Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht

Hoi,

Ik heb momenteel een fijne Avaghon 26 inch met Rohloff-naaf en mtb-stuur: bomb-proof voor het ruigere werk.

Maar ik zou voor de eenvoudiger tochten dichter bij huis eigenlijk liever een lichtere fiets met racebocht willen (evt een 'comfort' stuurmodel om polsen te ontzien), met vaste voorvork, ruimte voor wat bredere banden, met nokjes voor een achterdrager (ik doe niet aan bikepacking), 2x11 aandrijving (voorbladen kleiner dan 50/34), en schijfremmen. Ik ben 70kg en ik zou denk ik iets van 12kg aan spullen meenemen om te kamperen. Fietsen over asfalt, gravelwegen, en af en toe een stenig pad.

Nou zijn er allerlei merken en modellen, maar deze zijn vaak Engels of Amerikaans, en lijken wat lastig in NL verkrijgbaar, te testen, en/of modificeerbaar. Ik zie ook veel gravelracers, maar de geometrie daarvan leent zich neem ik aan niet snel voor achtertassen. Ik heb ook fietsen gezien met 1001 bevestigingspunten voor bikepacking, maar zoveel hoeft dus niet.

Wie heeft zelf (of kent iemand met) een fiets die aan bovenstaande beschrijving voldoet?

N.B.
Ik ben niet actief op zoek. Maar als er een mooie en enigzins betaalbare optie aandient (Santos vind ik bijv. veel te duur), dan ga ik er serieus naar kijken (en dan wordt de Avaghon mijn ww-fiets totdat we weer naar Verweggistan gaan).
Als je tevreden bent met je huidige Avaghon, waarom ga je niet eens een praatje maken met Bike4travel?
Heb sinds 3 jaar een Genesis Vagebond. Bagagedragertje erop en gaan. Kunnen banden tot 55mm op. Ook zeer betaalbaar.

Gr. Leo Jansen
- kijk eens bij justpedal.nl (Amersfoort) of ratbikes.nl (Rotjeknor) . daar kun je ook proefrijden, toch?

- gezien je wensen: welke remgrepen en shifters wil je gebruiken (of het zit al op de fiets, inderdaad :D )

- ombouw van recht stuur naar racebocht leverde mij bij een Koga Terraliner, Avaghon S26 en Specialized Fat Boy een prima zit/positie, stuurgedrag en werking op (maar geen schijfremmen en 'ouderwets' 3x8 of 3x9).
ik bedoel: durf het zelf om te bouwen. het is ook leuk om te doen.
en ook: proefrijden met recht stuur geeft voldoende indruk van hoe de fiets kan worden met een racestuur.

- ook op veel gravelbikes past prima een achterdrager. desnoods met klembandjes om staande achtervork. eigenlijk is een gravelbike een erg all-roud prima basis.

succes en leuk topic! hoogframe
Dus je wil een lichtere fiets met drop-bar en ruimte voor bredere banden, maar het mag geen gravelracer zijn? :?

Ik kom toch uit bij de wat stevigere gravelracers, zoals de Genesis van hierboven, de Genesis Croix de Fer, de Kona Rove (vooral de duurdere stalen versie is heel mooi), Surly Cross Check of de Salsa Vaya.

Volgens mij hebben deze merken ook gewoon dealers in Nederland, maar het zal niet meteen om de hoek zijn.
willem.m schreef: Ik zie ook veel gravelracers, maar de geometrie daarvan leent zich neem ik aan niet snel voor achtertassen
Vroeg me af in welk opzicht heeft de geometrie met wel of geen achtertassen te maken heeft. Heeft dat met de montage te maken of iets anders?
Met een korte achtervork zoals je op gravelracers tegen komt, zit je snel met je hakken tegen de tassen aan dan...
willem.m schreef:
vr 26 jul, 2019 00:48
Maar ik zou voor de eenvoudiger tochten dichter bij huis eigenlijk liever een lichtere fiets met racebocht willen (evt een 'comfort' model om polsen te ontzien), met vaste voorvork, ruimte voor wat bredere banden, met nokjes voor een achterdrager (ik doe niet aan bikepacking), 2x11 aandrijving (voorbladen kleiner dan 50/34), en schijfremmen.
Wat bedoel je met comfort model? Bedoel je dan een fiets die niet te stijf is, een rechtere zit of iets anders.

