Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opladen van je Iphone - Forum Wereldfietser

Opladen van je Iphone

Hallo

Tijdens fietstocht naar Berlijn (R1) gebruik gemaakt van een oplader, aangesloten op een naafdynamo. Ik had de verwachting daarmee tijdens het rijden de iPhone weer te kunnen opladen, handig omdat ik de iPhone gebruikte voor navigeren. Ik kreeg hem echter nooit opgeladen, wel zag ik het oplaadteken. Ik vermoed dus dat je niet zozeer kan opladen als wel verminderen dat hij te snel leeg loopt. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Verder viel mij op dat beneden een bepaalde snelheid het opladen stopte. Is dit de normale gang van zaken of zit er dan toch ergens iets fout? Ben benieuwd naar ervaringen. Fietstocht was overigens erg leuk:)
Als je wat meer info geeft over de oplader, zijn er hier mensen met gebruikerservaringen die iets anders vinden of hetzelfde, en anders wel een verklaring hebben waarom. In veel gevallen zal er ook nog iets van een buffer(accu) nodig zijn om welke phone dan ook van een constante stroom stroom te voorzien om het ding ook op te kunnen laden.
Het is een bicycle USB charger M172N (made in Germany, gekocht via fietsenmaker bij Conrad). Een zwart, vierkant blok. Ook gemonteerd door fietsenmaker. Naar mijn idee laadde hij wel op want ik zag zowel het oplaadteken als het accusymbooltje. Maar het percentage nam nooit toe.
Stond de schermhelderheid genoeg terug, het beeld uit wanneer niet nodig, de telefoon op vliegtuigmodus met een offline route programma en alle onnodige overige apps uit?
Op schermhelderheid heb ik gelet, de overige zaken niet. Ik navigeerde online op de app van de Fietsvakantiewinkel, reuze handig. Ik heb niet gezien dat dit ook offline mogelijk zou zijn. In ieder geval wel tips om op te letten volgende keer. Dank.
Amice59 schreef:
do 22 aug, 2019 19:41
Het is een bicycle USB charger M172N
Deze omvormer heeft geen bufferaccu die de extra geproduceerde energie kan opslaan of een tekort aan gevraagde energie kan opvangen. Is op te lossen met een powerbank die tegelijk de energie kan opslaan en afstaan.
Verder staat de Kemo m172n niet bekend om zijn geweldige prestaties. De bekende forumslader weet bij dezelfde snelheid een veelvoud te leveren.
Als je je telefoon gebruikt, loopt de accu leeg. Als je online navigeert, loopt de accu sneller leeg.
Als je je telefoon aan een oplader hangt die werkt op de dynamo laadt de accu op.
Of onder de streep de accu opgeladen wordt, hangt af van hoeveel je telefoon verbruikt, hoe hard je fietst en hoe efficiënt de oplader is. Die Kemo is kennelijk niet zo efficiënt. Een bufferaccu zal de efficiëntie nog verlagen.

Met de Fietsvakantiewinkel-app kun je de kaarten van te voren downloaden. Dan kun je in vliegtuigmodus navigeren, dat trekt de accu minder snel leeg. Scherm minder helder zetten scheelt ook. En anders dus harder fietsen ;-)
In niet te bergachtig terrein moet het met de aanwijzigingen van Eindgebruiker lukken je telefoon opgeladen te houden. Daar ik graag in bergachtig terrein fiets en niet altijd op een camping met stroom overnacht sleep ik voor de zekerheid een vrij zware powerbank mee.
Overigens is harder fietsen maar deels de oplossing, want bij te hoge snelheden schakelt de oplader zich uit om doorbranden te voorkomen. De Kema heb ik ook geprobeerd en naast het kwetsbare ontwerp was het grootste nadeel voor mij dat het na uitschakeling ten gevolge van een te hoge snelheid vrij lang duurde voordat hij zich weer inschakelde.
De nieuwste uitvoering van 'The Plug' mag er qua prestaties ook zijn trouwens, onder de 25km/u gelijk aan of beter dan de forumslader!
Shadow schreef:
vr 23 aug, 2019 10:30
De nieuwste uitvoering van 'The Plug' mag er qua prestaties ook zijn trouwens, onder de 25km/u gelijk aan of beter dan de forumslader!
is dat de V of een andere versie?
Amice59 schreef:
do 22 aug, 2019 19:18
Hallo

Tijdens fietstocht naar Berlijn (R1) gebruik gemaakt van een oplader, aangesloten op een naafdynamo. Ik had de verwachting daarmee tijdens het rijden de iPhone weer te kunnen opladen, handig omdat ik de iPhone gebruikte voor navigeren. Ik kreeg hem echter nooit opgeladen, wel zag ik het oplaadteken. Ik vermoed dus dat je niet zozeer kan opladen als wel verminderen dat hij te snel leeg loopt. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Verder viel mij op dat beneden een bepaalde snelheid het opladen stopte. Is dit de normale gang van zaken of zit er dan toch ergens iets fout? Ben benieuwd naar ervaringen. Fietstocht was overigens erg leuk:)

Bij lage snelheden zal de laadstroom inderdaad te laag zijn voor je iPhone om aan op te laden. Bij hogere snelheden wellicht zelf te hoog om ten volle te profiteren van de aangeboden amperes. Wellicht dat een losse bufferaccu ertussen het probleem voor je kan oplossen. Je hebt dan ook nog eens extra accu capaciteit mee.

