Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pinion 1.18 of Rohloff - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - Pinion 1.18 of Rohloff

Dag Allemaal,
Graag jullie advies/mening;
Volgend jaar begin ik (weer) aan een lange reis, deze zal een aantal jaren duren o.a. door Afrika.
De fiets gaat dus een aantal jaren met me mee en het zou fijn zijn als ik onderweg eventuele problemen een beetje kan oplossen.
Voor deze reis ga ik een nieuwe fiets aanschaffen en zit erg te twijfelen tussen een fiets met Pinion of Rohloff.
Ik zou het liefst voor de Pinion1.18 gaan maar twijfel. Op de 1 of andere manier heb ik voor deze lange reis meer vertrouwen in Rohloff maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd behalve dan dat Rohloff wat langer op de markt is. Ik zie mij zelf ergens in Congo met een lekke Pinion bak staan en niet echt de mogelijkheid om die per post op te sturen naar NL maar dat zou met de Rohloff niet anders zijn denk ik. En dan denk ik dat ik het toch maar bij de oude vertrouwde derailleur moet houden echter wil ik ook wel eens "met de tijd" en techniek mee.
Dus de vraag aan jullie...wat zouden jullie doen ? Komend weekend ga ik naar een betrouwbare fietsenwinkel en leg ik dit probleem daar ook eens neer maar ik hoor graag jullie mening.
alvast bedankt Piet
Rohloff kun je een cassette achternaaf in zetten, en derailleur erop en weer verder fietsen. Als je je Pinion bak moet terug sturen moet eerst de lokale smid een leuk doosje maken waar je een normale trapas in kwijt kunt.

Voor mij in ieder geval een argument om een Rohloff met derailleur oog te rijden.

Al vind ik die extra range van een Pinion ook wel erg fraai, zeker in combinatie met de Onyx naaf die onder andere idworx als optie aanbiedt. Al koop je voor de prijs van die naaf ook alweer een halve Rohloff naaf geloof ik...
Een extra overweging: bij een high tech fiets moet je op een verre reis ook alle high tech probleempjes zelf oplossen. Dat betekent thuis oefenen!
Zelf zou ik dan voor Rohloff kiezen.

In veel dingen zijn Rohloff en Pinion in de praktijk gelijkwaardig, allebei degelijk en betrouwbaar. Maar de Pinion1.18 is veel zwaarder. Het verschil is zo groot dat in mijn ogen Pinion dat niet meer zal kunnen compenseren door andere voordelen. Het gewichtsverschil tussen Rohloff en derailleur vind ik nog acceptabel.

Als er met de Rohloff op wereldreis iets onverwachts vervelends gebeurt kan het achterwiel opgestuurd worden. Dat is vaak efficiënter dan de naaf er uit spaken. Met de Pinion weet ik niet hoe (makkelijk/lastig) die gedemonteerd kan worden voor opsturen.

Veel problemen met derailleur kunnen lokaal worden opgelost maar niet alle. Het zou me niet verbazen als de kans op (op korte termijn) onoverkomelijke problemen bij derailleur altijd nog groter is dan bij Rohloff.

Een tweedehands Rohloff is minder betrouwbaar dan een eerstehands, want er kan mee geklungeld of verwaarloosd zijn, en je krijgt minder hulp en service dan bij een eerstehands als er toch problemen zijn.

Hans
M’n gevoel zegt Rohloff. Heb je daar problemen mee, dan zet je eenvoudig een willekeurig ander wiel in je fiets. Ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe waterdicht de Pinion is en wat hij van onderdompelen vindt. Dat naar aanleiding van een ander draadje.