En een budget is wel handig, anders kun je ene Marco of Marten ook vragen om je een mooie fiets te maken. 8)

Is de VSF TX-randonneur te lang?
Dank alvast voor het meedenken!

Alvast een reactie op vragen en suggesties:
Leon schreef:
vr 26 jul, 2019 12:25
Wat bedoel je met comfort model?
Ik bedoelde hier alleen de racebocht zelf. Die is op een paar plekken wat breder zodat je handen/polsen fijner rusten. Geen hoofdzaak, kan ik zelf ook aanpassen. Ik pas mijn openingspost even aan om misverstanden te voorkomen.

Leon schreef:
vr 26 jul, 2019 12:25
En een budget is wel handig, anders kun je ene Marco of Marten ook vragen om je een mooie fiets te maken. 8)
Ehm... 2000 euro? Ik wil geen Santos of ID Works, Rohloff of Pinion, dus dat moet toch haalbaar zijn lijkt me.

Leon schreef:
vr 26 jul, 2019 12:25
Is de VSF TX-randonneur te lang?
Weet ik niet.

ErikB81 schreef:
vr 26 jul, 2019 09:08
Dus je wil een lichtere fiets met drop-bar en ruimte voor bredere banden, maar het mag geen gravelracer zijn? :?
Zoals Shadow terecht aangeeft, zijn veel gravelracers wat korter en daardoor niet geschikt voor achtertassen. Maar er zullen vast modellen bij zitten met een langere achtervork.

ErikB81 schreef:
vr 26 jul, 2019 09:08
Ik kom toch uit bij de wat stevigere gravelracers, zoals de Genesis van hierboven, de Genesis Croix de Fer, de Kona Rove (vooral de duurdere stalen versie is heel mooi), Surly Cross Check of de Salsa Vaya.
Ik denk ook dat ik het in die hoek moet zoeken. Het valt me op dat het vaak UK / US merken zijn, terwijl ik nauwelijks iets over Duitse modellen lees. Zo 'uit de folder' vind ik de Genesis Croix de Fer 30 wel fraai. Misschien moet ik het nog wat beter naast elkaar zetten wat ik op internet vind, maar ik lees daar veel gehypte reviews terug, of gekleurde ervaringen van mensen die zo'n fiets hebben gekocht en 'dus' heel positief zijn; persoonlijke ervaringen op dit forum zijn dus zeker welkom!

hoogframe schreef:
vr 26 jul, 2019 09:06
- kijk eens bij justpedal.nl (Amersfoort) of ratbikes.nl (Rotjeknor) . daar kun je ook proefrijden, toch?
Ja, Justpedal heeft ook leuke fietsen, alhoewel niet alle merken die Erik noemt. Ik ben vorig jaar al eens bij Justpedal geweest, toen nog met andere wensen, maar ben wonderbaarlijk wat veranderd qua wensen.

hoogframe schreef:
vr 26 jul, 2019 09:06
- gezien je wensen: welke remgrepen en shifters wil je gebruiken (of het zit al op de fiets, inderdaad :D )
Op mijn 'gewone' racefiets zit Ultegra-spul, en dat werkt prima. Maar eerlijk gezegd maakt me dat niet zoveel uit. Of kan ik in de problemen komen met bekabeling en plek voor een stuurtas?

hoogframe schreef:
vr 26 jul, 2019 09:06
- ombouw van recht stuur naar racebocht leverde mij bij een Koga Terraliner, Avaghon S26 en Specialized Fat Boy een prima zit/positie, stuurgedrag en werking op (maar geen schijfremmen en 'ouderwets' 3x8 of 3x9).
ik bedoel: durf het zelf om te bouwen. het is ook leuk om te doen.
De huidige Avagon kan ik uitstekend blijven gebruiken als pakezel voor Verweggistan en als ww-fiets (ook omdat mijn huidige ww-fiets erg brak begint te worden). Maar misschien moet ik toch ook maar de ombouw van het stuur als optie overwegen. Ik heb eigenlijk twee bezwaren bij mijn huidige fiets: zwaar en het stuur. Misschien is het stuur wel het belangrijkste en kan ik mijzelf een hoop geld (en het milieu een hoop materiaal) besparen.

