Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pinion 1.18 of Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - Pinion 1.18 of Rohloff

sonner schreef:
wo 28 aug, 2019 10:59
Bedankt voor alle suggesties, ik ga dit weekend eens rustig kijken welke fiets goed aanvoelt. Uiteindelijk moet ze het een paar jaar met me uithouden.
Ben erg benieuwd wat je bevindingen zijn. Houd ons op de hoogte!
ericplan schreef: Aluminium kan slecht tegen verbuigen en weer terugbuigen. Staal kan daar beter tegen. Bijvoorbeeld als je achtervork na een kleine aanrijding wat scheef staat.

Bovendien kan je staal zonder probleem (bij wijze van spreken) op elke straathoek laten lassen. Het lassen van aluminium vereist speciale apparatuur en andere vaardigheden.
Oke, zo bedoel je. Ik dacht dat je misschien doelde op dat een bepaald versnellingstype het in een stalen frame beter doet ofzo. Kon ik me al niet voorstellen.
sonner schreef:
wo 28 aug, 2019 10:54
willem.m schreef:
wo 28 aug, 2019 08:45
Wat voor fiets heb je eigenlijk nu?
En wat zijn je ervaringen met die fiets op slechte wegen, bijv. tijdens deels off-road fietsvakanties?
Fiets die ik nu heb is pakweg 15jr en was een simpele Cube die ik ooit voor woonwerk verkeer heb gekocht en inmiddels heel Oost Afrika en half Europa heeft gezien. Ze is toe aan pensioen en ik ben nu in de mogelijkheid om een "echte" reisfiets te kopen.
Aha, dan weet je inderdaad heel goed wat je zoekt. Leuk om een flinke upgrade te doen!

(Reden dat ik het vroeg is dat op dit forum af en toe vrijwel nieuwe top-of-the-bill fietsen worden aangeboden door mensen die voor het eerst een (verre) fietsreis wilden maken, maar er door omstandigheden toch van af zagen, en vervolgens ook niet meer op fietsvakantie wilden, en dus met die dure fiets bleven zitten. Jij behoort zeker niet tot deze categorie.)
Aan voorgaande reacties kan ik alleen nog deze 3 toevoegen:
1. Proefrijden
2. Proefrijden
3. Proefrijden

Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan. Kijkend naar de specificaties leek de Pinion P1.18 mij de beste optie: een groter bereik dan Rohloff en (iets) kleinere stapjes tussen de verzetten. Maar toen ik op 1 dag op beide fietsen een flinke proefrit heb gemaakt vond ik de fiets (Idworx) met Rohloff veel fijner fietsen dan die met de Pinion. De voordelen die ik op papier had gezien heb ik in de praktijk niet opgemerkt. Daarom heb ik toch voor Rohloff gekozen. Maar een vriend die mee was tijdens de proefrit vond de Pinion juist weer fijner. Dus je ziet maar weer: niks persoonlijker dan een schakelsysteem. :D
Santos, Avaghon en idworx zijn natuurlijk hartstikke goed. Maar kijk zeker ook eens naar Koga en Tout Terrain. Ook bizar goede fietsen, alleen verdient de winkel daar minder aan :D
ericplan schreef:
wo 28 aug, 2019 10:17

De Travelmaster heeft een aluminium frame, toch? Lijkt me niet handig in dit geval.
Tegenwoordig allemaal wel ja. Op marktplaats komt er nog wel eens een stalen variant voorbij, die ik stiekem ook fraaier vind dan een aluminium exemplaar.
Eric Schuijt schreef:
wo 28 aug, 2019 20:48
Santos, Avaghon en idworx zijn natuurlijk hartstikke goed. Maar kijk zeker ook eens naar Koga en Tout Terrain. Ook bizar goede fietsen, alleen verdient de winkel daar minder aan :D
Of een Surly, Salsa, Genesis, Velotraum, Kona, of misschien wel iets op maat laten bouwen....
sonner schreef:
wo 28 aug, 2019 10:54

Fiets die ik nu heb is pakweg 15jr en was een simpele Cube die ik ooit voor woonwerk verkeer heb gekocht en inmiddels heel Oost Afrika en half Europa heeft gezien. Ze is toe aan pensioen en ik ben nu in de mogelijkheid om een "echte" reisfiets te kopen.
Was van de week bij de Cubestore in Vlaardingen, die hadden daar voor 800 euro een fiets staan met goed brede banden, starre vork en voor- en achterdragers.

Als je bij derailleur blijft lijkt me dat helemaal geen gekke optie.
Jurr schreef:
di 27 aug, 2019 19:02
...Al vind ik die extra range van een Pinion ook wel erg fraai, zeker in combinatie met de Onyx naaf die onder andere idworx als optie aanbiedt. Al koop je voor de prijs van die naaf ook alweer een halve Rohloff naaf geloof ik...
Ik rijd een oPinion BLT met riem en ik kan je verklappen dat de standaard Pinion H2R naaf verre van "ideaal" is. Sterker nog, Ik ben van mening dat deze als zodanig ongeschikt is. Gedurende twee maanden zijn er bij mij twee gloednieuwe H2R naven defect geraakt, waarna ik uiteindelijk ook voor die Onyx heb moeten kiezen. Naar mijn mening zou Idworx er beter aan doen om standaard deze - of een andere geschikte naaf - te gebruiken i.p.v. ondeugdelijke onderdelen/-combinaties te gebruiken om vervolgens een "oplossing" te bieden in de vorm van een optie.