Beide kunnen olie lekken, maar beide kunnen ook honderden kilometers zonder olie. Dat lijkt me geen keuzecriterium.
Weet je al welk merk en model fiets het in gaat komen?
Bedankt voor jullie input, het zet me verder aan het denken ! Vooral het argument om een Rohloff met derailleur oog spreekt mij wel aan. Ik ben aan de andere kant wel erg gecharmeerd van de Pinion en het gewicht is voor mij minder belangrijk. Er zijn een paar mensen die lange reizen hebben gemaakt met de Pinion en die zijn er erg over te spreken maar ergens in mijn achterhoofd blijft het idee dat ik met een Rohloff me beter kan redden als die stuk gaat dan de Pinion. En aangezien de fiets een paar jaar het moet gaan doen is dit wel een wezenlijke keuze ..
@Bel ik dit weekend eens de Avaghon X-29 vergelijken met wat Santos modellen,
sonner schreef:
di 27 aug, 2019 22:36

@Bel ik dit weekend eens de Avaghon X-29 vergelijken met wat Santos modellen,
idworx oPinion BLT en Rohler BLT wellicht? Heb je net als bij een X29 aardig dezelfde fiets met de transmissie die verandert.

X29 kun je zelfs met derailleur krijgen, dan kun je drie mogelijkheden naast elkaar vergelijken. ;)
javb2812 schreef:
di 27 aug, 2019 19:54

Een tweedehands Rohloff is minder betrouwbaar dan een eerstehands, want er kan mee geklungeld of verwaarloosd zijn, en je krijgt minder hulp en service dan bij een eerstehands als er toch problemen zijn.
Ik heb m'n eerste Rohloff met kapotte lagers gekocht, die werden destijds nog kostenloos vervangen door Rohloff zelf.

M'n tweede Rohloff kocht ik gebruikt met externe schakelbox maar zonder schijfremdeksel. Met het wisselen daarvan gaat de naaf uit elkaar, en dat mag alleen door de importeur of Rohloff zelf gebeuren. Die vertrouw ik nu ook prima op reis.

Scheelt toch significant in prijs. En mocht er wat mee zijn kan ik voor ik de prijs van een nieuwe bereik toch weer een gebruikte erbij kopen.
ericplan schreef:
di 27 aug, 2019 21:41
M’n gevoel zegt Rohloff. Heb je daar problemen mee, dan zet je eenvoudig een willekeurig ander wiel in je fiets.
Dit. Desnoods (tijdelijk) een singlespeed.

Voor zo'n lange reis (dus flinke bepakking) lijkt me het grotere bereik van de Pinion ook niet echt een meerwaarde geven, of je moet persé 40+ km/h willen rijden.

Ook geen riem maar een ketting nemen, maar dat had je vast zelf al bedacht.
Wat voor fiets heb je eigenlijk nu?
En wat zijn je ervaringen met die fiets op slechte wegen, bijv. tijdens deels off-road fietsvakanties?
Jurr schreef:
sonner schreef:
di 27 aug, 2019 22:36

@Bel ik dit weekend eens de Avaghon X-29 vergelijken met wat Santos modellen,
idworx oPinion BLT en Rohler BLT wellicht? Heb je net als bij een X29 aardig dezelfde fiets met de transmissie die verandert.

X29 kun je zelfs met derailleur krijgen, dan kun je drie mogelijkheden naast elkaar vergelijken. ;)
Santos 3+ kun je ook nog met derailleur krijgen, maar check het prijsverschil. €3765 voor de Santos met der./schrijfrem versus €2395 voor de X29 der/schrijfrem :shock: Maar dat terzijde.
Bel schreef:
wo 28 aug, 2019 08:55

Santos 3+ kun je ook nog met derailleur krijgen, maar check het prijsverschil. €3765 voor de Santos met der./schrijfrem versus €2395 voor de X29 der/schrijfrem :shock: Maar dat terzijde.
Wow. Dat lijkt me prijstechnisch niet een erg efficiënte keuze in die configuratie...
.
Als je dan toch Santos en derailleur wil voor die prijs kun je dan beter zowel een Travelmaster 2.6 als een Travelmaster 2.8 kopen. Kun je ook 2 bandenmaten rijden, maar heb je alleen geen schijfremmen. Die kosten als 'special' geloof ik 1799 euro per stuk toch?
Jurr schreef:
wo 28 aug, 2019 09:40
Bel schreef:
wo 28 aug, 2019 08:55