hoogframe schreef:
vr 26 jul, 2019 09:06
- ook op veel gravelbikes past prima een achterdrager. desnoods met klembandjes om staande achtervork. eigenlijk is een gravelbike een erg all-roud prima basis.
Dan ben ik dus op zoek naar een gravelbike (what's in the name) met voldoende lange achtervork en toch het liefst wel met bevestigingspunten/nokjes.

leoprodeo schreef:
vr 26 jul, 2019 08:43
Heb sinds 3 jaar een Genesis Vagebond. Bagagedragertje erop en gaan. Kunnen banden tot 55mm op. Ook zeer betaalbaar.
Je vat goed samen wat ik zoek!

Senior2 schreef:
vr 26 jul, 2019 08:30
Als je tevreden bent met je huidige Avaghon, waarom ga je niet eens een praatje maken met Bike4travel?
En bij de nieuwe fietsen zie ik alleen een Avaghon Racert (de rest vind ik te duur). Ik ben wel heel tevreden over B4T hoor. Een optie is nog om alleen het stuur om te bouwen: dat is veel goedkoper, maar dan heb ik nog steeds wel een zware fiets.
Mijn gravelracer Cannondale Topstone 105 is betaalbaar voor zijn volledigheid, heeft plek voor achterdrager, heeft steekassen, hydraulische schijfremmen en er zit standaard een subcompact(46-30)op . Het is wel niet van de lichtste. Er kunnen banden op tot 42mm als ik juist ben (nu 37mm), dat is misschien nog wat smal?

Ik denk net als de anderen ook aan Kona, Genesis, Salsa, Canyon,.., Surly.
Kona en Genesis heb ik al vaker in winkels zien staan, die kan je dus hier en daar wel proberen.
Juut schreef:
vr 26 jul, 2019 14:00
Mijn gravelracer Cannondale Topstone 105 is betaalbaar voor zijn volledigheid, heeft plek voor achterdrager, heeft steekassen, hydraulische schijfremmen en er zit standaard een subcompact(46-30)op . Het is wel niet van de lichtste. Er kunnen banden op tot 42mm als ik juist ben (nu 37mm), dat is misschien nog wat smal?

Ik denk net als de anderen ook aan Kona, Genesis, Salsa, Canyon,.., Surly.
Kona en Genesis heb ik al vaker in winkels zien staan, die kan je dus hier en daar wel proberen.
Dank je wel Juut: die had ik nog niet gespot!

Ik heb nu een lijstje gemaakt met:
- Cannondale Topstone 105
- Kona Rove NRB DL
- Salsa Vaya 105
- Genesis Croix de Fer 30

Gewichten liggen tussen 10.3-11.5 kg (maar dat zal in de grootste maat wel iets meer zijn).
Dat 46/30 standaard op de Cannondale zit vind ik een plus. Met bepakking wil ik echt geen 50/11 gaan draaien.

Op mijn mtb heb ik 1 voorblad, maar dat lijkt me op een vakantiefiets niet prettig, als je lang achtereen hetzelfde verzet wilt rijden. Vandaar de 2x11 eis.

Adviesprijzen liggen tussen de 1800 en 2100 euro, excl. evt. modificatie-uitgaven.

Ik heb inmiddels aardig wat dealers gevonden, die waarschijnlijk niet meerdere van deze merken in hun assortiment hebben. Vandaar deze narrow-down actie.

