Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht

Quote - Materiaal frame: staal of aluminium (geen sterke voorkeur) - unquote

Zonder nu helemaal een discussie te willen starten: Als je daarin geen voorkeur hebt, waarom maak je je dan zo druk om de overige onderdelen? Voor mij is dat in het gebruik nu juist een essentiële vraag. Ik heb fietsen met carbon, aluminium, titanium en stalen frames. Ik zweer voor beladen trektochten bij staal. Ik weet dat het veel uitmaakt hoe een frame gebouwd is, maar dan nog.
geelfietsje schreef:
ma 29 jul, 2019 00:10

Zonder nu helemaal een discussie te willen starten: ... Ik zweer voor beladen trektochten bij staal. Ik weet dat het veel uitmaakt hoe een frame gebouwd is, maar dan nog.
Prima voor de discussie. Maar dan wel graag toegespitst op het type fiets (wat lichtere reisfiets) en de belading (achtertassen, stuurtas) dat/die ik zoek.

Het vervelende is dat de meeste confectiefietsen, ook stalen, zich beperken tot te grote kettingbladen dan wel 1x drivetrain. En beide wil ik niet. Dus wie een geschikt stalen ros van max. 12kg met racestuur en 46/30 voorbladen, en geschikt voor wat bredere banden en een achterrek kan vinden is mijn held.
Het mooie aan fietsen is dat je ze kunt aanpassen. Kettingbladen zijn een van de makkelijkste dingen om aan te passen. Dus die hoeven af fabriek echt niet ideaal te zijn, 5 minuten werk om ze aan te passen.
willem.m schreef:
ma 29 jul, 2019 08:02
geelfietsje schreef:
ma 29 jul, 2019 00:10

Zonder nu helemaal een discussie te willen starten: ... Ik zweer voor beladen trektochten bij staal. Ik weet dat het veel uitmaakt hoe een frame gebouwd is, maar dan nog.
Prima voor de discussie. Maar dan wel graag toegespitst op het type fiets (wat lichtere reisfiets) en de belading (achtertassen, stuurtas) dat/die ik zoek.

Het vervelende is dat de meeste confectiefietsen, ook stalen, zich beperken tot te grote kettingbladen dan wel 1x drivetrain. En beide wil ik niet. Dus wie een geschikt stalen ros van max. 12kg met racestuur en 46/30 voorbladen, en geschikt voor wat bredere banden en een achterrek kan vinden is mijn held.
* Je kunt van elk van de genoemde materialen een fijne, een te slappe en een te stijve fiets maken voor willem. De kunst is wel altijd om dat in te schatten. Dat willem zijn Avaghon niet ombouwt lijkt me logisch, want die is zover ik weet wel erg stevig uitgevoerd voor de nieuwe toepassing. Voor de rest vind ik zulke keuzes ook erg moeilijk.

* Is de optie om de bijna perfecte fiets te kopen, maar met te grote voorbladen en die dan te laten ombouwen wat? Misschien valt het kostenplaatje wel mee.
Leon schreef:
ma 29 jul, 2019 09:08
Is de optie om de bijna perfecte fiets te kopen, maar met te grote voorbladen en die dan te laten ombouwen wat? Misschien valt het kostenplaatje wel mee.
Misschien dat een meedenkende dealer de nieuwe tandwielen wel kan gebruiken voor de onderhoudsbeurt van de fiets van een ander en daardoor met het gewenste verzet wel een leuke prijs kan maken?

Misschien valt op die manier zelfs een ombouw naar dubbel nog wel minder duur uit dan aanvankelijk gedacht.
Jurr schreef:
ma 29 jul, 2019 09:17
Leon schreef:
ma 29 jul, 2019 09:08
Is de optie om de bijna perfecte fiets te kopen, maar met te grote voorbladen en die dan te laten ombouwen wat? Misschien valt het kostenplaatje wel mee.
Misschien dat een meedenkende dealer de nieuwe tandwielen wel kan gebruiken voor de onderhoudsbeurt van de fiets van een ander en daardoor met het gewenste verzet wel een leuke prijs kan maken?

