Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CDX Gates Belt - Tandwielverhouding aanpassen - Forum Wereldfietser

CDX Gates Belt - Tandwielverhouding aanpassen

Voor woon-werk verkeer ben ik van plan om een Sparta M8Tb ebike te gaan kopen, deze ebike is afgemonteerd met:

- Nexus 8
- Gates CDX belt (11M-125T-12CT)
- Tandwiel voor: 50
- Tandiwel achter: 24 (CT1124XMN-U)
- Bosch Active Line Plus

Deze ebike wil ik in alle weersomstandigheden voor woon/werk verkeer gaan gebruiken. Vandaar dat mijn keuze op een riem aangedreven systeem is gevallen en niet op een derailleur.

Het grote nadeel aan deze fiets is de tandwielverhouding.

De Nexus 8 heeft in de vijfde versnelling een direct-drive, daar wil ik het meeste in gaan fietsen met een snelheid van 25km/h.
Met de bovenstaande tandwielverhouding heb ik een cadans van 93 nodig om op 25km/h te kunnen blijven fietsen. Of 76 in versnelling 6.

Nu overweeg ik om de achtertandwiel + belt aan te laten passen. Met een achterkrans van 20 heb ik nog maar een cadans van 78 in de 5de versnelling nodig om 25km/h te fietsen en 64 in de 6de versnelling. Een stuk aangenamer.

Ik vraag me alleen af welke belt ik hiervoor precies nodig heb. Misschien wil ik deze namelijk zelf vervangen, daarnaast weet ik ook gelijk wat de exacte kosten en mogelijkheden gaan zijn.
Wie kan mij hier mee helpen? :)
*Met een ketting was dit probleem zoveel eenvoudiger geweest :|

http://ritzelrechner.de/?GR=SNI8&KB=39& ... 9&UF2=2150


https://www.sparta.nl/elektrische-fiets ... b-Riem-500
Gates heeft een spreadsheet voor dit soort berekeningen: Carbon-Drive-Calculator.xlsx.

Voor 50, 24 achter en 125 tanden is de "Center Distance" 482 mm de "Speed Ratio" 2,08
Voor 50, 20 achter en 122 tanden is de "Center Distance" 476 mm de "Speed Ratio" 2,5

Of je die 7 mm verschil korter kan opvangen zou je moeten checken maar je kan ook andere tandwiel/riem combinaties proberen.

Of ik het zou doen is een andere vraag. Ik heb ook een Nexus-8 versnelling met riem en overbrengings- verhouding van 2,08 en fiets vaak in zijn 7 en 8, dat is 5% meer verlies dan in zijn 5 (90% i.p.v 95%) en dat zonder elektrische ondersteuning. Dat kan je zien als dat de accu 5% minder capaciteit heeft of dat je 5% meer gezonde lichaamsbeweging hebt.
daulagari schreef:
di 23 jul, 2019 11:36
Gates heeft een spreadsheet voor dit soort berekeningen: Carbon-Drive-Calculator.xlsx.

Voor 50, 24 achter en 125 tanden is de "Center Distance" 482 mm de "Speed Ratio" 2,08
Voor 50, 20 achter en 122 tanden is de "Center Distance" 476 mm de "Speed Ratio" 2,5

Of je die 7 mm verschil korter kan opvangen zou je moeten checken maar je kan ook andere tandwiel/riem combinaties proberen.

Of ik het zou doen is een andere vraag. Ik heb ook een Nexus-8 versnelling met riem en overbrengings- verhouding van 2,08 en fiets vaak in zijn 7 en 8, dat is 5% meer verlies dan in zijn 5 (90% i.p.v 95%) en dat zonder elektrische ondersteuning. Dat kan je zien als dat de accu 5% minder capaciteit heeft of dat je 5% meer gezonde lichaamsbeweging hebt.
Thanks!

Ik vraag me trouwens af of ik uberhaubt wel een 20T tandwiel kan monteren.
De Sparta heeft een Gates CDX Rear Sprocket 3-lobe SureFit tandwiel en daar zijn maar 3 varianten in:

22T
24T
26T

https://www.bike-components.de/en/Gates ... er-p62225/
Voor 60, achter 22, riem 130 tanden, 485 mm centrum-afstand, overbrengingsverhouding 2,73
Bedankt! Dat is inderdaad de enige optie.

