Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe Santos 3+ - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe Santos 3+

205 berichten
Zoals ik Eric heb beloofd :D een draadje over de door mij aan te schaffen Santos 3+. Voordat er mensen gaan roepen er zijn ook andere merken.... ja dat weet ik. Mijn Lamborghini is een derailleur fiets gemaakt door Marten - M-Gineering.

En ja, ik heb ook naar andere merken gekeken maar daar kwam ik in de voorbereidingen - ga niet over 1 nacht ijs - al dingen tegen die me niet bevielen of daar was het niet mogelijk om een dropperpost in te plaatsten. Voor mij met mijn rug beperking een must.

En aldus bij Santos uitgekomen. In 1e instantie had ik een voorkeur voor de 2.9 tov de 3+ omdat ik die bocht in de bovenbuis gewoon leuk vind - beetje quirky mag ik wel. Echter na mail contact met oa Jacinta en Frank van Spinning South (die hun tocht op een 2.9 zijn begonnen en het 2e deel op de 3+ fietsen) en Marco (en Lissette) besloten dat het toch de 3+ moest worden. Net wat makkelijker rollen, bredere banden mogelijk, lichter verzet mogelijk ivm 27.5. In deze keuze werd ik ook door Jorma van Beaglebikes bevestigd alsmede door Robbert van Santos - daar ik beidde fietsen aan hen heb voorgelegd. Die bredere banden en een lichter verzet waren voor mij doorslag gevend om voor de 3+ te gaan - staat nog een tocht in de planning die veel over gravelwegen zal gaan.

De 3+ (ondertussen (tijdelijk) bijgenaamd" de Jeep") gaat geen standaard 3+ worden. Om te beginnen komt er Inge's bike op te staan en komt er op het balhoofd een NL sticker. Verder komt er een Jones H bar stuur op met inner bars. Als voordrager komt er een Tubus Grand expedition ipv de standaard low rider op. Ook een 2e stuurpen (net als op mijn Lamborhini) voor de stuurtas bevestiging, wordt de forumslader ingebouwd en komt er een son naaf in. Als zadel mijn eigen Selle Anatomica, die samen met de dropperpost verhuisd van de Lamborghini naar de 3+. Remmen worden de Shimano XT's met de 203mm schijven (gewoon omdat het kan :wink: ). Op de Lamborghini komt een ander Selle Anatomica zadel.

Qua banden ben ik er nog niet helemaal uit - wat ik wel weet is dat het niet de Moto X wordt die vind ik te zwaar. Ik twijfel nu tussen de Almotion 55mm en de G-One allround in 55 of 70mm. Als er mensen met suggesties zijn....dan hoor ik die graag.

Ook qua kleur ben ik een beetje aan het twijfelen. Heb heel lang gedacht hij wordt heerlijk oranje met zilver/ grijze belettering. Maar twijfel nu of het geen blauwe wordt met oranje belettering. Neig nu naar het laatste. Suggesties ... altijd welkom.

Woensdag ga ik hem bestellen dus als er nog dingen zijn waar ik over na mag denken in de tussen tijd... laat maar weten.

Wijziging i.v.m. aanvulling:
Vergeten te noemen - Er komen qua tandwielen zweer waarschijnlijk voor 46T en achter 22T op. Zou eventueel nog 43T voor en achter 18T kunnen worden. Dus kan ik lekker licht trappen en zwaar genoeg mocht ik de wind in de rug hebben.
Klinkt alsof er goed over nagedacht is :) Leuk zo'n proces voor een nieuwe fiets hè? ;)

Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54

Qua banden ben ik er nog niet helemaal uit - wat ik wel weet is dat het niet de Moto X wordt die vind ik te zwaar. Ik twijfel nu tussen de Almotion 55mm en de G-One allround in 55 of 70mm. Als er mensen met suggesties zijn....dan hoor ik die graag.
Welke velgbreedte ga je mee rijden? Ik heb voor 39 intern gekozen omdat daar een 70mm en 75mm fijn op vallen, maar er in geval van buitenlandse slechte verkrijgbaarheid bij een kapotte band ook nog een 60mm op zou kunnen. Had ze wel breder gewild, maar dan kan ik niet meer daar naartoe terug.
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54

