Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racestuur en mountainbikegroep - Forum Wereldfietser

Racestuur en mountainbikegroep

Als herintredend (60) vakantiefietser maakte ik onlangs een tocht van een week door de Beierse vooralpen, op een oude mountainbike met bagagedrager. Ik wilde er graag achter komen wat voor mij de ideale fiets zou zijn en ontmoette verschillende fietsers (uit Duitsland en Schotland) op een eenvoudig opgetuigde lichte fiets met een stalen frame en een racestuur (bepakt met twee zijtassen achter en een stuurtas). Dat wil ik ook. Terug in Nederland hoor ik echter dat je op een fiets met zo’n stuur geen mountainbikegroep kunt monteren en je dus geen licht bergverzet hebt. Ik heb helaas niet de gegevens van de fietsers die ik tegenkwam en weet niet waarom het bij hen wel kon, misschien een ander merk dan Shimano? Weet iemand hoe ik toch aan mijn ideale fiets kan komen?
Het kan, als je;

- met buiscommandeurs gaat rijden, dus shifters, al dan niet geïndexeerd op de onderbuis.

- met bar-end shifters, deze shifters zitten in het uiteinde van je racebocht, je remt met b.v. Tektro remhandles en schakelt met Microshift shifters.

- Gevenalle shifters/remhandles ook wel 'brifters' genoemd, zijn Microshift shifters gemonteerd op Tektro RL520 remgrepen. Momenteel erg populair en chronisch uitverkocht, ik sta op de wachtlijst voor een setje.
De eerste vraag moet zijn hoeveel je wil klimmen en welke stijgingspercentages je wilt overwinnen en met welk gewicht achterop. Je conditie speelt daarbij natuurlijk ook een grote rol.

Als je op bovenstaande vraag geen grote afwijkingen hebt kan je voor een compact crank gaan met een bergcassette en dan zorgen dat je zo min mogelijk gewicht mee hebt. Anders kan je altijd nog een triple drankstel monteren.

Als je googelt naar ritzelrechner kom je een handig tooltje tegen om e.a. te berekenen.
Die fietsen zijn er tegenwoordig volop.
Ik heb mezelf getrakteerd op een Kona Sutra LTD. Maar er zijn vele andere fietsen die voor jou geschikt zouden kunnen zijn. Budget is dan belangrijk, dus misschien weet je al wat je wilt uitgeven?
https://bikepacking.com/wp-content/uplo ... view_7.jpg

https://bikepacking.com/bikes/kona-sutra-ltd-review/
ik sluit me aan bij de voorgaande sprekers en op je vraag antwoord ik: stel het zelf samen en bouw het zelf op.
of je een sleutelaar bent, weet ik niet, maar het kan extra fietsvoldoening geven als je de fiets zelf bedenkt (dat doe je al) én bouwt.
hier een voorbeeld van racestuur, bar end shifters en race-remgrepen voor V-brakes:
viewtopic.php?f=8&t=18226&p=163917&hili ... me#p163917 (ik wilde alleen een plaatje van het stuur uploaden, maar deze site blijft sputteren over de afbeeldingsgrootte)

al genoemd met de Kona hierboven (met STI remschakelgrepen): een gravelbike past je mogelijk goed. het is een mix van terreinfiets en racestuur, dikke banden die de klappen opvangen en een niet te diepe zit. heel geschikt als toer- of trekkingfiets.
bijvoorbeeld bij Rotterdam te zien en proef te rijden bij Rat Bikes: https://rat-bikes.com/kona-rove-al-tourfiets.html
of in Amersfoort bij Just Pedal: https://www.justpedal.nl/nl/176-fietsen

