelo - waarom 43/ 18 over 46/ 22 omdat die dacht ik nog net wat lichter rijd. Ik wil m'n in de bergen erg licht kunnen rijden want ben een slechte klimmer. Dat van de kortere crank vind ik een hele goede. Die ga ik op mijn lijstje met eisen zetten. Wat is jouw lengte? De mijne is 173cm met binnenbeenlengte van 82 cm.
Wat maakt het voor jou fijner met de 170mm crank behalve vermoed ik iets hoger met de trapper zitten?
Het is niet zozeer omwille van mijn lengte maar omwille van stramme gewrichten: met de kortere crank is de trapbeweging kleiner en gaat die soepeler.

Zelfs met de trapas in zijn hoogste stand (de tip van Robbert) komt de pedaal nog lager dan bij mijn oude stalen randonneur met 37mm banden. Ik heb de Almotion 55 mm zelf nog niet geprobeerd en wacht met spanning af tot iemand anders dat doet :lol: 8).

Wat betreft de tandwielen: met 46T/22T kan ik in de kleinste versnelling hellingen op waar ik vroeger moest afstappen. Met nog een kleiner verzet zou ik te traag rijden om nog in evenwicht te blijven.
Is er bij de 3+ ook al een voorvork met 110x15 Boost steekas naaf leverbaar? Vind ik wel een sterk punt van idworx, zeker met die grote schijven.
Nicovelo - ah, dat is een goede. Ik ga de 170mm in ieder geval bespreken met BeagleBikes. Want makkelijker rondtrappen is altijd fijn. Ik heb de hoogte van de trapas nog niet vergeleken met die van de Lamborghini maar vermoed dat die ook wel eens hoger zou kunnen zijn. Misschien heb je geluk en wordt het de Almotion. Ik houd je op de hoogte.

"46T/22T kan ik in de kleinste versnelling hellingen op waar ik vroeger moest afstappen" dat is goed om te weten. Ik heb afgelopen jaar tijdens de PC route in de States best een aantal hellingen of stukjes ervan mogen lopen en hoop dat in de toekomst te vermijden.

Jurr - ik dacht niet dat die er is. Net even in de configurator gekeken en Santos gebruikt de: Santos quick-release set.

Vraagje - ik kan de omrekening site voor zwaarte van verzetten niet meer vinden - wie heeft er de juiste link voor me. Dan kan ik 46/22 en 43/ 18 nog een keer vergelijken.
voor je verzetten: bedoel je één van deze?
https://gear-calculator.com of https://www.bikecalc.com/gear_ratios
yep, dank je wel :D

Net maar meteen even vergeleken en dan blijkt dat de 46/22 net wat lichter trapt - dus dat zal hem gaan worden.
Weet even niet hoe ik de vergelijking hier zichtbaar kan maken. Anders had ik hem ingevoegd - zou soms toch erg fijn zijn als je foto's/ afbeeldingen rechtstreeks van de computer kan toevoegen.

Oh ja, zijn er toevallig nog sloten tips? Vast ringslot zou makkelijk zijn maar dat is er geloof ik nog niet.
Inge, ik hoop in elk geval dat jij de goede setup van bij aanvang kan laten monteren.
Hi Inge1, wat een geweldige vooruitzichten allemaal. Ik ben erg benieuwd naar de reizen die je van plan te gaan ondernemen? Misschien dat dat nog helpt bij het geven van tips.
Hoi Franzi & Diewertje, De grote tocht waarvan deze fiets een 1e aanschaf in de voorbereiding is, is in ieder geval een jaar in OZ fietsen met veel onverharde wegen. Denk aan Munda Biddi Trail - Plenty Highway richting Yulura/ Alice Springs - Birdsville Trail - Great ocean Road - Mawson trail, Oodnadatta trail.
Tot ik hier weg kan ga ik hem heerlijk gebruiken voor kortere en langere tochten in Europa. Wil de fiets goed ingereden hebben alvorens de grote tocht van een jaar (of misschien langer) begint.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 08:42
Oh ja, zijn er toevallig nog sloten tips? Vast ringslot zou makkelijk zijn maar dat is er geloof ik nog niet.
Die zijn er!

Ik had eerst een Abus Bordo Granite X vouwslot (die heeft Fedor volgens mij ook), maar ben later getipt door mijn dealer dat de Trelock RS 453 72mm ook zou moeten passen, een ringslot. En dat klopt!

Er moet wel een busje op de spatbordmontage die het achterspatbord een paar mm naar beneden drukt.
Dan zit-ie perfect. Ik ben erg tevreden over dit slot, waar ook nog een insteekketting in kan.

Er is ook een draadje over: viewtopic.php?f=8&t=29598&hilit=Ringslot&start=40
Inge, op mijn TM3+ zit een vast ringslot van Abus over de 62mm band met spatbord, dus het kan wel. Ik denk dat mijn fietsenmaker hier voor gezorgd heeft.
Het sleuteltje kan er ook af als het slot open is, dat wou ik graag om er nooit tegen te komen bij op- en afstappen. Voor de volledigheid zeg ik er nog bij dat de diefstalverzekering, die bij diefstal naar de twee sleuteltjes vraagt om zeker te weten dat hij op slot stond, mijn winkel om uitleg vroeg en zich ermee akkoord verklaarde.
Met de remmen van Hope met dikke schijven in de Pyreneeën, tamelijk zwaar bepakt, echt gemerkt hoe geruststellend het is om net voor een haarspeldbocht met 1 vinger super-gedoseerd te remmen, misschien niet noodzakelijk maar wel heerlijk. Bij nat weer hoor je soms wat lichte geluidjes (soort gerinkel) als je door plassen rijdt door steengruis.
Steekassen waren handiger geweest, omdat wiel dan steeds 100% juist ingestoken wordt. Maar was geen optie.
De standaard Moto X banden op deze fiets waren mij op het eerste zicht ook breed en zwaar-sturend, maar ze bevallen me heel erg goed. Ik dacht ook ze te vervangen, tweede wielset aanschaffen, hard en zacht oppompen, ... maar bv van Leuven naar Barcelona, waar ik zelf veel kilometers ruig terrein opgezocht heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat het uitstekende banden zijn voor mijn gebruik. En als ze versleten zijn, komen er weer dezelfde op. Breder dan 62 mm hoeft ook niet voor mij.
Het verzet: ik heb de Pinion versie genomen omdat ik hier heel veel belang aan hecht. Samen met fietsmaker Cadans gekeken naar een combinatie riem-tandwielen waardoor de 1ste versnelling nog wat kleiner is dan standaard. En daar ben ik blij mee, en ik heb ze, in tegenstelling met de 18de, al vaak gebruikt. Ik vind het fijn om bepakt bergop nog met die kleine versnelling een hogere cadans te houden.
Cranks: Ik bel maar 1m70 en heb er 175 mm cranks opzitten. Misschien komt het in combinatie met de Pinon, maar ik denk dat ik het zo laat, want geen kniepijn of zo. Maar 170 mm was misschien logischer geweest.
Zo, een hele lap tekst, maar ik kan nog veel meer zeuren over mijn lievelingsfietsje. Hij staat hier naast me in de kamer, gebruik hem met plezier heel vaak. Spannend om zo’n fiets samen te stellen, maar ook plezierig. En dan maar flink gebruiken, maar dat komt helemaal goed begreep ik!
Respect dat jullie uit de kast komen!

Ik hoop wel dat nietsvermoedende forumbezoekers niet de indruk krijgen dat de genoemde reizen alleen met dit model mogelijk zijn.