Misschien valt op die manier zelfs een ombouw naar dubbel nog wel minder duur uit dan aanvankelijk gedacht.
Zo'n meedenkende dealer is bij Leon en mij wel bekend ;).
Ivo Miesen schreef:
ma 29 jul, 2019 08:59
Het mooie aan fietsen is dat je ze kunt aanpassen. Kettingbladen zijn een van de makkelijkste dingen om aan te passen. Dus die hoeven af fabriek echt niet ideaal te zijn, 5 minuten werk om ze aan te passen.
Voor zover ik weet is de bcd van een compact crankstel niet toereikend om er een 30 blad op te zetten. Je zal dus het crankstel en afhankelijk van de fabrikant ook het bb moeten vervangen.
Sonny schreef:
ma 29 jul, 2019 10:05
Ivo Miesen schreef:
ma 29 jul, 2019 08:59
Het mooie aan fietsen is dat je ze kunt aanpassen. Kettingbladen zijn een van de makkelijkste dingen om aan te passen. Dus die hoeven af fabriek echt niet ideaal te zijn, 5 minuten werk om ze aan te passen.
Voor zover ik weet is de bcd van een compact crankstel niet toereikend om er een 30 blad op te zetten. Je zal dus het crankstel en afhankelijk van de fabrikant ook het bb moeten vervangen.
De nieuwste van Shimano wel (en de heel oude van Stronglight ook).
willem.m schreef:
za 27 jul, 2019 19:59
Beste Jan, met respect voor jouw fietskeuze wil ik jou (en evt navolgers) verzoeken on-topic te blijven. Dus ingaan op de vraagstelling. Op deze manier krijg ik de juiste info, en kunnen anderen met vergelijkbare wensen en overwegingen mee lezen.

Dus s.v.p. niet suggereren dat ik beter oude fietsen kan blijven gebruiken. Dat weet ik zelf ook wel: één van de opties is, zoals ik aangaf, om mijn dertien jaar oude Avaghon van een racebocht te voorzien. Maar dát is hier dus niet de vraagstelling.
Wel Willem, die suggestie is trouwens al in een eerder bericht voorbij gekomen binnen jou topic en toen heb je er niet op gereageerd.

Een oud karretje is zo gek nog niet.
topic: viewtopic.php?f=8&t=31841&p=313237&hilit=koga#p313237
Inmiddels nog spatborden aangebracht = + 400 gram.

Ik heb ook meegelezen en kom tot de conclusie dat er geen touw meer aan vast te knopen is. Ook jou wensen gaan alle kanten op met veel mitsen en maren. Dus vraag ik me af of al die berichten wel hebben bijgedragen om aan de juiste info te komen.
janenliseth schreef:
ma 29 jul, 2019 12:22
Ik heb ook meegelezen en kom tot de conclusie dat er geen touw meer aan vast te knopen is. Ook jou wensen gaan alle kanten op met veel mitsen en maren. Dus vraag ik me af of al die berichten wel hebben bijgedragen om aan de juiste info te komen.
Ik kan me zo'n proces wel voorstellen. Eerst denk je te weten watje wilt. Dan ga je vragen stellen maar krijgt heel andere tips dan je direct gedacht had. Dan ontstaat een chaos van kennelijk, schijnbaar of blijkbaar tegenstrijdige en al dan niet realistische ideeën. Die chaos zou dan langzaam plaats moeten maken voor een meer vastomlijnd en realiseerbaar idee dan in de eerste stap. Toepassen van iteratie is vervolgens optioneel.
willem.m schreef:
vr 26 jul, 2019 13:12
Dank alvast voor het meedenken!

Alvast een reactie op vragen en suggesties:
Leon schreef:
vr 26 jul, 2019 12:25
Wat bedoel je met comfort model?
Ik bedoelde hier alleen de racebocht zelf. Die is op een paar plekken wat breder zodat je handen/polsen fijner rusten. Geen hoofdzaak, kan ik zelf ook aanpassen. Ik pas mijn openingspost even aan om misverstanden te voorkomen.