of je past je huidige toer-/trekking-/reis-fiets aan naar jouw wensen :D een oudere mountainbike kan ook een prima basis zijn voor wat je wilt. niet alles past en werkt (qua raceshifters van Shimano met hun mtb-groepen), maar vraag hier advies en je wordt geholpen.
succes! hoogframe
Nederland is een land waar de rechte sturen domineren maar vraag me niet waarom. Misschien wel omdat onze stadsfietsen van die slome rechtop fietsen zijn.
Ook Surly heeft goede betaalbare fietsen van het soort dat je zoekt. Daarnaast is er natuurlijk m-gineering voor het chique maatwerk waarbij zowat alles kan, maar ook voor het opbouwen van bijvoorbeeld een heel geschikt Thorn frame.
Zelf rij ik ook met relatief weinig bagage op een m-gineering met racestuur. Je bent zeker niet de enige.
Ook Genesis maakt fietsen in dit genre.
Johan1958 schreef:
zo 07 jul, 2019 10:33
Terug in Nederland hoor ik echter dat je op een fiets met zo’n stuur geen mountainbikegroep kunt monteren en je dus geen licht bergverzet hebt.
Je moet geen mountainbikegroep monteren om een licht verzet te hebben. De laatste racederailleurs van Shimano kunnen allemaal een 11-34 cassette schakelen, met een Wolftooth Roadlink zelfs 11-40. Gecombineerd met sub- of supercompacte voorbladen (46-30) krijg je toch een voldoende klein verzet. Shimano heeft speciaal de GRX-groep voor deze doeleinden in de markt gezet.
naast bovengenoemde suggesties zijn er nog meer adapters te koop. Zo maakt Wolftooth voor Shimano 10v en 11v wegshifters adapters die het mogelijk maken ook cassettes tot 42t te schakelen, de Tanpan. Die monteer je in de derailleurkabel en daarmee kun je dan 10v en 11v mtb derailleurs schakelen. Die hebben een groter bereik dan wegderailleurs, maar die gebruiken een andere schakelratio.
Overigens is een eenvoudige oplossing een simpele 44/32/22t triple gewoon in een racefietsbracket monteren middels een JIS vierkante trapas van een geschikte lengte (110-113mm). Heb je ook 3 x 10v voor weinig geld. Zie onderstaande link voor fotoos en tips.
Rapporten van Shimano: "dat gaat niet", moet je negeren.
Dat gaat prima namelijk :D
Shadow schreef:
ma 08 jul, 2019 19:35
Dat gaat prima namelijk :D
Dat wil niet zeggen dat alles gaat. Ik heb met een 22-32-42 voorbladenset wel eens de voorderailleur vervloekt omdat die daar niet voor bedoeld was. Het afstellen ging nét, maar de afstelling zat er ook weer snel naast; geen marge meer.
Nee liefst wel een mtb derailleur monteren, mooiste is dan gewoon terug naar buiscommandeurs, gewoon frictie shifters 8)
Ik gebruik op de randonneur een racestuur met Ultegra 6703 STI en voorderaileur, 3x10. Rest is XT waarbij de achterderaileur een vorige XT 9v is. Dat werkt prima.
Ja dat kan ook!
Die zijn alleen niet meer te krijgen, die STI’s :D (in 105 nog wel btw)
Wat voor cassette gebruik je?
11-32 XT 10v. Op het moment op weg in Yunnan...
Gaaf! Wat voor kettingbladen daarbij? 28/36/48?
Bijna goed, 26/36/48. Shimano heeft dit een tijdje als XT Trekking crankstel gehad, geen idee of dat nog bestaat. Met een 48 als grootste blad past het met de Ultegra roadderailleur prima hoewel het onder de spec zit.
Ja die derailleurs zijn niet meer te krijgen helaas, zuinig op zijn. De mtb derailleurs die het leuk vinden om triples boven de 36 tanden te schakelen worden ook schaars.
Zelf rijd ik nu 1 x 10 met een 9V XT achterderailleur. De Tiagra shifter XT derailleur combinatie werkt prima met kransjes tot 36 tanden. Met wat aanpassingen zelfs tot 42 tanden, hoewel ik dat niet kan aanbevelen. De stappen tussen de versnellingen worden te groot en de schakelnauwkeurigheid neemt af.

Shimano wegderailleurs met lange kooi schakelen ook kransjes van 34 tanden, al is dat buiten de officiële spec.

Met een race shifter, oude MTB-voorderailleur en een 24 - 36 voorbladen set heb je prima verzetten om bergop goed vooruit te kunnen en op vlakke weg nog een stevig tempo vol te kunnen houden.

Je kunt ook een compact (weg) cranckset met kleinere bladen gebruiken. Kijk maar eens op de site van Radplan Delta. Dat is een bedrijfje in Duitsland dat betaalbare en praktische oplossingen bied voor afwijkende overbrengingswensen.
Ik rij al jaren met een mix van mountainbike en race onderdelen. En dat kan niet alleen bij Shimano.
Mijn Bob Jackson heeft een triple, 1 op 1 verzet en Campa schakeling. Eerst met 3x9 ergopower, tegenwoordig met 3x10 en bar end shifters en SunXCD schakeling. Mijn brevettenfiets heeft dan weer 3x10 met Campa schakeling.
je zult soms even moeten zoeken, soms zelfs in de oude voorraden op Ebay.