Wordt wel gelijk een stuk duurder dan gehoopt :(
Inderdaad, een nieuwe riem, voortandwiel en achtertandwiel, maar zoals als gezegd ik zie niet zo het nut ervan in, voor wat nummers daarbij, zie dit Engelstalig artikel.

Mocht je het toch willen doen dan kan je misschien je huidige riem en tandwielen tweedehands verkopen.
Dizer schreef:
di 23 jul, 2019 13:25
Bedankt! Dat is inderdaad de enige optie.

Wordt wel gelijk een stuk duurder dan gehoopt :(
Misschien dat de dealer je tegemoet kan komen als je het bij een nieuwe fiets gelijk doet?
daulagari schreef:
di 23 jul, 2019 14:12
Inderdaad, een nieuwe riem, voortandwiel en achtertandwiel, maar zoals als gezegd ik zie niet zo het nut ervan in, voor wat nummers daarbij, zie dit Engelstalig artikel.

Mocht je het toch willen doen dan kan je misschien je huidige riem en tandwielen tweedehands verkopen.
Ik ken het artikel, ik vind alleen de huidige verzetverhouding van de fiets niet ideaal. Bij mijn normale nexus 8 fiets vind ik dat prima, maar niet meer bij een elektrische fiets waarmee je standaard toch sneller fietst.
Jurr schreef:
di 23 jul, 2019 14:23
Dizer schreef:
di 23 jul, 2019 13:25
Bedankt! Dat is inderdaad de enige optie.

Wordt wel gelijk een stuk duurder dan gehoopt :(
Misschien dat de dealer je tegemoet kan komen als je het bij een nieuwe fiets gelijk doet?
Ik heb de vraag bij mijn dealer neergelegd, anders ga ik het denk ik niet doen.
Dizer schreef:
di 23 jul, 2019 16:45
Ik heb de vraag bij mijn dealer neergelegd, anders ga ik het denk ik niet doen.
Misschien het kiezen van een dealer laten afhangen van de totaalprijs van de fiets met gewenste overbrenging erop?

Denk dat de ene fietsenwinkel wat sneller zo'n set met riem en tandwielen kwijt kan dan de andere.
Ik vrees dat een 60t tandwiel vooraan niet zal passen wegens te weinig ruimte tussen tandwiel en liggende achtervork.
Die cadans is volgens mij zonder ingeschakelde motor, en daar maak je denk ik dus een denkfout. Afhankelijk van de gekozen ondersteuning zal je sneller of langzamer je rondjes trappen.
Ik zou eens een testrit maken met een cadansmeter en dan zien wat je cadans is met de diverse mogelijkheden van ondersteuning.
Just Koen schreef:
di 23 jul, 2019 21:27
Ik vrees dat een 60t tandwiel vooraan niet zal passen wegens te weinig ruimte tussen tandwiel en liggende achtervork.
Niet eens aan gedacht, goede tip om inderdaad eerst naar te kijken.
_Peter_ schreef:
di 23 jul, 2019 22:36
Die cadans is volgens mij zonder ingeschakelde motor, en daar maak je denk ik dus een denkfout. Afhankelijk van de gekozen ondersteuning zal je sneller of langzamer je rondjes trappen.
Ik zou eens een testrit maken met een cadansmeter en dan zien wat je cadans is met de diverse mogelijkheden van ondersteuning.
Er zit geen interne versnelling in de Bosch Active Line Plus motor, dus dat maakt niet uit.
Hmm, volgens de fietsenwinkel is het niet mogelijk om de tandwielen te vervangen. Helaas.