Mocht iemand (uit eigen ervaring) over deze fietsen tips hebben, bijvoorbeeld over de geschiktheid voor een achterdrager, materiaal, kwaliteit van remmen e.d., dan houd ik mij aanbevolen!
De Salsa wordt geleverd met 48-32, dat moet ook wel lukken lijkt me?
Ik wel gecharmeerd van de Salsa’s, meer dan andere merken gebruiken ze gewoon goede spullen zonder frutsels.
Naast mijn Villiger Cabonga met Rohloff (is ongeveer een Avaghon 26 zoals jij hebt), heb ik ook nog een Salsa Casseroll met racebocht. Om min of meer dezelfde reden als jij zoiets zoekt. Deze Salsa wordt niet meer gemaakt, dus dat zou dan 2ehands worden, maar misschien is er een soort opvolgern? Het is een heel prettige fiets naar mijn idee en stevig genoeg om ook met de nodige bagage nog goed te rijden. Heeft standaard een voorrekje, bevestigd op de remnokjes. Inbouwbreedte achterwiel is wel 130mm, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Bij een budget van 2000 Euro kun je ook op basis van bijvoorbeeld een Surly frame iets (laten) opbouwen. Voordeel is dan dat je precies hebt wat je wil.
jeroenh schreef:
vr 26 jul, 2019 16:43
Naast mijn Villiger Cabonga met Rohloff (is ongeveer een Avaghon 26 zoals jij hebt), heb ik ook nog een Salsa Casseroll met racebocht. Om min of meer dezelfde reden als jij zoiets zoekt. Deze Salsa wordt niet meer gemaakt, dus dat zou dan 2ehands worden, maar misschien is er een soort opvolgern? Het is een heel prettige fiets naar mijn idee en stevig genoeg om ook met de nodige bagage nog goed te rijden. Heeft standaard een voorrekje, bevestigd op de remnokjes. Inbouwbreedte achterwiel is wel 130mm, dus daar moet je wel rekening mee houden.
De Vaya is min of meer de opvolger daarvan. Je hebt de Marrakesh ook nog, wat steviger frame voor meer belading.
Velotraum heeft de Speedster die je op verschillende wijzen kan afmonteren. Ik heb hem met een Rohloff en riem, maar dat hoeft helemaal niet. Het frame is een platformframe, waardoor je er van alles tegenaan kan schroeven. Op de site van Velotraum.de kan je hem met een configurator samenstellen. Horizon Bycicles in Utrecht verkoopt ze ook.

Ik heb er 26 inch wielen met 55 mm Almotion banden in zitten, maar 27,5 met dikke banden kan ook. Ik maak er de mooiste tochten mee door Europa en elk wegdek is prima. Hij is echt supersterk en toch snel.
groverr schreef:
za 27 jul, 2019 16:44
Velotraum heeft de Speedster die je op verschillende wijzen kan afmonteren.
Mooie fiets en fijn van al die opbouwmogelijkheden. Maar dit gaat een beetje buiten mijn budget ben ik bang. Met 2x11 105 en 46/30 kom ik op 3499 euro.
Shadow schreef:
vr 26 jul, 2019 14:51
De Salsa wordt geleverd met 48-32, dat moet ook wel lukken lijkt me?
Ik wel gecharmeerd van de Salsa’s, meer dan andere merken gebruiken ze gewoon goede spullen zonder frutsels.
De Salsa ziet er goed uit. 46/30 lijkt me wel echt prettiger dan 48/32 of 50/34, voor het beoogde gebruik als toerfiets met achtertassen en stuurtas.
Juut schreef:
vr 26 jul, 2019 14:00
Mijn gravelracer Cannondale Topstone 105 is betaalbaar voor zijn volledigheid, heeft plek voor achterdrager, heeft steekassen, hydraulische schijfremmen en er zit standaard een subcompact(46-30)op . Het is wel niet van de lichtste. Er kunnen banden op tot 42mm als ik juist ben (nu 37mm), dat is misschien nog wat smal?
Hoe zit het met de afstand van schoenhak tot achtertassen? Ik las ergens dat het frame vrij kort zou zijn, waardoor iemand met grote schoenen tegen het frame aankomt (laat staan achtertassen).
Hier schoenmaat 46 op een 56 croix de fer frame, nooit problemen gehad met ortlieb backrollers.. Wel de zakken beetje naar achter op het rekje gooien. Jammer dat die fiets gestolen is geraakt.

Met frontrollers achteraan zeker ruimte over.