Het racestuur vind ik comfortabeler dan een MTB stuur. Dit vooral wegens de verschillende handpositie mogelijkheden.
janenliseth schreef:
ma 29 jul, 2019 12:22
Ik heb ook meegelezen en kom tot de conclusie dat er geen touw meer aan vast te knopen is. Ook jou wensen gaan alle kanten op met veel mitsen en maren. Dus vraag ik me af of al die berichten wel hebben bijgedragen om aan de juiste info te komen.
Jan: Ik kan zelf zeker wel wat met de suggesties en je kunt echt niet weten wat ik op de achtergrond al uitzoek en navraag; dus vul het svp niet voor mij in. En reageer svp ook niet met dit soort offtopic-berichten, waarvoor dank.
Ik ben tot het inzicht gekomen dat het misschien slimmer is om een paar maanden te wachten. Medio september/oktober komt er waarschijnlijk informatie over nieuwe modellen (of bestaande met nieuwe configuraties) in 2020. Ik kan me goed voorstellen dat er komend jaar meer 46/30 subcompact cranksets in het assortiment zullen zitten (van FSA), zodat ik wat meer heb om uit te kiezen. (Het valt me eigenlijk tegen dat er zo veek 50/34 compacts te koop zijn; dat lijkt me werkelijk helemaal niets voor gravel bikes.)
Nieuwe modellen met de Shimano GRX groep kunnen dan interesant voor je zijn

https://www.fiets.nl/2019/05/07/nieuw-shimano-grx/

Cranksets met 48-31 en 46-30
Ivo Miesen schreef:
ma 29 jul, 2019 21:49
Nieuwe modellen met de Shimano GRX groep kunnen dan interesant voor je zijn

https://www.fiets.nl/2019/05/07/nieuw-shimano-grx/

Cranksets met 48-31 en 46-30
Goede tip Ivo!
Je wilt geen Mtb frame met racestuur ? Dan kan je mi alle kanten op. De mijne heeft mechanische remmen, sram schakelgroep.
Ivo Miesen schreef:
ma 29 jul, 2019 21:49
Nieuwe modellen met de Shimano GRX groep kunnen dan interesant voor je zijn

https://www.fiets.nl/2019/05/07/nieuw-shimano-grx/

Cranksets met 48-31 en 46-30
Ik heb vanmiddag bij Salsa, Kona, Genesis en Specialized geinformeerd naar de GRX:

"Hi, I'm Willem from the Netherlands and really adore your bikes! My question is: Is the Shimano GRX group something you consider in your new 2020 collection? Background: Currently I am looking for a new steel bike for light touring (handlebar bag + bags on rear rack) that has enough low gears to also climb steeper/ longer ascents. For this purpose I would like a sub-compact 46/30 drivetrain. However, subcompacts on steel bikes are really hard to get: most cranksets are 50/34 or single (1x). Only a few brands have FSA 46/30 subcompacts yet these have other issues (i.e., no steel, not for wider tires). The only solution right now would be to build or have built a bike. Thanks in advance for your response! Willem"

En ik kreeg zojuist al een reactie van Genesis:

"Hello Willem, Yes we do have the new GRX group on some bikes next year, we are in fact releasing them all tomorrow so they should be live on the site by the end of the day tomorrow with a full spec list. Kind regards, Nick."

Nou, ik ben benieuwd!
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cro ... er-30-2020

De Croix de Fer 30 heeft inderdaad die GRX en hij ziet er nog eens best goed uit ook. Kunnen wel geen heel brede banden in.
Juut schreef:
wo 31 jul, 2019 12:38
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cro ... er-30-2020

De Croix de Fer 30 heeft inderdaad die GRX en hij ziet er nog eens best goed uit ook. Kunnen wel geen heel brede banden in.
Hè verdorie zeg, max 700x38 maakt 'm weer minder aantrekkelijk als allrounder. En uitgerust met -alweer- 50/34, al is dat met de GRX misschien tegen meerkosten makkelijk te corrigeren. Ook vind ik de kleur niet echt super.

Specialized gaat geen GRX toepassen. Wat betreft de emails die ik stuurde blijven dan Salsa en Kona over.