Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Persoonlijk spaakbreukrecord - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Persoonlijk spaakbreukrecord

quote=tndmbkr
>Als je voor de onderbouwing van deze uitspraak kan verwijzen naar
> een meer recent gedegen onderzoek, ben ik je dankbaar.
Het is evident dat bij velgstijfheid = 0 alleen de onderste spaak ontlast wordt en bij velgstjifheid = oneindig alle spaken tegelijk. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er verder een discontinuïteit in het verband zit dus ik ga niet voor je zoeken naar het voor de hand liggende resultaat.

>Ik ben bezig een groot aantal wielen,
>...
>Met 36 spaken duurt die cyclus wat langer.
?? Volgens mij duurt de cyclus precies 1 omwenteling? Of wat bedoel je?
Wat voor jou in gedachten evident mag zijn, hoeft nog niet evident te zijn voor mensen met harde cijfers op papier
Dan kan ik je helaas niet verder helpen.
In Fahrradzukunft trof ik vandaag een artikel aan waarin het effect van een bepaald type strooizout op spaken wordt beschreven: 'Die Speichenbrüche entstehen dann während der Fahrt fast zufällig ohne besondere Belastung und fast immer in der Mitte der Speiche, nicht am Kopf und nicht am Nippel, und es reißen sofort mehrere oder sehr viele Speichen. Die Antriebsseite ist nur geringfügig stärker betroffen. Es genügt, wenn über einen längeren Zeitraum eine geringe Menge MgCl2 auf der Oberfläche der Speiche verbleibt und das Rad einige Zeit nicht (im reinigenden Regen) gefahren wird.'
Precies wat mij een paar jaar terug overkwam met mijn oude vakantiefiets: veel breuken in het midden van de spaken en in een mum van tijd veel gebroken spaken. In dit artikel is magnesiumchloride (MgCl2) de boosdoener, dat in Duitsland vaak in strooizout zit. Het zit ook in zeewater (5 g/l), naast NaCl (24 g/l).

'Natriumchlorid ist im Schweiß enthalten, daher findet man bei Rennradfahrern öfters Korrosion unter dem Lenkerband. Eine andere Salzquelle ist im Winter das Straßenstreusalz. Solange im Straßenverkehr nur NaCl verwendet wurde, gab es keine nachweisbare Erhöhung von Speichenbrüchen an Laufrädern. Seit einigen Jahren wird aber auch hier in Deutschland vermehrt mit MgCl2-Lösung als Auftauhilfe gearbeitet. MgCl2 hat den Vorteil, dass es sehr viel hygroskopischer als NaCl ist. Das heißt, es trocknet nicht aus, sondern bleibt immer feucht. Dadurch sinkt im Winter die Feinstaubbelastung in den Städten, die sonst durch das leicht staubige NaCl immer deutlich zunimmt, und der Streusalzeinsatz kann gleichzeitig verringert werden. MgCl2 haftet aber auch sehr gut an Bauteilen und bildet auf der Oberfläche einen feuchten, chloridhaltigen Belag, unter dem Korrosion verstärkt fortschreiten kann.'

NaCl zit ook in zweet en kan corrosieplekken op fietssturen geven, maar veroorzaakt volgens dit artikel geen aanwijsbare verhoging van spaakbreuken. Het agressievere MgCl2 wordt steeds meer als strooizout gebruikt omdat dit niet opdroogt en daardoor niet, zoals NaCl, weg kan waaien en als fijnstof in de lucht kan komen. Het blijft helaas ook makkelijk als een vochtig chloridehoudend laagje op de spaken zitten, waardoor deze aangetast worden terwijl de fiets ongebruikt in de schuur staat.

'Reine Winterfahrräder, die im Sommer nicht gefahren werden (weil vielleicht Spikereifen aufgezogen sind), müssen sehr sorgfältig abgespült werden, sonst hat die Korrosion leichtes Spiel.'