Wellicht dat ik de Nexus 8 ga upgraden naar een Alfine 11 naaf. Daar moet ik nog even over nadenken.
Waarom wil je eigenlijk de verhouding aanpassen? Als het om rendementsverschil tussen 5 en 6 is zou ik het niet doen. Die '5% rendementsverschil' tussen beide versnellingen ga je echt niet voelen. De 5% rendementsverschil zijn verwaarloosbaar als je ze bij al de rendementsverliezen van de hele fiets optelt. Het is dus niet zo dat je in de 6de versnelling 5% minder ver op een batterijlading rijdt dan in versnelling 5. Moest dit tóch zo zijn, dan is overschakelen naar Alfine 11 helemaal een fout idee, veel van de versnellingen van Alfine11 scoren op gebied van rendement slechter dan de Alfine 8. Het zou dus een stuk interessanter zijn om over te schakelen naar een Rohloff Speedhub :lol:
Just Koen schreef:
wo 24 jul, 2019 15:41
Waarom wil je eigenlijk de verhouding aanpassen? Als het om rendementsverschil tussen 5 en 6 is zou ik het niet doen. Die '5% rendementsverschil' tussen beide versnellingen ga je echt niet voelen. De 5% rendementsverschil zijn verwaarloosbaar als je ze bij al de rendementsverliezen van de hele fiets optelt. Het is dus niet zo dat je in de 6de versnelling 5% minder ver op een batterijlading rijdt dan in versnelling 5. Moest dit tóch zo zijn, dan is overschakelen naar Alfine 11 helemaal een fout idee, veel van de versnellingen van Alfine11 scoren op gebied van rendement slechter dan de Alfine 8. Het zou dus een stuk interessanter zijn om over te schakelen naar een Rohloff Speedhub :lol:
Lagere cadans op hogere snelheden :)

Rohloff lijkt mij geweldig, maar dat wordt echt veel te prijzig.
Je hebt toch nog versnelling 7 en 8?
Just Koen schreef:
wo 24 jul, 2019 16:37
Je hebt toch nog versnelling 7 en 8?
De versnelling mag van mij simpelweg wel wat zwaarder, zodat als ik zin heb, in een lagere cadance kan fietsen.

Misschien dat een andere tandwielen toch nog zou kunnen, daarvoor moet ik alleen weten hoe ik de maximale en minimale centrum-afstand kan opmeten. Is dit de juiste manier?

Afbeelding
Bij verhouding 50/24 trap je 56 omwentelingen/minuut in versnelling 8 voor een snelheid van 25km/h en 67omw/min. voor een snelheid van 30km/h.
Bij verhouding 50/22 trap je 52 omwentelingen/minuut in versnelling 8 voor een snelheid van 25km/h enz.

De afstand voor de riemlengteberekening is centrum trapas tot centrum achteras (en dan inderdaad best gemeten in zowel minimum als maxium positie achteras), dus niet zoals op je foto centrum trapas tot sleuf verschuifbare dropout.

Moest ik je fietsenmaker zijn, ik zou aanraden om eerst een flinke testrit te maken met de tandwielverhouding zoals die nu is.
Bij een Nexus 8 is het zaak de 5 zo af te stemmen op je kruissnelheid, omdat dat dat direct-drive is en voelbaar het lichtst fietst. Net zoals bij Rohloff de 11 zeg maar.
Just Koen schreef:
do 25 jul, 2019 19:14
Bij verhouding 50/24 trap je 56 omwentelingen/minuut in versnelling 8 voor een snelheid van 25km/h en 67omw/min. voor een snelheid van 30km/h.
Bij verhouding 50/22 trap je 52 omwentelingen/minuut in versnelling 8 voor een snelheid van 25km/h enz.

De afstand voor de riemlengteberekening is centrum trapas tot centrum achteras (en dan inderdaad best gemeten in zowel minimum als maxium positie achteras), dus niet zoals op je foto centrum trapas tot sleuf verschuifbare dropout.

Moest ik je fietsenmaker zijn, ik zou aanraden om eerst een flinke testrit te maken met de tandwielverhouding zoals die nu is.
Je hebt een valide punt, maar aangezien de fiets nog niet besteld is en ik liever direct de onderdelen vervang, gezien de restwaarde, wil ik toch kijken naar de mogelijkheden. (verder is dit natuurlijk een leuk projectje :wink: ik heb het nog niet eerder voorbij zien komen)

Ik dacht dat de sleuf de ruimte aangeeft hoeveel je de achteras kunt verstellen? Dus op de onderstaande foto met behulp van sleuf 1 en 3. Aangezien je met sleuf 2 de achteras alleen in hoogte kunt verstellen?
Gezien de resterende ruimte op de foto lijkt het er naar mijn inziens overigens op dat de huidige verhouding niet ideal is, er is niet zoveel ruimte meer over om de riem strakker te spannen.

Afbeelding