Santos 3+ kun je ook nog met derailleur krijgen, maar check het prijsverschil. €3765 voor de Santos met der./schrijfrem versus €2395 voor de X29 der/schrijfrem :shock: Maar dat terzijde.
Wow. Dat lijkt me prijstechnisch niet een erg efficiënte keuze in die configuratie...
.
Als je dan toch Santos en derailleur wil voor die prijs kun je dan beter zowel een Travelmaster 2.6 als een Travelmaster 2.8 kopen. Kun je ook 2 bandenmaten rijden, maar heb je alleen geen schijfremmen. Die kosten als 'special' geloof ik 1799 euro per stuk toch?
De Travelmaster heeft een aluminium frame, toch? Lijkt me niet handig in dit geval.
Jurr schreef:Die kosten als 'special' geloof ik 1799 euro per stuk toch?
Inmiddels alweer €1899. (Deore/LX en shimoano velgrem)

Klein herstel: als je de 3+ downgrade en zga. configureert als een X29 dan komt 'ie zo ongeveer op €3600. Maar dan nog. Prijsverschil Rohloff of Pinion is wat deze fietsen betreft dacht ik wat kleiner, maar dat mag iemand anders configureren :D

ericplan schreef: De Travelmaster heeft een aluminium frame, toch? Lijkt me niet handig in dit geval.
Hoezo niet?
willem.m schreef:
wo 28 aug, 2019 08:45
Wat voor fiets heb je eigenlijk nu?
En wat zijn je ervaringen met die fiets op slechte wegen, bijv. tijdens deels off-road fietsvakanties?
Fiets die ik nu heb is pakweg 15jr en was een simpele Cube die ik ooit voor woonwerk verkeer heb gekocht en inmiddels heel Oost Afrika en half Europa heeft gezien. Ze is toe aan pensioen en ik ben nu in de mogelijkheid om een "echte" reisfiets te kopen.
Bedankt voor alle suggesties, ik ga dit weekend eens rustig kijken welke fiets goed aanvoelt. Uiteindelijk moet ze het een paar jaar met me uithouden.
Bel schreef:
wo 28 aug, 2019 10:45
[...]
ericplan schreef: De Travelmaster heeft een aluminium frame, toch? Lijkt me niet handig in dit geval.
Hoezo niet?
Aluminium kan slecht tegen verbuigen en weer terugbuigen. Staal kan daar beter tegen. Bijvoorbeeld als je achtervork na een kleine aanrijding wat scheef staat.

Bovendien kan je staal zonder probleem (bij wijze van spreken) op elke straathoek laten lassen. Het lassen van aluminium vereist speciale apparatuur en andere vaardigheden.
Is het handig om de aluminium vs staal discussie in een ander draadje te voeren? Het is niet merk gebonden en opmerkingen hierover en ervaringen hiermee komen geregeld terug en zullen dat blijven doen. Overigens een niet onbelangrijk onderwerp.
ericplan schreef:
wo 28 aug, 2019 11:08
Bel schreef:
wo 28 aug, 2019 10:45
[...]
ericplan schreef: De Travelmaster heeft een aluminium frame, toch? Lijkt me niet handig in dit geval.
Hoezo niet?
Aluminium kan slecht tegen verbuigen en weer terugbuigen. Staal kan daar beter tegen. Bijvoorbeeld als je achtervork na een kleine aanrijding wat scheef staat.
Ik ben geen fan van Santos en zelfs niet van aluminiumframes, maar de Travelmaster staat bij honderden leden van deze vereniging bekend als een van de meest bomproofe fietsen die er zijn waar de meest afgrijselijke wegen mee befietst zijn in de tijd dat iedereen nog met 30 kilo bagage fietste en veel wegen in verre landen die nu geasfalteerd zijn nog onverhard waren.
Ik vraag me af of er wel eens een gebroken is.