Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanger voor Brooks B17 Imperial - Forum Wereldfietser

Vervanger voor Brooks B17 Imperial

Weet iemand een goede vervanger voor de Brooks B17 Imperial. Op dit moment gebruik ik een Bontrager Nebula Plus zadel maar niets fietst comfortabeler dan een B17 zadel. Het probleem met de B17 is echter dat ze breken op de zadelrails binnen 10000 km. Dat is me al 2 keer overkomen. Gelukkig zonder te vallen en op loopafstand van huis. Ik begrijp trouwens niet waarom Brooks geen kwaliteit kan leveren want het Bontrager zadel blijft al 30000 km wel heel. Een ander zadel hoeft niet perse van leer te zijn maar het mag natuurlijk wel.
Wat heb je voor zadelpen?
Een standaard aluminium zadelpen waarschijnlijk 27,2 mm.
Gilles Bertoud misschien?
Ik zou ook voor Gilles Berthoud gaan. De Aspin is een mooi alternatief voor de B17, wel een stukje duurder, maar de kwaliteit is ook een stuk hoger: https://berthoudcycles.fr/en/521-leathe ... brown.html
Maurice schreef:
wo 07 aug, 2019 17:34
Ik zou ook voor Gilles Berthoud gaan. De Aspin is een mooi alternatief voor de B17, wel een stukje duurder, maar de kwaliteit is ook een stuk hoger: https://berthoudcycles.fr/en/521-leathe ... brown.html
Dit.

Wel een stuk langer inzitten overigens.
De Gilles Berthoud zijn wel en stuk smaller. Gaat waarschijnlijk niet passen.
peter123 schreef:
wo 07 aug, 2019 18:18
De Gilles Berthoud zijn wel en stuk smaller. Gaat waarschijnlijk niet passen.
Zijn de Vars en Aubisque met 18cm ook te breed?
peter123 schreef: Het probleem met de B17 is echter dat ze breken op de zadelrails binnen 10000 km
Is dat echt zo'n veel voorkomend probleem? En dan ook nog binnen 10000km. Dan zou die van mij binnenkort moeten breken. Zit toch ook dagelijks 80 kilo op.

Zou eea ook niet met afstelling te maken kunnen hebben?
Vooral met de zadelpen. Post Moderne zadelpennen zijn een bekende brooksbreker. Ook het standaard kaarsmodel zadelpen in combinatie met de standaard zadelstrop zorgen eerder voor problemen.
peter123 schreef:
wo 07 aug, 2019 18:18
De Gilles Berthoud zijn wel en stuk smaller. Gaat waarschijnlijk niet passen.
De Mente (ook nog het goedkoopste GB-zadel) is 5 mm breder dan de B17.
Ik ben heel blij met mijn C17. Iets minder comfortabel dan de B17, maar nog steeds een goed zadel. Ik weet niet of het probleem van de rails ook bij de C17 bestaat.
ErikB81 schreef:
wo 07 aug, 2019 21:05
Ik ben heel blij met mijn C17. Iets minder comfortabel dan de B17, maar nog steeds een goed zadel.
Ik ook. Was dat toedekken van dat leer een beetje beu. Middenin de nacht nog even tentje uit omdat ik dacht dat ik het vergeten was...

Wel een goede fietsbroek erbij.
ErikB81 schreef:
wo 07 aug, 2019 21:05
Ik weet niet of het probleem van de rails ook bij de C17 bestaat.
Heb er nu een bikepacking zadeltas en twee bidons aan hangen. Fingers crossed ;)
Altijd weer die discussie over die sneuvelende Brooks zadels.
Ik vraag me sterk af in hoeverre het lichaamsgewicht van de berijder hierin een rol speelt en wat de rol is van een overdreven hoge spanning op het zadeldek in het breken van de bout in de neus van het zadel. Het zou me niet verbazen indien een bepaald percentage van de gebruikers iets te fanatiek met zijn of haar opspansleuteltje aan de slag gaat want het zadel zou maar eens een halve cm kunnen ingezakt zijn... :lol:

Zelf rijd ik alweer dik 10 jaar op hetzelfde zadel (een flyer special, niets bijzonders dus) zonder enig probleem. We spreken dan over >60.000 km en ik weeg net iets minder dan 70kg.

Nu hopen dat volgende week ik niet aan de beurt ben met een gebroken opspanbout... :wink:

Greetz,
Bram
Het gaat om brekende zadelrails, niet om de stelschroef.
Ik heb ergens gelezen dat de rails kan breken als het zadel juist te slap is, niet genoeg opgespannen dus.
De vorm/lengte en plaatsing/klemming van de bovenkant van de zadelpen speelt ook een rol. Of dat in dit geval zo is weet ik uiteraard niet. Ik ken de Brekende Brooksrails niet uit eigen waarneming, maar misschien zit ik teveel achter internet ipv op een fiets, dat kan ook.
De dikte van die zadeldekspanbout in ogenschouw nemend zou je daar een olifant aan kunnen ophangen als hij van goed materiaal was. Het is ondertussen toch echt wel bekend dat de brekende bouten van de zadels van inferieur spul zijn gemaakt.

De enkele rails worden wel pittig belast als het gewicht hoog is, het wegdek slecht en de zadelterugstand maximaal. Daarbij kan nog komen dat het zadel nog verder dan maximaal naar achter is gezet en er kunnen scherpe randen zijn aan de klemming in de zadelpen.
Maar dat slechter materiaal een rol speelt kan ook.
Hey allemaal,
Als ik mijn ervaring mag meedelen als mecanieker in een wielerploeg
Het probleem zit dat je het zadel niet te ver naar achteren mag schuiven blijf een centimeter van de bocht in de rail die naar de neus loopt ook blijf een centimeter van de bocht die naar de achterkant van het zadel loopt.
Hoop jullie daar van dienst mee geweest te zijn.

Grtn,Serge
Nooit te oud om te leren. Waarom?
Zal waarschijnlijk te maken met grotere moment wat wordt uitgeoefend in de uiterste standen. Goeie tip dus.
Blijft dat de kwaliteit van het zadelframe slecht moet zijn want andere zadels blijven wel gewoon heel ondanks de krachten die erop worden uitgeoefend.
Serge1 schreef:
do 08 aug, 2019 13:14
Hey allemaal,
Als ik mijn ervaring mag meedelen als mecanieker in een wielerploeg
Het probleem zit dat je het zadel niet te ver naar achteren mag schuiven blijf een centimeter van de bocht in de rail die naar de neus loopt ook blijf een centimeter van de bocht die naar de achterkant van het zadel loopt.
Hoop jullie daar van dienst mee geweest te zijn.

Grtn,Serge
Brooks is al jaren lang voor dezelfde prijs aan het leveren, ergens gaat de kwaliteit dan achteruit, de spanbout en de rails zijn de eerste slachtoffers zo aan de ervaringen uit het veld te merken. Het helpt natuurlijk niet om dan een zadel dan té ver naar achteren te zetten.