Remmen worden de Shimano XT's met de 203mm schijven (gewoon omdat het kan :wink: ).
Heb je ook met de Hope remmen gereden? Ik vind ze fijner te doseren dan de XT's. Helemaal in onderdelen te verkrijgen en stiekem ook gewoon mooi ;) Eventueel nog te kleurmatchen met een aparte kleurkeuze van Son en Rohloff ook :) Wel weer een flinke meerprijs...
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54

En ja, ik heb ook naar andere merken gekeken maar daar kwam ik in de voorbereidingen - ga niet over 1 nacht ijs - al dingen tegen die me niet bevielen of daar was het niet mogelijk om een dropperpost in te plaatsten. Voor mij met mijn rug beperking een must.
Heb je ook nog maatwerk overwogen na dat andere fraaie maatframe? Riemaandrijving doet Marten niet aan geloof ik, maar bijvoorbeeld bij Avaghon, SingleBe, Snel, Vittorio of Wind had je dat wel kunnen realiseren.

En wat vond je van de idworx BLT?

En een dropper met externe kabelrouting moet overal toch wel lukken of kan die bij de 3+ intern lopen?
Leuke vooruitzichten! :D

Maar de eerste vraag die in mij naar boven komt: Waarom? Bevalt de Lamborghini niet? Is de nieuwe fiets inplaats van of ernaast? De Lamborghini heb je toch ook nog niet zo lang?
Ha die Inge,
Je hebt een prachtige fiets en deze wordt ook vast mooi.
Bevoorrecht dat dit gewoon kan hè?
Dat realiseer ik mij ook vaak, niet iedereen in Nederland kan zo’n fiets aanschaffen, of maakt gewoon andere keuzes. Dat kan natuurlijk ook :wink:

Ben heel benieuwd wat de Santos meer/anders kan dan de M-gineering. En wat je met de 2 verschillende fietsen gaat doen.
Keuzestress.... :lol:
Hou ons op de hoogte.
Groetjes, Anja
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54
Zoals ik Eric heb beloofd :D een draadje over de door mij aan te schaffen Santos 3+.
Welke Eric en waarom?
Veel plezier met je nieuwe fiets.
Altijd leuk om te lezen op welke manier een keuze tot stand komt.

En zo’n gepersonaliseerde fiets is natuurlijk helemaal een feestje!

Kleurkeuze is erg persoonlijk, misschien kun je wat googlen op Santos en dan naar afbeeldingen gaan. Wellicht dat je hier wat exemplaren in blauw en oranje tegen komt.

Voor wat betreft de remmen: toen ik mijn Santos Travelmaster 3+ bestelde waren de Shimano XT schijfremmen nog geen optie en vond ik de Hope schijfremmen te duur. Daarom toen voor de Magura HS33 gekozen. Remt prima, maar nu zou ik misschien voor de Shimano’s kiezen, vanwege de positieve reacties over schijfremmen t.o.v. velgremmen (hoewel de Magura’s prima hun werk doen).

Ben benieuwd naar hoe je fiets er uiteindelijk uir komt te zien. Plaatje volgt t.z.t.?

In ieder geval veel plezier verder met je voorbereidingen!
Frans & Dieuwertje schreef:
do 05 sep, 2019 08:56
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54
Zoals ik Eric heb beloofd :D een draadje over de door mij aan te schaffen Santos 3+.
Welke Eric en waarom?
Veel plezier met je nieuwe fiets.
Inge vergiste zich volgens mij en bedoelde Edwin, en verwees naar haar 'belofte' in dit draadje.

