Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS signaal omzetten in stroom? - Forum Wereldfietser

GPS signaal omzetten in stroom?

Ik zag een filmpje over een bipolaire antenne voor op de fiets die GPS signaal omzet in stroom voor bijv je telefoon. Zijn er hier op het forum al ervaringen mee? Zou het beter werken dan opladen via een naafdynamo? Wordt dit de nieuwe revolutie voor opladen?

N.b. Heb me er nog niet in echt in verdiept en technische achtergrondkennis ontbreekt me op dit gebied. Dus lift graag mee op kennis en ervaring van forumleden
*als het al kan*, heb ik zo'n donkerblauw vermoeden dat het vermogen veel te laag gaat zijn om ook maar enig praktisch nut te hebben. Vind zo 1-2-3 geen informatie hierover.
Hier is op dit forum al uitgebreid over gesproken.
Terra schreef:
ma 22 jul, 2019 09:09
Ik zag een filmpje over een bipolaire antenne voor op de fiets die GPS signaal omzet in stroom voor bijv je telefoon. Zijn er hier op het forum al ervaringen mee? Zou het beter werken dan opladen via een naafdynamo? Wordt dit de nieuwe revolutie voor opladen?
Jammer dat je geen link mee stuurt waar je dit filmpje gezien hebt.
Je zou misschien een antwoord op je vraag kunnen krijgen aan een van de 3 technische universiteiten zoals die van Twente.
Waarschijnlijk is je vraag te beantwoorden vanuit de elektrotechniek.

Technisch lijkt er een mogelijkheid te zijn om elektriciteit uit een radiosignaal te halen, bijvoorbeeld voor een temperatuursensor. Maar die sensor zou zo minuscuul klein zijn, en de afstand van meten beperken tot maximaal 2,5 cm afstand, dat onmiddellijk de vraag rijst hoe je een energievreter als een telefoon ermee zou kunnen opladen.

En als het kan waarom zouden onze GSMs dan geen functie hebben om zichzelf op te laden.
joukon schreef:
ma 22 jul, 2019 10:12
En als het kan waarom zouden onze GSMs dan geen functie hebben om zichzelf op te laden.
Er zijn per slot van rekening ook elektrische fietsen in de handel met een naafdynamo...
joukon schreef:
ma 22 jul, 2019 10:12
Technisch lijkt er een mogelijkheid te zijn om elektriciteit uit een radiosignaal te halen
Dat lijkt niet alleen zo, dat is zelfs zo. Zoek maar eens op youtubefilmpjes over batteryless radio.
De hoeveelheid energie die je uit GPS-signalen kunt halen is echter erg klein. Het is in de praktijk net genoeg om je GPS-ontvanger het signaal te laten detecteren.
Want zo werkt een radio: het uitgezonden signaal wekt een minuscuul spanningsverschil en/of (!) stroompje op dat door de electronica omgezet wordt in een te versterken signaal.

Het is dan ook niet toevallig dat de berichten over GPS omzetten in stroom allemaal geconcentreerd zijn rondom 1 april.
Steunzool schreef:
ma 22 jul, 2019 10:34
joukon schreef:
ma 22 jul, 2019 10:12
En als het kan waarom zouden onze GSMs dan geen functie hebben om zichzelf op te laden.
Er zijn per slot van rekening ook elektrische fietsen in de handel met een naafdynamo...
Per slot van rekening is er de OV chipkaart die zelf geen batterij of accu heeft, maar wel werkt door gebruik te maken van energie dat van de kaartlezer afkomstig is.
Per slot van rekening is 1 april ook al weer even terug nietwaar :wink:
volgens mij heb ik iets gemist...en is het daarmee een geslaagde grap van Eric van De Vakantiefietser.
Hoewel bericht van ruim voor 1 april is, lijkt het me tijd dat Eric met het verlossende antwoord komt...
https://m.youtube.com/watch?v=2SP31neXB ... fullscreen
De verlossing staat al tijden op zijn website hoor:
https://www.vakantiefietser.nl/201901/n ... -omvormer/
:roll:
Ok sluit deze draad dan maar...
oké :D