Belangrijk sowieso is om het verbruik terug te brengen, bijvoorbeeld door wifi uit te schakelen en data van 4G naar 3G. Verdere tips vind je bijvoorbeeld op https://www.macworld.co.uk/how-to/iphon ... e-3513323/

Ik heb mijn iPhone 7 uitgerust met de officiële batterycase van Apple zelf*. Niet goedkoop maar ideaal samenwerkend. Ik kan keurig op de telefoon zien hoe vol de accu van de iPhone is en hoeveel die van de batterypack. De iPhone wordt zo lang mogelijk op 100% gehouden door de batterypack en de iPhone wordt ook als eerste opgeladen als je het geheel aan een externe stroombron hangt. De iPhone kan heel makkelijk uit de case worden gehaald zodat je case en iPhone eventueel apart kunt opladen als je dat sneller wilt doen, bijvoorbeeld tijdens een tussenstop bij een cafe o.i.d.

*https://www.apple.com/nl/shop/product/M ... hone-7-wit. ook in het zwart verkrijgbaar
Ja dat kan kloppen dat een IPhone niet oplaadt. Apple heeft natuurlijk weer eens iets bijzonders: de datapinnen hebben een bepaalde spanning nodig die een gewone oplader niet geeft. Voor een iPhone is dat 2 V voor beide pinnen. Voor een iPad weer iets anders. Het heeft dus niets te maken met harder rijden, bufferaccus of wat dan ook.
Ik heb voor een vriendin met een iPhone zelf een lader gemaakt die op een fietsdynamo werkt, met dus die bewuste 2 V spanning. Werkt prima.
Crapple :|
ik kwam dit tegen, opladen in de zon, past volgens mij makkelijk achterop je bagage en heeft een accu die je iPhone minstens een keer oplaad. Voor 80 euro heb je dan volgens mij een prima oplossing.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... -solar-kit

review : https://www.youtube.com/watch?v=Kd0ZLxAoCr8
Hans Keesom schreef:
zo 22 sep, 2019 11:16
ik kwam dit tegen, opladen in de zon, past volgens mij makkelijk achterop je bagage en heeft een accu die je iPhone minstens een keer oplaad. Voor 80 euro heb je dan volgens mij een prima oplossing.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... -solar-kit

review : https://www.youtube.com/watch?v=Kd0ZLxAoCr8
En het mooie is dat het ding geschikt is voor smartphones, dus ook voor smartphones anders dan die van het merk met de appel in het logo. Want die bestaan ook.
Terra schreef:
vr 23 aug, 2019 18:28
Shadow schreef:
vr 23 aug, 2019 10:30
De nieuwste uitvoering van 'The Plug' mag er qua prestaties ook zijn trouwens, onder de 25km/u gelijk aan of beter dan de forumslader!
is dat de V of een andere versie?
Dit bericht gemist, anders had ik wel even gereageerd. Ik heb de V-versie van de Plug, en op mijn tocht naar Avignon elke avond met een 100% volle iPhone 6 op de camping aangekomen. Ook op dagen dat er veel geklommen moest worden. Daarbij niet bezuinigd op stroomverbruik, dus lichtsterkte scherm op 'normaal', geen apps uitgezet, niet op vliegtuigstand etc. Oh, en niet onbelangrijk: de iPhone mbv PocketEarth voor de navigatie gebruikt. Ik mag wel zeggen dat ik er behoorlijk tevreden over ben.
Ik heb wel inmiddels gemerkt dat ik een soort kapje over de USB-aansluiting moet maken ter bescherming tegen overvloedige regenval. Daar zit nog ruimte voor verbetering.
Goed om te horen!
PeterVanRijn schreef:
zo 22 sep, 2019 14:16
Ik heb wel inmiddels gemerkt dat ik een soort kapje over de USB-aansluiting moet maken ter bescherming tegen overvloedige regenval. Daar zit nog ruimte voor verbetering.
Sugro (oftewel kneedbaar rubber) en anders een plastic zakje met een touwtje (elastiek houdt ook niet van water)
willem.m schreef:
zo 22 sep, 2019 11:52
.....
En het mooie is dat het ding geschikt is voor smartphones, dus ook voor smartphones anders dan die van het merk met de appel in het logo. Want die bestaan ook.
Ja ik zie ze soms voorbij komen maar snappen doe ik het niet ;-)

De nieuwere iPhones kunnen trouwens met 2.4 A opladen en de accu van de Goal Zero set geeft slechts 1A. Op zich niet erg, is alleen wat langzamer.
Het doet het wel weer 2 keer dus als je een USB Y kabel gebruikt kan je wellicht toch 2A ervan maken.

https://www.bol.com/nl/p/delock-usb-2-0 ... E1EALw_wcB