Peter
(Ook een blijde, helemaal zelf betaalde, 3+-rijder)
PeterVanRijn schreef:
do 05 sep, 2019 11:53
Frans & Dieuwertje schreef:
do 05 sep, 2019 08:56
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 06:54
Zoals ik Eric heb beloofd :D een draadje over de door mij aan te schaffen Santos 3+.
Welke Eric en waarom?
Veel plezier met je nieuwe fiets.
Inge vergiste zich volgens mij en bedoelde Edwin, en verwees naar haar 'belofte' in dit draadje.

Peter
(Ook een blijde, helemaal zelf betaalde, 3+-rijder)
Nee hoor, het ging wel om Eric. Zie het draadje over Rohloff / Pinion

Hans
Klinkt als een heel lekkere fiets. Nog specifieke plannen mee (vanwege de voordrager en het feit dat je al een andere fiets hebt)?
Jullie reacties maar even in volgorde beantwoorden:

Jurr;
Ik heb geen idee wat santos er aan 27.5 velg op legt doch als Robbert me verteld dat breder dan 60mm - 70 zou gene probleem moeten zijn dan ga ik er vanuit dat de velg daarvoor geschikt is. Breder dan 70 verwacht ik niet te gaan rijden.
Heb niet met Hope gereden maar de speciale olie die ervoor nodig is en die ook de lak makkelijk beschadigd + de enorme meerprijs hebben me voor de XT doen kiezen. Ik kom nu van BB7 en vind de XT's prima te doseren.
Marten doet inderdaad niet aan riem. Heb aan Avaghon gedacht maar wegens het optische daar niet voor gekozen. Vind de Santos voor het oog namelijk gewoon mooi. De andere merken zouden het best gekund hebben doch heb goede contacten met Jorma en met Robbert gehad en heb vertrouwen in de Santos.
De dropper heeft interne routing en dat kan bij de Santos en niet bij bv Idworx.

Roosterveld: De Santos komt niet in de plaats van de Lamborghini (dateert uit 2013) maar er naast. Deze fiets gaat mij over een tijdje een jaar (of langer) doen rondrijden in oa Australie en dan wil ik echt dikke banden kunnen gebruiken, vind ik een riem fijn en is een meer MTB stuur fijn ivm het rulle zand.

Dijken63: Je hebt helemaal gelijk dat we bevoorrecht zijn dat dit gewoon kan. De M-Gineering wordt mijn hometrainer en snelle wegfiets en de Santos gaat me op onverharde wegen en vakanties vergezellen. Beidde fietsen hebben zo hun eigen plaats.

Edwin: Googlen heb ik al veel gedaan maar fietsen in de genoemde kleurstelling vind je niet zoveel. maar goed we zullen woensdag de knoop wel door hakken.
Voor mij zijn schijfremmen een "must" dwz vind ik fijner dan velgremmen.

Fedor: We gaan het ervaren maar heb er volledig vertrouwen in dat hij net zo comfortabel gaat worden als de Lamborghini. Specifieke plannen zijn een jaar naar OZ - hoop dit te verwezenlijken tussen nu en 2 en 4 jaar. hangt een beetje af van hoe het met mijn ouders gaat.
Inge1 schreef: Ook qua kleur ben ik een beetje aan het twijfelen. Heb heel lang gedacht hij wordt heerlijk oranje met zilver/ grijze belettering. Maar twijfel nu of het geen blauwe wordt met oranje belettering. Neig nu naar het laatste. Suggesties ... altijd welkom.
Als je donkerblauw met oranje bedoeld dan lijkt me dat erg mooi. Persoonlijk zou ik weg blijven van de lichte en blije kleurtjes al dan niet icm idem rohloff naaf en koplamp, want dan wordt het echt zo'n rijdende kermis attractie.
Bel: dat bedoel ik inderdaad. De blauwe variant .https://www.vakantiefietser.nl/vakanti ... n/santos/ zoals hij bij de vakantiefietsen op de foto staat.
kortom of in het ocean blue of night blue met oranje belettering - kermis wil ik er beslist niet van maken.
Inge1 schreef:
do 05 sep, 2019 15:13

Heb niet met Hope gereden maar de speciale olie die ervoor nodig is en die ook de lak makkelijk beschadigd
Gaat gewoon Dot4 in, prima te verkrijgen omdat die in de meeste auto's ook zit. Kan wel slecht voor je lak zijn ja.