Zolang de Pinion doet wat ie moet doen, is het echt een fraai systeem. Het gewicht stoort mij totaal niet. Na iets meer dan anderhalf jaar (gelukkig niet terwijl ik op reis was) begon de P1.18 echter ook te lekken en is opgestuurd voor vervanging van de dichtingen. Sindsdien lekt ie niet meer.
Het voordeel van Pinion is het grotere bereik en gewicht in het zwaartepunt. Het nadeel is een kilo extra gewicht, een hogere prijs en een flink grotere Q (benen wijd). Voor een woeste reis zou ik zoals velen al opmerkten liever een Rohloff met derailleuroog hebben. En natuurlijk met ketting.
In deze prijsklasse is een maatframe ook heel realistisch. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb (in mijn geval m-gineering).
Eric Schuijt schreef:
wo 28 aug, 2019 20:48
Santos, Avaghon en idworx zijn natuurlijk hartstikke goed. Maar kijk zeker ook eens naar Koga en Tout Terrain. Ook bizar goede fietsen, alleen verdient de winkel daar minder aan :D
Ik wil nog wel eens een balletje opgooien over de sterkte van de wielen bij TT, ik heb er 1 onder handen gehad met zowel in het voorwiel als in het achterwiel een slag en ik vind de wielen erg licht ingespaakt :roll:
Shadow schreef:
do 29 aug, 2019 12:35
...ik heb er 1 onder handen gehad met zowel in het voorwiel als in het achterwiel een slag en ik vind de wielen erg ligt ingespaakt :roll:
Weet je zeker dat het daaraan licht? :wink:
Jup - was niet van mij en het koste even moeite on alles weer in het gareel te krijgen maar daarna is de eigenaar er mee op vakantie geweest - zonder problemen.

(het was nog vroeg Willem)
Wat bedoel je met te licht ingespaakt? Te weinig spaakspanning? Wat heb je gemeten?
Of waren de spaken niet gezet/gekraakt? Of te dunne spaken? Te weinig? :wink:
Wim schreef:
do 29 aug, 2019 10:47
Het voordeel van Pinion is het grotere bereik en gewicht in het zwaartepunt. Het nadeel is een kilo extra gewicht, een hogere prijs en een flink grotere Q (benen wijd). Voor een woeste reis zou ik zoals velen al opmerkten liever een Rohloff met derailleuroog hebben. En natuurlijk met ketting.
In deze prijsklasse is een maatframe ook heel realistisch. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb (in mijn geval m-gineering).
Bedankt voor de tip ! Ga ik zeker eens mee praten !
Leon schreef:
do 29 aug, 2019 15:58
Wat bedoel je met te licht ingespaakt? Te weinig spaakspanning? Wat heb je gemeten?
Of waren de spaken niet gezet/gekraakt? Of te dunne spaken? Te weinig? :wink:
Te dunne spaken voor een fiets die verkocht wordt als vakantiefiets met 160kg maximaal systeemgewicht; deze berijder en bagage kwamen niet aan de 120kg en het gaf al problemen. Velgen waren Andra 321’s, dat mag toch een sterke velg heten...ik heb het recht gekregen, maar ik had de indruk dat ze niet goed ontstressed waren af fabriek > machinaal gebouwd en niet gecheckt misschien? Affijn ik heb de boel weer in het gareel gekregen maar het mag iets zwaarder/beter van TT.
Avond Allemaal het is de Santos 3+ met Rohloff geworden, heb proef gereden en ben uiteindelijk hiervoor gegaan. Mijn lengte en het proefrijden gaf de doorslag, ik denk dat deze fiets wel Afrika proof is !!
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage !
sonner schreef:
di 03 sep, 2019 22:29
Avond Allemaal het is de Santos 3+ met Rohloff geworden, heb proef gereden en ben uiteindelijk hiervoor gegaan. Mijn lengte en het proefrijden gaf de doorslag, ik denk dat deze fiets wel Afrika proof is !!
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage !
Super keuze! Veel fietsplezier en veel veilige kilometers met je fiets!
Kunnen we straks nog een fotootje tegemoet zien?
sonner schreef:
di 03 sep, 2019 22:29
Avond Allemaal het is de Santos 3+ met Rohloff geworden, heb proef gereden en ben uiteindelijk hiervoor gegaan. Mijn lengte en het proefrijden gaf de doorslag, ik denk dat deze fiets wel Afrika proof is !!
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage !
MooI! Had je deze nog vergeleken met iets anders? De X29 bijvoorbeeld van Avaghon.
sonner schreef:
di 03 sep, 2019 22:29
Avond Allemaal het is de Santos 3+ met Rohloff geworden, heb proef gereden en ben uiteindelijk hiervoor gegaan. Mijn lengte en het proefrijden gaf de doorslag, ik denk dat deze fiets wel Afrika proof is !!
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage !
Gefeliciteerd! Veel fijne kilometers toegewenst :)
Gefeliciteerd! Goede keuze! Ik mag de mijne nog gaan bestellen :D