Winterfietsen die na gebruik niet afgespoeld worden en in de zomer niet gebruikt worden: dit is vergelijkbaar met wat ik met mijn reservefiets deed. Na het zoutbad in de nazomer van 2017 heb ik de fiets niet goed schoongemaakt en er vervolgens lange tijd niet op gefietst. Twee jaar later en 1500 km verder was het achterwiel kaduuk.
Misschien moet ik het voorwiel ook nog eens goed onder de loep nemen, en flink wat passende reservespaken meenemen ;-).
De meeste soorten RVS houden er niet van idd, maar ik heb het idee* dat DT Swiss spaken er wat minder gevoelig voor zijn dan Sapim spaken...Sapim spaken zijn over het algemeen ook licht magnetisch dus er zit wat verschil in.

(*niet wetenschappelijk onderbouwd maar gewoon op eigen ervaring dus)
Ik weet niet of er in Nederland ook in toenemende mate magnesiumchloride gebruikt wordt als strooizout. Als dat zo is dan is het vervelend nieuws voor ons als fietsers, temeer omdat (volgens de auteur aan wiens kennis ik niet twijfel) juist wielen waarvan de spaken wél goed gespannen zijn er het meeste last van hebben.

Zij vertelt verder in haar artikel dat het fietsenmakers niet opvalt: (vertaald met Deepl)
"De fietsenmakers kennen het probleem niet, maar zien alleen een spaak die in het midden gebroken is (of 15 tot 20 gebroken spaken), vervangen die en denken er verder niet over na. Als je het aan fietsherstellers vraagt, kennen velen het verschijnsel van de in het midden gebroken spaak, maar niemand is er verbaasd over. Toen wij deze vorm van schade rond 2008 in de ADFC voorlegden en er zelfs een meldpunt voor oprichtten, kwam er geen reactie van betekenis."
Fietsenmakers in Duitsland zijn dus niet heel erg anders dan bij ons...

Spakenfabrikanten hebben het wel in de gaten:
"Intussen hebben sommige spaakfabrikanten op dit verschijnsel gereageerd. Spaken worden niet (meer) gemaakt van het goedkoopste massastaal 1.4301, maar er worden staalsoorten gebruikt met iets meer legeringselementen. Niet te veel, want anders bereik je misschien niet de nodige materiaalsterkte.
Toch zijn er nog genoeg wielen die met "goedkope" roestvrijstalen spaken zijn gespaakt en ook in de toekomst te lijden zullen hebben onder het moderne, autogerichte wegonderhoud."

Wat ik wel interessant zou vinden is als er op een toegankelijke manier informatie beschikbaar zou komen over de legeringen waar diverse spaken van gemaakt zijn en of die gevoelig zijn voor spanningscorrosie door magnesiumchloride.
Zowel Sapim als DT Swiss zijn niet scheutig met info over dat laatste Leon...
Dan zal iemand ze een keer moeten analyseren, dan heb je alvast de samenstelling. Met een electronenmicroscoop-massaspectrometer is dat zo gepiept, maar ik weet niet of die dingen die er in mijn schootijd uitzaken als de cockpit van een straalvliegtuig tegenwoordig wat goedkoper zijn.
De rest is lastiger.

Zelf fiets ik in de winter nauwelijks door pekel en heb al een tijd door dat als je maar een paar keer in een winter door de pekel fietst dit heel dure kilometers zijn, zelfs zonder dit verhaal waaruit blijkt dat je zelf één rit je wielen kunt verpesten, als er tenminste megnesiumchloride is gestrooid.
Mijn wielen met DT Swiss spaken hebben al 2 winters met weinig aandacht en liefde overleefd hoor, gewoon na de pekel een keer met warm water afsoppen en klaar. Dus ik hoop dat het hier met de chlorides wel mee valt...
Het gaat niet om chlorides maar om magnesiumchloride. Met natriumchloride (keukenzout) is er weinig aan de hand.
Shadow schreef:
wo 15 dec, 2021 15:17
Mijn wielen met DT Swiss spaken hebben al 2 winters met weinig aandacht en liefde overleefd hoor, gewoon na de pekel een keer met warm water afsoppen en klaar.
Eenmalig dus (ergens na de winter) als ik het zo lees?

Hetzelfde als wat ik doe dus ;)
Euh ja :oops:
Leon schreef:
wo 15 dec, 2021 15:47
Het gaat niet om chlorides maar om magnesiumchloride. Met natriumchloride (keukenzout) is er weinig aan de hand.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Magnesiumchloride

Boeit niet zo als je veel aan de kust rijd...