Zou overigens de banden niet te smal nemen, krijg je weer overlap met je huidige fiets :)
Jur, sorry. Geen dot4 maar dot5.1. Alsjeblieft geen 4 in doen in de hope remmen die santos op de 3+ monteert. Daar gaan de rubbers van kapot en dan doet niets het meer. Bij het testen 2 maal ervaren. Met 5.1 gaat alles prima.
Ik heb een ingetogen kleur gekozen, omdat hij niet hoeft op te vallen als hij vast staat (met een dik slot) tijdens het dagelijks gebruik. De vorm is al gek genoeg, waardoor hij erg uniek is. Als je hem niet onbeheerd achterlaat kan je er natuurlijk wat contrasterende kleurtjes kiezen.
Grover - dat vindt ik een goed punt. Opvallen voor anderen hoeft niet als hij mij maar opvalt :wink:. Echt onbeheerd zal ik hem niet stallen. De keren dat ik met de fiets naar school rijd stal ik hem binnen. En op vakantie/ kortere tochten ben ik altijd dichtbij de fiets. Als ik dingen in een stad wil zien dan staat de fiets veilig (binnen) en pak ik het openbaar vervoer.
Inge1 schreef:in het ocean blue of night blue met oranje belettering
Mooi! Night blue lijkt de glanzende versie van Foggy night te zijn. Die kennen we nog uit dit topic:
viewtopic.php?f=8&t=32426&p=327448&hili ... ht#p327448

En dan met oranje letters onder die blanke lak. Prachtig!
Marco Meijerink schreef:
do 05 sep, 2019 18:14
Jur, sorry. Geen dot4 maar dot5.1. Alsjeblieft geen 4 in doen in de hope remmen die santos op de 3+ monteert. Daar gaan de rubbers van kapot en dan doet niets het meer. Bij het testen 2 maal ervaren. Met 5.1 gaat alles prima.
Ik kocht mijn setje Hope Tech3 V4 van iemand die zei dat er Dot4 in zat, en dat heb ik er dan ook vrolijk weer in gedaan. Nul problemen mee gehad tot op heden.

De handleiding op de Hope website vermeldt ook allebei:

https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... -E4-V4.pdf
Zie https://www.bardahl.nl/assets/uploads/p ... 3500NL.pdf
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 kun je met elkaar mengen, deze zijn hygroscopisch en als je er mee op gelakte delen knoeit werkt het als afbijt.
DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet met bovenstaande gemengd worden, is niet hygroscopisch en niet agressief voor lak.
Als je DOT 3, 4 of 5.1 in je remmen hebt en je wilt overschakelen naar DOT 5, Dan moet je eigenlijk alles vernieuwen. https://panhardclub.nl/overschakelen-va ... vloeistof/
Inge, mooi blauw is nooit verkeerd. Bij mij is het samen met grijze belettering, dus ook best onopvallend. Maar geloof me, je wordt regelmatig aangesproken.
De werking van Hope schijfremmen is gewoon fenomenaal, op mijn racefiets heb ik Shimano hydraulische schijfremmen maar die kunnen daar niet aan tippen.
Zelf heb ik de Moto-x banden op, 62 mm breed, ben er toch al 5000 km blij mee. Ik dacht eerst een set 28” 32 mm breed wielen erbij te nemen voor woon-werk, maar ik zie het nut er niet meer van in, gewoon wat harder oppompen.
Veel plezier met je jeep, maar dat zal goedkomen als je er een jaartje op uit trekt!